PROJEKT.doc

(62 KB) Pobierz
PROJEKT

PROJEKT
( klasa III )

( klasa III )


Metoda projektu powstała na przełomie XIX i XX w. jako alternatywa dla
nauczania tradycyjnego. Za jej twórcę uważa się W. H. Kilpatrika (USA).
Dzięki niej istnieje możliwość stwarzania warunków, w których uczniowie zdobywają wiedzę samodzielnie poprzez: formułowanie problemu, planowanie sposobu jego rozwiązania oraz samodzielne rozwiązanie. Bardzo istotne według autora metody było założenie, że uczniowie mają działać w warunkach zbliżonych do tych, jakie spotkają w dorosłym życiu.

Ze względu na cele projektów wyróżniamy:

  1. projekty badawcze - to projekty, których cele ukierunkowane są głównie na zbadanie jakiegoś zjawiska lub zbadanie stanu rzeczy na dany temat
  2. projekty techniczne - to projekty, które pozwalają uczniowi przyswoić podstawy wiedzy technicznej, mogą mieć charakter projektu konstrukcyjnego
  3. projekty-przedsięwzięcia - to projekty, których celem jest podjęcie jakiegoś działania, zorganizowanie przedsięwzięcia na terenie szkoły lub w najbliższym środowisku

Praca metodą projektu umożliwia rozwijanie wielu umiejętności:

·         Współpracy w grupie

·         Podejmowania decyzji

·         Wyrażania własnych poglądów

·         Uważnego słuchania opinii innych

·         Dzielenia się w grupie rolami i zadaniami

·         Dokonywania samooceny

·         Wdrażania do wystąpień publicznych
             

TEMAT Dzień Matki w naszej klasie

Materiały

·         Karteczki

·         Arkusze szarego papieru ze schematem gwiazdy (np.4)

·         Pisaki - mazaki

·         Masa mocująca

Przebieg

ETAP I      Zainicjowanie i wybór projektu (tematu, zagadnienia)

Rozmowa z uczniami na temat: Jak w tym roku uczcimy święto naszych mam?
Uczniowie podają propozycje (metoda burzy mózgów), które są zapisywane na tablicy, np.:

·         wykonamy samodzielnie upominki dla naszych mam,

·         przygotujemy spotkanie z mamami,

·         opracujemy i wydamy gazetkę z okazji ich święta,...

W wyniku głosowania odbywa się wybór tematu do realizacji.
                                                                            
Uczniowie indywidualnie podejmują decyzję, w którym zespole chcieliby pracować.


ETAP II      Opracowanie instrukcji projektu

Uczniowie ustalają wspólnie:

·         Co jest do zrobienia?

·         Co może przeszkadzać w osiągnięciu celu?

·         Jakie materiały, środki, narzędzia będą potrzebne?

·         Co będzie efektem końcowym?

·         Kto i za co będzie odpowiedzialny?

·         Jak długo będziemy realizować projekt?

·         Na czyją pomoc i wsparcie będziemy mogli liczyć?


 

Przykładowe rozwiązania:

ad. a)

uczniowie klasy III dla swoich mam

ad. b) 

inscenizacja
dekoracja sali
poczęstunek
upominki dla gości

ad. c) 

w sali lekcyjnej lub w świetlicy

ad. d) 

Praca w zespołach utworzonych przez nauczyciela (uwzględniono możliwości i uzdolnienia dzieci):
zespół I - odpowiedzialni za przygotowanie inscenizacji (wyszukanie wierszy, przydzielenie roli wszystkim uczniom w klasie)
zespół II - odpowiedzialni za przygotowanie dekoracji sali (opracowanie koncepcji, zgromadzenie materiałów, podział czynności)
zespół III - odpowiedzialni za przygotowanie poczęstunku,...
zespół IV - odpowiedzialni za przygotowanie...

ad. e) 

dwa tygodnie przed Dniem Matki rozpoczynamy realizację prezentacja 25.05.200... godz. 16.00

 

 

 

ETAP III      Realizacja projektu

Wskazówki metodyczne

·         Zwróć uwagę na przestrzeganie wcześniej ustalonych reguł, np. terminów i miejsc konsultacji.

·         Uprzedź o pracy metodą projektu rodziców, aby pozyskać ich do współpracy (wspieranie uczniów w realizacji ich zadań).

·         Zaangażuj do współpracy w roli eksperta, np. nauczyciela muzyki, plastyki,...

ETAP IV     Prezentacja projektu

Wskazówki metodyczne
Podczas realizacji tego etapu proponuję zaprosić gości, np. rodziców uczniów, przyszłego wychowawcę w kl. IV i innych nauczycieli.

Grupy prezentują efekty swojej pracy przed gośćmi i kolegami z klasy.

ETAP V       Ocena projektu

Z trzech punktów:

odbiorcy:

gratulujemy...
proponujemy... 

wykonawcy:

współpraca w grupie...
nasza prezentacja...

nauczyciel: 

zaangażowanie uczniów...
wykazanie się wiedzą...

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin