czytanie.pdf
(
596 KB
)
Pobierz
Czytanie
Biuletyn maturalny
Katarzyna Bocheńska
Krzysztof Jurek
Marek Pierzchała
Maria Magdalena Radziejowska
ze zrozumieniem
Centralna Komisja
Egzaminacyjna
publikacja współfinansowana
przez Europejski Fundusz Społeczny
Czytanie
Autor biuletynu: Katarzyna Bocheńska, Krzysztof Jurek, Marek Pierzchała, Maria Magdalena Radziejowska
Autor opracowania graficznego: Maja Chmura (majachmura@wp.pl)
Redaktor merytoryczny cyklu: Joanna Dziedzic
Redaktor z ramienia CKE: Lucyna Grabowska
Redaktor językowy: Renata Frątczak
Redaktor techniczny: Stefan Drobner
Stan prawny na dzień 1 grudnia 2006 r.
Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa 2007
ISBN 83-7400-222-0
Łamanie tekstu:
Trzecie Oko S.C. (trzecieoko@q.pl)
Spis treści
Wprowadzenie
(Katarzyna Bocheńska)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
1. Czytanie ze zrozumieniem
(Katarzyna Bocheńska)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
2. Tekst źródłowy na egzaminie maturalnym z historii
(Krzysztof Jurek)
. . . . . 31
3. Czytamy dzieła sztuki
(Marek Pierzchała)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
4. Historia muzyki
(Maria Magdalena Radziejowska)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Katarzyna Bocheńska
Wprowadzenie
Oddając niniejszy biuletyn w ręce Czytelników, mamy nadzieję, że przybliży
on niuanse czytania ze zrozumieniem i wskaże drogę ku samokształceniu.
Zdobywanie wszelakich umiejętności wymaga wielu godzin ćwiczeń, żmudnych
działań wspartych uniwersalnymi i jednocześnie bardzo indywidualnymi rozwiąza-
niami. Doświadczenia szkolne wyraźnie wskazują na kłopoty z czytaniem ze zrozu-
mieniem. I to, że jeśli jest się w klasie maturalnej, zna litery i składa je w słowa
i zdania, nie oznacza, że rozumie się czytany tekst. Dlatego w niniejszej publikacji
proponujemy wieloaspektowe podejście do egzaminacyjnego czytania ze zrozumie-
niem.
Zadania z języka polskiego konsultowane były z nauczycielami, którzy
utyskują na kłopoty w zakresie czytania i rozumienia. To ich opinie pozwoliły na
zbudowanie metody drobnych kroków. Artykuł dotyczący tego przedmiotu stanowi
pewien zaczyn przygotowujący do późniejszego rozwiązywania zestawu egzamina-
cyjnego. Celem tego artykułu nie jest zbudowanie kompletnego zestawu matural-
nego, lecz przedstawienie pojedynczych kompetencji. Na rynku jest wiele publikacji
z gotowymi arkuszami egzaminacyjnymi, stąd nie ma konieczności tworzenia kolej-
nego. Autorce zależy bardziej na pokazaniu drogi, jaką trzeba przebyć, ucząc się
czytania ze zrozumieniem niż na dostarczeniu kompletnego, jednego arkusza.
Biuletyn składa się z czterech artykułów tematycznych, w których autorzy
podpowiadają jak pracować, by podczas egzaminu maturalnego spełnić oczekiwa-
nia stawiane wobec zdających.
Myśli zawarte w omawianej publikacji śmiało mogą służyć także uczniom
klas młodszych. Korzystając bowiem ze wskazówek praktyków, nauczą się
postępowania z materią tekstu, która to umiejętność nie jest wyłącznie wymogiem
egzaminu maturalnego, ale koniecznością dnia codziennego.
Zmagania z czytaniem tekstu ze zrozumieniem rozpoczynamy od języka pols-
kiego, należącego do kanonu dyscyplin obowiązkowych egzaminu maturalnego.
Tuż po nim następują rozważania dotyczące historii, historii sztuki i muzyki.
Autorzy poszczególnych artykułów, porządkując problematykę, dostarczają podsta-
wowych wiadomości o strukturze i procedurach egzaminacyjnych, a następnie pod-
powiadają, jak radzić sobie z przygotowaniami do egzaminu. Warto dokładnie
przeczytać biuletyn i wykonać proponowane ćwiczenia. Zadania mają różny
stopień trudności. Nawet te wydające się niezwykle trywialne mogą przysporzyć
kłopotów, proponujemy więc nie lekceważyć zadań i bagatelizować ich znaczenia.
Czytanie ze zrozumieniem tylko pozornie zdaje się być prostą kompetencją, a że
umiejętność ta nie jest najłatwiejsza – przekonać nas mogą wyniki badań. „Piętnas-
tolatki z 32 krajów przystąpiły do konkursu na czytanie i zrozumienie tekstu.
Z badań wynikło, że co czwarty młody Polak nie rozumie, co przeczytał”
1)
.
Komentarze obudowujące są napisane tak, by skorzystał z nich zarówno
maturzysta, jak i nauczyciel wspomagający proces samokształceniowy ucznia.
1)
„Polityka” Nr 50/2001(2328).
4
Katarzyna Bocheńska
1
Czytanie ze zrozumieniem
Egzamin maturalny. Struktura i procedury
Przeczytaj to uważnie. Jeśli czegoś nie rozumiesz, zwróć się do swojego nauczyciela lub
poszukaj odpowiedzi na stronie
www.cke.edu.pl
Pisemna część egzaminu polega na pracy z tekstem nieliterackim i mierzy umiejętność
rozumienia czytanego tekstu oraz bada kompetencje zdającego w zakresie pisania tekstu
własnego.
Zdający składa egzamin na dwóch poziomach. Na każdym z etapów otrzymuje jeden arkusz
egzaminacyjny. Na rozwiązanie Arkusza I (poziom podstawowy) ma 170 minut, na zmagania
z zadaniami Arkusza II (poziom rozszerzony) – 130 minut.
Poziom podstawowy
Arkusz I składa się z dwóch części:
sprawdzającej rozumienie czytanego tekstu,
sprawdzającej umiejętność pisania własnego tekstu.
Tekst służący sprawdzaniu umiejętności czytania może mieć charakter publicystyczny lub
popularnonaukowy i zamykać się w około 1200 znakach. Test towarzyszący tekstowi zawiera od
12 do 16 zadań otwartych i/lub zamkniętych.
Tekst służący do sprawdzania umiejętności czytania będzie:
a)
publicystyczny lub popularnonaukowy,
b)
przejrzyście skonstruowany,
c)
napisany staranną polszczyzną,
d)
nie obrażający uczuć i światopoglądu zdającego,
e)
współczesny.
Pytania testu sprawdzającego rozumienie czytanego testu mogą dotyczyć na poziomie
znaczeń
2)
:
rozumienia słów, związków frazeologicznych, odczytywania znaczeń dosłownych i meta-
forycznych, znaczeń słów z kontekstu, odróżniania informacji od opinii, znajdowania
słów-kluczy;
rozumienia myśli zawartej w akapicie lub części tekstu, wyszukiwania informacji, selek-
cjonowania informacji, selekcjonowania informacji, hierarchizowania, porównywania,
dostrzegania analogii i przeciwieństw;
rozumienia głównej myśli tekstu (rozumienia tekstu jako całości) oraz umiejętności wnios-
kowania.
Na poziomie struktury zaś:
kompozycji tekstu, tj. odróżniania wstępu, rozwinięcia, zakończenia, wskazywania zasa-
dy kompozycyjnej;
1)
Na podstawie Informatora maturalnego: zadanie zamknięte to takie, w którym wybierasz jedną odpowiedź spośród już przygotowanych; zadanie otwarte wymaga od
zdającego udzielenia samodzielnej odpowiedzi.
5
Plik z chomika:
yooghurt26
Inne pliki z tego folderu:
biuletyny maturalne.zip
(13142 KB)
ust_obcy.pdf
(913 KB)
ustny_j_polski_popr.pdf
(1130 KB)
pisemny_jezyk_obcy.pdf
(3106 KB)
jezyk_angielski.pdf
(757 KB)
Inne foldery tego chomika:
Alkoholizm
ALS
Anatomia
Archeologia
Astrologia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin