Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej
„Nasze przedszkole” MAC Edukacja
Termin realizacji: 28.03.2011 – 01.04.2011
Oddział IV – dzieci 5-,6- letnie
Temat kompleksowy: Nadeszła wiosna, zielona i radosna.
Opracowała:
L. D. – S.
Cele ogólne według programu
Rodzaj aktywności
Nr obszaru z podstawy programowej
Planowane sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy
i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki
Ø Aktywność społeczna
Obszar nr 1.
• prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wychowania
• przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie
• współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych
• uczestniczenie we wspólnych zabawach
• dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, sytuacji
Obszar nr 2.
•wiązanie obuwia
• porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw
• zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków
•pełnienie dyżurów
Obszar nr 3.
•słuchanie znanych osób, rozpoznawanie ich po głosach
• ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem krótkich tekstów
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami
• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych
Obszar nr 14.
• wyszukiwanie takich samych obrazków
•składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru
•układanie rymów do podanych słów
•wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną
• wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami
•rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych
•wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni
•rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
•wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym
Ø Aktywność poznawcza
Obszar nr 4.
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość
• powtarzanie z pamięci piosenek w połączeniu z ruchem
•nauka na pamięć piosenek treściowo bliskich dzieciom
• uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych sprzyjających koncentracji uwagi
• rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik, np. burzy mózgów
•rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
• rozwijanie logicznego myślenia poprzez określanie kolejności zdarzeń w historyjkach
Obszar nr 13.
• poruszanie się pod dyktando n-la
• określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od
Obszar nr 12.
•obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną
•poznawanie zwiastunów wiosny
•oglądanie kwiatów ogrodowych, nazywanie ich, omawianie ich budowy i etapów rozwojowych
Ø Aktywność artystyczna
Obszar nr 8.
• słuchanie piosenek w wykonaniu n- la
•zbiorowe śpiewanie piosenek
•wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek
•uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu
• estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce
• improwizowanie piosenek ruchem
Obszar nr 9.
• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci
• odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
•tworzenie roztworów barw o różnym stężeniu, szeregowanie ich wg natężenia barwy
•rysowanie, malowanie farbami plakatowymi z wykorzystaniem pędzli, wydzieranie, wycinanie, naklejanie
Ø Aktywność ruchowa i zdrowotna
Obszar nr 5.
• uczestniczenie w zabawach ruchowych
• uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie
• przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
• dbanie o higienę poprzez zachowanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki
Obszar nr 6.
• bezpieczne posługiwanie się nożyczkami
1. poniedziałek: Marcowa pogoda.
•Wiosna za oknem – oglądanie wczesnowiosennego krajobrazu przez okno. Porównywanie go z ilustracjami w pismach, kalendarzach. Opisywanie cech charakterystycznych dla tej pory roku. Budowanie dłuższych wypowiedzi w oparciu o obserwacje i własne doświadczenia.
•Nadchodzi wiosna – zabawa słuchowa. Wskazywanie kierunku, z którego dobiega głos i nazywanie dziecka, które wypowiadało krótki tekst o wiośnie. Doskonalenie spostrzegawczości słuchowej, koncentracji uwagi. Ćwiczenie słuchu fizjologicznego. Wdrażanie do przestrzegania reguł zabawy.
ᴥ W marcu jak w garncu – opracowanie kalendarza pogody. Zapoznanie z charakterystycznymi cechami marcowej pogody. Wyjaśnienie znaczenia przysłowia W marcu jak w garncu. Określanie, z jakich elementów składa się pogoda: (wiatr, opady, temperatura, nasłonecznienie, zachmurzenie). Przyporządkowywanie symbolom graficznym odpowiednich elementów pogody. Doskonalenie myślenia, koncentracji uwagi.
ᴥ Wiosenne granie – zabawy muzyczne. Nauka piosenki Wiosna w błękitnej sukience. Zapoznanie ze słowami i melodią. Budowanie wypowiedzi na temat jej treści, charakteru, budowy (wyróżnianie zwrotek i refrenów). Tworzenie akompaniamentu do piosenki na instrumentach perkusyjnych. Zabawy ruchowe przy piosence. Umuzykalnianie dzieci.
• Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. Nabywanie nawyku uznawania prawa do zabawy wszystkich dzieci. Uwrażliwianie na dostrzeganie i respektowanie potrzeb innych dzieci.
• Po co nam wiosna? – burza mózgów. Podawanie własnych wyjaśnień. Doskonalenie twórczego i logicznego myślenia. Zachęcanie wszystkich dzieci do udziału w zabawie. Wykorzystanie własnych obserwacji i doświadczeń. Dbałość o poprawność gramatyczną wypowiedzi.
• Wiosenna dróżka – ćwiczenia grafomotoryczne. Rysowanie drogi w labiryncie bez przekraczania linii. Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Rozwijanie zdolności manualnych.
• Słońce i deszcz – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Doskonalenie szybkiej reakcji na sygnał umowny. Rozwijanie orientacji w przestrzeni.
• Kotki na wiosennym spacerze – zabawa ruchowa z elementami czworakowania. Doskonalenie prawidłowego sposobu czworakowania na całych dłoniach i palcach stóp w różnych kierunkach.
• Marcowy spacer – spacer uliczkami w pobliżu przedszkola. Poszukiwanie zwiastunów wiosny. Rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych.
2. wtorek: Ptasie opowieści.
• Prognoza pogody – zabawa w małych grupach. Układanie własnej prognozy pogody. Wypowiedzi na temat zapowiadanej aury. Określanie sposobu ubioru odpowiedniego do pogody przedstawionej w prognozie.
• Ptasie trele – ćwiczenia artykulacyjne z wykorzystaniem wiersza J. Tuwima Ptasie trele. Nazywanie ptaków występujących w wierszu i naśladowanie ich głosów. Usprawnianie pracy narządów mowy poprzez powtarzanie zgłosek występujących w wierszu.
ᴥ Wróble, bociany i jaskółki – zabawy matematyczne. Rozmowa połączona z działaniem. Umieszczanie sylwet ptaków na narysowanym drzewie, nad nim i pod. Doskonalenie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni. Nabywanie sprawności w poprawnym nazywaniu kierunków: na prawo od, na lewo od. Rozwijanie spostrzegania i procesów myślowych.
• Zabawy swobodne z niewielkim udziałem n-la. Kształtowanie pomysłowości i inwencji w zabawie. Wyrabianie nawyku przestrzegania ustalonych reguł i zasad.
• Dodaj sylabę – zabawa dydaktyczna. Dopowiadanie przez dzieci sylab do podanych przez n-la, w taki sposób, aby powstał wyraz. Doskonalenie słuchu fonematycznego. Rozwijanie umiejętności syntezy słuchowej.
• Wiosenne obrazki – zabawa dydaktyczna. Segregowanie obrazków przedstawiających symbole kojarzące się z wiosną i z innymi porami roku. Przeliczanie elementów w każdym ze zbiorów. Rozwijanie procesów myślenia. Doskonalenie spostrzegawczości, koncentracji uwagi.
jardor