TECHNIKA ZABAWA NA HASŁO.doc

(310 KB) Pobierz
TECHNIKA ZABAWA NA HASŁO

TECHNIKA ZABAWA NA HASŁO

(klasa III)

·         Metoda przydatna podczas organizacji różnorodnych uroczystości szkolnych z udziałem rodziców.

·         Rozwija umiejętności: samodzielnego zdobywania wiedzy, współdziałania i wzajemnej pomocy, mówienia, słuchania, argumentowania i dyskutowania.

TEMAT Andrzejki w naszej klasie

Materiały

·         Rebusy dla każdego ucznia (Załącznik nr 1)

·         Kartoniki z nazwami wróżb, karteczki z nazwami zawodów, przedmioty symbolizujące różne zawody, opisy wróżb

·         Rekwizyty do dekoracji sali

·         Ciasteczka, napoje (np. soki),talerzyki, kubeczki

·         Świece, miski z wodą, lampka

·         Magnetofon i płyty z muzyką taneczną


Przebieg

  1. Uczniowie indywidualnie rozwiązują rebusy  o następujących hasłach:
        klucz, wosk, buty, wróżby, miska, woda,...
  2. Głośne odczytanie haseł, ustalenie, z czym kojarzy się uczniom zgromadzone słownictwo.
  3. Nauczyciel mówi ( przykład wypowiedzi – przygotowanie do dalszego  działania):

    Ze względu na Wasze umiejętności organizacyjne, którymi się wielokrotnie wykazaliście, proponuję nową formę pracy, a mianowicie ”Zabawę na hasło”. Dzisiaj tym hasłem jest Zabawa andrzejkowa w naszej klasie.

    Zanim przystąpicie do pracy, proponuję, abyście podzielili się na 4 zespoły. Każdy z zespołów będzie miał inne zadanie, dokonajcie więc samooceny swoich umiejętności. Dla ułatwienia  podjęcia decyzji dodam, iż:
     w zespole I mile widziane będą osoby, które chętnie wykonają dekorację sali zgodną z tematem naszego święta;
     zespół II ma  przygotować poczęstunek, a więc najlepiej gdyby do wykonania tego zadania zgłosili się „mistrzowie kuchni”;
     zespół III to znawcy muzyki rozrywkowej i wodzireje;
     zespól IV to osoby znające andrzejkowe wróżby i osoby posiadające dar odczytywania znaczenia różnych symboli.

    Przed podjęciem decyzji chwilę się zastanówcie. Pamiętajcie, by w każdym zespole znalazło się przynajmniej 5 osób.
  4. Uczniowie samodzielnie podejmują decyzję, w którym zespole będą pracować  (nauczyciel może pomóc  niezdecydowanym).
  5. Podanie czasu (30 minut) na wykonanie zadania.
  6. Rozejście się zespołów do wyznaczonych stanowisk:
    zespół I zostaje w sali lekcyjnej, natomiast pozostałe  przechodzą pod opieką rodziców do innych pomieszczeń w szkole, gdzie znajdują się materiały  potrzebne do wykonania zadania.
  7. Po upływie wyznaczonego czasu (30 minut) zespoły wracają do sali z wykonanym zadaniem.
  8. Następuje prezentacja wykonanych zadań:

    zespół I – dekoracja sali
    zespół II – przeprowadza andrzejkowe zabawy 
    zespół III – po wróżbach proponuje słodki poczęstunek
    zespól IV – zabawa taneczna połączona ze słuchaniem muzyki

 

Opis proponowanych wróżb

·         Wróżba – kim będę?

Na stoliku „wróżka” rozkłada karteczki z nazwami rozmaitych zawodów. Uczniowie z pozostałych zespołów podchodzą, losują po jednej karteczce, odczytują wylosowany zawód. Następuje konfrontacja z marzeniami.

·         Wróżba z serwetą

Uczestnicy zabawy wyjmują spod serwety przedmioty symbolizujące różne zawody (np. nożyczki – fryzjer, samochód – kierowca, książka – pisarz,...).

·         Wróżba z butami

Prowadzący wróżby dzielą swoich kolegów na dwie grupy: grupę chłopców i grupę dziewcząt. Następnie ustawiają po jednym  buciku, jeden za drugim. Czyj but pierwszy przekroczy próg, ta osoba pierwsza wyjdzie za mąż, ożeni się.

·         Wróżba z kręglem

Dzieci siadają w kręgu, „wróżka” (zespół przygotowujący wróżby) rozkłada wewnątrz koła kartoniki z napisami o rozmaitej treści, np. 

         Dzisiaj czeka Cię miła niespodzianka
         Czeka Cię atrakcyjny wyjazd
         Wystrzegaj się kłótni z kolegami
         Jutro otrzymasz szóstkę w szkole

Uczestnicy zabawy kolejno wprawiają w ruch kręgiel, wróżbą jest napis na kartoniku wskazanym przez kręgiel po zatrzymaniu się.

·         Wróżba z lanego wosku

Roztopiony wosk lejemy na zimną wodę przez ucho klucza. Po zastygnięciu wosku wyjmujemy go z wody i trzymamy między światłem świecy (lampy) a ścianą, obracając tak długo, aż rozpoznamy kształt jakiegoś przedmiotu. Interpretacja wróżby zależy od wyobraźni i poczucia humoru uczestników zabawy.


Załącznik nr 1 (Propozycje rebusów)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin