Preliminaria semiotyczne.pdf
(
173 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Preliminaria semiotyczne.doc
Preliminaria semiotyczne
1. Poj
ħ
cie
semiotyki logicznej
Semiotyka – z gr.
semeion
(znak) – to nauka o znakach. Semiotyka logiczna – to dział
logiki
sensu largo
(tym odró
Ň
nia si
ħ
od rozwa
Ň
a
ı
o znakach uprawianych w oderwaniu od
bada
ı
logicznych). Na logik
ħ
sensu largo
, oprócz semiotyki logicznej, składa si
ħ
tak
Ň
e logika
formalna (tj. teoria konsekwencji logicznej) oraz metodologia (tj. teoria operacji
naukotwórczych).
LOGIKA
LOGIKA FORMALNA
SEMIOTYKA
LOGICZNA
METODOLOGIA
Niektórzy ograniczaj
Ģ
sens nazwy „logika” wył
Ģ
cznie do logiki formalnej. Ma to z pewno
Ļ
ci
Ģ
zwi
Ģ
zek z tym,
Ň
e to wła
Ļ
nie logika formalna rozwija si
ħ
w ostatnich dziesi
ħ
cioleciach
najpr
ħŇ
niej. Pod nazw
Ģ
zaj
ħę
„semiotyka logiczna” kryj
Ģ
si
ħ
natomiast zagadnienia
pochodz
Ģ
ce zarówno z zakresu semiotyki logicznej, jak i z zakresu metodologii. Z logiki
formalnej b
ħ
dziemy korzysta
ę
tylko wtedy, kiedy to niezb
ħ
dne.
Trzeba pami
ħ
ta
ę
,
Ň
e działy logiki przenikaj
Ģ
si
ħ
wzajemnie. Nie mo
Ň
na np. mówi
ę
o
procesie definiowania (zagadnienie metodologiczne) bez znajomo
Ļ
ci funkcji semiotycznych
nazw (zagadnienie semiotycznologiczne).
2. Działy semiotyki
Od lat 30-tych XX w., za spraw
Ģ
Charlesa Morrisa dzieli si
ħ
semiotyk
ħ
na 3 działy:
syntaktyk
ħ
, semantyk
ħ
i pragmatyk
ħ
. Syntaktyka – dotyczy struktury znaków i relacji
strukturalnych pomi
ħ
dzy znakami. Semantyka – dotyczy relacji mi
ħ
dzy znakami a
rzeczywisto
Ļ
ci
Ģ
. Pragmatyka – dotyczy relacji mi
ħ
dzy znakami a u
Ň
ytkownikami (obecnie
cz
ħĻ
ciej powiemy: mi
ħ
dzy znakami a kontekstem; tylko cz
ħĻ
ci
Ģ
kontekstu s
Ģ
u
Ň
ytkownicy
znaku).
SEMIOTYKA
SYNTAKTYKA
SEMANTYKA
PRAGMATYKA
Do tego tradycyjnego rozró
Ň
nienia mo
Ň
na mie
ę
wiele zastrze
Ň
e
ı
. Zwłaszcza podział
zagadnie
ı
na semantyczne i syntaktyczne budzi w
Ģ
tpliwo
Ļ
ci, ale o tym b
ħ
dzie mowa pó
Ņ
niej.
3. Poj
ħ
cie
znaku
Chocia
Ň
semiotyka nie jest dyscyplin
Ģ
młod
Ģ
, to semiotykom nie udało si
ħ
jeszcze
wskaza
ę
satysfakcjonuj
Ģ
cej definicji „znaku” – takiej, która byłaby definicj
Ģ
pełn
Ģ
(wskazywałaby pełen sens wyra
Ň
enia „znak) i precyzyjn
Ģ
. Dlatego zadowoli
ę
musimy si
ħ
definicj
Ģ
cz
ħĻ
ciow
Ģ
(jak Pa
ı
stwo dowiedz
Ģ
si
ħ
w drugim semestrze – definicja ma t
ħ
form
ħ
redukcyjn
Ģ
, inkluzyjn
Ģ
):
Je
Ň
eli obiekt
x
jest
znakiem
obiektu
y
dla osoby
O
, to osoba
O
przyporz
Ģ
dkowuje
obiekt
y
obiektowi
x
.
Je
Ň
eli kto
Ļ
rozpoznaje jaki
Ļ
przedmiot jako znak czego
Ļ
– to dokonuje pewnego
przyporz
Ģ
dkowania: znakowi – owego czego
Ļ
. Na przykład napis „Fryderyk Chopin” jest
znakiem pewnego obiektu, mianowicie Fryderyka Chopina, dla tej osoby, która Fryderyka
Chopina temu napisowi przyporz
Ģ
dkowuje. Czyj
Ļ
płacz jest znakiem smutku lub wzruszenia
dla osoby, która smutek lub wzruszenie temu płaczowi przyporz
Ģ
dkowuje.
Obiekt, który przyporz
Ģ
dkowuje si
ħ
znakowi – to
korelat
tego znaku. Osoba,
która dokonuje przyporz
Ģ
dkowania – to
odbiorca
znaku (
scil
. jego
interpretator
).
ZNAK
J
NADAWCA
K
ODBIORCA
KORELAT
Nale
Ň
y pami
ħ
ta
ę
,
Ň
e nie ka
Ň
de przyporz
Ģ
dkowanie jakiego
Ļ
obiektu innemu obiektowi
– to przyporz
Ģ
dkowanie znakowi jego korelatu. Dla przykładu: mog
ħ
ka
Ň
demu z uczestników
mojego kursu przyporz
Ģ
dkowa
ę
jego numer na li
Ļ
cie. Numery nie stanie si
ħ
jednak
automatycznie znakami uczestników kursu. Tylko niektóre przyporz
Ģ
dkowania maj
Ģ
wi
ħ
c
charakter semiotyczny. Dlatego wła
Ļ
nie skazani jeste
Ļ
my na redukcyjn
Ģ
definicj
ħ
„znaku”.
4. Sygnały i symptomy
Przyjrzymy si
ħ
teraz najogólniejszym rodzajom znaków.
Najpierw – wyró
Ň
nimy
sygnały
i
symptomy
.
Sygnał – to znak, który posiada
Ļ
wiadomego nadawc
ħ
(inaczej: nadawc
ħ
, który
intencjonalnie si
ħ
nim posługuje. Sygnałem jest np. wyci
Ģ
gni
ħ
ta na powitanie r
ħ
ka,
ostrzegawczy znak drogowy ustawiony przy jezdni, czy dzwonek w szkole – oznajmiaj
Ģ
cy
przerw
ħ
.
Symptom – to znak nie posiadaj
Ģ
cy
Ļ
wiadomego nadawcy. Symptomami z kolei s
Ģ
np.
czerwona wysypka jako znak choroby, mimowolne łzy jako znak smutku, czy mimowolny
krzyk jako znak strachu.
Granica mi
ħ
dzy symptomami a sygnałami w pewnej fazie ich «u
Ň
ywania» zaciera si
ħ
:
niektóre znaki, «pierwotnie» symptomatyczne, z czasem staj
Ģ
si
ħ
u
Ň
ywanymi
Ļ
wiadomie
sygnałami. Pod wzgl
ħ
dem intencji trudno zakwalifikowa
ę
niektóre gesty mimiczne
wykonywane
Ļ
wiadomie, np. przez aktora na scenie lub przez kogo
Ļ
, kto ukrywa prawdziwe
emocje. Osoba taka
Ļ
wiadomie na
Ļ
laduje znaki nie
Ļ
wiadome. Podobnie jest np. z celowym
rozpłakaniem si
ħ
(jest to wówczas raczej sygnał ni
Ň
symptom).
2
Zauwa
Ň
my jeszcze,
Ň
e je
Ň
eli nie jeste
Ļ
my samy nadawcami znaku – to trudno nam
niekiedy rozstrzygn
Ģę
, czy znak jest sygnałem czy symptomem. Nie wiemy bowiem, czy za
czyim
Ļ
zachowaniem stoi jaka
Ļ
intencja, czy te
Ň
jest to co
Ļ
, co dzieje si
ħ
nie
Ļ
wiadomie.
Jedynie do własnych prze
Ň
y
ę
(a wi
ħ
c i do własnych intencji) mamy dost
ħ
p bezpo
Ļ
redni.
Cudzych mo
Ň
emy si
ħ
jedynie domy
Ļ
la
ę
.
5. Sygnifikatory i symbole
Interpretator przyporz
Ģ
dkowuje znak jego korelatowi na jakiej
Ļ
podstawie. Ta
podstawa mo
Ň
e by
ę
rzeczowa
(najcz
ħĻ
ciej przyczynowa), albo
konwencjonalna
. W zwi
Ģ
zku
z tym w
Ļ
ród znaków wyró
Ň
niamy
sygnifikatory
i
symbole
.
Sygnifikator to obiekt, który jest znakiem czego
Ļ
ze wzgl
ħ
du na wi
ħŅ
rzeczow
Ģ
, w
szczególno
Ļ
ci przyczynow
Ģ
lub
quasi
-przyczynow
Ģ
. Na przykład
Ļ
lad na piasku jest znakiem
przechodz
Ģ
cego człowieka, a czyje
Ļ
zmarszczone czoło – znakiem niezadowolenia.
Opadni
ħ
cie słupka rt
ħ
ci w termometrze – jest sygnifikatorem obni
Ň
enia si
ħ
temperatury.
Symbol to obiekt, który jest znakiem czego
Ļ
na mocy konwencji lub zwyczaju, a wi
ħ
c
bez wzgl
ħ
du na ewentualn
Ģ
wi
ħŅ
rzeczow
Ģ
z tym, do czego si
ħ
odnosi. Symbolami s
Ģ
np.
wyra
Ň
enia j
ħ
zykowe i znaki drogowe.
Tak
Ň
e granica mi
ħ
dzy sygnifikatorami a symbolami jest – jak to si
ħ
mówi – płynna.
Niekiedy konwencjonalizacji ulegaj
Ģ
znaki, których wi
ħŅ
z korelatami była pierwotnie
niekonwencjonalna.
6. Znaki ikoniczne i nieikoniczne
Podstaw
Ģ
ustanowienia wi
ħ
zi mi
ħ
dzy znakiem a jego korelatem bywa podobie
ı
stwo
znaku do jego korelatu. Obiekty, które s
Ģ
przyporz
Ģ
dkowywane swoim korelatów ze wzgl
ħ
du
na ich podobie
ı
stwo (pod jakim
Ļ
wzgl
ħ
dem) do owych korelatów, to
znaki
ikoniczne
.
Znakiem ikonicznej jakie
Ļ
osoby jest np. jej fotografia.
Trzeba pami
ħ
ta
ę
,
Ň
e podobie
ı
stwo jakiego
Ļ
obiektu do innego obiektu bywa tak
Ň
e
podstaw
Ģ
ustanowienia
konwencji
spajaj
Ģ
cej oba obiekty w relacj
ħ
symboliczn
Ģ
.
Zazwyczaj przyjmuje si
ħ
,
Ň
e podobie
ı
stwo mi
ħ
dzy znakiem ikonicznym a jego
korelatem – to podobie
ı
stwo
struktury
albo
wygl
Ģ
du
. Na przykład portret Fryderyka Chopina
jest podobny do Fryderyka Chopina pod wzgl
ħ
dem wygl
Ģ
du «wzrokowego», a „Kukułka”
(utwór klawesynowy) Jeana-Clauda Daquina jest podobna do kukania – pod wzgl
ħ
dem
wygl
Ģ
du «słuchowego». Mapa jest podobna do terenu, który obrazuje pod wzgl
ħ
dem
struktury, podobnie jak pod wzgl
ħ
dem struktury plan architektoniczny domu – jest podobny
do samego domu.
3
7. Szczypta ontologii
Przyjmiemy pewne ustalenia terminologiczne. By
ę
mo
Ň
e te ustalenia nie b
ħ
d
Ģ
odpowiada
ę
intuicjom j
ħ
zykowym wszystkich Pa
ı
stwa – tak to jednak cz
ħ
sto bywa z
terminologi
Ģ
naukow
Ģ
. Prosz
ħ
teraz i na przyszło
Ļę
pami
ħ
ta
ę
,
Ň
e chodzi nam przede
wszystkim o rozumienie poj
ħę
, czyli znacze
ı
wyra
Ň
e
ı
. To, co tym poj
ħ
ciom odpowiada w
j
ħ
zyku (czyli słowa) s
Ģ
mniej wa
Ň
ne i mo
Ň
na je (po egzaminie) zapomnie
ę
.
„Przedmiotem” (inaczej „obiektem”) – b
ħ
dziemy nazywa
ę
wszystko, o czymkolwiek
mo
Ň
na pomy
Ļ
le
ę
. Przedmiotem jest wi
ħ
c i Pałac Kultury i Nauki, i najdłu
Ň
szy skok Adama
Małysza, i Sherlocke Holmes, i liczba 4.
Otó
Ň
ustalmy,
Ň
e ka
Ň
dy przedmiot, który posiada lokalizacj
ħ
w czasie i przestrzeni
(mo
Ň
e to by
ę
przedmiot przeszły lub przyszły) – to przedmiot
partykularny
. Pozostałe
przedmioty – s
Ģ
niepartykularne
; nie maj
Ģ
one lokalizacji czasoprzestrzennej. Przedmioty
niepartykularne dziel
Ģ
si
ħ
dalej na kilka klas; my jednak przede wszystkim wyró
Ň
nijmy w
Ļ
ród
nich przedmioty
uniwersalne
, któr
e
powstaj
Ģ
przez abstrakcj
ħ
z przedmiotów partykularnych.
Przedmiotem uniwersalnym jest wi
ħ
c np. kwadrat (w-ogóle), liczba dwa, człowiek-w-ogóle
etc
. Nie s
Ģ
to przedmioty czasoprzestrzenne (nikt nigdy nie spotkał na spacerze liczby dwa ani
człowieka w ogóle, chocia
Ň
mo
Ň
na spotka
ę
np. dwoje ludzi), ale s
Ģ
przedmiotami – gdy
Ň
mo
Ň
na o nich pomy
Ļ
le
ę
.
A teraz odró
Ň
nijmy konkrety od abstraktów. Konkret – to rzecz lub osoba lub co
Ļ
, co
byłoby rzecz
Ģ
lub osob
Ģ
, gdyby istniało. Konkretem jest wi
ħ
c np. George Bush, ale i cały stan
Georgia, jak równie
Ň
Koszałek Opałek i jego czapka. Abstraktami s
Ģ
wszystkie przedmioty,
które nie s
Ģ
konkretami: własno
Ļ
ci (np. czerwie
ı
, bycia-wysokim, bycie-inteligentnym),
relacje (np. _jest barwniejszy ni
Ň
_, _jest wy
Ň
szy ni
Ň
_, _jest inteligentniejszy ni
Ň
_), stany
rzeczy (np. to,
Ň
e ta oto ró
Ň
a jest czerwona; to,
Ň
e jedna wie
Ň
a w Ko
Ļ
ciele Mariackim jest
wy
Ň
sza od drugiej; to,
Ň
e ka
Ň
dy student ucz
ħ
szczaj
Ģ
cy na zaj
ħ
cia z semiotyki logicznej jest
inteligentny) i procesy (np. czerwienienie, ro
Ļ
ni
ħ
cie, rozwój inteligencji).
Zgód
Ņ
my si
ħ
teraz,
Ň
e w
Ļ
ród przedmiotów partykularnych s
Ģ
zarówno pewne
konkrety, jak i pewne abstrakty. Nie ulega w
Ģ
tpliwo
Ļ
ci,
Ň
e w czasie i przestrzeni mo
Ň
na
zlokalizowa
ę
rzeczy i procesy, b
ħ
d
Ģ
ce ci
Ģ
gami stanów rzeczy (np. pewnego człowieka i jego
spacer, b
ħ
d
Ģ
cy ci
Ģ
giem jego stanów). Niektórzy maj
Ģ
jednak w
Ģ
tpliwo
Ļ
ci, czy mo
Ň
na
zlokalizowa
ę
w czasie i przestrzeni własno
Ļ
ci i relacje. Współcze
Ļ
nie jednak coraz wi
ħ
cej
ontologów przyjmuje istnienie takich obiektów (mo
Ň
na je nazwa
ę
„partykularnymi
własno
Ļ
ciami” i „partykularnymi relacjami”, a w anglosaskiej literaturze najcz
ħĻ
ciej nazywa
si
ħ
je „tropami”). Przyjmuje si
ħ
wówczas,
Ň
e czerwie
ı
tej-oto ró
Ň
y jest zlokalizowana
czasoprzestrzennie, podobnie jak sama ró
Ň
a.
8. Znaki konkretne i abstrakcyjne
4
Znak konkretny – to znak, który sam jest przedmiotem konkretnym. Na przykład –
znakiem konkretnym mał
Ň
e
ı
stwa s
Ģ
obr
Ģ
czki.
Znak abstrakcyjny – to znak, który jest abstraktem. Znakiem abstrakcyjnym
wzburzenia jest krzyk (czyli pewien proces).
10. Znaki partykularne i uniwersalne
Znaki mo
Ň
na rozpatrywa
ę
jako przedmioty czasoprzestrzenne (s
Ģ
to wtedy znaki
partykularne) lub mo
Ň
emy mówi
ę
,
Ň
e co
Ļ
«w ogóle» jest znakiem i wtedy my
Ļ
limy o znaku
uniwersalnie.
Znakiem partykularnym jest np. rzeczywisty znak nakazu skr
ħ
tu w prawo ustawiony
na jakim
Ļ
skrzy
Ň
owaniu – albo u
Ļ
miech pewnej osoby wyra
Ň
aj
Ģ
cy w pewnym momencie
spontaniczn
Ģ
rado
Ļę
tej osoby.
Kiedy mówimy,
Ň
e ziele
ı
jest znakiem nadziei – to mamy na my
Ļ
li nie jak
ĢĻ
ziele
ı
partykularn
Ģ
, lecz ziele
ı
-w-ogóle – obiekt uniwersalny.
11. Wyra
Ň
enia-egzamplarze i wyra
Ň
enia-typy
Terminu „wyra
Ň
enie j
ħ
zykowe” u
Ň
ywamy w kilku znaczeniach. Powiemy,
Ň
e pewien
napis „WARSZAWA” to pewne wyra
Ň
enie j
ħ
zykowe. A wi
ħ
c – niektóre napisy – to
wyra
Ň
enia. Po drugie – powiemy,
Ň
e wyra
Ň
eniem j
ħ
zykowym s
Ģ
pewne d
Ņ
wi
ħ
ki (a wi
ħ
c
pewne procesy akustyczne).
Nie s
Ģ
to jednak jedyne sensy słowa „wyra
Ň
enie j
ħ
zykowe”.
Prosz
ħ
sobie wyobrazi
ę
,
Ň
e zagl
Ģ
daj
Ģ
Pa
ı
stwo do słownika,
Ň
eby sprawdzi
ę
, co znaczy
słowo „młotek” i odnajduj
Ģ
tam Pa
ı
stwo co
Ļ
takiego:
MŁOTEK
-
narzħdzie słuŇĢce do wbijania, przybijania lub kucia, składajĢce siħ z metalowego lub drewnianego obucha
osadzonego na trzonku.
Z pewno
Ļ
ci
Ģ
nikt z Pa
ı
stwa nie pomy
Ļ
li,
Ň
e tylko ten jeden, wyró
Ň
niony na niebiesko
napis ma wła
Ļ
nie takie znaczenie. Pomy
Ļ
l
Ģ
Pa
ı
stwo raczej,
Ň
e takie znaczenie ma
ka
Ň
dy
napis
równokształtny (gdzie równokształtno
Ļę
rozumiemy jako izomorfizm co do układu liter) albo
– jeszcze inaczej –
Ň
e takie znaczenie ma wyra
Ň
enie-„młotek”-w-ogóle.
O wyra
Ň
eniach my
Ļ
limy wła
Ļ
nie cz
ħ
sto nie jako o pojedynczych napisach czy
wypowiedzeniach, ale jako o typach (czyli wyra
Ň
eniach w sensie uniwersalnym).
Powiemy,
Ň
e dwa wyra
Ň
enia-egzemplarze nale
ŇĢ
do tego samego typu, gdy s
Ģ
równokształtne oraz maj
Ģ
ten sam sens. Z poj
ħ
ciem tego-samego-sensu, jak i z rozró
Ň
nieniem
wyra
Ň
e
ı
-egzemplarzy i wyra
Ň
e
ı
-typów jest wiele trudno
Ļ
ci, do których na pewno jeszcze
wrócimy.
Wyra
Ň
enia partykularne – nazywa si
ħ
„wyra
Ň
eniami-egzemplarzami”, a wyra
Ň
enia-
uniwersalne – „wyra
Ň
eniami-typami”. Powiemy,
Ň
e w zdaniu: „Schoenberg był ceniony przez
Berga i Webern był ceniony przez Berga” wyst
ħ
puje 11 wyra
Ň
e
ı
-egzemplarzy, które nale
ŇĢ
do 7 wyra
Ň
e
ı
-typów. W zdaniu tym wyst
ħ
puje bowiem (1) jeden egzemplarz wyra
Ň
enia-typu
„Arnold Schoenberg”, (2) dwa egzemplarze wyra
Ň
enia-typu „był”, (3) dwa egzemplarze
5
Plik z chomika:
Kaacha91
Inne pliki z tego folderu:
Koncepcje pola znaczeniowego, D. Butler.pdf
(18975 KB)
Tokarski R. - Słownictwo jako interpretacja świata [w] Współczesny język polski.pdf
(11160 KB)
Puzynina, Srodki wyrazania w jezyku.pdf
(8293 KB)
Puzynina - Wartościowanie.pdf
(437 KB)
Semiotyka - prezentacja.ppt
(1323 KB)
Inne foldery tego chomika:
Filozofia
Gramatyka historyczna języka polskiego
Gramatyka języka staro - cerkiewno - słowiańskiego
Gramatyka opisowa
Językoznawstwo ogólne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin