METODA INDYWIDUALNEGO PRZYPADKU - na przykładzie.doc

(56 KB) Pobierz
METODA INDYWIDUALNEGO PRZYPADKU

 

METODA INDYWIDUALNEGO PRZYPADKU

 

 

IMIĘ                                                                                           xxxxxxxxx

 

DATA URODZENIA                                                 ---;---;1984

 

MIEJSCE URODZENIA                                          Skierniewice

 

PŁEĆ                                                                                           mężczyzna

 

MIEJSCE ZAMIESZKANIA                             Skierniewice

 

SZKOŁA                                                                            Zawodowa Specjalna                                                                                                                zawód murarz

TYP RODZINY                                                               pełna

 

WYKSZTAŁCENIE MATKI                            podstawowe

 

WYKSZTAŁCENIE OJCA             zawodowe

 

MIEJSCE PRACY MATKI                            obecnie bezrobotna

 

MIEJSCE PRACY OJCA               praca dorywcza

 

RODZEŃSTWO                                                                 brat – 22 lata

 

 

 

OBJAWY ZABURZEŃ W ZACHOWANIU

 

-spożywanie alkoholu

-słabe wyniki w nauce

-wagarowanie

-samowolne opuszczanie domu

-późne powroty do domu                                                                       -nadpobudliwość emocjonalna i ruchowa

-lekceważący stosunek wobec rodziców

    -palenie papierosów

    -przejawy agresji

    -bójki i pobicia

    -arogancki stosunek wobec nauczycieli

 

 

PRZYCZYNY

 

-Pobyt starszego brata w zakładzie karnym

-Negatywny wpływ środowiska lokalnego

-Brak kontroli nad postępowaniem młodocianego ze strony

rodziców

-Brak pozytywnego wzorca zachowań zarówno w domu  jak 

i w środowisku

 

 

6 MAJ 2002 ROKU-                                                                   czas spotkania od godz. 16 do godz.20

 

pierwsze spotkanie w kuratorskim ośrodku dla nieletnich

 

-zapoznanie z podopiecznymi ośrodka

-przedstawienie się podopiecznemu oraz wyjaśnienie celu praktyki 

diagnostycznej

-udana próba nawiązania kontaktu tematycznego

-uzyskane odpowiedzi na pytania:

      *palisz papierosy ?                         -„tak”

      *ile masz lat?                                 -„prawie 18”

      *do której uczęszczasz klasy?       -„do drugiej”

-brak odpowiedzi na pytanie:

      *do której chodzisz szkoły ?         -„nie mogę powiedzieć”

U rozluźnionego petenta powstał stan lekkiego napięcia emocjonalnego(gwałtownie zmienił temat ,chciał pójść grać na komputerze) aby nie stracić kontaktu w sposób gwałtowny zaproponowałem grę w tenisa stołowego na co podopieczny przystał.

Nie ryzykując zrażenia badanego do siebie w tym dniu zaprzestałem zadawania formalnych pytań.

     Zadawałem luźne pytania nie tyczące osoby podopiecznego:

     *kto to jest ten chłopak w zielonej czapce?      -„----------”

     *a ten drugi?                                                      -„to frajer”

Na koniec umówiliśmy się na kolejne spotkania.

 

 

8 MAJ

czas spotkania od godz.16 do godz.20

 

W tym dniu spotkanie miało trwać dwie godziny na basenie i dwie godziny w  ośrodku.

Z powodu spóźnienia się kilku zrzeszonych nie doszło do wyjazdu do pływalni.

Spotkanie rozpoczeliśmy od gry w tenisa i udało mi się zadać kilka pytań:

     *czy masz jakieś zainteresowania?        -„kulturystyka”

     *jakie pozytywy w tym widzisz?           -„siłę”

     *jak to rozumiesz?                                 -„jak bym był silny to jak

                                                                       ktoś by zaczął to bym mu   

                                                                                               zęby powybijał”

     *uprawiasz jakiś sport?                          -„tu jest siłownia i trochę

                                                                      ćwiczę ciężarami”

     *czy zdarza się że ktoś ciebie

       bije?                                                      -„nie to ja tłukę frajerów”

Po tej krótkiej rozmowie podopieczny poszedł grać na komputerze.

W tym czasie zadałem kilka pytań jego rówieśnikowi .

     *czy dobrze znasz ---------?                   -„tak”

     *czy kolegujesz się z nim?                    -„tak”

     *czy zdarza wam się kłócić ze sobą?    -„tak i to często”

     *czy bijecie się ze sobą?                       -„ja więcej jego leję”

     *czy wiesz że to go boli?                      -„jego to nie boli bo ojciec

                                                                      jak go tłucze to nawet 

                                                                      łbem o ścianę”

     *a co na to jego matka?                         -„jagby mu dała radę to też

                                                                       by go lała”

W tym momencie musieliśmy przerwać rozmowę ponieważ wszyscy poszliśmy grać w siatkówkę . Mój podopieczny podczas gry używał wulgaryzmów i po nieudanych zagrywkach wyżywał się na piłce.

 

 

13 MAJ

czas spotkania od godz 16 do godz 20

 

W tym  dniu poszliśmy razem na siłownię sportową.W związku z tym, że ja w latach szkolnych trenowałem ciężary a nawet startowałem w zawodach podopieczny bardzo zainteresował się moją osobą. Wtedy dużo łatwiej nam się rozmawiało. Obiecałem że napiszę mu indywidualny plan treningowy lecz pod warunkiem , że będzie w jego zachowaniu trochę więcej szacunku do innych-zgodził się.

Zadałem szereg pytań:

     *teraz mi powiesz do jakiej

       chodzisz szkoły?                                 -„do specjalnej ale nie 

                                                                      dlatego że jestem głąb

                                                                                                                       tylko przez moje

                                   zachowanie było złe”

     *to co zrobiłeś że uznali

       je za naganne?                                     -„dyrektor uderzył mnie

                            drewnianą linijką w rękę

                            więc zabrałem mu ją i

                            walnąłem go przez łeb”

 

     *myślisz że to było właściwe?           -„jak on może to ja też mogę”

 

     *a teraz jak Ci idzie w szkole?          -„normalnie, nauczyciele nas

                                                                    olewają a my ich też”

     *masz rodzeństwo?                             -„brata”

     *ile ma lat?                                          -„22”

     *pomaga ci brat?                                 -„jak ma mi pomagać jak

                                                                    siedzi w więzieniu”

     *za co go zamknęli?                            -za rozbój po prostu pobił

                                                                   frajera który na policji

                                                                   zeznał że mu jeszcze

                                                                   pieniądze zabrał i brata

                                                                   zamknęli za rozbój”

     *tęsknisz za bratem?                            -„tak”

Podopieczny zmienił temat i zaczął zadawać mi pytania odnośnie ćwiczenia. Pani przyniosła videofilm więc poszliśmy obejrzeć go.

15MAJ

czas spotkania od godz 16 do godz 20

 

Pierwsze dwie godziny spotkania to zajęcia w pływalni miejskiej. Wraz z podopiecznym i grupą pływaliśmy i graliśmy w piłkę wodną.

Później udaliśmy się do ośrodka. Tu na miejscu wszyscy odpoczywali

oglądając film komediowy.

W trakcie spotkania zadałem pytania:

     *lubisz chodzić do szkoły?             -„nie”

     *czy lubisz uczyć się?                     -„nie”

     *czy lubisz czytać?                          -„nie”

     *czy lubisz oglądać filmy?              -„tak”

     *jakie filmy lubisz oglądać?            -„horrory i akcji”

     *czy w domu masz swój telewizor  -„nie”

     *czy masz swoje biurko do nauki?  -„nie”

     *czy masz swój pokój?                    -„nie”

 

Umówiłem się z podopiecznym na niedzielę na wyjazd do ZOO

 

 

18 MAJ

czas spotkania od godz 16 do 22

 

W tym dniu (tj.sobotę) ośrodek zorganizował ognisko. Na początek wraz z podopiecznym nazbierałem dużo drewna. Rozstawiliśmy odpowiednio siedzenia tak aby każdy miał swobodny dostęp do ogniska. Na ognisku oprócz smażenia kiełbasek była również gitara i śpiew. Podopieczny po kryjomu spożywał alkohol i palił papierosy. Sporne kwestie najwygodniej było by mu rozwiązywać siłą. Źle się zachowywał i najczęstszymi używanymi słowami przez niego były wulgaryzmy.

 

 

19 MAJ

czas spotkania od godz 10 do godz 18

 

Niedziela – umówione spotkanie poza ośrodkiem.

Wraz z żoną zabrałem podopiecznego do płockiego ZOO

Dojazd ze Skierniewic do Płocka trwał 90minut. Na miejscu dokładne zwiedzenie wraz z czytaniem informacji o zwierzętach pochłonęły

niemal 4 godziny czasu. Podopieczny zachowywał się poprawnie a niektóre zwierzęta jak niedźwiedź , lwy i tygrys zafascynowały go .

W czasie spotkania zadałem pytania:

     *podoba ci się w zoo?                                -„tak”

     *co zazwyczaj robisz w wolnym czasie?   -„chodzę z kumplami po

                     ulicach”

     *a w soboty wieczorami?               -jak jest pojazd jeżdżę na

              dyskoteki a jak nie

              chodzimy do barów”

     *twoi rodzice wiedzą gdzie jesteś

       jak niema Cię w domu?              -„nie”

Korzystając z okazji pokazali podopiecznemu słynną skarpę na której leży Płock. Do Skierniewic dotarliśmy o godzinie 18.        

 

20 MAJ

czas spotkania od godz 16 do godz 20

 

W tym dniu najpierw na początek zagraliśmy w koszykówkę.

Podczas przerwy zadałem pytania:

     *czy twoi rodzice pracują?                 -„matka w ogóle nie pracuje

                                                                                                       a ojciec tylko dorywczo”

     *jakie wykształcenie mają

      twoi rodzice?                                                           -„ojciec zawodowe a matka

                                                                                                       podstawowe”

     *brat jaką szkołę ukończył?                               -„podstawową ale i dwie

                                                                                                       klasy technikum”

     *jak to się stało że nie

      ukończył technikum?                                    -„w trzeciej klasie w pierwszym

                                                                                                  półroczu trochę wagarował no i

                                                                                                  nauczycielka uwzieła się na

                                                                                                  niego i go oblała–nie zdał tylko

                                                                                                  z jednego przedmiotu i rzucił

                                                                                                  szkołę”

     *czy pracował ?                                                        -„nie wzięli go do wojska a

                                                                                                  dopiero po wyjściu poszedł

                                                                                                  do pracy”

     *gdzie pracował?                                                        -„w ochronie”

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin