Projekt nr 1
z Zarządzania Marketingowego
Temat: Analiza rynku dla piwa Żywiec
Wykonali:
Przemysław Brochocki
Daniel Gorzeń
Dawid Odważny
Karol Patyk
Łódź 2001Analiza rynku dla piwa Żywiec
Analiza ilościowa
Rynek potencjalnych nabywców stanowią osoby powyżej 18 roku życia. Obecnie do picia piwa przyznaje się 63% dorosłych Polaków (raport Pentor). Średnio Polak wypija 49 litrów piwa rocznie. Wielkość rynku szacowana jest na ok. 25 mln osób.
Produkcja Żywiec S.A. w 80 % kierowana jest na rynek krajowy, natomiast w 20 % jest eksportowana zarówno na rynek zachodni jak i wschodni.
Przy danych cenach (ok. 2,8 zł/0,5l) i przy danych średnich dochodach wynoszących 1000 zł/osobę pojemność rynku wynosi 15,1 mln hl.
Dynamika rynku
Podstawą naszych badań jest piwo butelkowe Żywiec o pojemności 0,5l. Badania ostatnich lat wykazały wśród Polaków tendencję do wzrostu spożycia alkoholi niskoprocentowych, w szczególności piwa. Przedstawia to poniższa tabela:
Rok
Sprzedaż piwa w mln hl
Zmiana w %
1997
10,1
-
1998
11,8
16,8
1999
14,2
20,3
2000
15,1
6,3
W przypadku sprzedaży piwa Żywiec dynamika sprzedaży przedstawia się następująco:
2,8
3,3
17,9
4,2
27,0
4,5
7,1
Przeciętne tempo zmian sprzedaży piwa Żywiec (w latach 1997 – 2000):
G = 3√0,179*0.27*0,07 = 15,1%
G = 15,1 %
Przeciętnie sprzedaż piwa butelkowego Żywiec o poj. 0,5l badanym okresie wzrastała o 15,1%.
Wskaźnik względnej dynamiki rynku
WDR = (Sn * Xn-1)/(Sn-1 * Xn) = (4,5*14,2)/(4,2*15,1) = 100,8%
Sn – sprzedaż piwa Żywiec w roku 2000
Sn-1 – sprzedaż piwa Żywiec w roku 1999
Xn – sprzedaż piwa w Polsce w roku 2000
Xn-1 – sprzedaż piwa w Polsce w roku 1999
Wskaźnik względnej dynamiki rynku wynosi 100,8%. Oznacza to, że przy wzroście rynku dla piwa butelkowego 0,5 l o 6,3% browar Żywiec S.A. nie tylko nadążył za rynkiem, ale zwiększył swoją sprzedaż o 0,8% ponad wzrost rynkowy.
Cenowa struktura rynku
Cena minimalna piwa została ustalona na poziomie 1,5 zł za butelkę 0,5 l. Rynek średni od dolnego oddziela cena na poziomie 2,1 zł, natomiast rynek średni od górnego oddziela cena na poziomie 3 zł.
Wielkość poszczególnych segmentów rynku dla całego sektora na terenie kraju przedstawia się następująco:
- rynek dolny: 4,7 mln hl,
- rynek średni: 8,6 mln hl,
- rynek średni 1,8 mln hl.
Rentowność i wartość rynku
Żywiec S.A. generuje zyski przy najmniejszej ilości produkcji i sprzedaży na poziomie 2,5 mln hl.
Kalkulacja marży brutto dla piwa butelkowego 0,5 l
Elementy kalkulacji
Jednostka
produktu
Struktura ceny detalicznej
Cały rynek o pojemności
15,1 mln hl
(zł)
(%)
(tys. zł)
1. Cena detaliczna
100,0
84560000
- VAT (22% liczone „od sto”)
0,5
15100000
- Marże i rabaty handlowe
1,0
35,7
30200000
2. Przychód netto producenta
1,3
46,4
39260000
- Koszty zmienne wytworzenia i sprzedaży
0,7
25,0
21140000
beata7922