Kody błędów i jak odczytać na spinacz opel omega.doc

(306 KB) Pobierz
Błędy odczytać na spinacz

Błędy odczytać na spinacz.
http://forum.omegaklub.eu/showthread.php?t=202
Jak wyjdzie 21 lub 23 to czyścić lub wymienić potencjometr.

http://forum.omegaklub.eu/showthread.php?t=202

Następnie włączamy zapłon (ale bez uruchamiania silnika)
Jeśli jakieś błędy są zapisane w komputerze, zaczyna migać kontrolka silnika.
Kody są czterocyfrowe. Ilość zapaleń kontrolki odpowiada cyfrze. Każda pozycja/cyfra odzielona jest krótką pauzą.
UWAGA: 10 mignięć oznacza 0 (zero)
Dla przykładu:
XXXXXXXXXX_XXX_XXXX_XXXXXXXXXX - oznacza kod - 0340 - Nieprawidłowy sygnał z czujnika wałka rozrządu (do wymiany czujnik położenia wałków rozrządu)

Jeśli w komputerze zapisanych jest kilka błedów, wyświetlane są jeden za drugim. Po zakończeniu cyklu komputer wyświetla błedy od początku

Sposób ten działa na 100% w Omegach z silnikami 2.0 16V oraz 2.5 V6 czyli X20XEV oraz X25XE, a także w mniejszych Oplach z silnikami X16SZR, X16XEL, X18XE. Co do pozostałych niestety nie mam informacji

 

DOTYCZY SILNIKA BENZYNOWEGO 2,2 16v, 2,6 i 3,2 (V6)

zamiast wkładać spinacz w złącze w tych dwu silnikach można to zrobić w wersji light:
- wciskasz pedał hamulca i gazu do oporu i przekręcasz kluczyk w pozycję II
- zaczyna migać kontrolka CHECK
- i spisujesz cztero cyfrowe kody błędów...

 

 

Odczytywanie kodów dwu cyfrowych.

W omegach występują różne typy komputerów. Różnią się sposobem nadawania kodów . Uzależnione jest to od komputera w danym aucie oraz jego rocznika.
Przykładowo omega 2.0 16V ( x20xev) od 1994do 1998 były wyposażone w komputery Simtec 56.1, a modele 99 w simtec 56.5 (choć roczników nie mogę w 100% potwierdzić)
Różnica polega na innym sposobie wyświetlania kodów. Modele 94-98 mają kody 2-u cyfrowe, a 99r. 4-o cyfrowe.
Co i jak.
Mikroprocesor w urządzeniu sterującym rozpoznaje usterki w układzie wtryskowym i zapłonowym, takie jak uszkodzony czujnik, luźny wtyk, zerwane połączenie, lub zwarcie do masy. Kod usterki jest natychmiast zapamiętany w pamięci urządzenia sterującego.
W tym samym czasie zapala się lampka kontrolna (żółta z rysunkiem silnika)
w zestawie wskaźników. Jeżeli usterka pojawiła się tylko jednorazowo, to lampka kontrolna nie zapala się po ponownym włączeniu zapłonu, jednak jej kod pozostaje w pamięci. Usunięcie kodu usterki z pamięci następuje po 20-25 kolejnych prawidłowych uruchomieniach silnika, podczas których dana usterka nie wystąpiła, a także, gdy akumulator pozostawał odłączony przez dłużej niż 30 min (działa nie we wszystkich omegach)
Odczytanie kodu usterki jest sprawą bardzo prostą. Przede wszystkim należy wyłączyć silnik.
Uwaga! Nie wolno zwierać ze sobą innych styków, ponieważ grozi to uszkodzeniem jednostki sterującej.
Następnie należy włączyć zapłon (ale nie uruchamiać silnika). Kod usterki przekazywany jest przez błyski wcześniej wspomnianej lampki kontrolnej. Kod jest dwucyfrowy, ale jest powtarzany trzykrotnie na wypadek, gdyby ktoś nie zdążył go odczytać.
Jeden krótki błysk oznacza cyfrę 1, dwa krótkie błyski w odstępie około 0,5 sekundy - cyfrę 2, trzy krótkie błyski w odstępie około 0,5 sekund - cyfrę 3 itd. Między cyframi występuje 1 sekunda przerwy.
Po obu cyfrach następują 3 sekundy przerwy i kod jest powtarzany. Potem znowu 3 sekundy i powtórka. Po następnych 3 sekundach pojawia się kolejny kod.

W pierwszej kolejności zawsze wyświetlany jest kod 12 (jeden krótki błysk, sekunda przerwy, dwa krótkie błyski w odstępie pół sekundy - kod jest oczywiście powtarzany trzykrotnie w odstępach trzech sekund) informujący o rozpoczęciu procedury odczytu pamięci usterek .
Jeśli jakieś usterki zostały zapamiętane to są wyświetlane w kolejności rosnącej. Jeśli jednak nie było żadnych usterek to wyświetlany jest ciągle kod 12.
Po zakończeniu odczytu pamięci usterek należy wyłączyć zapłon i wyjąć drut z gniazda diagnostycznego.
Znaczenie kodów jest oczywiście zależne od rodzaju układu wtryskowego zastosowanego w danym silniku.
Kod informujący o zbyt niskim napięciu na czujniku może świadczyć o zwarciu do masy, zaś o zbyt wysokim -o przerwie w przewodzie lub styku.

UWAGA! Jeśli twoja oma posiada komp. z błędami 4-o cyfrowymi, to w przypadku braku błędów, kontrolka w ogóle nie będzie migać.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kody dla silnikow U25DT i X25DT ze sterownikiem DDE 2.1


KODY USTEREK moduł sterujący DDE 2.1 silnik U25TD, X25TD

12- rozpoczęcie procedury sprawdzania


14- czujnik temperatury płynu chłodzącego zwarcie do masy P30
15- czujnik temperatury płynu chłodzącego zwarcie z napięciem lub przerwa P30
16- czujnik temperatury paliwa ( w pompie wtryskowej P68 ) zwarcie do masy
17- czujnik temperatury paliwa ( w pompie wtryskowej P68 ) zwarcie z napięciem lub przerwa
19- czujnik prędkości obrotowej silnika P51 nieprawidłowy sygnał
21- czujnik położenia pedału przyspieszenia P 67 napięcie powyżej 4,61 V
23- czujnik położenia pedału przyspieszenia P 67 nieprawidłowe działanie
24- nadajnik prędkości jazdy, dystans czujnik częstotliwości, blokada rozruchu K118 lub moduł ABS U 4.8
31- czujnik prędkości wału korbowego P51 przerwa w obwodzie
34- obieg startu wtrysku - czujnik ruchu iglicy P66, zawór elektromagnetyczny-regulacja wtrysku Y20
37- obieg prądowy łącznika światła hamulcowego S8
39- system alarmowy przeciwwłamaniowy odcina paliwo
41- czujnik ciśnienia doładowania P65 zwarcie do masy lub przerwa
42- czujnik ciśnienia doładowania P65 napięcie powyżej 4,9 V zwarcie z napięciem
43- ciśnienie doładowania niewłaściwe dla biegu jałowego
44- ciśnienie doładowania za duże lub za małe
48- napięcie instalacji układu, za małe napięcie z akumulatora
49- przekaźnik czasu wstępnego grzania silnika K25
54- zawór odcinający paliwo Y5 zwarcie na masę
55- awaria jednostki sterującej lub komórek pamięci EEPROM K70
61- obieg objętości wtrysku P68 dotyczy końcówki 1, 2, 39, 14, 21 na K70
64- obieg objętości wtrysku - mechanizm nastawczy pompy P68 dotyczy końcówki 1, 2, 39, 14, 21 na K70
65- czujnik temperatury S58 modułu sterującego K70
72- sygnał usterki z modułu sterującego, skrzynia automatyczna w trybie awaryjnym
73- temperatura powietrza doładowującego za wysoka napięcie poniżej 333mV, zwarcie na masę
74- temperatura powietrza doładowującego za niska, napięcie powyżej 4,98V - zwarcie z napięciem lub przerwa
81- obieg startu wtrysku, czujnik sensora ruchu iglicy P66 zwarcie do masy lub przerwa
82- obieg startu wtrysku, różnica w sygnale obrotów wału P51 i iglicy wtrysku P66, zapamiętane w następstwie - brakujące wtryski, mała ilość paliwa, uszkodzony zawór odcinający paliwa Y5,uszkodzony mechanizm nastawczy pompy i uszkodzony czujnik ilości wtrysku.
83- obieg prądowy blokady rozruchu, funkcja blokady rozruchu działa nieprawidłowo lub dezaktywowana, miga kontrolka silnika, odłącza pompę paliwa
84- obieg prądowy blokady rozruchu, moduł sterujący silnika nie rozpoznaje "sygnału imo" z blokady rozruchu, miga kontrolka silnika, odłącza pompę paliwa,
85- obieg prądowy blokady rozruchu, moduł sterujący silnika nie rozpoznaje "sygnału imo" z blokady rozruchu, miga kontrolka silnika, odłącza pompę paliwa
87- przepływomierz powietrza P44, zwarcie
88- przepływomierz powietrza P44, zwarcie do masy lub przerwa
89- przepływomierz powietrza P44, nieprawidłowe funkcjonowanie
91- tempomat za małe napięcie, zwarcie na masę
92- tempomat za duże napięcie, powyżej 4,7V - zwarcie lub przerwa w obwodzie lub pojazdy bez tempomatu
95- uszkodzenie jednego lub więcej stopni w modle sterującym, zwarcie w obwodzie prądowym, towarzyszy temu usterka 34 i 49
96- zawór recyrkulacji spalin Y18
97- brak adaptacji pompy wtrysku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Układ MULTEC firmy Delco-Remy

Kod Znaczenie

12 Rozpoczęcie procedury odczytu pamięci usterek
13 Sonda lambda - brak sygnału
14 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt niskie napięcie
15 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt wysokie napięcie
16 Czujnik spalania stukowego
17 Wtryskiwacz
18 System regulacji spalania stukowego
19 Czujnik położenia i prędkości obrotowej - błędny sygnał
21 Czujnik położenia przepustnicy - zbyt wysokie napięcie
22 Czujnik położenia przepustnicy - zbyt niskie napięcie
24 Czujnik przebytej drogi - brak impulsów
25 Wtryskiwacz - zbyt wysokie napięcie
29 Przekaźnik pompy paliwa - zbyt niskie napięcie
32 Przekaźnik pompy paliwa - zbyt wysokie napięcie
33 Czujnik ciśnienia w kolektorze - zbyt wysokie napięcie
34 Czujnik ciśnienia w kolektorze - zbyt niskie napięcie
35 Silnik krokowy - niewłaściwa liczba kroków
41 Przewód EST-B (2/3) - zbyt wysokie napięcie
42 Przewód EST-A (1/4) - zbyt wysokie napięcie (w przypadku silników X16SZ/X16XEL) lub brak impulsów z układu zapłonowego (w przypadku pozostałych silników)
43 Układ recyrkulacji spalin
44 Sonda lambda - uboga mieszanka
45 Sonda lambda - bogata mieszanka
47 Zawór recyrkulacji spalin
49 Akumulator - zbyt wysokie napięcie
51 Uszkodzona pamięć urządzenia sterującego
52 Przekaźnik dopływu powietrza dodatkowego - zbyt niskie napięcie
53 Przekaźnik dopływu powietrza dodatkowego - zbyt wysokie napięcie
61 Elektrozawór odprowadzania par paliwa - zbyt niskie napięcie
62 Elektrozawór odprowadzania par paliwa - zbyt wysokie napięcie
63 Przewód EST-B (2/3) - zbyt niskie napięcie
64 Przewód EST-A (1/4) - zbyt niskie napięcie
69 Czujnik temperatury powietrza - zbyt niskie napięcie
71 Czujnik temperatury powietrza - zbyt wysokie napięcie
75 Kontrola momentu obrotowego - zbyt niskie napięcie
76 Kontrola momentu obrotowego - zbyt wysokie napięcie
81 Wtryskiwacz - zbyt wysokie napięcie
93 Moduł sterujący QUAD
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Dla układów Motronic firmy Bosch część kodów jest wspólna, a część różna dla różnych wersji wtrysku.
Kody wspólne dla układów MOTRONIC M1.5.2 i M2.5
Kod Znaczenie
12 Rozpoczęcie procedury odczytu pamięci usterek
14 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt niskie napięcie
15 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt wysokie napięcie
31 Czujnik indukcyjny - brak sygnału o prędkości obrotowej (tylko przy włączonym zapłonie)
48 Zbyt niskie napięcie zasilania
49 Zbyt wysokie napięcie zasilania
52 Stopień wyjściowy lapmki kontrolnej silnika - zbyt wysokie napięcie
53 Stopień wyjściowy przekaźnika pompy - zbyt niskie napięcie
54 Stopień wyjściowy przekaźnika pompy - zbyt wysokie napięcie
55 Uszkodzone urządzenie sterujące
56 Stopień wyjściowy regulacji biegu jałowego - zbyt wysokie napięcie
57 Stopień wyjściowy regulacji biegu jałowego - zbyt niskie napięcie
61 Stopień wyjściowy odpowietrzania zbiornika - zbyt niskie napięcie
62 Stopień wyjściowy odpowietrzania zbiornika - zbyt wysokie napięcie
73 Przepływomierz powietrza - zbyt niskie napięcie
74 Przepływomierz powietrza - zbyt wysokie napięcie
75 Przełącznik biegów - zbyt niskie napięcie
81-84 Wtryskiwacze 1-4 - zbyt niskie napięcie
87 Przekaźnik sprężarki klimatyzacji - zbyt niskie napięcie
88 Przekaźnik sprężarki klimatyzacji - zbyt wysokie napięcie

Kody tylko dla M1.5.2

19 Czujnik indukcyjny - brak sygnału o prędkości obrotowej
21 Czujnik położenia przepustnicy - zbyt wysokie napięcie
22 Czujnik położenia przepustnicy - zbyt niskie napięcie
25 Wtryskiwacze - zbyt wysokie napięcie
38 Sonda lambda - zbyt niskie napięcie regulacji
39 Sonda lambda - zbyt wysokie napięcie regulacji
69 Czujnik temperatury powietrza - zbyt niskie napięcie
71 Czujnik temperatury powietrza - zbyt wysokie napięcie

Kody tylko dla M2.5

13 Sonda lambda - brak sygnału
16 Czujnik spalania stukowego - brak sygnału
18 Układ regulacji spalania stukowego - brak sygnału
25-28 Wtryskiwacze 1-4 - zbyt wysokie napięcie
44 Sonda lambda - uboga mieszanka
45 Sonda lambda - bogata mieszanka
51 Uszkodzona pamięć ROM urządzenia sterującego
65 Potencjometr biegu jałowego - zbyt niskie napięcie
66 Potencjometr biegu jałowego - zbyt wysokie napięcie
67 Czujnik położenia przepustnicy - nie otwiera się wyłącznik biegu jałowego
72 Czujnik położenia przepustnicy - nie otwiera się wyłącznik pełnego obciążenia
79 Ogranicznik mocy ETC (ang. Electronic Traction Control) - zbyt wysokie napięcie
93 Czujnik Halla - zbyt niskie napięcie
94 Czujnik Halla - zbyt wysokie napięcie
97 Sygnał urządzenia sterującego ETC - zbyt wysokie napięcie
W układzie Motronic M2.8 występują zarówno kody z M1.5.2, jak i M2.5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kody dwucyfrowe dla wszystkich Opelków
dla Układu wtryskowego i zapłonowego, ABS i ASB (skrzyni automatycznej)

UKŁAD WTRYSKOWY I ZAPŁONOWY zwarcie pinów A i B w złączu diagnostycznym

010 - Kody błędów nie zaprogramowane
012 - Rozpoczęcie procedury odczytu pamięci usterek / Brak błędów
013 - Sonda lambda - brak sygnału
014 - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt niskie napięcie
015 - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt wysokie napięcie
016 - Czujnik spalania stukowego
017 - Czujnik spalania stukowego 2 (v6)
018 - System regulacji spalania stukowego (ECU)
019 - Czujnik położenia i prędkości obrotowej - błędny sygnał
021 - Czujnik położenia przepustnicy - zbyt wysokie napięcie
022 - Czujnik położenia przepustnicy - zbyt niskie napięcie
023 - Czujnik spalania stukowego - uszkodzienie
024 - Czujnik przebytej drogi - brak impulsów
025 - Wtryskiwacz 1 - zbyt wysokie napięcie
026 - Wtryskiwacz 2 - zbyt wysokie napięcie
027 - Wtryskiwacz 3 - zbyt wysokie napięcie
028 - Wtryskiwacz 4 - zbyt wysokie napięcie
029 - Przekaźnik pompy paliwa - zbyt niskie napięcie
031 - Czujnik indukcyjny - brak sygnału o prędkości obrotowej (tylko przy włączonym zapłonie)
032 - Przekaźnik pompy paliwa - zbyt wysokie napięcie
033 - Czujnik ciśnienia w kolektorze - zbyt wysokie napięcie
034 - Czujnik ciśnienia w kolektorze - zbyt niskie napięcie
035 - Silnik krokowy - niewłaściwa liczba kroków
038 - Sonda lambda - zbyt niskie napięcie regulacji
039 - Sonda lambda - zbyt wysokie napięcie regulacji
041 - Przewód EST-B (2/3) - zbyt wysokie napięcie
042 - Przewód EST-A (1/4) - zbyt wysokie napięcie lub brak impulsów z układu zapłonowego (w przypadku pozostałych silników)
043 - Układ recyrkulacji spalin EGR (XEV)
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin