W_krasnolandii.doc

(50 KB) Pobierz
EDUKACJA EKOLOGICZNA

 

 

Scenariusz  zajęć z wykorzystaniem  bajki ekologicznej  „W Krasnolandii”

 

Cele ogólne:

 

q       Kształtowanie  wrażliwości na piękno otoczenia przyrodniczego;

q       Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za środowisko;

q       Ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.

 

 

Cele operacyjne:

Dziecko:

ü     wie, co zagraża środowisku;

ü     rozumie potrzebę ochrony środowiska;

ü     uczy się zachowań służących zdrowiu i chroniących środowisko;

ü     wypowiada się całym zdaniem na temat wysłuchanego tekstu;

ü     rozumie pojęcie „recykling”;

ü     tworzy symbole i znaki;

ü     zgodnie współpracuje w zespole;

ü     wykonuje pracę wg wzoru;

 

Grupa wiekowa:

                dzieci 5,6-letnie

 

Metody pracy:                                                                      

ü     integracyjne;                                                            

ü     aktywizujące: burza mózgów;

ü     twórczego myślenia: „Poczta”;

ü     drama;

ü     zadań stawianych dziecku;

ü     samodzielnych doświadczeń;

ü     słowna, oglądowa.

Formy pracy:

ü     z całą grupą;

ü     w zespołach.

 

 

 

 

 

Bajka ekologiczna:

                  

 

 

„W  KRASNOLANDII”.

 

              Był sobie wielki, piękny park. W parku rosło mnóstwo ciekawych roślin: wspaniałe, potężne drzewa, kwitnące i pnące krzewy oraz wysokie i niziutkie kwiaty. Chętnie przebywały w nim ptaki, kolorowe owady, żabki, wiewiórki, jeże i inne drobne zwierzęta. Park był pachnący, zadbany i śpiewający. Chociaż zdarzało się, że gościły w nim osoby, które wyrzucały śmieci gdzie popadło, deptały klomby i trawniki, głośno się zachowywały, łamały gałęzie, nie szanowały zwyczajów mieszkańców.

              A mieszkały w nim malutkie krasnoludki. Czuły się bardzo dobrze, były szczęśliwe, jak tylko mogły dbały o swoje otoczenie: grabiły, podlewały, wyrywały chwasty, zamiatały i zbierały śmieci. Krasnoludki mieszkały w maleńkim, pięknym pałacu pod konarami najstarszego drzewa. Miały one swojego króla i królową. Para królewska lubiła przechadzać się alejami parku i podziwiać świat przyrody. Chociaż martwiły ją niektóre zachowania gości.

              Król i królowa byli już w podeszłym wieku, więc bardzo chcieli znaleźć męża dla swojej jedynej córki Krasnolinki. Pragnęli, by był to dobry gospodarz ich parku, by ich kraina rozwijała się i piękniała, dawała radość, szczęście i zdrowie wszystkim mieszkańcom i gościom. Ogłoszono więc, by kandydaci przybywali zaprezentować się przed królewską parą. Wkrótce pojawił się pierwszy młodzieniec, bardzo dostojny i piękny. Zaproponował, że kiedy zostanie wybrany na męża Krasnolinki, pozamyka ptaki w klatkach, a ich śpiew zastąpi głośną muzyką z odtwarzacza. W parku odbywać się będą dyskoteki i bale. Podarował swojej wybrance radio z wielkimi kolumnami, które potrafiły wydać z siebie taką moc, że drzewa gubiły natychmiast liście, a kwiatom opadały płatki, owady natomiast chowały się w najskrytsze kąty. Drugi kandydat w bogatym stroju, kiedy stanął przed parą królewską przedstawił swój pomysł. Pragnął wyciąć drzewa i wybudować w parku wesołe miasteczko, bo przecież, jak twierdził, krasnoludki najbardziej na świecie lubią dobrą zabawę. Krasnolinka dostała od niego w prezencie małą karuzelę z pozytywką, która wygrywała piękne melodie. Wkrótce pojawił się kolejny młodzieniec z rozwichrzoną fryzurą i głową pełną pomysłów. Powiedział, że kiedy on zostanie wybrany przez królewską parę to zaora część parku i wybuduje fabrykę czekolady. Przecież wie, że krasnoludki bardzo lubią słodycze, a poza tym taka inwestycja przyniesie dochód dla całej krainy. Dodał, że chce zamienić nudne życie krasnoludków w słodkie życie. Podarował Krasnolince tabliczkę czekolady, która po odłamaniu kawałka szybko uzupełniała ubytek i wciąż była cała. Potem pojawiali się kolejni kandydaci, a każdy z nich miał swój pomysł i swój prezent dla wybranki.

              Na koniec przyszedł skromny chłopiec, o bardzo szczerej, szczęśliwej buzi i opowiedział o swoich planach. Gdyby został tu gospodarzem, nie zmieniłby nic, bo tutaj jest tak pięknie. Jedyne jego marzenie to dbać, by jeszcze więcej ptaków śpiewało wesoło, by jeszcze więcej kwiatów pachniało, drzew szumiało, a w stawie żab rechotało. By na ławkach odpoczywać mogli szczęśliwi ludzie, by znaki w alejkach przypominały o konieczności szanowania zieleni, a kosze zapraszały, by wrzucać do nich śmieci. Przyniósł on swojej wybrance nasionko rośliny, która już wyginęła zniszczona przez ludzi, a była taka piękna i miała czarodziejską moc. Jej zapach sprawiał, że ustępowały bóle i potrafił zamienić smutek w radość. Para królewska rozpatrywała każdą kandydaturę bardzo wnikliwie. Jednak zdecydowanie przypadł jej do gustu ostatni młodzieniec o imieniu Ekolinek, to on jak sądzili spełni ich oczekiwania, będzie dobrym mężem i wspaniałym gospodarzem tej krainy. Wkrótce odbyło się wesele, na którym przygrywała kapela żab, pasikoników i innych owadów.

