Przyjąć Chrystusa jako Króla.txt

(7 KB) Pobierz
Przyj�� Chrystusa jako Kr�la

Panowanie Chrystusa - Kr�la i S�ugi - rodzi zobowi�zanie, aby�my i my s�u�yli innym ludziom
Zar�wno w rodzinach, jak i na p�aszczy�nie spo�ecznej i politycznej, a tak�e na polu kultury i wychowania. To tak�e wezwanie do zaanga�owania w �ycie Ko�cio�a: powszechnego, diecezjalnego i parafialnego.
Panowanie, kt�re realizuje si� poprzez s�u�b�, jest ewangelicznym sposobem w��czenia si� w pos�ug� Chrystusa Kr�la. Dla nas jest to zaszczyt s�u�enia Bogu przez pos�ugiwanie bli�nim, co oznacza bezgraniczne i bezinteresowne  po�wi�cenie si�, na wz�r zapowiadanego ju� przez prorok�w, cierpi�cego S�ugi Jahwe.

  
Panowanie, kt�re jest s�u�b� 

Prorok Daniel pisa�, �e Mesjasz b�dzie w�adc� wiecznego kr�lestwa (7, 13-14), za� Izajasz, �e w Jego kr�lestwie zapanuje pok�j i sprawiedliwo�� (11, 9).

Centralnym tematem nauczania Chrystusa by�o kr�lestwo Bo�e, a On sam zosta� nazwany Kr�lem ukrzy�owanym (J 19, 14-15. 19-22). Ofiarowany niewinnie jako S�uga (Dz 8, 32), nie przyszed� jednak po to, aby Mu s�u�ono, lecz by samemu s�u�y� (Mk 10, 45). I tego samego ��da� od uczni�w: "kto by mi�dzy wami chcia� si� sta� wielkim, niech b�dzie s�ug� waszym. A kto by chcia� by� pierwszym mi�dzy wami, niech b�dzie niewolnikiem wszystkich" (Mk 43-44). Przestrzega� r�wnie�, �e s�u�ba Bogu musi by� niepodzielna: "Nikt nie mo�e dwom panom s�u�y�... Nie mo�ecie Bogu s�u�y� i mamonie" (Mt 6, 24) i poucza�, �e: "S�uga nie jest wi�kszy od swego pana" (J 13, 15). S�u��c innym us�ugujemy wi�c samemu Bogu i w taki spos�b realizujemy swoj� wolno��.

W obronie monarchii

Czy to nie archaizm, aby w XXI w. m�wi� o godno�ci kr�lewskiej? C�, wbrew pokutuj�cemu prze�wiadczeniu, jakoby monarchia by�a ju� prze�ytkiem politycznym, obecnie w �wiecie sprawuje rz�dy kilkudziesi�ciu kr�l�w. Kiedy� uchodzili oni za przedstawicieli samego Boga i sami uznawali Chrystusa za Kr�la Kr�l�w, co legitymizowa�o ich rz�dy, jako pochodz�ce z woli Bo�ej. I dlatego cz�sto nazywali siebie "wikariuszami Chrystusa".

W dobie rz�d�w demokratycznych warto wi�c przypomnie�, �e ponadpartyjny monarcha nie musia� zabiega� o tani� popularno�� ludu, jak np. obecnie kandydaci na prezydent�w czy pos��w. Dzi�ki temu poddani mogli cieszy� si� stabilno�ci� w�adzy, zw�aszcza w monarchii dziedzicznej, w kt�rej nast�pc� tronu przygotowywano od dzieci�stwa do przej�cia w�adzy. Otrzymywa� on gruntowne wykszta�cenie, poznawa� wymogi etykiety i uczestniczy�, u boku rodzic�w, w �yciu innych dwor�w, co mia�o po latach zaowocowa� dobrymi kontaktami zagranicznymi.

Intronizacja

11 czerwca 1899 r., w przededniu Roku Jubileuszowego 1900, Leon XIII dokona� po�wi�cenia ca�ego rodzaju ludzkiego Naj�wi�tszemu Sercu Pana Jezusa. U�o�ony przez niego akt jest do tej pory odczytywany w naszych ko�cio�ach w ka�dy pierwszy pi�tek miesi�ca:  "Kr�lem b�d� nam, o Panie...". A w naszej Ojczy�nie Intronizacji dokona� w 1920 r. na Jasnej G�rze prymas Polski kard. Edmund Dalbor. Rok p�niej zosta�a ona odnowiona przez Episkopat Polski - z udzia�em tysi�cy wiernych - w krakowskiej bazylice Naj�wi�tszego Serca Pana Jezusa, natomiast w 1951 r. Prymas Tysi�clecia z�o�y� �luby w imieniu ca�ego narodu. Pi�� lat wcze�niej kard. Sapieha erygowa� Dzie�o Osobistego Po�wi�cenia si� Naj�wi�tszemu Sercu Jezusa.

Idea Intronizacji jest rozwini�ciem aktu po�wi�cenia si� Naj�wi�tszemu Sercu Jezusowemu, znanego z objawie� francuskiej wizytki z Paray-le-Monial, �w. Ma�gorzaty Marii Alacoque (1647-1690). Wtedy, czyli w XVII w., Pan Jezus chcia� powierzy� misj� szerzenia czci Serca Bo�ego Francji, ale pa�stwo to nie podj�o tego wielkiego pos�annictwa. Kolejne objawienia prywatne - m.in. �wi�tej Siostry Faustyny i S�u�ebnicy Bo�ej Rozalii Celak�wny - wskazuj�, �e B�g wzywa Polsk� do podj�cia dzie�a odrzuconego przez Francj�. Ta druga 4 lipca 1938 r. us�ysza�a obietnic�, �e Polska nie zginie, je�li przyjmie Chrystusa za Kr�la, bo dzi�ki temu nast�pi odnowa duchowa Polski, a przez Polsk� - ca�ego  �wiata.

Decyzja o osobistym po�wi�ceniu si� Sercu Jezusowemu, czyli oddania si� pod dyspozycj� Chrystusa Kr�la, nie jest �atwa, poniewa� oznacza bezwarunkow�  gotowo�� wprowadzenia Go w swoje �ycie i bezgraniczne zdanie si� na Jego wol�.

W stosunku do Chrystusa Pana Intronizacja ma, oczywi�cie, charakter symboliczny, bo wyniesienie Go na tron do godno�ci kr�lewskiej nie zale�y od woli cz�owieka. On jest Kr�lem Wszech�wiata z woli samego Boga Ojca Wszechmog�cego, Stworzyciela nieba i ziemi. Ale ceremonii tej towarzyszy  r�wnie� akt uznania Chrystusa za Kr�la osobi�cie przez nas, jako poddanych, co jest wyrazem gotowo�ci oddania si� pod opiek� Jego Serca i kszta�towania swojej duchowo�ci na wz�r osobowy W�adcy Wszech�wiata. W czasie takiego aktu nale�a�oby umie�ci� w centralnym miejscu mieszkania wizerunek Chrystusa Kr�la. Jednak sam akt Intronizacji duchowej mo�e zosta� dope�niony nie tylko osobi�cie, w rodzinie czy parafii, ale r�wnie� w skali ca�ego miasta, narodu i pa�stwa. Czy doczekamy chwili, w kt�rej - w ��czno�ci z w�adz� ko�cieln� - uczyni� to tak�e w�adze Rzeczypospolitej?

Pod patronatem Chrystusa Kr�la

Kiedy w 1925 r. Pius XI encyklik� "Quas primas" ustanawia� �wi�to Chrystusa Kr�la na ostatni� niedziel� pa�dziernika, wyra�a� nadziej�, �e b�dzie ono najskuteczniejszym lekarstwem na zagro�enia niesione przez coraz powszechniejsze pr�dy laicyzacyjne, zaprzeczaj�ce panowaniu Chrystusa nad ludami. We wcze�niejszej encyklice "Ubi arcato" pisa�: "Usuni�to Boga i Jezusa Chrystusa od prawodawstwa i spraw pa�stwowych i o�wiadczono, �e w�adza nie pochodzi od Boga, ale od ludzi. To by�o przyczyn�, �e zachwia�a si� sama podstawa w�adzy...". 

Po latach, w 1969 r., papie� Pawe� VI przeni�s� obchody �wi�ta Chrystusa Kr�la  na ostatni� niedziel� roku liturgicznego, a samo �wi�to podni�s� do rangi uroczysto�ci. Od tej pory Uroczysto�� Chrystusa Kr�la Wszech�wiata s�awi Go jako Pana pocz�tku i kresu �wiata, kt�ry jest Alf� i Omeg�. Jest to tak�e �wi�to dla wielu wsp�lnot i ruch�w ko�cielnych, m.in.: Towarzystwa Chrystusowego dla Polonii Zagranicznej, Ruchu Apostolstwa Emigracyjnego, Si�str Antonianek od Chrystusa Kr�la, Akcji Katolickiej, Katolickiego Stowarzyszenia M�odzie�y, nadzwyczajnych szafarzy Komunii �w. i  ministrant�w, kt�rych zawo�anie brzmi: "Kr�luj nam Chryste!".

***

Akt Intronizacji

Naj�wi�tszego Serca Pana Jezusa

Kr�la Wszech�wiata w rodzinie

Naj�wi�tsze Serce Jezusa, Zbawco nasz. Wiemy, �e chcesz utwierdzi� Kr�lestwo �wi�tej Mi�o�ci na ziemi. Chcesz dokona� tego przez rodziny, kt�re wprowadz� Ci� do dom�w swoich i zechc� kierowa� si� Twoim Boskim Prawem, do rodzin tych i my nale�e� chcemy. 

Ciebie, Bo�e Serce  Mi�o�ci Odwieczna, uznajemy na zawsze g�ow� naszej rodziny. Poddajemy Twemu panowaniu nasz umys� przez �yw� wiar�, poddajemy wol� przez zachowanie Twoich Przykaza�  

KR�LESTWO BO�E W NAS JEST! 

Przyrzekamy wi�c strzec �aski u�wi�caj�cej i jednoczy� si� z Tob� w cz�stej Komunii �wi�tej. Do�o�ymy te� wszelkich stara�, aby nasz kraj by� prawdziwie Twoim i Twojej Matki Kr�lestwem. 

Postanawiamy walczy� z grzechem, broni� nierozerwalno�ci i �wi�to�ci ma��e�stwa, strzec �ycia nienarodzonych, dba� skutecznie o pe�ne wychowanie religijne m�odzie�y i walczy� z wadami naszymi, g��wnie z pija�stwem, nieczysto�ci� i nieposzanowaniem dnia �wi�tego. 

B�d�, dobry Jezu, Kr�lem naszej Rodziny i zjednoczeniem naszych serc! B�d� z nami w pracy i odpoczynku. Dziel z nami dol� i niedol�. Spraw, aby kiedy� ca�a nasza rodzina, na zawsze zjednoczona z Tob�, wielbi�a w Niebie Twoj� Mi�o�� i Mi�osierdzie. 

Ten akt dobrowolnego oddania si� Tobie ofiarujemy przez r�ce Matki Twej  Niepokalanej Maryi i przybranego Ojca Twego �wi�tego J�zefa. Amen. 

NAJ�WI�TSZE SERCE JEZUSA, PRZYJD� KR�LESTWO TWOJE! 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin