Etyka
Wykład 1
Moralność i Etyka
Relacje pojęć etyka i moralność
W języku potocznym etyka i moralność bywają utożsamiane i używane zamiennie. W publikacjach o charakterze teoretycznym rozróżnia się treść omawianych pojęć
Elementy moralności
Wyobrażenia wartości
Oceny moralne
Normy moralne
Motywacja moralna
Wzory osobowe
Sankcje moralne
Moralność i kodeksy moralne
Kodeks oznacza spisany i uporządkowany zbiór zasad – nakazów i zakaz ów moralnych.
Kodeksom krytycy przeciwstawiają „etykę wartości”
- postępowanie oparte nie na formalnych nakazach i zakazach, lecz na przyswojeniu, aprobacie i realizacji wartości
Etyka indywidualna a etyka społeczna
• Moralność jednostki a moralność zbiorowości
Moralność indywidualna - normy moralne (wartości, wzorce, oceny) odnoszące się bezpośrednio do postępowania jednostki ludzkiej –ona jest jej podmiotem
2.Moralność społeczna - tworzą ją te reguły moralne (wartości, oceny, wzorce), które odnoszą się do zorganizowanego życia zbiorowego, do działania grup i instytucji społecznych one są jej podmiotem.
Etyka indywidualna
• Stosunek człowieka do samego siebie, aspiracje własne, stawiane sobie zadania, akceptowany ideał osobowości i stopień jego rzeczywistego rozwoju
• Stosunek człowieka do innych jednostek – determinowany przez wartości i zasady kultury współżycia
• Stosunek jednostki do zbiorowości, np.. Narodowej, zawodowej, politycznej i jej potrzeb, do państwowej organizacji życia zbiorowości
Zakresy moralności społecznej
• Dwie podstawowe grupy regulacji. Jedną stanowią regulacje moralne – wartości, zasady- dotyczące politycznej organizacji i praktyki społecznej (moralność polityczna).
• Regulacjom moralnym podlegają - relacje międzynarodowe, wewnętrzna polityka państwa
• Dwie podstawowe grupy regulacji. Drugą grupę tworzą wartości i zasady dotyczące życia gospodarczego i form jego organizacji (moralność życia gospodarczego). Regulacjom podlegają - Gospodarcze stosunki międzynarodowe, wewnątrzpaństwowa organizacja życia gospodarczego
Rozróżnienie to nie oznacza przeciwstawności. W obu przypadkach chodzi o te same wartości i reguły moralne. Chodzi tu o różne aspekty, odniesienia, płaszczyzny.
Przez moralność rozumie się zespół poglądów, ocen, norm i wzorców osobowych ukształtowanych historycznie i regulujących w danym społeczeństwie całokształt stosunków między jednostkami, między jednostkami a grupami oraz między grupami społecznymi z punktu widzenia dobra i zła, słuszności i krzywdy, prawości i podłości.
Moralność to faktycznie funkcjonujące w społeczeństwie poglądy i przekonania moralne ogółu ludzi.
Etyka to dyscyplina naukowa, zajmująca się moralnością, teoria, usystematyzowana wiedza na temat moralności.
Wykład 2
Społeczna odpowiedzialność biznesu. Koncepcja CSR, AA1000 i SA8000
Społeczna odpowiedzialność biznesu
• Interesy społeczne i ochrona środowiska
• Relacje z interesariuszami
• Podejście strategiczne i długofalowe
• Charakter etyczny, prawny, finansowy i obywatelski
• Współpraca z pracownikami, społecznością lokalną
• Poczucie odpowiedzialności za konsumenta, inwestora, społeczeństwo,środowisko przyrodnicze
Koncepcja 3P
- (ludzie) odpowiedzialność za ludzi
- (Profit)
- (Planeta)
* Interesariusze
• To grupy i jednostki, które mogą wpływać lub są pod wpływem działania przedsiębiorstwa
* Akcjonariusze
* Klienci
* Dostawcy
* Władze administracyjne i partnerzy
• DLACZEGO WARTO BYĆ FIRMĄ SPOŁECZNIE ZAANGAŻOWANĄ?
* Korzyści zewnętrzne dla przedsiębiorstwa
• Budowanie pozytywnego wizerunku firmy
• Ułatwianie sobie funkcjonowania w społeczności lokalnej
• Obecni klienci są bardziej lojalni oraz pozyskiwanie nowych
• Misja firmy bardziej wiarygodna
• Wzrost efektywności firmy
• Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych
• Wzrost zainteresowania inwestorów
• Odliczenia podatkowe
* Korzyści wewnętrzne dla przedsiębiorstwa
· Wzrost satysfakcji i zadowolenia pracowników
· Przychylność pracowników
· Wzrost identyfikacji pracowników z firmą
Społeczna odpowiedzialność biznesu w rozumieniu normy 1000
Standard AA1000 został opracowany przez Institute of Social and Ethical AccountAbility z Wielkiej Brytanii i po raz pierwszy zaprezentowany w listopadzie 1999 roku
• Określa zasady najlepszej praktyki w budowaniu reguł społecznej i etycznej odpowiedzialności (obliczalności), przeprowadzaniu audytu etycznego i przygotowywaniu raportu.
• Istotną cechą AA1000 jest możliwość wykorzystywania tego standardu jako punkt wyjścia do analizy strategicznej nie tylko dla spółek, ale dla wszelkich organizacji, zarówno non-profit, organizacji obywatelskich, przedsiębiorstw komunalnych, czy instytucji naukowych.
• Z drugiej strony standard ten może być stosowany przez organizacje pozarządowe jako metoda zewnętrznej oceny przedsiębiorstwa w zakresie społecznej i etycznej odpowiedzialności
Społeczna odpowiedzialność biznesu - zadania AA1000
• Promowanie odpowiedzialności jako podstawy działania organizacji;
• Przyczynianie się do wzmacniania zasad odpowiedzialności społecznej, doskonalenie jakości audytu etycznego oraz sposobu przedstawiania wyników dla potrzeb wszystkich interesariuszy;
• Wspieranie procesu doskonalenia organizacji w aspekcie etycznym, ekologicznym i ekonomicnym.
Społeczna odpowiedzialność biznesu -model procesu standardu AA1000
P1:wyrażenie woli dokonania audytu i wdrożenia odpowiednich procedur zarządzania
P2:określenie grup interesariuszy istotnych dla poszczególnych zadań
§ Planowanie-organiacja przystępuje do procesu
P3:określenie lub zweryfikowanie misji organizacji i przyjmowanych wartości
P4:określenie istotnych zagadnień w dialogu z interesariuszami
P5:określenie zakresu audytu, metod i zadań dla audytora
P6:określenie używanych wskaźników i sposobów pomiaru
§ Zasady odpowiedzialności
P7:zbieranie informacji, danych i ocen wyrażanych przez interesariuszy
P8:analizowanie tych informacji, ustalanie metod doskonalenia wyników
P9:opracowanie sposobów prezentacji i przygotowanie raportu
P10:przeprowadzenie niezależnego audytu dotyczącego przygotowanego raportu
P11:udostępnienie raportu i audytu, zachęcenie do przekazywania informacji zwrotnych
§ Audyt i raportowanie
4. Wdrażanie-wzmocnienie procesu
P12:określenie procedur wdrożenia wyników i systemu ich doskonalenia
Model procesu standardu AA1000
5. Współdziałanie z interesariuszami
• leży u podstaw cyklu doskonalenia wyników, gdyż dzięki temu można:
• przewidywać konflikty i im przeciwdziałać
• doskonalić procedury podejmowania decyzji
• budować jednomyślność
• wzmacniać identyfikację interesariuszy z wynikami działalności organizacji
• budować zaufanie do organizacji
13 zasad systemu społecznej odpowiedzialności według normy AA1000
1. Zasada odpowiedzialności, obliczalności (accountibility)
2. Zasada uczestnictwa (inclusivity)
3. Zasada zupełności (completeness)
4. Zasada wymierności (materiality)
5. Zasada regularności (regularity)
7. Zasada dostępności (accessibility)
8. Zasada porównywalności (comparability)
9. Zasada wiarygodności (reliability)
10. Zasada istotności (relevance)
11. Zasada zrozumiałości (understandability)
12. Zasada kompleksowości (embeddedness)
• Nie podlega certyfikacji, lecz jest traktowany jako uczestnictwo w procesie doskonalenia organizacji głównie poprzez powiązanie poszczególnych procedur z przyjmowanymi wartościami oraz bieżące dokonywanie oceny wpływu zarządzania na zmiany zasobów strategicznych.
• Normy i zasady stosowane w tym procesie pomagają zbudować zaufanie w relacjach organizacji ze wszystkimi grupami interesariuszy i jednocześnie uświadamiają ewentualny konflikt interesów pomiędzy realizacją celów krótkoterminowych i długoterminowych w organizacji, czy pomiędzy poszczególnymi grupami interesariuszy.
Odpowiedzialny biznes a interesariusze
• Przetrwanie i rozwój przedsiębiorstwa wymaga spełnienia oczekiwań interesariuszy w obszarze ekonomicznym i społecznym.
• System odpowiedzialności wzmacnia reputację przedsiębiorstwa w oczach klientów, dostawców, pracowników, społeczności lokalnej, a także inwestorów, mediów i innych zainteresowanych stron.
• Tworzenie spójnego i pozytywnego wizerunku firmy w oczach kluczowych interesariuszy, a także jego utrzymywanie i wzmacnianie, jest podstawowym celem efektywnej strategii komunikacji społecznej.
• Dobrze zintegrowana z całym systemem zarządzania polityką środowiskowa i polityka społeczna przyczyniają się długookresowo do wzrostu wartości przediębiorstwa.
Standard SA 8000
• Ogłoszony w 1998 przez Radę Doradczą
• Nawiązuje do norm ISO;
• Uniwesalna norma przeznacona do stosowania w systemie niezależnej weryfikacji, określająca wymogi w zakresie odpowiedzialności społecznej, jakie dane przedsiębiorstwo powinno spełniać
Wymagania standardu SA 8000
• Nie zatrudnianie dzieci
• Nie stosowanie pracy przymusowej
• Spełnianie podstawowych zasad bezpieczeństwa środowiksa pracy
• Wolność zrzeszania się i prawo do negocjacji zbiorowych
• Nie stosowanie dyskryminacji
• Nie stosowanie przymusu fizycznego lub psychicznego wobec pracowników
• Przestrzeganie regulacji prawnych odnośnie dopuszczalnej ilości godzin pracy
• Zapewnienie wynagrodzenia nie niższego niż wymagane przez prawo
• System zarządzania
• Standard SA 8000 może być stosowany we wszystkich krajach świata, w stosunku do przedsiębiorstw z dowolnej branży
• Certyfikat zgodności strategii odpowiedzialności społecznej w danej firmie z wymaganiami normy SA8000 świadczy o tym, że procesy związane z istotnymi elementami polityki społecznej realizowane są w sposób kontrolowany oraz, że realizowane są zadania zmierzające do osiągnięcia określonych celów społecznych w procesie ciągłej poprawy wyników
• Dane z sierpnia 2001: 76 przedsiębiorstw z 21 krajów uzyskało ten certyfikat
SA 8000
Wykład 3
Prywatność w firmie
Prywatność jako stan, w którym jednostka zachowuje jako poufałe pewne informacje osobiste . Są to dane o faktach z życia jednostki, które zdaniem większości ludzi żyjących w tym czasie nie powinny być ujawniane. Chodzi o informacje niepublikowane, czyli takie, które nie znajdują się w publicznych dokumentach.
...
Lusienka16