Młoda para żyła długo, w szczęściu, zdrowiu i spokoju. Dbała o swój park, a ten stał się jeszcze piękniejszy, bogatszy i bardzo czysty. Krasnoludki wiedziały, że dbając o swoje środowisko chronią świat.

Autor: B. Stodolna

 

 

Piosenka:

„POSPRZĄTAJMY  ŚWIAT”

1. Tyle śmieci jest na świecie,

    Tyle brudu wokół nas,

    Wszędzie śmieci te znajdziecie

    Na porządki nastał czas.

                                      Ref.  Niech się lasy zielenią,

                                              Niech śmieci zniknie ślad,

                                              Posprzątajmy ziemię,

                                              Posprzątajmy świat.

2. Czemu ludzie żyją w brudzie,

    cierpi rzeka, łąka, las.

    Brudne ścieki – precz od rzeki,

    Na porządki nastał czas.

 

3. Kiedy razem posprzątamy,

    zdrowy będzie każdy z nas.

    Bałaganić już nie damy,

    Na porządki nastał czas.          („Wesołe przedszkole pięciolatka” – płyta CD,

                                                        sł. S. Karaszewski, muz. T. Strąk)

 

Środki dydaktyczne:

ü     bajka ekologiczna;

ü     ilustracja do bajki (samodzielnie przygotowana);

ü     kukiełka Krasnolinek (samodzielnie przygotowana z surowców wtórnych);

ü     kredki, mazaki;

ü     białe koła z czerwoną obwódką wycięte z kartonu (znaki zakazu);

ü     worek z wymieszanymi surowcami wtórnymi;

ü     pudełka na śmieci z napisem: papier, szkło, plastik;

ü     płyta z piosenką;

ü     pudła „skrzynki pocztowe” z napisami „Podobało mi się...”,

„Nie podobało mi się...”;

ü     piłeczki;

ü     materiały do wykonania Krasnolinka.

 

Przebieg zajęć:

1.     Powitanie:( nauczycielka trzyma w ręce kukiełkę Krasnolinka)

Krasnolinek przedstawia się :(Jestem Krasnolinek pochodzę z Krasnolandii), kolejno przedstawiają się wszystkie dzieci mówiąc swoje imię i określają, co lubią, np. Jestem Magda, lubię muzykę....

2.     Nauczycielka czyta bajkę ekologiczną „W Krasnolandii”.

3.     Krasnolinek rozmawia z dziećmi na temat wysłuchanej bajki:

ü     Kto mieszka w Krasnolandii?

ü     Jak wygląda ta kraina?

ü     Jaki kłopot mają władcy tej krainy?

ü     Na jaki pomysł wpada król?

ü     Z jakimi propozycjami przybywają kandydaci do ręki królewny?

ü     Który kandydat wam się podobał, dlaczego?

4.     „Burza mózgów”- Jak my moglibyśmy pomóc krasnoludkom w ich kłopocie?

5.     „My jesteśmy krasnoludki”- zabawa przy popularnej piosence.

6.     Nauczycielka proponuje wykonanie znaków ekologicznych w grupach (dzieci losują piłeczkę i dzielą się na grupy wg kolorów piłeczek). Każda grupa otrzymuje białe koło z czerwoną obwódką, kredki i mazaki. Przedstawiciele grup losują temat  : „Nie deptaj trawnika”, „Nie łam gałęzi”, „Nie zrywaj kwiatków”, „Nie hałasuj”, „Nie zaśmiecaj”..... Grupy przedstawiają swój temat w formie symbolu, znaku na otrzymanych kołach. Omówienie znaków.

7.     „Posprzątajmy świat”- zabawa przy piosence.

8.     Nauczycielka pokazuje worek ze śmieciami zebranymi w parku (puszki, butelki, folie, papiery), prosi o propozycje, co ma z tym zrobić.

9.     Dzieci segregują śmieci do przygotowanych pudełek z napisami: plastik, papier, szkło, wypowiadają się na temat recyklingu.

   10.  Nauczycielka zwraca uwagę na Krasnolinka (kukiełkę), pokazuje z czego on            

            zrobiony, okazuje się, że  surowce wtórne można wykorzystać w zabawie.

          Omawia sposób wykonania kukiełki, proponuje dzieciom działalność

          plastyczną. (kukiełka wykonana jest na plastikowej butelce stanowiącej tułów,

         głowę ma zrobioną z folii wypchanej folią lub ścinkami tekstylnymi i połączoną z

        tułowiem za pomocą gumki, ubiór zrobiony jest z czerwonej bibuły, papieru lub

        ścinków tekstylnych.) Dzieci wybierają potrzebne materiały i wykonują krasnala.

          (mogą wykorzystać takie kukiełki do zabawy w teatr, inscenizować bajkę

          ekologiczna wg własnych pomysłów)Prace zostają omówione i ustawione na

           wystawie.

11. „Poczta”- Dzieci podchodzą do skrzynek pocztowych z napisem „Podobało mi

się...” lub „Nie podobało mi się...”, wrzucają piłkę i uzupełniają napisy wypowiedziami o własnych odczuciach.

 

                                                                                                                                                          Opracowała:

                                                                                                                                  Bogumiła  Stodolna

Nauczycielka

Publicznego Przedszkola

w Kotowiecku

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin