czytanie.pdf

(596 KB) Pobierz
Czytanie
Biuletyn maturalny
Katarzyna Bocheńska
Krzysztof Jurek
Marek Pierzchała
Maria Magdalena Radziejowska
ze zrozumieniem
Centralna Komisja
Egzaminacyjna
publikacja współfinansowana
przez Europejski Fundusz Społeczny
Czytanie
5011129.003.png
Autor biuletynu: Katarzyna Bocheńska, Krzysztof Jurek, Marek Pierzchała, Maria Magdalena Radziejowska
Autor opracowania graficznego: Maja Chmura (majachmura@wp.pl)
Redaktor merytoryczny cyklu: Joanna Dziedzic
Redaktor z ramienia CKE: Lucyna Grabowska
Redaktor językowy: Renata Frątczak
Redaktor techniczny: Stefan Drobner
Stan prawny na dzień 1 grudnia 2006 r.
Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa 2007
ISBN 83-7400-222-0
Łamanie tekstu:
Trzecie Oko S.C. (trzecieoko@q.pl)
Spis treści
Wprowadzenie (Katarzyna Bocheńska) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
1. Czytanie ze zrozumieniem (Katarzyna Bocheńska) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
2. Tekst źródłowy na egzaminie maturalnym z historii (Krzysztof Jurek) . . . . . 31
3. Czytamy dzieła sztuki (Marek Pierzchała) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
4. Historia muzyki (Maria Magdalena Radziejowska) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
5011129.004.png
Katarzyna Bocheńska
Wprowadzenie
Oddając niniejszy biuletyn w ręce Czytelników, mamy nadzieję, że przybliży
on niuanse czytania ze zrozumieniem i wskaże drogę ku samokształceniu.
Zdobywanie wszelakich umiejętności wymaga wielu godzin ćwiczeń, żmudnych
działań wspartych uniwersalnymi i jednocześnie bardzo indywidualnymi rozwiąza-
niami. Doświadczenia szkolne wyraźnie wskazują na kłopoty z czytaniem ze zrozu-
mieniem. I to, że jeśli jest się w klasie maturalnej, zna litery i składa je w słowa
i zdania, nie oznacza, że rozumie się czytany tekst. Dlatego w niniejszej publikacji
proponujemy wieloaspektowe podejście do egzaminacyjnego czytania ze zrozumie-
niem.
Zadania z języka polskiego konsultowane były z nauczycielami, którzy
utyskują na kłopoty w zakresie czytania i rozumienia. To ich opinie pozwoliły na
zbudowanie metody drobnych kroków. Artykuł dotyczący tego przedmiotu stanowi
pewien zaczyn przygotowujący do późniejszego rozwiązywania zestawu egzamina-
cyjnego. Celem tego artykułu nie jest zbudowanie kompletnego zestawu matural-
nego, lecz przedstawienie pojedynczych kompetencji. Na rynku jest wiele publikacji
z gotowymi arkuszami egzaminacyjnymi, stąd nie ma konieczności tworzenia kolej-
nego. Autorce zależy bardziej na pokazaniu drogi, jaką trzeba przebyć, ucząc się
czytania ze zrozumieniem niż na dostarczeniu kompletnego, jednego arkusza.
Biuletyn składa się z czterech artykułów tematycznych, w których autorzy
podpowiadają jak pracować, by podczas egzaminu maturalnego spełnić oczekiwa-
nia stawiane wobec zdających.
Myśli zawarte w omawianej publikacji śmiało mogą służyć także uczniom
klas młodszych. Korzystając bowiem ze wskazówek praktyków, nauczą się
postępowania z materią tekstu, która to umiejętność nie jest wyłącznie wymogiem
egzaminu maturalnego, ale koniecznością dnia codziennego.
Zmagania z czytaniem tekstu ze zrozumieniem rozpoczynamy od języka pols-
kiego, należącego do kanonu dyscyplin obowiązkowych egzaminu maturalnego.
Tuż po nim następują rozważania dotyczące historii, historii sztuki i muzyki.
Autorzy poszczególnych artykułów, porządkując problematykę, dostarczają podsta-
wowych wiadomości o strukturze i procedurach egzaminacyjnych, a następnie pod-
powiadają, jak radzić sobie z przygotowaniami do egzaminu. Warto dokładnie
przeczytać biuletyn i wykonać proponowane ćwiczenia. Zadania mają różny
stopień trudności. Nawet te wydające się niezwykle trywialne mogą przysporzyć
kłopotów, proponujemy więc nie lekceważyć zadań i bagatelizować ich znaczenia.
Czytanie ze zrozumieniem tylko pozornie zdaje się być prostą kompetencją, a że
umiejętność ta nie jest najłatwiejsza – przekonać nas mogą wyniki badań. „Piętnas-
tolatki z 32 krajów przystąpiły do konkursu na czytanie i zrozumienie tekstu.
Z badań wynikło, że co czwarty młody Polak nie rozumie, co przeczytał” 1) .
Komentarze obudowujące są napisane tak, by skorzystał z nich zarówno
maturzysta, jak i nauczyciel wspomagający proces samokształceniowy ucznia.
1)
„Polityka” Nr 50/2001(2328).
4
5011129.005.png
Katarzyna Bocheńska
1
Czytanie ze zrozumieniem
Egzamin maturalny. Struktura i procedury
Przeczytaj to uważnie. Jeśli czegoś nie rozumiesz, zwróć się do swojego nauczyciela lub
poszukaj odpowiedzi na stronie www.cke.edu.pl
Pisemna część egzaminu polega na pracy z tekstem nieliterackim i mierzy umiejętność
rozumienia czytanego tekstu oraz bada kompetencje zdającego w zakresie pisania tekstu
własnego.
Zdający składa egzamin na dwóch poziomach. Na każdym z etapów otrzymuje jeden arkusz
egzaminacyjny. Na rozwiązanie Arkusza I (poziom podstawowy) ma 170 minut, na zmagania
z zadaniami Arkusza II (poziom rozszerzony) – 130 minut.
Poziom podstawowy
Arkusz I składa się z dwóch części:
sprawdzającej rozumienie czytanego tekstu,
sprawdzającej umiejętność pisania własnego tekstu.
Tekst służący sprawdzaniu umiejętności czytania może mieć charakter publicystyczny lub
popularnonaukowy i zamykać się w około 1200 znakach. Test towarzyszący tekstowi zawiera od
12 do 16 zadań otwartych i/lub zamkniętych.
Tekst służący do sprawdzania umiejętności czytania będzie:
a) publicystyczny lub popularnonaukowy,
b) przejrzyście skonstruowany,
c) napisany staranną polszczyzną,
d) nie obrażający uczuć i światopoglądu zdającego,
e) współczesny.
Pytania testu sprawdzającego rozumienie czytanego testu mogą dotyczyć na poziomie
znaczeń 2) :
rozumienia słów, związków frazeologicznych, odczytywania znaczeń dosłownych i meta-
forycznych, znaczeń słów z kontekstu, odróżniania informacji od opinii, znajdowania
słów-kluczy;
rozumienia myśli zawartej w akapicie lub części tekstu, wyszukiwania informacji, selek-
cjonowania informacji, selekcjonowania informacji, hierarchizowania, porównywania,
dostrzegania analogii i przeciwieństw;
rozumienia głównej myśli tekstu (rozumienia tekstu jako całości) oraz umiejętności wnios-
kowania.
Na poziomie struktury zaś:
kompozycji tekstu, tj. odróżniania wstępu, rozwinięcia, zakończenia, wskazywania zasa-
dy kompozycyjnej;
1) Na podstawie Informatora maturalnego: zadanie zamknięte to takie, w którym wybierasz jedną odpowiedź spośród już przygotowanych; zadanie otwarte wymaga od
zdającego udzielenia samodzielnej odpowiedzi.
5
5011129.006.png 5011129.001.png 5011129.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin