lakierowanie artystyczne areograf.pdf

(3873 KB) Pobierz
406155353 UNPDF
Lakierowanie artystyczne.
Sztuka lakierowania.
406155353.008.png 406155353.009.png
Niepowtarzalna karoseria.
Praca lakiernika samochodowego ma wiele
wspólnego z kreatywnością. Od jego wyobraźni
i umiejętności artystycznych zależy, czy wizja
„pięknej“ jazdy stanie się rzeczywistością. On
ma to wszystko w swoich rękach –
przekształcić normalny, seryjny model w
zauważalny, niepowtarzalny egzemplarz –
dzięki indywidualnym pomysłom.
W tym wydaniu Standothek’i dowiecie się wszyst-
kiego na temat lakierowania artystycznego. Na
początek krótki powrót do historii lakiernictwa,
później szerokie spektrum lakierowania efektowego
Standox. Następnie wizyta w świecie barw, opis
ich znaczenia i już praktyka: na kolejnych stronach
wyczerpujące informacje dot. praktycznej sztuki
lakierowania, różnych technik oraz przykłady
udanych projektów.
Jeszcze jedno: profesjonalne projektowanie
(Lack-Design) to obecnie bardzo zyskowny
element w rzemiośle lakierniczym. Oczywiście
pod warunkiem perfekcyjnego opanowania
technik lakierowania. Bogaty program szkoleń
Standox gwarantuje uzyskanie takich umiejętności.
Życzymy wszystkim miłej i owocnej lektury naszej
nowej Standothek’i „Sztuka lakierowania“.
406155353.010.png
Lakierowanie artystyczne na poniższych stronach:
Tworzenie przy pomocy lakieru
4
Samochód jako osobista marka
6
Lakiery z efektem
8
Aerograf i inne techniki
10
Kreatywne techniki lakierowania
14
Kolor i kształt
18
Technika cyfrowa, technika
folii ciętej itp.
22
Oprogramowanie, narzędzia
26
Nabywanie umiejętności
28
Wykaz źródeł
30
406155353.011.png
Tworzenie przy pomocy lakieru.
Kronika niepowtarzalnej sztuki.
Historia lakieru zapoczątkowana została
od małej weszki, która swego czasu
zamieszkiwała przede wszystkim Indie
Północne. Barwnik tzw. czerwca lakowe-
go (Tachardia lacca) określany był w
sanskrycie jako „laksha“, co oznacza
mniej więcej czerwony lakier drzewny. W
literaturze rzymskiej słowo to pojawia się
w przekształconej formie „lacca“.
Okres świetności lakieru miał miejsce w
starożytnych Chinach. W 1300 r p.n.e.
religijne przedmioty kultowe ozdabiane
były przy pomocy narzędzi lakierniczych;
w kolejnych stuleciach dekoracyjna tech-
nika lakierowania rozwinęła się w Azji w
wysokiej jakości sztukę. W XVII wieku
lakiery ze wschodniej Azji trafiły również
do Europy, gdzie bardzo szybko zdobyły
rozgłos. Od tego czasu pojęcie „lakier“
oznacza w naszej strefie językowej
pojęcie zbiorcze dla zawierających
żywicę, przylegających i błyszczących
powłok.
Dwie właściwości sprawiają, że lakier jest
tak popularny: zabezpieczenie
powierzchni i efekt dekoracyjny. Ponieważ
lakiery bardzo dobrze wiążą pigmenty,
otworzyły się dotychczas nieznane
możliwości zastosowania. Nadawały
instrumentom muzycznym niepowtarzalny
blask, meblom połysk, nawet zwykłe
tabakiery zmieniały w małe, kosztowne
dzieła sztuki.
Dlatego też nie dziwi fakt, że wraz z
nadejściem ery motoryzacji lakierom
przypadła nowa, ważna rola. Mimo, że
pierwszymi pojazdami były powozy,
które zamiast być ciągniętymi przez konie
napędzane były maszyną spalinową:
lakiery są od samego początku.
4
406155353.001.png 406155353.002.png 406155353.003.png
Powozem w kierunku postępu.
Czy to Maybach, Daimler lub Benz:
karoseria była wówczas z drewna.
Przykładowo, konstrukcja samochodu z
roku 1893 wyglądała następująco:
drewniany szkielet nadwozia obciągany
był płótnem żaglowym lub obijany
deskami. Lakier z żywicy, asfaltu oraz
oleju nadawał tym nowoczesnym
środkom transportu poważną i dostojną
czerń. Szwankowało coś jeszcze z
szybkością lakierowania. Na samo
schnięcie ówczesne lakiery potrzebowały
ok. czterech tygodni. A więc lakiery
„przybrały“ szybsze tempo. W latach
dwudziestych produkcję taśmową
zrewolucjonizowały szybkie lakiery
nitrocelulozowe. Były one natryskiwane
sprężonym powietrzem i schły w krótkim
czasie. Na początku lat pięćdziesiątych
żywica syntetyczna zastąpiła niezbyt
trwałą nitrocelulozę jako substancję
wiążącą.
Człowiek i środowisko odetchnęli.
Rozwój lakierów dwuskładnikowych na
bazie żywic akrylowych to kolejny
kamień milowy w historii lakieru. Gdy
w produkcji seryjnej i lakierowaniu
renowacyjnym przyjęły się już lakiery
dwuskładnikowe, naukowcy pracowali
nad kolejnymi projektami. Za cel postawili
sobie wprowadzenie na rynek
materiałów przyjaznych dla środowiska.
Próby w laboratorium zakończyły się suk-
cesem. Lakiery o wysokiej zawartości ciał
stałych – High Solid – wyznaczyły nową
jakość w lakierowaniu samochodów oso-
bowych i użytkowych. Bardzo dużym
sukcesem było jednak opracowanie
wodorozcieńczalnych materiałów lakier-
niczych, w których zawartość organicz-
nych rozpuszczalników zredukowano do
minimum. Dzisiaj lakiery wodorozcień-
czalne to standard i stosuje się je zarów-
no podczas produkcji samochodów jak
również w warsztatach lakierniczych.
5
406155353.004.png 406155353.005.png 406155353.006.png 406155353.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin