korekta ręczna pozycji statku i parametrów ARPA.doc

(3862 KB) Pobierz

SHIP

 

- statek

   SHIP

 

      

 

 







 

 

 

 

 

Funkcja SHIP umożliwia:

·         wprowadzanie poprawek do systemu określania pozycji  [Correction]

·         wybór systemów określania pozycji  [Change pos.system]

·         wprowadzanie parametrów bezpieczeństwa statku  [Safety params]

 

 

--- Correction – korekta współrzędnych pozycji statku i parametrów jego ruchu---

 

CORRECTION               - wybór systemu pozycjonowania , którego mają dotyczyć poprawki

                [PRIMARY/SECONDARY]

BY RADAR                            - automatyczna korekta współrzędnych pozycji statku z zastosowaniem ech 

                                             radarowych

                              Offset by target              - korekta współrzędnych za pomocą echa śledzonego w ARPA

                  (wcześniej należy wprowadzić w ARPA echo obiektu stałego do śledzenia)

-   naprowadzić kursor na echo zaznaczone odpowiednim symbolem na mapie , dwukrotnie kliknąć lewym klawiszem myszy

-   naprowadzić kursor na obiekt na mapie odpowiadający echu radarowemu , dwukrotnie kliknąć lewym klawiszem myszy

Na mapie pojawi się nowa pozycja skalkulowana na podstawie współrzędnych obiektu mapy oraz namiaru i odległości na ten obiekt z ARPA

-   na pytanie Jump? Odpowiedzieć:

Yes              -potwierdzenie aby pozycja statku została przeniesiona z uwzględnieniem stałej skalkulowanej poprawki dla współrzędnych

No              - zakończenie działania funkcji bez przeniesienia pozycji             

       Offset by ARPA cursor               - korekta współrzędnych pozycji za pomocą kursora ARPA lub

      Offset by ARPA ERBL         elektronicznej kreski namiaru i odległości ARPA:

-              w ARPA naprowadzić kursor lub ERBL na wybrane echo

-              wybrać funkcję SHIP/BY RADAR Offset by ARPA cursor lub Offset by ARPA ERBL

-              naprowadzić kursor na punkt wyznaczony przez edytowaną na mapie ERBL lub kursor ARPA, dwukrotnie kliknąć lewym przyciskiem mysz

1

 


AHEAD , SHIP

 

-              naprowadzić kursor na obiekt na mapie odpowiadający wskazywanemu przez ERBL lub kursor ARPA dwukrotnie kliknąć lewym przyciskiem myszy


SHIP

 

 


             

Na mapie pojawi się nowa pozycja skalkulowana na podstawie współrzędnych obiektu mapy oraz namiaru i odległości na ten obiekt określonych przez ERBL lub kursor ARPA

-              na pytanie Jump? Odpowiedzieć:

Yes              -  potwierdzenie aby pozycja statku została przeniesiona z uwzględnieniem stałej skalkulowanej    

poprawki dla współrzędnych

      No- zakończenie działania funkcji bez przeniesienia pozycji             

Funkcja działa , jeżeli zastosowany jest Raccal Decca ARPA 2690 lub ARPA Raccal Decca Bridge Master.

 

MANUAL              - korekta ręczna pozycji statku i parametrów jego ruchu

New position by cursor               - wybór pozycji statku przy użyciu kursora. Po naprowadzeniu kursora na żądana pozycję , kliknąć dwukrotnie myszką . Na pytanie JUMB ? odpowiedzieć YES – pozycja zostanie przeniesiona w wybrane miejsce

Enter course              - wprowadzenie kursu statku (niemożliwe gdy system jest połączony z żyrokompasem).Wprowadzenie nowej wartości kursu.

Enter speed              - wprowadzenie prędkości statku(możliwe gdy system prowadzi zliczenie drogi ) .Wprowadzenie nowej wartości prędkości statku

Enter position              - wprowadzenie wartości nowej pozycji statku. Wprowadzić numerycznie wspolrzędne

Enter offset              - wprowadzenie poprawek automatycznie dodawanych do współrzędnych pozycji statku .Po wprowadzeniu poprawek , w obszarze informacyjnym generowany jest symbol w postaci pomarańczowego trójkąta obok pozycji statku.

Cancel offset              - zakończenie uwzględniania poprawek

Enter YEOMAn offset              - wprowadzenie poprawek współrzędnych w przypadku zastosowania map przetworzonych z map papierowych za pomocą YOEMAN. Zastosowanie poprawek powinno mieć miejsce , jeżeli układ odniesienia współrzędnych map papierowych był inny niż WGS-84

Cancel YEOMAN                     - zakończenie uwzględniania poprawek dla map przetworzonych przez     

                                          YEOMAN

 

--- Change pos.system – zmiana systemu określania pozycji statku ---

 



Primary pos.               Pozycja nadrzędna .Pozycja z głównego systemu określania pozycji zaznaczona jest na mapie symbolem 2 koncentrycznych kół koloru czarnego dla map w skali mniejszej od 1:10000.Na mapach o skali większej jest to symbol statku. Należy dokonać wyboru sposobu określania pozycji z następujących opcji:

 

PS1-  pozycja z GPS

 



DR – pozycja zliczona

 

ER – pozycja otrzymana w wyniku śledzenia echa radarowego .

 

 

 

Po wyborze ER koniecznym jest  naprowadzenie znacznika na echo stałego obiektu

(wprowadzonego wcześniej do śledzenia w ARPA) i dwukrotne kliknięcie lewym przyciskiem myszy. Po czym na mapie echo wg którego określana jest pozycja zostanie oznaczone skrótem ER.

Od tego momentu pozycja określana jest z namiaru i odległości na echo radarowe.

UWAGA: rozpoczynając ćwiczenie dokonać wyboru PS1.Wybór jest możliwy jeżeli w secondary pos nie wybrano PS1

 

 

 

 

 

 

 

 

Secondary pos               –pozycja drugorzędna

  Możliwości wyboru : PS1, DR, ER , NONE( brak)

  UWAGA: po dokonaniu wyboru na mapie pojawi się druga pozycja statku( kolor czerwony) wyznaczona metodą zadeklarowaną wyborem. Opcja ta daje możliwość jednoczesnego śledzenia pozycji statku z dwóch systemów określania pozycji.

.

 

 





 

Pozycje statku przyjmują kształt kół koncentrycznych przy stosowaniu skal mniejszych od 1:10000

 

 

Auto change [ON, OFF]              – automatyczna zmiana systemu określania pozycji

                                  Przy załączonym auto change ( ON) system automatycznie zmienia system pozycjonowania w przypadku braku sygnału z sensorów

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             ------ Safety params.- parametry bezpieczeństwa------

 

scale              dobór minimalnej skali monitorowanych map

 

 



Guard vector [ON,OFF]–wektor zgodny z KDd  informujący o zbliżaniu się do izobaty bezpieczeństwa lub obszaru

specjalnego. Na linii pojawia się:

  + (1 krzyżyk) - oznaczenie wektora czasu , który został zadeklarowany w ALARM/AREAS/TIME celem alarmowania przy zbliżaniu się do obszaru specjalnego

Na linii pojawia się  + + (drugi krzyżyk) - oznaczenie wektora czasu , który został zadeklarowany w ALARM/ANTIGROUNGING/SF.CONTOUR TIME celem alarmowania przy zbliżaniu się do izobaty bezpieczeństwa



 



Guard ring [ON,OFF]– strefa bezpieczeństwa(okrąg)-minimalna odległość do odosobnionego niebezpieczeństwa deklarowana w funkcji ALARM / Antigrounding/Danger

 

 

Head Line [ON,OFF] – załączenie, wyłączenie kreski kursowej

 





Safety depth- deklarowanie wartości głębokości bezpiecznej dla statku (wartość większa od izobaty bezpieczeństwa) Głębokości mniejsze od zadeklarowanej prezentowane będą pogrubioną czcionką

Shallow contour – deklarowanie wartości izobaty płytkowodzia prezentowanej na mapie

 



Safety contour- deklarowanie wartości izobaty bezpieczeństwa uaktywniającej alarm jeżeli czas zbliżenia się do niej odpowiada  wprowadzonemu w ALARM/Safe contour time

 

 

Deep contour                            - deklarowana wartość izobaty głębokiej wody prezentowanej na mapie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Alarmy

- Alarmy

ALARM

- skala mapy

 

 
 
 
ZADANIE 6

 

 

 

 



- wprowadzenie sygnalizacji dźwiękowej dla alarmów [ON,OFF]

-   wprowadzenie dowolnego momentu czasowego dla alarmowania [data, godz., min]

-   koniec wachty – ilość minut do końca wachty

-   pozycja poza granicą mapy(funkcja działa gdy CHART/Chart Autoload jest wyłączony)

 

-----------------------ALARMY ZAPLAMOWANEJ  TRASY------------------

-   zakończenie monitorowanej trasy [ON,OFF]

-   czas zbliżenia się do punktu zwrotu

-   dopuszczalny kąt zejścia z kursu

-   załączenie alarmowania zejścia z trasy [ON,OFF]

-   dopuszczalna odległość zejścia z trasy

-------------------ALARMY SENSORÓW----------------------

-   dopuszczalny czas utraty sygnału z GPS

-   dopuszczalny błąd pozycji  użytego systemu określania pozycji

-   przekroczenie minimalnej głębokości ustawionej na echosondzie

-   odległość minimalna mijania się CPA , dot. ech wprowadzonych do śledzenia w ARPA

-   czas minimalnej odległości TCPA , dot. ech wprowadzonych do śledzenia w ARPA

--------------ALARMY NIEBEZPIECZEŃSTW----------------------

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin