Emocje w reklamie - tak czy nie.pdf

(37 KB) Pobierz
144062965 UNPDF
Portal finansowy IPO.pl
Emocje w reklamie - tak czy nie?
23.02.2008.
Sucha wyliczanka cen i produktów? A mo¿e pełna emocji scena z produktem podczas korzystania z
niego? Co woli widz? A co woli dział sprzeda¿y?
Z całkowicie marketingowego punktu widzenia dyrektorów sprawa jest prosta. Reklama ma przekazywaæ
informacje na temat produktów. St±d wyliczanka cen i produktów, które s± dostêpne w hipermarkecie lub
opcji w najnowszej taryfie telefonii komórkowej jest spełnieniem marzeñ.
Reklama musi przyci±gaæ?
Niektórzy dyrektorzy przyznaj±, ¿e reklama musi przyci±gaæ uwagê (nie¶miertelna i skuteczna AIDA),
st±d agencje ¶lêcz± nad kreatywnymi wizualiami. Ale ¿eby dodatkowo dawkowaæ w reklamie emocje? To
chyba za du¿o grzybów w barszcz i kucharek w kuchni, czy nie?
{styleboxjp width=200px,float=left,echo=no}Zobacz równie¿
Zniszcz konwencjê - o warto¶ciach w słu¿bie marki {/styleboxjp}To podej¶cie ma swoje plusy, które
jednak gin± w momencie ogl±dania 12-minutowego bloku reklamowego. Ceny i produkty —
poł±czone w kakofoniczny kola¿ nie zapadaj± w pamiêæ. Widzowie nie ucz± siê nowych opcji w telefonach
ani promocji tygodnia w markecie.
Tymczasem jak pokazuj± badania, ostre pobudzenie emocjonalne mo¿e prowadziæ do tego, ¿e pewne
rzeczy zapamiêtamy lepiej. Kto¶, kto został kiedy¶ noc± napadniêty, jeszcze wiele lat pó¼niej bêdzie
bardzo dokładnie pamiêtał ka¿dy szczegół tej sytuacji.
Podobnie miłe rzeczy typu wakacyjny wyjazd do wymarzonej miejscowo¶ci lub wygrane decyduj±ce
rozdanie pokera w finale mistrzostw zapadaj± w pamiêæ na całe ¿ycie. Zwiêkszona czujno¶æ poł±czona z
nasilonym zaanga¿owaniem emocjonalnym jest dobrym pocz±tkiem do udanego zapamiêtywania.
By w sposób bardziej kontrolowany przyjrzeæ siê roli emocji w zapamiêtywaniu, w eksperymencie
zbadano zale¿no¶æ poziomu pamiêci od zaanga¿owania emocjonalnego. Ł±cznie czterem grupom osób
badanych przeczytano jedn± z dwóch historyjek ró¿ni±cych siê pod wzglêdem zawarto¶ci emocji:
Historyjka 1:
Chłopiec jedzie z matk± przez miasto, aby odwiedziæ ojca pracuj±cego w szpitalu. Tam chłopiec przygl±da
siê ró¿nym procedurom medycznym.
Historyjka 2:
Chłopiec jedzie z matk± przez miasto i zostaje ciê¿ko ranny w wypadku samochodowym. Jest
natychmiast przetransportowany do szpitala i poddany ró¿nym procedurom medycznym.
Grupie 1 przeczytano pierwsz± historyjkê, grupie 2 drug±. Obu grupom przedstawiono nastêpnie rodzaj
listy z ró¿nymi procedurami medycznymi stosowanymi w klinice, po czym odesłano badane osoby do
domu. Tydzieñ pó¼niej badani zjawili siê ponownie w laboratorium i zostali zapytani o procedury
http://www.ipo.pl
Kreator PDF
Utworzono 26 August, 2009, 18:53
144062965.003.png
 
Portal finansowy IPO.pl
medyczne przeprowadzane w klinice.
Która lepsza?
Mimo i¿ obie historyjki były tej samej długo¶ci i równie proste, a tak¿e zaczynały siê i koñczyły tak samo,
badanie poziomu zapamiêtania po tygodniu wykazało, ¿e szczegóły procedur medycznych zostały
wyra¼nie lepiej zapamiêtane przez te osoby, które usłyszały drug± historyjkê naładowan± emocjonalnie.
W celu dalszego wyja¶nienia mechanizmu poprawy uczenia siê dziêki emocjom, ponownie
przeprowadzono eksperyment, tym razem z udziałem grup 3 i 4. Wszystko było tak jak poprzednio, z
wyj±tkiem jednej małej ró¿nicy: wszystkie osoby badane otrzymały przed eksperymentem lek tłumi±cy
reakcje wegetatywne układu nerwowego. Innymi słowy, osoby te nie odczuwały fizycznych oznak emocji,
w momencie pobudzenia nie wzrastaj± zbytnio puls ani ci¶nienie krwi.
Po tygodniu w laboratorium zgłosiły siê obie grupy. Wyniki pomiaru zapamiêtania szczegółów procedur
medycznych były nastêpuj±ce: grupa 3, której przeczytano historyjkê bez emocji 1, pamiêtały tyle samo
co osoby z grupy 1. Osoby badane z grupy 4, którym przeczytano historyjkê z emocjami 2, nie osi±gnêły
tak dobrych wyników jak grupa 2. Najwyra¼niej farmakologiczne stłumienie reakcji emocjonalnych
powstaj±cych w czasie słuchania poruszaj±cej historyjki zmniejszyło zdolno¶æ zapamiêtywania. W grupie
3 nie było nic, co mo¿na by tłumiæ, dlatego jej wyniki nie ró¿niły siê od poziomu grupy 1.
To miêdzy innymi dlatego wyniki uczniów w szkołach s± słabe. Dobrze ucz± siê tylko ci, którzy maj± do
tego zdolno¶æ, których to interesuje. Szkoła nie wytwarza w uczniach pozytywnych emocji zwi±zanych z
uczeniem siê. Tylko przepytywanie, egzaminowanie, prace domowe i wymagania. ¯adnej zabawy, ¿adnej
rado¶ci. Nauka stała siê suchym zapamiêtywaniem na siłê.
A co z reklamami?
Zanim znajdziemy odpowied¼ na to pytanie, musimy przyjrzeæ siê jeszcze jednemu elementowi
układanki, elementowi towarzysz±cemu ludziom ka¿dego dnia, tak¿e podczas ogl±dania telewizji. Chodzi
o lêk.
{styleboxjp width=200px,float=left,echo=no}Zobacz równie¿
Sytuacje kryzysowe w przedsiêbiorstwie {/styleboxjp}Reklamy mog± motywowaæ pozytywnie lub
negatywnie. Pozytywnie — przez przedstawienie korzy¶ci, które widz osi±gnie po zakupie
produktu. Negatywnie — przez przedstawienie straty, jaka przydarzy siê widzowi gdy nie zakupi
produktu. Korzy¶ci i straty mog± mieæ postaæ niematerialn±, materialn± lub pieniê¿n±.
Otó¿ silny lêk powoduje wprawdzie szybkie uczenie, ale ogólnie nie sprzyja procesom poznawczym i
dodatkowo uniemo¿liwia dokładnie to, co ma zostaæ osi±gniête podczas uczenia: nie chodzi o pojedynczy
fakt, ale o poł±czenie nowych tre¶ci z tre¶ciami ju¿ znanymi i o zastosowanie tego, czego siê nauczyli¶my
w wielu nowych sytuacjach.
http://www.ipo.pl
Kreator PDF
Utworzono 26 August, 2009, 18:53
144062965.004.png
 
Portal finansowy IPO.pl
Poznajemy przez lêk
Lêk wytwarza okre¶lony styl poznawczy, ułatwiaj±cy szybkie wykonanie prostych, wyuczonych procedur i
utrudniaj±cy lu¼ne skojarzenia, niezbêdne w naturalnym przyswajaniu informacji przez mózg. Kiedy lew
nadchodzi z lewej, biegniemy w prawo. Kto¶, kto w tej sytuacji długo siê waha, obmy¶la kreatywne
strategie rozwi±zywania problemów lub wrêcz pozwala na to, by bod¼ce na niego po prostu oddziaływały,
nie po¿yje długo.
Osoba obawiaj±ca siê egzaminów nie wpadnie na proste, ale wymagaj±ce odrobiny kreatywno¶ci
rozwi±zanie, które w normalnych warunkach znalazłaby natychmiast. Kto¶, kto ¿yje w ci±głym strachu (o
siebie, o rodzinê, o pieni±dze na ¿ycie), szybko poczuje siê w swojej sytuacji zakleszczony, zapêdzony w
róg, spêtany, sparali¿owany i nie umie wyj¶æ z umysłowej pułapki.
Je¶li lêku brak, my¶li staj± siê bardziej wolne, otwarte i szersze. Nie jest to tylko subiektywne
do¶wiadczenie, ale mo¿na to zmierzyæ w eksperymencie. Pozytywny nastrój jest korzystny dla uczenia
siê.
Reklama, reklama
No to wróæmy do reklam. Gdy widz siada przed telewizorem, po powrocie z pracy, po staniu w korkach,
jest zmêczony. Ju¿ sam ten fakt powoduje, ¿e jego mózg nie mo¿e siê skupiæ na pozyskiwaniu nowych
informacji. Ale to problem z uwag±, nie z emocjami. Załó¿my, ¿e widz wypija kawê i jest w stanie skupiæ
siê na bloku reklamowym. Na ekranie pojawia siê reklama cennego sprzêtu domowego.
Widz przypomina sobie, ¿e u niego w portfelu pozostał ostatni Kazimierz (50 zł), a i konto zbli¿yło siê
niebezpiecznie do granicy debetu. Zaczynaj± siê budziæ emocje, głównie negatywne na wysoko¶æ pensji
lub na siebie, ¿e nie potrafi siê zarobiæ wiêcej. Kolejna reklama — produkty ¿ywno¶ciowe w
markecie. Widz zaczyna siê martwiæ, ¿e je¶li kupi je teraz na zapas i wyda pieni±dze, nie bêdzie ich miał
na zakupy jutrzejsze, które mog± byæ bardziej potrzebne. Z drugiej strony, szkoda przegapiæ tak± okazjê,
tak± obni¿kê.
My¶li znów wracaj± do pustego portfela, kiepsko płatnej pracy, mo¿e braku umiejêtno¶ci lub znajomo¶ci
towarzyskich by zmieniæ pracê na lepsz±. Emocje negatywne kipi± w umy¶le widza. Czy w takim stanie
jest on w stanie nauczyæ siê z reklam czego¶ o reklamuj±cych siê firmach? Nie, widz patrzy na
przelatuj±ce mu przed oczami obrazki, ale jego mózg nie przetwarza ich. Negatywne emocje zablokowały
uczenie siê.
Jaki zatem wniosek?
Emocje — tak. Pozytywne — tak. Zwi±zane z produktem — tak. Nawi±zuj±ce do
informacji ju¿ posiadanych przez widzów — tak.
Lêk — nie. Widzowie maj± go codziennie w wystarczaj±cej ilo¶ci. Informacje abstrakcyjne, trudne
do powi±zania z posiadan± wiedz± — nie. Suche wyliczanki cen i produktów — nie. Logo
firmy na cały ekran — nie. Samo logo nie ma w sobie emocji.
http://www.ipo.pl
Kreator PDF
Utworzono 26 August, 2009, 18:53
144062965.001.png
 
Portal finansowy IPO.pl
Czy trudno zaprojektowaæ tak± reklamê? Tak.
Czy czêsto siê je spotyka w telewizji? Nie. Niestety.
Ale na pewno jeste¶ w stanie, choæby teraz, przywołaæ z pamiêci kilka reklam, które zapadły ci w pamiêæ.
Reklamy, które podczas ogl±dania wywołały w tobie pozytywne emocje. Takie reklamy sprzedaj±
mnóstwo produktów. Nie pomimo emocji, ale wła¶nie dziêki nim.
Prócz emocji s± jeszcze inne czynniki sprzyjaj±ce uczeniu siê (tak¿e podczas ogl±dania reklam): uwaga,
motywacja, naturalne procesy zachodz±ce w mózgu. Ich opis znajdziesz w ksi±¿ce Manfreda Spitzera
„Jak uczy siê mózg” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007). Jest to ksi±¿ka na
temat uczenia siê ł±cz±ca teorie psychologiczne z biologiczn± budow± i działaniem mózgu. Wszelkie
skróty i uzupełnienia w tek¶cie za zgod± Wydawcy.
http://www.ipo.pl
Kreator PDF
Utworzono 26 August, 2009, 18:53
144062965.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin