Analiza rynku dla piwa Żywiec2.doc

(63 KB) Pobierz
Analiza rynku dla piwa Żywiec

 

 

 

 

 

 

 

Projekt nr 1

z Zarządzania Marketingowego

 

 

 

 

Temat: Analiza rynku dla piwa Żywiec

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykonali:

Przemysław Brochocki

Daniel Gorzeń

Dawid Odważny

Karol Patyk

 

 

 

 

Łódź 2001
Analiza rynku dla piwa Żywiec

 

 

Analiza ilościowa

 

Wielkość i pojemność rynku

 

Rynek potencjalnych nabywców stanowią osoby powyżej 18 roku życia. Obecnie do picia piwa przyznaje się 63% dorosłych Polaków (raport Pentor). Średnio Polak wypija 49 litrów piwa rocznie. Wielkość rynku szacowana jest na ok. 25 mln osób.

Produkcja Żywiec S.A. w 80 % kierowana jest na rynek krajowy, natomiast w 20 % jest eksportowana zarówno na rynek zachodni jak i wschodni.

Przy danych cenach (ok. 2,8 zł/0,5l) i przy danych średnich dochodach wynoszących 1000 zł/osobę pojemność rynku wynosi 15,1 mln hl.

 

 

Dynamika rynku

 

Podstawą naszych badań jest piwo butelkowe Żywiec o pojemności 0,5l. Badania ostatnich lat wykazały wśród Polaków tendencję do wzrostu spożycia alkoholi niskoprocentowych, w szczególności piwa. Przedstawia to poniższa tabela:

 

Rok

Sprzedaż piwa w mln hl

Zmiana w %

1997

10,1

-

1998

11,8

16,8

1999

14,2

20,3

2000

15,1

6,3

 

W przypadku sprzedaży piwa Żywiec dynamika sprzedaży przedstawia się następująco:

 

Rok

Sprzedaż piwa w mln hl

Zmiana w %

1997

2,8

-

1998

3,3

17,9

1999

4,2

27,0

2000

4,5

7,1

 

Przeciętne tempo zmian sprzedaży piwa Żywiec (w latach 1997 – 2000):

 



G = 3√0,179*0.27*0,07 = 15,1%

 

G = 15,1 %

 

Przeciętnie sprzedaż piwa butelkowego Żywiec o poj. 0,5l  badanym okresie wzrastała o 15,1%.

 

Wskaźnik względnej dynamiki rynku

 

WDR = (Sn * Xn-1)/(Sn-1 * Xn) = (4,5*14,2)/(4,2*15,1) = 100,8%

 

Sn       –  sprzedaż piwa Żywiec w roku 2000

Sn-1   – sprzedaż piwa Żywiec w roku 1999

Xn    – sprzedaż piwa  w Polsce w roku 2000

Xn-1  – sprzedaż piwa  w Polsce w roku 1999

 

Wskaźnik względnej dynamiki rynku wynosi 100,8%. Oznacza to, że przy wzroście rynku dla piwa butelkowego 0,5 l o 6,3% browar Żywiec S.A. nie tylko nadążył za rynkiem, ale zwiększył swoją sprzedaż o 0,8% ponad wzrost rynkowy.

 

 

Cenowa struktura rynku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cena minimalna piwa została ustalona na poziomie 1,5 zł za butelkę 0,5 l. Rynek średni od dolnego oddziela cena na poziomie 2,1 zł, natomiast rynek średni od górnego oddziela cena na poziomie 3 zł.

Wielkość poszczególnych segmentów rynku dla całego sektora na terenie kraju przedstawia się następująco:

-         rynek dolny: 4,7 mln hl,

-         rynek średni: 8,6 mln hl,

-         rynek średni 1,8 mln hl.

 

 

Rentowność i wartość rynku

 

Żywiec S.A. generuje zyski przy najmniejszej ilości produkcji i sprzedaży na poziomie 2,5 mln hl.

 

Kalkulacja marży brutto dla piwa butelkowego 0,5 l

 

Elementy kalkulacji

Jednostka

produktu

Struktura ceny detalicznej

Cały rynek
o pojemności

15,1 mln hl

(zł)

(%)

(tys. zł)

1. Cena detaliczna

2,8

100,0

84560000

- VAT (22% liczone „od sto”)

0,5

17,9

15100000

- Marże i rabaty handlowe

1,0

35,7

30200000

2. Przychód netto producenta

1,3

46,4

39260000

- Koszty zmienne wytworzenia i sprzedaży

 

0,7

 

25,0

21140000

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin