program wczesnego wspomagania- zespół Downa.doc

(73 KB) Pobierz
Program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z Zespołem Downa

Program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z Zespołem Downa

mgr Henryka Bartnik - Przedszkole w Kłomnicach


Charakterystyka programu

Program edukacji integracyjnej pod tytułem „Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z Zespołem Downa” przeznaczony jest do dodatkowej pracy dydaktyczno – wychowawczej dla chłopca z Zespołem Downa. Chłopiec uczęszcza do grupy, w której zdecydowaną większość stanowią dzieci nieobciążone deficytami rozwojowymi. Praca nauczyciela z tym dzieckiem koncentruje się na nie tylko na przekazywaniu wiedzy, kształtowaniu niezbędnych umiejętności i nawyków, ale także na wyrabianiu postaw społecznych. Takie postępowanie ukształtuje w nim przekonanie, że nie różni się od innych dzieci w grupie rówieśniczej. Pozytywnie wpłynie na jego samopoczucie, wzmocni samoakceptację.

Program pracy rewalidacyjnej opracowano z uwzględnieniem opinii psychologiczno – pedagogicznej. Na tej podstawie wytyczony został charakter podejmowanych działań.

Charakterystyka dziecka

Dziecko uczęszcza do Przedszkola w Kłomnicach do grupy 3-4-latków. Specjaliści z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Częstochowie zdiagnozowali niego Zespół Downa.

U chłopca zaobserwowałam opóźniony rozwój psycho - ruchowy w zakresie koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz mowy czynnej i biernej. Jakub opanował wiele umiejętności w zakresie samoobsługi, próbuje naśladować czynności domowe. Rozumie reguły prostych zabaw i uczestniczy w nich, manipuluje przedmiotami, rysuje bazgrząc spontanicznie. Przedmioty chwyta kciukiem i palcem. Wypowiada otwarte sylaby znaczeniowe, próbuje mówić „mama”, „tata”, „papa”, „ciocia”, „pani”, „daj”. Wskazuje nazywaną część ciała. Rozumie proste polecenia typu: „chodź / daj / siedź / nie ruszaj”. Rozpoznaje osoby, zwierzęta i przedmioty na obrazkach.

CEL OGÓLNY:

Stymulacja rozwoju w sferze somatyczne z uwzględnieniem sprawności motorycznej, rozwoju mowy, a przede wszystkim sfery społecznej, intelektualnej i duchowej.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

1.                    Kształtowanie u dziecka kompetencji zmysłowych, motorycznych, interakcyjnych, intelektualnych, emocjonalnych,

2.                    Rozwijanie wszechstronnej stymulacji ze szczególnym uwzględnieniem terapii logopedycznej i rewalidacji,

3.                    Wykonywanie ćwiczeń rozwijających percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo – ruchową,

4.                    Kształtowanie u dziecka kompetencji zmysłowych, motorycznych, interakcyjnych, intelektualnych, emocjonalnych.

PLANOWANIE PRACY:

o                                             Ukształtować dojrzałość do uczenia się i samodzielności,

o                                             Rozwijać funkcje słowno – pojęciowe,

o                                             Wzbogacać wszechstronną stymulację dziecka ze szczególnym uwzględnieniem terapii logopedycznej,

o                                             Wdrażać do obowiązujących norm i zachowań społecznych,

o                                             Rozwijać percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo – ruchową,

o                                             Wydłużać czas koncentracji na zadaniu,

o                                             Nagradzanie jako niezbędny element pracy z dzieckiem.

Podczas opracowywania programu zajęć wykorzystałam następujące metody psychologiczno - pedagogiczne pracy z dzieckiem, m.in.:

o                                             Elementy ćwiczeń wg metody Domana,

o                                             Elementy ćwiczeń wg metody W. Sherborne,

o                                             Elementy ćwiczeń wg metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz,

o                                             Elementy ćwiczeń relaksacyjnych i energetyzujących wg metody Denissonów,

o                                             Elementy ćwiczeń pedagogiki zabawy.

WNIOSKI WYNIKAJĄCE Z OBSERWACJI DZIECKA:

o                                             Akceptuje normy społeczne i stosuje się do nich podczas zabaw i zajęć dydaktyczno- wychowawczych, wyrównawczych, na wycieczkach, przedszkolnym placu zabaw,

o                                             Dostrzega, ale nie respektuje związków przyczynowo – skutkowych między właściwym, a niewłaściwym zachowaniem,

o                                             Manipuluje przedmiotami i rozumie proste polecenia,

o                                             Przejawia chęć bawienia się i zainteresowania zabawką, szuka partnera do zabawy,

o                                             Ujawnia swoje uczucia zadowolenia i niezadowolenia,

o                                             Płacze gdy nie może poradzić sobie z zabawą,

o                                             Unika trudności gdy cos mu nie wychodzi.

Program wczesnego wspomagania uwzględnia następujące założenia:

o                                             Uczenie dziecka niepełnosprawnego społecznego funkcjonowania w grupie pomimo ograniczeń,

o                                             Całościowe postrzeganie dziecka, a nie tylko jego zaburzeń (postrzeganie jego mocnych stron),

o                                             Uczenie dziecka podejmowania właściwych decyzji poprzez dawanie mu możliwości wyboru danego zadania,

o                                             Zapewnienie warunków bezpieczeństwa, ważności, równości jak każdemu dziecku,

o                                             Wyposażanie dziecka w wiedzę wszechstronna, ułatwiającą odnalezienie swojego miejsca w życiu dorosłym,

o                                             Wyrównywanie i kompensowanie braków i opóźnień rozwojowych – usprawnianie zaburzonych sfer,

o                                             Przygotowanie w ramach zajęć, zabaw, pracy indywidualnej i zespołowej do samodzielnego funkcjonowania i pełnienia ról w grupie,

o                                             Zaspokajanie potrzeb poznawczych i emocjonalnych poprzez doświadczenia, dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka.

ZADANIA I SPOSÓB REALIZACJI WRAZ Z REWALIDACJĄ

Kierunek pracy

Rodzaj ćwiczeń

Przewidywane osiągnięcia dziecka

Usprawnianie narządów artykulacyjnych

o        ćwiczenia oddechowe:

§                                                                       dmuchanie waty, piórek, papierków dmuchanie po gładkiej powierzchni róznych przedmiotów,

§                                                                       dmuchanie baloników i gumowych zabawek,

§                                                                       gaszenie świec,

§                                                                       dmuchanie w piszczałki trąbki,

§                                                                       robienie baniek mydlanych,

§                                                                       bieganie z zamkniętymi ustami,

§                                                                       naśladowanie wiatraków,

o        ćwiczenia mięśni warg:

§                                                                       masaż wargi górnej,

§                                                                       rozciąganie małymi palcami obu rąk ściągniętych kącików ust,

§                                                                       uchylenie wargi górnej palcami obu rąk, odciągnięcie od wyrostka zębodołowego, uniesienie w kierunku nosa i następnie ściągnięcie na wargę dolną,

§                                                                       rozciąganie warg przy szerokim uśmiechu i ściąganie kącików ust oraz wysunięcie warg do przodu,

§                                                                       chowanie wargi dolnej pod górną,

§                                                                       ćwiczenia z guzikiem na nitce,

§                                                                       wibracja warg i języka na wardze.

o        ćwiczenia mięśni podniebienia i języka:

§                                                                       wysunięcie języka w kierunku nosa, brody i policzków,

§                                                                       przesunięcie języka po przedsionku i podniebieniu od zębów do podniebienia miękkiego,

§                                                                       przesuwanie języka po policzkach i przedsionkach,

§                                                                       szybkie odrywanie języka od siekaczy górnych,

§                                                                       chrząkanie (ćwiczenie środka języka),

§                                                                       zwijanie języka w rulon,

§                                                                       wysuwanie języka na zewnątrz jamy ustnej,

§                                                                       trzymanie języka w spoczynku,

§                                                                       układanie języka na wardze górnej, warga dolna nie kontaktuje się z językiem,

§                                                                       język ułożony na wardze dolnej – język zgięty w kierunku podbródka,

§                                                                       mlaskanie,

§                                                                       wibracja języka na wardze.

Dziecko potrafi:

o                                             robić bańki mydlane,

o                                             dmuchać w piszczałki i trąbki,

o                                             rozciągać wargi przy szerokim uśmiechu, ściągać usta oraz wysunąć wargi do przodu,

o                                             ćwiczyć z guzikiem przymocowanym na nitce,

o                                             chrząkać,

o                                             zwinąć język w rulon,

o                                             mlaskać,

o                                             schować wargę dolna pod górną,

o  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin