Preliminaria semiotyczne.pdf

(173 KB) Pobierz
Microsoft Word - Preliminaria semiotyczne.doc
Preliminaria semiotyczne
1. Poj ħ cie semiotyki logicznej
Semiotyka – z gr. semeion (znak) – to nauka o znakach. Semiotyka logiczna – to dział
logiki sensu largo (tym odró Ň nia si ħ od rozwa Ň a ı o znakach uprawianych w oderwaniu od
bada ı logicznych). Na logik ħ sensu largo , oprócz semiotyki logicznej, składa si ħ tak Ň e logika
formalna (tj. teoria konsekwencji logicznej) oraz metodologia (tj. teoria operacji
naukotwórczych).
LOGIKA
LOGIKA FORMALNA
SEMIOTYKA
LOGICZNA
METODOLOGIA
Niektórzy ograniczaj Ģ sens nazwy „logika” wył Ģ cznie do logiki formalnej. Ma to z pewno Ļ ci Ģ
zwi Ģ zek z tym, Ň e to wła Ļ nie logika formalna rozwija si ħ w ostatnich dziesi ħ cioleciach
najpr ħŇ niej. Pod nazw Ģ zaj ħę „semiotyka logiczna” kryj Ģ si ħ natomiast zagadnienia
pochodz Ģ ce zarówno z zakresu semiotyki logicznej, jak i z zakresu metodologii. Z logiki
formalnej b ħ dziemy korzysta ę tylko wtedy, kiedy to niezb ħ dne.
Trzeba pami ħ ta ę , Ň e działy logiki przenikaj Ģ si ħ wzajemnie. Nie mo Ň na np. mówi ę o
procesie definiowania (zagadnienie metodologiczne) bez znajomo Ļ ci funkcji semiotycznych
nazw (zagadnienie semiotycznologiczne).
2. Działy semiotyki
Od lat 30-tych XX w., za spraw Ģ Charlesa Morrisa dzieli si ħ semiotyk ħ na 3 działy:
syntaktyk ħ , semantyk ħ i pragmatyk ħ . Syntaktyka – dotyczy struktury znaków i relacji
strukturalnych pomi ħ dzy znakami. Semantyka – dotyczy relacji mi ħ dzy znakami a
rzeczywisto Ļ ci Ģ . Pragmatyka – dotyczy relacji mi ħ dzy znakami a u Ň ytkownikami (obecnie
cz ħĻ ciej powiemy: mi ħ dzy znakami a kontekstem; tylko cz ħĻ ci Ģ kontekstu s Ģ u Ň ytkownicy
znaku).
SEMIOTYKA
SYNTAKTYKA
SEMANTYKA
PRAGMATYKA
Do tego tradycyjnego rozró Ň nienia mo Ň na mie ę wiele zastrze Ň e ı . Zwłaszcza podział
zagadnie ı na semantyczne i syntaktyczne budzi w Ģ tpliwo Ļ ci, ale o tym b ħ dzie mowa pó Ņ niej.
3. Poj ħ cie znaku
Chocia Ň semiotyka nie jest dyscyplin Ģ młod Ģ , to semiotykom nie udało si ħ jeszcze
wskaza ę satysfakcjonuj Ģ cej definicji „znaku” – takiej, która byłaby definicj Ģ pełn Ģ
(wskazywałaby pełen sens wyra Ň enia „znak) i precyzyjn Ģ . Dlatego zadowoli ę musimy si ħ
270151324.004.png
definicj Ģ cz ħĻ ciow Ģ (jak Pa ı stwo dowiedz Ģ si ħ w drugim semestrze – definicja ma t ħ form ħ
redukcyjn Ģ , inkluzyjn Ģ ):
Je Ň eli obiekt x jest znakiem obiektu y dla osoby O , to osoba O przyporz Ģ dkowuje
obiekt y obiektowi x .
Je Ň eli kto Ļ rozpoznaje jaki Ļ przedmiot jako znak czego Ļ – to dokonuje pewnego
przyporz Ģ dkowania: znakowi – owego czego Ļ . Na przykład napis „Fryderyk Chopin” jest
znakiem pewnego obiektu, mianowicie Fryderyka Chopina, dla tej osoby, która Fryderyka
Chopina temu napisowi przyporz Ģ dkowuje. Czyj Ļ płacz jest znakiem smutku lub wzruszenia
dla osoby, która smutek lub wzruszenie temu płaczowi przyporz Ģ dkowuje.
Obiekt, który przyporz Ģ dkowuje si ħ znakowi – to korelat tego znaku. Osoba,
która dokonuje przyporz Ģ dkowania – to odbiorca znaku ( scil . jego interpretator ).
ZNAK
J
NADAWCA
K
ODBIORCA
KORELAT
Nale Ň y pami ħ ta ę , Ň e nie ka Ň de przyporz Ģ dkowanie jakiego Ļ obiektu innemu obiektowi
– to przyporz Ģ dkowanie znakowi jego korelatu. Dla przykładu: mog ħ ka Ň demu z uczestników
mojego kursu przyporz Ģ dkowa ę jego numer na li Ļ cie. Numery nie stanie si ħ jednak
automatycznie znakami uczestników kursu. Tylko niektóre przyporz Ģ dkowania maj Ģ wi ħ c
charakter semiotyczny. Dlatego wła Ļ nie skazani jeste Ļ my na redukcyjn Ģ definicj ħ „znaku”.
4. Sygnały i symptomy
Przyjrzymy si ħ teraz najogólniejszym rodzajom znaków.
Najpierw – wyró Ň nimy sygnały i symptomy .
Sygnał – to znak, który posiada Ļ wiadomego nadawc ħ (inaczej: nadawc ħ , który
intencjonalnie si ħ nim posługuje. Sygnałem jest np. wyci Ģ gni ħ ta na powitanie r ħ ka,
ostrzegawczy znak drogowy ustawiony przy jezdni, czy dzwonek w szkole – oznajmiaj Ģ cy
przerw ħ .
Symptom – to znak nie posiadaj Ģ cy Ļ wiadomego nadawcy. Symptomami z kolei s Ģ np.
czerwona wysypka jako znak choroby, mimowolne łzy jako znak smutku, czy mimowolny
krzyk jako znak strachu.
Granica mi ħ dzy symptomami a sygnałami w pewnej fazie ich «u Ň ywania» zaciera si ħ :
niektóre znaki, «pierwotnie» symptomatyczne, z czasem staj Ģ si ħ u Ň ywanymi Ļ wiadomie
sygnałami. Pod wzgl ħ dem intencji trudno zakwalifikowa ę niektóre gesty mimiczne
wykonywane Ļ wiadomie, np. przez aktora na scenie lub przez kogo Ļ , kto ukrywa prawdziwe
emocje. Osoba taka Ļ wiadomie na Ļ laduje znaki nie Ļ wiadome. Podobnie jest np. z celowym
rozpłakaniem si ħ (jest to wówczas raczej sygnał ni Ň symptom).
2
270151324.005.png
Zauwa Ň my jeszcze, Ň e je Ň eli nie jeste Ļ my samy nadawcami znaku – to trudno nam
niekiedy rozstrzygn Ģę , czy znak jest sygnałem czy symptomem. Nie wiemy bowiem, czy za
czyim Ļ zachowaniem stoi jaka Ļ intencja, czy te Ň jest to co Ļ , co dzieje si ħ nie Ļ wiadomie.
Jedynie do własnych prze Ň y ę (a wi ħ c i do własnych intencji) mamy dost ħ p bezpo Ļ redni.
Cudzych mo Ň emy si ħ jedynie domy Ļ la ę .
5. Sygnifikatory i symbole
Interpretator przyporz Ģ dkowuje znak jego korelatowi na jakiej Ļ podstawie. Ta
podstawa mo Ň e by ę rzeczowa (najcz ħĻ ciej przyczynowa), albo konwencjonalna . W zwi Ģ zku
z tym w Ļ ród znaków wyró Ň niamy sygnifikatory i symbole .
Sygnifikator to obiekt, który jest znakiem czego Ļ ze wzgl ħ du na wi ħŅ rzeczow Ģ , w
szczególno Ļ ci przyczynow Ģ lub quasi -przyczynow Ģ . Na przykład Ļ lad na piasku jest znakiem
przechodz Ģ cego człowieka, a czyje Ļ zmarszczone czoło – znakiem niezadowolenia.
Opadni ħ cie słupka rt ħ ci w termometrze – jest sygnifikatorem obni Ň enia si ħ temperatury.
Symbol to obiekt, który jest znakiem czego Ļ na mocy konwencji lub zwyczaju, a wi ħ c
bez wzgl ħ du na ewentualn Ģ wi ħŅ rzeczow Ģ z tym, do czego si ħ odnosi. Symbolami s Ģ np.
wyra Ň enia j ħ zykowe i znaki drogowe.
Tak Ň e granica mi ħ dzy sygnifikatorami a symbolami jest – jak to si ħ mówi – płynna.
Niekiedy konwencjonalizacji ulegaj Ģ znaki, których wi ħŅ z korelatami była pierwotnie
niekonwencjonalna.
6. Znaki ikoniczne i nieikoniczne
Podstaw Ģ ustanowienia wi ħ zi mi ħ dzy znakiem a jego korelatem bywa podobie ı stwo
znaku do jego korelatu. Obiekty, które s Ģ przyporz Ģ dkowywane swoim korelatów ze wzgl ħ du
na ich podobie ı stwo (pod jakim Ļ wzgl ħ dem) do owych korelatów, to znaki ikoniczne .
Znakiem ikonicznej jakie Ļ osoby jest np. jej fotografia.
Trzeba pami ħ ta ę , Ň e podobie ı stwo jakiego Ļ obiektu do innego obiektu bywa tak Ň e
podstaw Ģ ustanowienia konwencji spajaj Ģ cej oba obiekty w relacj ħ symboliczn Ģ .
Zazwyczaj przyjmuje si ħ , Ň e podobie ı stwo mi ħ dzy znakiem ikonicznym a jego
korelatem – to podobie ı stwo struktury albo wygl Ģ du . Na przykład portret Fryderyka Chopina
jest podobny do Fryderyka Chopina pod wzgl ħ dem wygl Ģ du «wzrokowego», a „Kukułka”
(utwór klawesynowy) Jeana-Clauda Daquina jest podobna do kukania – pod wzgl ħ dem
wygl Ģ du «słuchowego». Mapa jest podobna do terenu, który obrazuje pod wzgl ħ dem
struktury, podobnie jak pod wzgl ħ dem struktury plan architektoniczny domu – jest podobny
do samego domu.
3
270151324.006.png
7. Szczypta ontologii
Przyjmiemy pewne ustalenia terminologiczne. By ę mo Ň e te ustalenia nie b ħ d Ģ
odpowiada ę intuicjom j ħ zykowym wszystkich Pa ı stwa – tak to jednak cz ħ sto bywa z
terminologi Ģ naukow Ģ . Prosz ħ teraz i na przyszło Ļę pami ħ ta ę , Ň e chodzi nam przede
wszystkim o rozumienie poj ħę , czyli znacze ı wyra Ň e ı . To, co tym poj ħ ciom odpowiada w
j ħ zyku (czyli słowa) s Ģ mniej wa Ň ne i mo Ň na je (po egzaminie) zapomnie ę .
„Przedmiotem” (inaczej „obiektem”) – b ħ dziemy nazywa ę wszystko, o czymkolwiek
mo Ň na pomy Ļ le ę . Przedmiotem jest wi ħ c i Pałac Kultury i Nauki, i najdłu Ň szy skok Adama
Małysza, i Sherlocke Holmes, i liczba 4.
Otó Ň ustalmy, Ň e ka Ň dy przedmiot, który posiada lokalizacj ħ w czasie i przestrzeni
(mo Ň e to by ę przedmiot przeszły lub przyszły) – to przedmiot partykularny . Pozostałe
przedmioty – s Ģ niepartykularne ; nie maj Ģ one lokalizacji czasoprzestrzennej. Przedmioty
niepartykularne dziel Ģ si ħ dalej na kilka klas; my jednak przede wszystkim wyró Ň nijmy w Ļ ród
nich przedmioty uniwersalne , któr e powstaj Ģ przez abstrakcj ħ z przedmiotów partykularnych.
Przedmiotem uniwersalnym jest wi ħ c np. kwadrat (w-ogóle), liczba dwa, człowiek-w-ogóle
etc . Nie s Ģ to przedmioty czasoprzestrzenne (nikt nigdy nie spotkał na spacerze liczby dwa ani
człowieka w ogóle, chocia Ň mo Ň na spotka ę np. dwoje ludzi), ale s Ģ przedmiotami – gdy Ň
mo Ň na o nich pomy Ļ le ę .
A teraz odró Ň nijmy konkrety od abstraktów. Konkret – to rzecz lub osoba lub co Ļ , co
byłoby rzecz Ģ lub osob Ģ , gdyby istniało. Konkretem jest wi ħ c np. George Bush, ale i cały stan
Georgia, jak równie Ň Koszałek Opałek i jego czapka. Abstraktami s Ģ wszystkie przedmioty,
które nie s Ģ konkretami: własno Ļ ci (np. czerwie ı , bycia-wysokim, bycie-inteligentnym),
relacje (np. _jest barwniejszy ni Ň _, _jest wy Ň szy ni Ň _, _jest inteligentniejszy ni Ň _), stany
rzeczy (np. to, Ň e ta oto ró Ň a jest czerwona; to, Ň e jedna wie Ň a w Ko Ļ ciele Mariackim jest
wy Ň sza od drugiej; to, Ň e ka Ň dy student ucz ħ szczaj Ģ cy na zaj ħ cia z semiotyki logicznej jest
inteligentny) i procesy (np. czerwienienie, ro Ļ ni ħ cie, rozwój inteligencji).
Zgód Ņ my si ħ teraz, Ň e w Ļ ród przedmiotów partykularnych s Ģ zarówno pewne
konkrety, jak i pewne abstrakty. Nie ulega w Ģ tpliwo Ļ ci, Ň e w czasie i przestrzeni mo Ň na
zlokalizowa ę rzeczy i procesy, b ħ d Ģ ce ci Ģ gami stanów rzeczy (np. pewnego człowieka i jego
spacer, b ħ d Ģ cy ci Ģ giem jego stanów). Niektórzy maj Ģ jednak w Ģ tpliwo Ļ ci, czy mo Ň na
zlokalizowa ę w czasie i przestrzeni własno Ļ ci i relacje. Współcze Ļ nie jednak coraz wi ħ cej
ontologów przyjmuje istnienie takich obiektów (mo Ň na je nazwa ę „partykularnymi
własno Ļ ciami” i „partykularnymi relacjami”, a w anglosaskiej literaturze najcz ħĻ ciej nazywa
si ħ je „tropami”). Przyjmuje si ħ wówczas, Ň e czerwie ı tej-oto ró Ň y jest zlokalizowana
czasoprzestrzennie, podobnie jak sama ró Ň a.
8. Znaki konkretne i abstrakcyjne
4
270151324.007.png
Znak konkretny – to znak, który sam jest przedmiotem konkretnym. Na przykład –
znakiem konkretnym mał Ň e ı stwa s Ģ obr Ģ czki.
Znak abstrakcyjny – to znak, który jest abstraktem. Znakiem abstrakcyjnym
wzburzenia jest krzyk (czyli pewien proces).
10. Znaki partykularne i uniwersalne
Znaki mo Ň na rozpatrywa ę jako przedmioty czasoprzestrzenne (s Ģ to wtedy znaki
partykularne) lub mo Ň emy mówi ę , Ň e co Ļ «w ogóle» jest znakiem i wtedy my Ļ limy o znaku
uniwersalnie.
Znakiem partykularnym jest np. rzeczywisty znak nakazu skr ħ tu w prawo ustawiony
na jakim Ļ skrzy Ň owaniu – albo u Ļ miech pewnej osoby wyra Ň aj Ģ cy w pewnym momencie
spontaniczn Ģ rado Ļę tej osoby.
Kiedy mówimy, Ň e ziele ı jest znakiem nadziei – to mamy na my Ļ li nie jak ĢĻ ziele ı
partykularn Ģ , lecz ziele ı -w-ogóle – obiekt uniwersalny.
11. Wyra Ň enia-egzamplarze i wyra Ň enia-typy
Terminu „wyra Ň enie j ħ zykowe” u Ň ywamy w kilku znaczeniach. Powiemy, Ň e pewien
napis „WARSZAWA” to pewne wyra Ň enie j ħ zykowe. A wi ħ c – niektóre napisy – to
wyra Ň enia. Po drugie – powiemy, Ň e wyra Ň eniem j ħ zykowym s Ģ pewne d Ņ wi ħ ki (a wi ħ c
pewne procesy akustyczne).
Nie s Ģ to jednak jedyne sensy słowa „wyra Ň enie j ħ zykowe”.
Prosz ħ sobie wyobrazi ę , Ň e zagl Ģ daj Ģ Pa ı stwo do słownika, Ň eby sprawdzi ę , co znaczy
słowo „młotek” i odnajduj Ģ tam Pa ı stwo co Ļ takiego:
MŁOTEK - narzħdzie słuŇĢce do wbijania, przybijania lub kucia, składajĢce siħ z metalowego lub drewnianego obucha
osadzonego na trzonku.
Z pewno Ļ ci Ģ nikt z Pa ı stwa nie pomy Ļ li, Ň e tylko ten jeden, wyró Ň niony na niebiesko
napis ma wła Ļ nie takie znaczenie. Pomy Ļ l Ģ Pa ı stwo raczej, Ň e takie znaczenie ma ka Ň dy napis
równokształtny (gdzie równokształtno Ļę rozumiemy jako izomorfizm co do układu liter) albo
– jeszcze inaczej – Ň e takie znaczenie ma wyra Ň enie-„młotek”-w-ogóle.
O wyra Ň eniach my Ļ limy wła Ļ nie cz ħ sto nie jako o pojedynczych napisach czy
wypowiedzeniach, ale jako o typach (czyli wyra Ň eniach w sensie uniwersalnym).
Powiemy, Ň e dwa wyra Ň enia-egzemplarze nale ŇĢ do tego samego typu, gdy s Ģ
równokształtne oraz maj Ģ ten sam sens. Z poj ħ ciem tego-samego-sensu, jak i z rozró Ň nieniem
wyra Ň e ı -egzemplarzy i wyra Ň e ı -typów jest wiele trudno Ļ ci, do których na pewno jeszcze
wrócimy.
Wyra Ň enia partykularne – nazywa si ħ „wyra Ň eniami-egzemplarzami”, a wyra Ň enia-
uniwersalne – „wyra Ň eniami-typami”. Powiemy, Ň e w zdaniu: „Schoenberg był ceniony przez
Berga i Webern był ceniony przez Berga” wyst ħ puje 11 wyra Ň e ı -egzemplarzy, które nale ŇĢ
do 7 wyra Ň e ı -typów. W zdaniu tym wyst ħ puje bowiem (1) jeden egzemplarz wyra Ň enia-typu
„Arnold Schoenberg”, (2) dwa egzemplarze wyra Ň enia-typu „był”, (3) dwa egzemplarze
5
270151324.001.png 270151324.002.png 270151324.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin