19.09.94
Dr Ulman
8 hrs
Ochrona środowiska
MARPOL i
Marpol - Marine Polution '73/'78
'78 - poprawki dot.zbiornikowców.
Zapobieganie zanieczyszczeniom ze statków.
Ogólnie ze statków cywilnych. Nie dod.okrętów wojennych i będących w służbie państwowej (badawcze,szkolne,Urzędów morskich, sł.granicznych, celnych.
Ale konwencja mówi,że statki wyłączone nie mogą być w żaden sposób uprzywilejowane - ma o nich sptanowić prawo lokalne.
Tankowce - over 150 RT
Inne - over 400 RT
3 wyjątki : - zrzut zanieczyszczeń zostal dokonany:
· ratowanie życia
· zagrożenie dla statku
· został dokonany w wyniku wypadku morskiego;
6 aneksów technicznych:
- AI – aneks olejowy (substancje ropopochodne)
- AII – zapobieganie zanieczyszczeniom przy przewozie płynnych szkodliwych chemikaliów luzem; (chemikaliowce i inne statki z wydzielonymi ładowniami do przewozu ładunków płynnych);
- AIII – zapobieganie zanieczyszczeniom przy przewozie szkodliwych ładunków w opakowaniach (cysterny, kontenery, beczki hoboki itd);
- AIV – zapobieganie zanieczyszczeniom ściekami sanitarnymi;
- AV – zapobieganie zanieczyszczeniom śmieciami (odpadami stałe);
- AVI - (ma wejść) ograniczanie emisji do powietrza;
Obszary specjalne
I II III IV V VI
- M.Śródziemne '73 x x
- M.Bałtyckie '73 x x x
- M.Czerwone '73 x x x
- Z.Perska '73 x x
- Z.Adeńska '67 x -
- M.Północne '69 - x
- Antarktyka(0d 60 na pld)'80 x (x) x
- M.Karaibskie '81 - x
Konwencja Bałtycka - 1974
AI (Aneks techn.1)
Zasady ograniczeń :
maks zawartość zrzutu oleju = 15 ppm (parts per milion)
= 15 mg/l (l mieszniny wodno-olejowej)
Poza obszarami specjalnymi : 100 ppm
Dokumenty statkowe związane z AI
-certyfikat o zap.zanieczyszczeń (MARPOL) (u nas PRS - z tytułu delegacji Ministra)
- zał techn. A lub B (A-zbiornikowce, B-inne)
(szczegóły stwierdzjące, że statek warunki spełnia)
maszyna - wszystkie zbiorniki retencyjne (wody olejowe i wody zaolejone)
pojemność, wręgi, nazwa
- czy posiada odolejacz
- czy posiada urządzenia do zdawania
- czy posiada książke zapisów olejowych
dwa rodzaje: maszynowa i dla zbiornikowców
jeden z rozdz. mówi o gospodarce wodami zaolejonymi
(każda proporcja wody i oleju - oil water mixture)
gospodarka odpadami olejowymi oil wastes, residues, sludges
Prodcent odpadów olejowych:wirówki, olej smarny
4 możliwości utylizacji:
- zdać do portowych urządzeń odbiorczych;
(wpis + pokwitownie obioru)
- spalenie w spalarce statkowej;
(wpis)
- przepompowanie do innego zbiornika;
- awaryjna: ponowne zmieszanie z paliwem (można to zrobić 1 na 2 lata);
Ocena ilość odpadów olejowych: 2% od spalonego paliwa ciężkiego a lekkie 0.7%.
Należy wpisywać nadzwyczajne zrzuty;
Bunkrowanie - wszystkie operacje wpisywać;
Książka winna być zarejestrowana.
Tankowce
Wpisywć wszystkie operacje przełądunkowe i mycia zbiorników.
2 systemy eksploatacji zbiornikowców:
- CBT clean balast tanks
- SBT segregated balast tanks
Balast czysty:przy zrzucie woda ma 15 ppm lub balast jest tak czysty, że przy dobrej pogodzie nie daje żadnych widocznych śladów na powierzchni morza.
W systemie SBT są wyznaczone zbiorniki wyłącznie do przewozu balastów (tylko i wyłącznie).
COW - zmniejszenie ilości zanieczyszczeń.
Nowe przepisy przewidują Bdl.bottom i dbl.skin.
W USA (Alaska i Washington) tankowce bez dbl.dbl. muszą mieć dwa statki eskortowe.
OPRC '90
(obowiązuje of IV.1995)
Oil Preparednes Respons Cooperation
Zaleca się powoływanie regionalnych porozumień m.państwowych w celu:
- obowiązku powołania systemu krajowego przeciwrozlewowego.
- obowiązek udzielenia pomocy (technicznej, organizacyjnej)
- przekazywanie meldunków i ostrzeżeń
- obowiązku doskonalenia usług ratowniczych;
Konwencja zaleca organizowanie tych porozumień w krajach nierozwiniętych i w rejonach odległych lub niczyich.
Aspekt statkowy:
Statki powinny posiadać:
-okrętowy plan zabezpieczenia przed rozlewem olejowym.
-statki istniejące do 04.04.1995
oznacza to dla załogi, że będzie jeszcze jeden alarm.
Kapitan będzie musiał posiadać poszerzoną informację obliczeniową o stateczności i wytrzymałości kadłuba w różnych stanach zał. i różnych wariantach uszkodzeń.
Warianty: - wejście na mieliznę;
- pożar/eksplozja;
- kolizja;
- uszkodzenie kadłuba;
- nadmierny przechył;
Ta konwencja jest inkorporowana w całości do Marpol (art.26).
Aneks II
Podzielono chemikalia na IV kategorie A - D
A - silne trucizny (dwusiarczek węgla, kreozole, naftalen; itp ok.40);
B -
C -
D - najmniej szkodliwe (oleje roślinne).
Każda nazwa uzupełniona jest nr. UN - - - -
Kryterium przydziału do poszcz. grup LD50 (lethal dose 50%) i LD5096 (lethal dose 50% in 96 hrs)
LD50- zabija 50% osobników próbkowanych
LD5096 - zabija 50% w ciągu 96 hrs
Procedura wstępnego mycia zbiorników:
- zbiorniki statku po wyładunku, przed wyjściem w morze muszą być wymyte, aż do momentu osiągnięcia stężenia resztkowego, które wynosi w portach na obszarach specjalnych 0.05% wagowego.
`
Popłuczyny zdać na ląd. Przeprowadza się pod nadzorem administracji.
W praktyce wymusza się na importerze odbiór popłuczyn.
Dokumenty statkowe:
-certyfikat z 2-ma zał.: 1.książka zapisów ładunkowych (KZŁ)
2.procedura sposobów postępowania i urządzeń (instrukcja mycia);
zawartość: - lista dopuszczonych ładunków do przewozu przez
dany statek
- sposób mycia zbiornika
- warunki zrzutu popłuczyn na morzu (określone
stężenia, min.prędkość, minimalna głębokość,
min.odl.od brzegu)
Aneks III
Nie przewiduje się dokumentu w formie certyfikatu. Przestrzeganie I off i firmy sztauerskie.
Niebezpieczeństwa: złe sztauowanie
Winne być odznaczone w C?Liście i oznakowane : "Marine Polutant" również na opakowaniu - na opakowaniu ma być czytelne (3 miesiące od zanurzenia).
Jest obowiązek zgłaszania utraty takich opakowań.
Substancje niebezpieczne (wiadomo)
Substancje szkodliwe - mają zły wpływ na zdrowie.
Aneks IV
Ścieki szare (kuchnia, łazienki, umywalki)
Ścieki czarne (fekalia, pomieszczenia zwierzęce i szpitalne).
Nie ma obowiązku posiadania maszyny do urabiania ścieków.
Każdy statek musi mieć zbiornik ściekowy (nawet jeżeli ma maszynę do urabiania ścieków).
Jeżeli zbiornik to i instalacja zdawcza. Uwaga: z uwagi na metan i siarkowodór może zdarzyc się wybuch przy otwartym ogniu.
Urabianie: rozdrabnianie, natlenianie, dezynfekcja.
Dezynfekcja - likwidacja bakterii:
chlorem - tabletki
uwaga: chlor jest szkodliwy!!!
- prześwietlanie promieniami ultrafioletowymi
Dokumenty:
- certyfikat
- świadectwo uznania (atest) (u nas PRS)
Rejony zrzutu ścieków:
1.Na obszarach specjalnych:
-ścieki czarne nieurobione 12 NM od brzegu, 4 w.
Aneks V
Plastików nie wolno zrzucać nigdy i nigdzie. Spalanie plaskików powoduje dużą ilość gazów toksycznych. Należy zdawać. Ale na lądzie też nie wiadomo co z tym robić.
Na obszarach specjalnych - tylko odpady żywności 12 NM od brzegu.
- odpady rybne (brak wzmianek, można zrzucać, ale już są
głosy,żwe następuje przeżywienie wód i zakwity);
- odpady sztauerskie + inne odpady 25 NM od brzegu
- papier, szmaty,szkło,żywność,metal 12 NM
- j.w. po rozdrobieniu do 1" 3 NM
Kategorie odpadów gromadzonych na statku:
I kategoria plastik
2 kategoria szmaty zaolejone
3 kategoria eksploatacyjne:papier,szmaty,szkło,metal
4 kategoria żywność
Brak dokumentów w formie certyfikatów. Na życzenie Armatora można wystawić oświadxczenie techniczne (że spełnia wymogi: ma odp.ilość pojemników ew.że komory są
zaspawane)
26.09.94
Aneks 6
Głównie ze spalania
- tlenki azotu
- tlenki siarki
- freony
- halonu
Potencjał niszczący freonu12 - 0.6
halonu -1.1
freonu 22 - 0.05 (w stosunku do ozonu)
Na dzień dzisiejszy tylko 1o% uwolnionego freonu osiągnęło warstwę ozonową.
Już nowe statki zalecane są w wyposażanie statków w chłodnie niefreonowe (12).
Dla redukcji azotu - reaktory SCR (Selected Catalityc Reduction)
350-400o
NH3 ------------> proces łączenia -----> N + H2O
Koszt - ca 50% kosztów siłowni ( i tylko do redukcji azotu!!!!)
Rozwiązaniem nowe nośniki energii.
Wiąże się z tym uruchomienie nowego serwisu, zdawanie zużytego freonu (z tym związana jest proponowana książka freonu).
________
Marpol nie mówi nic o wodzie balastowej, alecoraz częściej porty (administracje) wprowadzją przepisy o konieczności zmiany wody balastowej przed wejściem do portu (i to niekoniecznie na najbliższym akwenie).
Konwencja helsińska 1974
Merytorycznie znacznie szerszy zakres od MARPOL'U.
Helsinki włączyły cały Marpola, a nadto :
zanieczyszczenia pochodzące z lądu
organizacja zwalczania rozlewów
dumping
...
alfred1980