czesc2.docx

(16 KB) Pobierz

Analiza otoczenia:

a) Otoczenie polityczno-prawne: Terenem na jakim produkujemy nasze produkty jest Polska. Polska jest krajem w pełni demokratycznym, o dużej przewidywalności politycznej. Aktualnie w kraju rządzi partia Platforma Obywatelska, która jest partią liberalną i ma w swoim programie politycznym przewidziane znaczne ułatwienia dla przedsiębiorców. Ponadto Polska należy do Unii Europejskiej, dzięki czemu nasza firma ma większe szanse na uczestnictwo w różnego rodzaju projektach oraz dofinansowaniach pochodzących właśnie z UE. Fakt ten może również ułatwić nam późniejszą ekspansję naszego produktu poza granice kraju.

Nasza firma opłaca znanego lobbystę, który ma nam pomóc w uchwaleniu korzystnego dla nas prawa. Polskie prawo nie należy do bardzo wspierających przedsiębiorców. Szczególnie skomplikowany jest system podatkowy, który zmusza nas do zatrudniania dodatkowych księgowych. Również zatrudnianie nowych pracowników wiąże się z pewnymi komplikacjami. Ciągle sporym problemem, ale malejącym jest realizacja prawa oraz korupcja. Uważamy jednak, że zatrudniając wykwalifikowaną kadrę kierowniczą i managerską, a także korzystając z usług doradców prawnych, jesteśmy w stanie poradzić sobie z przeszkodami jakie stoją na drodze rozwoju naszej firmy, wynikającymi z prawa polskiego oraz polityki.

b) Otoczenie społeczne: Polska jest krajem dość konserwatywnym, gdzie również dużą rolę odgrywa kościół katolicki. Ilość osób z wyższym wykształceniem jest niewielka (w Polsce ok. 8%, 41% - wykształcenie średnie, 21% - wykształcenie podstawowe), jednak w miarę upływu czasu pewnym jest, że będzie ona rosła, co dla nas, jako przedsiębiorstwa, jest bardzo dobrą informacją. Naszą grupą docelową są ludzie o dochodach powyżej 3000 zł miesięcznie, prowadzący czynny tryb życia, którzy interesują się nowinkami technicznymi, w wieku około od 18 do 35 lat, którzy cenią w telefonie przede wszystkim niezawodność. Ze względu na zwiększający się poziom wykształcenia w społeczeństwie, grupa ta powinna zwiększać swoje rozmiary. Według badań zamówionych w ośrodku badań społecznych, aktualnie wynosi ona około 18% społeczeństwa, zaś za około 5 lat osiągnie poziom 25%. Ponadto, wzrost zainteresowań technologią powoduje, że granice wiekowe społeczeństwa, w których zamierzamy osiągnąć największą sprzedaż, znacznie się rozszerza.

c) Otoczenie ekonomiczne: Polska jest gospodarczo krajem rozwijającym się, który powoli dogania poziom gospodarczy Europy Zachodniej. Średnia pensja wynosi około 3033 zł (dane na miesiąc luty 2010) i systematycznie rośnie. Polska znajduje się w Unii Europejskiej, dlatego sprzedaż naszych produktów na jej terenie nie będzie objęta cłem. Problemem może być konieczność wymiany waluty, ponieważ Polska nadal nie znajduje się w strefie Euro, co powoduje niebezpieczeństwo strat na różnicy kursów walut.

d) Otoczenie techniczne: Dynamiczne zmiany w technologii telefonów komórkowych powodują wzrost jakości produktów i efektywności pracy. Rozwój technologii sprawia, że staje się ona tańsza, spadają koszty produkcji, czyli wzrasta liczba firm dostarczających wysokiej jakości produkty. Z tego też powodu nasza firma, aby pozostać przez długi okres czasu konkurencyjną, musi sprostać wyrafinowanym normom technicznym i powinna być gotowa na ciągły rozwój, ale także zmiany. Z drugiej strony, szybki rozwój technologii powoduje, że produkcja telefonów komórkowych tanieje, a liczba dostawców komponentów wzrasta. Aby nadążyć za ciągłym rozwojem technologii IT, nasze przedsiębiorstwo współpracuje z Politechniką Poznańska, z którą wspólnie prowadzi projekty oraz badania naukowe.

6. Analiza SWOT

SILNE STRONY

SŁABE STRONY

·         Wysoka jakość usług i produktów

·         Duża liczba wykwalifikowanych pracowników

·         Młody i zdeterminowany zespół

·         Zaawansowana technologia

·         Współpraca z Politechniką Poznańską

·         Dobrze przemyślane strategie funkcjonalne

·         Zdolność do innowacji produktowych

·         Korzystanie z własnych technologii

·         Możliwość przejęcia pracowników przez konkurencję

·         Możliwość niewypromowania marki firmy

·         Mała liczba posiadanych oddziałów

·         Niska rentowność

SZANSE

ZAGROŻENIA

·         Wzrost zapotrzebowania na technologie oferowaną przez firmę

·         Łatwy dostęp do rynków UE

·         Łatwa możliwość poszerzenia asortymentu

·         Ograniczona rywalizacja w danym sektorze rynku

·         Wzrost konkurencji, szczególnie ze strony dynamicznych firm zagranicznych

·         Konkurencja posiadająca niższe koszty produkcji

·         Wzrost sprzedaży substytutów

·         Szybki rozwój technologiczny w branży, konieczność systematycznego podążania za nowymi trendami

 

7. Analiza konkurencji

Rynek jest silnie zdominowany przez duże koncerny takie jak: Nokia, Siemens, Samsung, Sony Ericsson, HTC, Apple. Dlatego nasz produkt musi odróżniać się od produktów tych firm. Konkurowanie z tymi firmami będzie bardzo trudne, ponieważ przeniosły one swoją produkcję do krajów o niskich kosztach produkcji. Mają one również olbrzymie doświadczenie i bardzo rozbudowane ośrodki badawcze. Szybciej potrafią zareagować na zmieniający się rynek. W związku z tym zamierzamy się skoncentrować na produktach o dużej niezawodności i produkować tylko w jednej gałęzi rynku.

Aktualnie na rynku pojawiają się modele telefonów, dążące do tego, aby zapewnić użytkownikowi większą wytrzymałość na oddziaływanie czynników zewnętrznych. Funkcje te jednak są jedynymi, które wyróżniają tego typu telefony na tle innych modeli. Nasz model MG-10 będzie niejako połączeniem najnowocześniejszych funkcji wraz z znakomitą wytrzymałością. Rynek jest aktualnie praktycznie nasycony pod względem telefonów o jak największej liczbie nowinek technologicznych czy gadżetów. Nasza firma jest jednak pierwszym tego typu przedsięwzięciem, które ma na celu połączenie technologii z użytecznością. Ten sektor rynku nie jest do końca nasycony. Poprzez odpowiednie działania promocyjne, mamy zamiar wytworzyć popyt u odbiorców, na tego rodzaju telefony komórkowe.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin