16 plan (wiosna).docx

(34 KB) Pobierz

 

 

Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej

opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej

„Nasze przedszkole” MAC Edukacja

 

 

 

             Termin realizacji:     28.03.201101.04.2011

 

 

             Oddział IV     dzieci 5-,6- letnie

 

 

             Temat kompleksowy:  Nadeszła wiosna, zielona i radosna.

 

 

 

 

 

 

                  Opracowała:

                  L. D. – S.

                 

 

 

 

 

Cele ogólne według programu

Rodzaj aktywności

Nr obszaru z podstawy programowej

Planowane sytuacje edukacyjne

Przewidywane osiągnięcia dzieci

Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy

i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki

Ø      Aktywność społeczna

Obszar nr 1.

prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wychowania

przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie

współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych

uczestniczenie we wspólnych zabawach

dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, sytuacji

Obszar nr 2.

wiązanie obuwia

porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw

zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków

pełnienie dyżurów

Obszar nr 3.

słuchanie znanych osób, rozpoznawanie ich po głosach

ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem krótkich tekstów

wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami

swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych

Obszar nr 14.

wyszukiwanie takich samych obrazków

składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru

układanie rymów do podanych słów

wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną

wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami

rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych

wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni

rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej

wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym

Ø      Aktywność poznawcza

Obszar nr 4.

uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość

powtarzanie z pamięci piosenek w połączeniu z ruchem

nauka na pamięć piosenek treściowo bliskich dzieciom

uczestniczenie  w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych sprzyjających koncentracji uwagi

rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik, np. burzy mózgów

rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego

rozwijanie logicznego myślenia poprzez określanie kolejności zdarzeń w historyjkach

Obszar nr 13.

poruszanie się pod dyktando n-la

określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od

Obszar nr 12.

obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną

poznawanie zwiastunów wiosny

oglądanie kwiatów ogrodowych, nazywanie ich, omawianie ich budowy i etapów rozwojowych

Ø      Aktywność artystyczna

Obszar nr 8.

słuchanie piosenek w wykonaniu n- la

zbiorowe śpiewanie piosenek

wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek

uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce

reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu

estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce

improwizowanie piosenek ruchem

Obszar nr 9.

tworzenie galerii prac plastycznych dzieci

odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego

tworzenie roztworów barw o różnym stężeniu, szeregowanie ich wg natężenia barwy

rysowanie, malowanie farbami plakatowymi z wykorzystaniem pędzli, wydzieranie, wycinanie, naklejanie

Ø      Aktywność ruchowa i zdrowotna

Obszar nr 5.

uczestniczenie w zabawach ruchowych

uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie

przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych

dbanie o higienę poprzez zachowanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki

Obszar nr 6.

bezpieczne posługiwanie się nożyczkami

 

1. poniedziałek: Marcowa pogoda.

•Wiosna za oknem oglądanie wczesnowiosennego krajobrazu przez okno. Porównywanie go z ilustracjami w pismach, kalendarzach. Opisywanie cech charakterystycznych dla tej pory roku. Budowanie dłuższych wypowiedzi w oparciu o obserwacje i własne doświadczenia.

Nadchodzi wiosna – zabawa słuchowa. Wskazywanie kierunku, z którego dobiega głos i nazywanie dziecka, które wypowiadało krótki tekst o wiośnie. Doskonalenie spostrzegawczości słuchowej, koncentracji uwagi. Ćwiczenie słuchu fizjologicznego. Wdrażanie do przestrzegania reguł zabawy.

W marcu jak w garncuopracowanie kalendarza pogody. Zapoznanie z charakterystycznymi cechami marcowej pogody. Wyjaśnienie znaczenia przysłowia W marcu jak w garncu. Określanie, z jakich elementów składa się pogoda: (wiatr, opady, temperatura, nasłonecznienie, zachmurzenie). Przyporządkowywanie symbolom graficznym odpowiednich elementów pogody. Doskonalenie myślenia, koncentracji uwagi.

Wiosenne granie – zabawy muzyczne. Nauka piosenki Wiosna w błękitnej sukience. Zapoznanie ze słowami i melodią. Budowanie wypowiedzi na temat jej treści, charakteru, budowy (wyróżnianie zwrotek i refrenów). Tworzenie akompaniamentu do piosenki na instrumentach perkusyjnych. Zabawy ruchowe przy piosence. Umuzykalnianie dzieci.

Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. Nabywanie nawyku uznawania prawa do zabawy wszystkich dzieci. Uwrażliwianie na dostrzeganie i respektowanie potrzeb innych dzieci.

Po co nam wiosna? burza mózgów. Podawanie własnych wyjaśnień. Doskonalenie twórczego i logicznego myślenia. Zachęcanie wszystkich dzieci do udziału w zabawie. Wykorzystanie własnych obserwacji i doświadczeń.  Dbałość o poprawność gramatyczną wypowiedzi.

Wiosenna dróżka – ćwiczenia grafomotoryczne. Rysowanie drogi w labiryncie bez przekraczania linii. Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Rozwijanie zdolności manualnych.

Słońce i deszczzabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Doskonalenie szybkiej reakcji na sygnał umowny. Rozwijanie orientacji w przestrzeni.

Kotki na wiosennym spacerze – zabawa ruchowa z elementami czworakowania. Doskonalenie prawidłowego sposobu czworakowania na całych dłoniach i palcach stóp w różnych kierunkach.

Marcowy spacerspacer uliczkami w pobliżu przedszkola. Poszukiwanie zwiastunów wiosny. Rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych.  

 

 

2. wtorek: Ptasie opowieści.

Prognoza pogody zabawa w małych grupach. Układanie własnej prognozy pogody. Wypowiedzi na temat zapowiadanej aury. Określanie sposobu ubioru odpowiedniego do pogody przedstawionej w prognozie.

Ptasie trele – ćwiczenia artykulacyjne z wykorzystaniem wiersza J. Tuwima Ptasie trele. Nazywanie ptaków występujących w wierszu i naśladowanie ich głosów. Usprawnianie pracy narządów mowy poprzez powtarzanie zgłosek występujących w wierszu.

Wróble, bociany i jaskółki – zabawy matematyczne. Rozmowa połączona z działaniem. Umieszczanie sylwet ptaków na narysowanym drzewie, nad nim i pod. Doskonalenie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni. Nabywanie sprawności w poprawnym nazywaniu kierunków: na prawo od, na lewo od. Rozwijanie spostrzegania i procesów myślowych.

• Zabawy swobodne z niewielkim udziałem n-la. Kształtowanie pomysłowości i inwencji w zabawie. Wyrabianie nawyku przestrzegania ustalonych reguł i zasad.

Dodaj sylabę – zabawa dydaktyczna. Dopowiadanie przez dzieci sylab do podanych przez n-la, w taki sposób, aby powstał wyraz. Doskonalenie słuchu fonematycznego. Rozwijanie umiejętności syntezy słuchowej.

Wiosenne obrazki – zabawa dydaktyczna. Segregowanie obrazków przedstawiających symbole kojarzące się z wiosną i z innymi porami roku. Przeliczanie elementów w każdym ze zbiorów. Rozwijanie procesów myślenia. Doskonalenie spostrzegawczości, koncentracji uwagi.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin