Etyka Wyklady.doc

(139 KB) Pobierz
Wykład 1

Etyka

 

Wykład 1

 

Moralność i Etyka

Relacje pojęć etyka i moralność

W języku potocznym etyka i moralność bywają utożsamiane i używane zamiennie. W publikacjach o charakterze teoretycznym rozróżnia się treść omawianych pojęć

 

Elementy moralności

Wyobrażenia wartości

Oceny moralne

Normy moralne

Motywacja moralna

Wzory osobowe

Sankcje moralne

 

Moralność i kodeksy moralne

Kodeks oznacza spisany i uporządkowany zbiór zasad – nakazów i zakaz ów moralnych.

Kodeksom krytycy przeciwstawiają „etykę wartości”

- postępowanie oparte nie na formalnych nakazach i zakazach, lecz na przyswojeniu, aprobacie i realizacji wartości

 

Etyka indywidualna a etyka społeczna

                    Moralność jednostki a moralność zbiorowości

Moralność indywidualna - normy moralne (wartości, wzorce, oceny) odnoszące się bezpośrednio do postępowania jednostki ludzkiej –ona jest  jej podmiotem

Etyka indywidualna a etyka społeczna

2.Moralność społeczna  - tworzą ją te reguły moralne (wartości, oceny, wzorce), które odnoszą się do zorganizowanego życia zbiorowego, do działania grup i instytucji społecznych one są jej podmiotem.

 

Etyka indywidualna

                    Stosunek człowieka do samego siebie, aspiracje własne, stawiane sobie zadania, akceptowany ideał osobowości i stopień jego rzeczywistego rozwoju

 

Etyka indywidualna

                    Stosunek człowieka do innych jednostek – determinowany przez wartości i zasady kultury współżycia

                    Stosunek jednostki do zbiorowości, np.. Narodowej, zawodowej, politycznej i jej potrzeb, do państwowej organizacji życia zbiorowości

 

Zakresy moralności społecznej

                    Dwie podstawowe grupy regulacji. Jedną stanowią regulacje moralne – wartości, zasady- dotyczące politycznej organizacji i praktyki społecznej (moralność polityczna).

                    Regulacjom moralnym podlegają  - relacje międzynarodowe, wewnętrzna polityka państwa

Zakresy moralności społecznej

                    Dwie podstawowe grupy regulacji. Drugą grupę tworzą wartości i zasady dotyczące życia gospodarczego i form jego organizacji (moralność życia gospodarczego). Regulacjom podlegają - Gospodarcze stosunki międzynarodowe, wewnątrzpaństwowa organizacja życia gospodarczego

 

 

Etyka indywidualna a etyka społeczna

Rozróżnienie to nie oznacza przeciwstawności. W obu przypadkach chodzi o te same wartości i reguły moralne. Chodzi tu o różne aspekty, odniesienia, płaszczyzny.

 

Moralność i Etyka

Przez moralność rozumie się zespół poglądów, ocen, norm i wzorców osobowych ukształtowanych historycznie i regulujących w danym społeczeństwie całokształt stosunków między jednostkami, między jednostkami a grupami oraz między grupami społecznymi z punktu widzenia dobra i zła, słuszności i krzywdy, prawości i podłości.

 

Moralność i Etyka

Moralność to faktycznie funkcjonujące w społeczeństwie poglądy i przekonania moralne ogółu ludzi.

Etyka to dyscyplina naukowa, zajmująca się moralnością, teoria, usystematyzowana wiedza na temat moralności.

 

 

Wykład 2

 

Społeczna odpowiedzialność biznesu. Koncepcja CSR, AA1000 i SA8000

 

Społeczna odpowiedzialność biznesu

         Interesy społeczne i ochrona środowiska

         Relacje z interesariuszami

         Podejście strategiczne i długofalowe

         Charakter etyczny, prawny, finansowy i obywatelski

         Współpraca z pracownikami, społecznością lokalną

         Poczucie odpowiedzialności za konsumenta, inwestora, społeczeństwo,środowisko przyrodnicze

 

Koncepcja 3P

- (ludzie) odpowiedzialność za ludzi

- (Profit)

- (Planeta)

 

* Interesariusze

         To grupy i jednostki, które mogą wpływać lub są pod wpływem działania przedsiębiorstwa

* Akcjonariusze

* Klienci

* Dostawcy

* Władze administracyjne i partnerzy

 

Społeczna odpowiedzialność biznesu

         DLACZEGO WARTO BYĆ FIRMĄ SPOŁECZNIE ZAANGAŻOWANĄ?

* Korzyści zewnętrzne dla przedsiębiorstwa

         Budowanie pozytywnego wizerunku firmy

         Ułatwianie sobie funkcjonowania w społeczności lokalnej

         Obecni klienci są bardziej lojalni oraz pozyskiwanie nowych

         Misja firmy bardziej wiarygodna

         Wzrost efektywności firmy

         Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych

         Wzrost zainteresowania inwestorów

         Odliczenia podatkowe

 

* Korzyści wewnętrzne dla przedsiębiorstwa

 

·         Wzrost satysfakcji i zadowolenia pracowników

·         Przychylność pracowników

·         Wzrost identyfikacji pracowników z firmą

 

Społeczna odpowiedzialność biznesu w rozumieniu normy 1000

Standard AA1000 został opracowany przez Institute of Social and Ethical AccountAbility z Wielkiej Brytanii i po raz pierwszy zaprezentowany w listopadzie 1999 roku

 

Społeczna odpowiedzialność biznesu

         Określa zasady najlepszej praktyki w budowaniu reguł społecznej i etycznej odpowiedzialności (obliczalności), przeprowadzaniu audytu etycznego i przygotowywaniu raportu.

         Istotną cechą AA1000 jest możliwość wykorzystywania tego standardu jako punkt wyjścia do analizy strategicznej nie tylko dla spółek, ale dla wszelkich organizacji, zarówno non-profit, organizacji obywatelskich, przedsiębiorstw komunalnych, czy instytucji naukowych.

         Z drugiej strony standard ten może być stosowany przez organizacje pozarządowe jako metoda zewnętrznej oceny przedsiębiorstwa w zakresie społecznej i etycznej odpowiedzialności

 

Społeczna odpowiedzialność biznesu - zadania AA1000

         Promowanie odpowiedzialności jako podstawy działania organizacji;

         Przyczynianie się do wzmacniania zasad odpowiedzialności społecznej, doskonalenie jakości audytu etycznego oraz sposobu przedstawiania wyników dla potrzeb wszystkich interesariuszy;

         Wspieranie procesu doskonalenia organizacji w aspekcie etycznym, ekologicznym i ekonomicnym.

 

Społeczna odpowiedzialność biznesu -model procesu standardu AA1000

P1:wyrażenie woli dokonania audytu i wdrożenia odpowiednich procedur zarządzania

P2:określenie grup interesariuszy istotnych dla poszczególnych zadań

§         Planowanie-organiacja przystępuje do procesu

P3:określenie lub zweryfikowanie misji organizacji i przyjmowanych wartości

P4:określenie istotnych zagadnień w dialogu z interesariuszami

P5:określenie zakresu audytu, metod i zadań dla audytora

P6:określenie używanych wskaźników i sposobów pomiaru

§         Zasady odpowiedzialności

P7:zbieranie informacji, danych i ocen wyrażanych przez interesariuszy

P8:analizowanie tych informacji, ustalanie metod doskonalenia wyników

P9:opracowanie sposobów prezentacji i przygotowanie raportu

P10:przeprowadzenie niezależnego audytu dotyczącego przygotowanego raportu

P11:udostępnienie raportu i audytu, zachęcenie do przekazywania informacji zwrotnych

§         Audyt i raportowanie

4.      Wdrażanie-wzmocnienie procesu

P12:określenie procedur wdrożenia wyników i systemu ich doskonalenia

 

Model procesu standardu AA1000

5.      Współdziałanie z interesariuszami

         leży u podstaw cyklu doskonalenia wyników, gdyż dzięki temu można:

         przewidywać konflikty i im przeciwdziałać

         doskonalić procedury podejmowania decyzji

         budować jednomyślność

         wzmacniać identyfikację interesariuszy z wynikami działalności organizacji

         budować zaufanie do organizacji

 

13 zasad systemu społecznej odpowiedzialności według normy AA1000

1.      Zasada odpowiedzialności, obliczalności (accountibility)

2.      Zasada uczestnictwa (inclusivity)

3.      Zasada zupełności (completeness)

4.      Zasada wymierności (materiality)

5.      Zasada regularności (regularity)

  1. Zasada zapewnienia jakości (quality assurance)

7.      Zasada dostępności (accessibility)

8.      Zasada porównywalności (comparability)

9.      Zasada wiarygodności (reliability)

10.  Zasada istotności (relevance)

11.  Zasada zrozumiałości (understandability)

12.  Zasada kompleksowości (embeddedness)

  1. Zasada ciągłej poprawy (continous improvement)

 

         Nie podlega certyfikacji, lecz jest traktowany jako uczestnictwo w procesie doskonalenia organizacji głównie poprzez powiązanie poszczególnych procedur z przyjmowanymi wartościami oraz bieżące dokonywanie oceny wpływu zarządzania na zmiany zasobów strategicznych.

         Normy i zasady stosowane w tym procesie pomagają zbudować zaufanie w relacjach organizacji ze wszystkimi grupami interesariuszy i jednocześnie uświadamiają ewentualny konflikt interesów pomiędzy realizacją celów krótkoterminowych i długoterminowych w organizacji, czy pomiędzy poszczególnymi grupami interesariuszy.

 

Odpowiedzialny biznes a interesariusze

         Przetrwanie i rozwój przedsiębiorstwa wymaga spełnienia oczekiwań interesariuszy w obszarze ekonomicznym i społecznym.

         System odpowiedzialności wzmacnia reputację przedsiębiorstwa w oczach klientów, dostawców, pracowników, społeczności lokalnej, a także inwestorów, mediów i innych zainteresowanych stron.

         Tworzenie spójnego i pozytywnego wizerunku firmy w oczach kluczowych interesariuszy, a także jego utrzymywanie i wzmacnianie, jest podstawowym celem efektywnej strategii komunikacji społecznej.

         Dobrze zintegrowana z całym systemem zarządzania polityką środowiskowa i polityka społeczna przyczyniają się długookresowo do wzrostu wartości przediębiorstwa.

 

Standard SA 8000

         Ogłoszony w 1998 przez Radę Doradczą

         Nawiązuje do norm ISO;

         Uniwesalna norma przeznacona do stosowania w systemie niezależnej weryfikacji, określająca wymogi w zakresie odpowiedzialności społecznej, jakie dane przedsiębiorstwo powinno spełniać

 

Wymagania standardu  SA 8000

 

         Nie zatrudnianie dzieci

         Nie stosowanie pracy przymusowej

         Spełnianie podstawowych zasad bezpieczeństwa środowiksa pracy

         Wolność zrzeszania się i prawo do negocjacji zbiorowych

         Nie stosowanie dyskryminacji

         Nie stosowanie przymusu fizycznego lub psychicznego wobec pracowników

         Przestrzeganie regulacji prawnych odnośnie dopuszczalnej ilości godzin pracy

         Zapewnienie wynagrodzenia nie niższego niż wymagane przez prawo

         System zarządzania

         Standard SA 8000 może być stosowany we wszystkich krajach świata, w stosunku do przedsiębiorstw z dowolnej branży

         Certyfikat zgodności strategii odpowiedzialności społecznej w danej firmie z wymaganiami normy SA8000 świadczy o tym, że procesy związane z istotnymi elementami polityki społecznej realizowane są w sposób kontrolowany oraz, że realizowane są zadania zmierzające do osiągnięcia określonych celów społecznych w procesie ciągłej poprawy wyników

         Dane z sierpnia 2001: 76 przedsiębiorstw z 21 krajów uzyskało ten certyfikat

 

SA 8000

         Standard SA 8000 może być stosowany we wszystkich krajach świata, w stosunku do przedsiębiorstw z dowolnej branży

         Certyfikat zgodności strategii odpowiedzialności społecznej w danej firmie z wymaganiami normy SA8000 świadczy o tym, że procesy związane z istotnymi elementami polityki społecznej realizowane są w sposób kontrolowany oraz, że realizowane są zadania zmierzające do osiągnięcia określonych celów społecznych w procesie ciągłej poprawy wyników

         Dane z sierpnia 2001: 76 przedsiębiorstw z 21 krajów uzyskało ten certyfikat

 

Wykład 3

 

Prywatność w firmie

Prywatność jako stan, w którym jednostka zachowuje jako poufałe pewne informacje osobiste . Są to dane o faktach z życia jednostki, które zdaniem większości ludzi żyjących w tym czasie nie powinny być ujawniane. Chodzi o informacje niepublikowane, czyli takie, które nie znajdują się w publicznych dokumentach.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin