Gatunki poezji greckiej po Homerze:
- Iliada i Odyseja (IX-VII wiek)
- autorzy epiccy = cyklicy, wywodzą się z pieśniarzy-aojdów (VII – 1. poł. VI w.)
· dzieła tematycznie zbliżone do Homerowego (tzw. cykl trojański)
· związane z innymi wątkami i bohaterami mitu trojańskiego (Edyp, Herakles)
· np. Tebaida przypisywana samemu Homerowi
· wartość – skarbnica tematów dla późniejszych form literackich
- Hezjod (VIII/VII wiek)
· epos dydaktyczny (Prace i dnie – zbiór porad dla rolników [sprawiedliwość i kult rzetelnej pracy] poprzedzony partią polemiczną: protest przeciw krzywdzącym wyrokom przekupnych sędziów, w duchu etyki chłopskiej)
· epos kosmogoniczny (Teogonia – o powstaniu świata i bogów)
· epos genealogiczny (Eoje albo Katalog niewiast – wyliczenie kobiet-kochanek bogów i ich potomstwa, dodatek do Teogonii) – popularne wywodzenie rodów od boskich przodków (np. katalog uczestników wyprawy na Troję w II księdze Iliady)
- utwory parodystyczne
· zniweczenie zasady decorum
· Margites: poemat pisany heksametrem na przemian z jambami (typowe dla satyry), parodia stylu homeryckiego; Margites to „sprośny głupek”
· Wojna żabio-mysia: kontrast między błahą sferą przedstawianych wypadków a reminiscencjami obrazów i stylu epopei Homerowych
- hymny pseudohomeryckie (VII-VI wiek)
· stylizowanie się na Homera
· poprzedzały recytację fragmentów epopei, zaznaczając religijny charakter występów
- odmiany: elegijna, jambiczna i meliczna
- VII-VI wiek: epoka liryki
- aktualne wydarzenia, nakierowana na przeżycia jednostki lub grupy przez nią reprezentowanej
- podłożem są często pieśni ludowe, zwłaszcza rytualne, czerpie też wiele z Homera
- poezja dramatyczna (tragedia, dramat satyrowy, komedia)
- Ajschylos, Sofokles, Eurypides, Arystofanes
- synkretyzm gatunkowy utworów dramatycznych
- muzyka niekiedy (dytyramb, nomos) zaczęła górować nad tekstem
- zrezygnowano z zasady identyczności rytmicznej (responsji) strof, wprowadzając tzw. „wolne wiersze”
- partie chóralne rozdzielono wstawkami solowymi (monodiami) – wprowadzono w te miejsca wyrafinowaną muzykę
- słownictwo pompatyczne i afektowane
- w wykonaniu ważny był element mimetyczny i dramatyczny
Grecka teoria poezji:
- wg Platona
epos
tragedia i komedia
dytyramb
opowiadanie naśladowcze
(przytoczenie wypowiedzi bohaterów w formie monologu lub dialogu)
opowiadanie mieszane
(pomieszanie obu form)
opowiadanie proste
(wypowiedź samego poety)
- wg Arystotelesa
poezja naśladująca środkami dramatycznymi
poezja naśladująca środkami narracyjnymi
(lirykę zalicza do muzyki, nie poezji)
- melika: w teorii poezji, zwłaszcza, gdy mówi się o zasadach jej podziału
- liryka: w kontekście wzmianek o konkretnym poecie jako osobie i w rozważaniach z zakresu teorii muzyki
Gatunki poezji melicznej:
1) do bogów: hymn, prosodion, pean, dytyramb, nomos, adonidon, iobakchos, hyporchemat
2) do ludzi: enkomion, epinikion, skolion, erotikon, epithalamion, hymenajos, sillos, epikedejon, tren
3) do bogów i ludzi: parthenia, daphnephorika, tripodephorika, oschophorika, euktika
4) na przypadające okoliczności
- synonim pieśni w ogóle lub nazwa gatunkowa
- szczególny adresat i prekacyjny charakter
- akompaniament (kitara)
- szczególny sposób wykonania (stojący nieruchomo chór)
- monostroficzny, tzn. powtarzał ten sam rodzaj strofy
- do wykonania zbiorowego podczas uroczystości i ofiar publicznych (ale istniały też konkursy na indywidualne wykonanie hymnów)
- hymny kletyczne: prośby o przybycie kierowane pod adresem nieobecnego bóstwa, wymienia się w nich miejsce pobytu adresata, opisuje uroki miejsca, do którego ma przybyć, można precyzować szczegóły (np. pożądany sposób przybycia, życzliwy nastrój), określa się cel przybycia – spełnienie przedłożonych błagań
- chóralna pieśń o char. błagalnym lub dziękczynnym
- przy akompaniamencie aulosu w uroczystych precesjach do świątyń lub ołtarzy bogów
- tworzyło wstępną część uroczystości (istniał jego odpowiednik śpiewany w drodze powrotnej)
- związany z kultem Apollona w roli zsyłającego lub odwracającego nieszczęście
- pean bitewny: rytmiczne intonowanie inwokacji „ie pajan”
- pean sympotyczny: przed ucztą lub po libacji, tj. ulaniu paru kropel wina na cześć bogów)
- pean literacki: podczas ceremonii religijnych (np. peany Pindara)
- zwięzłość, refren „ie pajan” itp., tematyka związana z Apollonem i jego kultem
- nastrój poważny i pełen godności
- akompaniament liry i/lub aulosu
- adresatem był Apollo, potem Artemida (ochrona przed nieszczęściem) i inne bóstwa (Zeus, Posejdon, Dionizos, Asklepios), a nawet wybitni ludzie
- charakter dionizyjski
- z dytyrambu amoibaicznego, wykonywanego na przemian przez przodownika i chór, przekształcił się w całkowicie chóralną pieśń
- np. Symonides, Pindar, Bakchylides
- z czasem muzyka dominuje nad tekstem, który pisany jest coraz bardziej wyrafinowanym i nienaturalnym językiem, szeroko wykorzystuje narrację
- zanika kompozycja stroficzna, wprowadza się popisowe arie – pieśni solowe
- kompozycja na instrument solowy (lirę-kitarę lub aulos) lub przeznaczona do śpiewu z akompaniamentem
- w sensie gatunkowym był ściśle określony (nomos=prawo)
- 4 (7) części składowe: początek, po-początek, (dod. przejście, po-przejście) pępek, pieczęć (dod. zakończenie)
- pępek wprowadzał zasadniczy temat i miał char. narracyjny
- w pieczęci poeta przedstawiał się imiennie odbiorcom, przykładał pieczęć gwarantującą prawa autorskie
- zakończenie to krótka modlitwa
- ulubiony temat: walka Apollona z wężem pytyjskim
- pieśń ilustrowana mimetycznym tańcem wokół ołtarza przy składaniu ofiar
- muzyka i taniec dominuje nad słowem
- gł. adresatem był Apollon (jak w peanach, ale hyp. ma charakter bardziej żartobliwy)
- utwór pochwalny na cześć wybitnych ludzi
- twórca: Symonides
- mógł być śpiewany na ulicach w wesołych pochodach lub przez grupę wyćwiczonych choreutów (śpiewaków-tancerzy) w czasie uczt lub po ich zakończeniu
- pieśń pochwalna na cześć zwycięzcy w igrzyskach sportowych (odmiana enkomionu)
- śpiewane bezpośrednio po zwycięstwie, w czasie pochodu do świątyni (krótkie, wzorowane na tradycyjnych zaśpiewach i okrzykach) lub w ojczyźnie zwyciezcy po jego powrocie (hołd, apel do obywatelskiej dumy, wysławiała wyczyny triumfatora, zasługi jego rodziny i przodków, kulty, tradycje, legendy i herosów drogich danej społeczności)
- nacisk na prezentację adresata i pochwałę jego osiągnięć sportowych
- pisane na płatne zamówienie (reklama dla poety)
- centralną pozycję zajmuje mit, przejście od jednego elementu do drugiego tworzy często umoralniająca gnoma (ujawnia się podmiot wypowiedzi)
- pieśń biesiadna
- proste piosenki wykonywane przy wtórze aulosu na zmianę przez poszczególnych uczestników
- większość powstawała na drodze improwizacji
- różna treść: hymniczne, na cześć bogów, erotyczne i swawolne, wspominają wypadki historyczne oraz „złote myśli” poetów i mędrców lub literackich bohaterów
- utwory o tematyce erotycznej
- większość dotyczy uczucia do osób tej samej płci – wyrażają wdzięk lub głębię uczucia
- jeśli dotyczą miłość kobiety i mężczyzny, to chodzi przede wszystkim o wyszydzenie prymitywnych instynktów cnotliwych kobietach nie wypadało pisać miłosnych wierszy)
- związane z obrzędem zaślubin
- wykonywane w czasie uczty weselnej w domu panny młodej, przejazdu-procesji do domu pana młodego i pod drzwiami sypialni nowożeńców
1) hymenajos – odnosi się do wszelkich rodzajów
- charakter radosny, okrzyk rytualny „Hymen o Hymenaj’o”
- korowody taneczne i muzyka
2) epithalamion – pieśń pod drzwiami sypialni
- chór wyłącznie z dziewcząt albo dziewcząt i młodzieńców, czasem dialog między chórem a pojedynczą osobą
- chóry dziewczęce wychwalały piękność panny młodej, użalały się na los, odbierający ją matce, sławiły uroki panieństwa, krytykowały i wyśmiewały pana młodego i odźwiernego pilnującego drzwi sypialni, robiły żartobliwe aluzje do życia w małżeństwie
- chóry młodzieńców stawały w obronie pana młodego, gratulowali mu szczęśliwego losu, wynajdowali złe strony dziewiczego stanu, żartowali, kpili
- podłoże magiczne: przez zamącenie szczęścia pary młodej chciano uchronić ich od złych uroków
- element narracji mitologicznej (zaślubimy bogów i herosów)
- zespołowe okrzyki bólu i monodyczne pieśni żałobne, śpiewane przez bliskich zmarłego w czasie pogrzebu, przed lub po nim, nawet po dłuższym czasie
- dostojeństwo, poważny taniec i żałosna melodia aulosu
- generalna refleksja na temat ludzkiej kondycji, dystans wobec śmierci
- pocieszenie żyjących przez wysławienie czynów zmarłego, które teraz przynoszą mu pamięć i rozgłos
-...
mairod