Fotografia - Kiedy pogoda nie dopisuje.pdf

(252 KB) Pobierz
foto k.qxd
foto grafia
Lato dobiega końca i z pogodą może być rżnie. Lek-
kie zachmurzenie, wiaterek, nieco niższa temperatura
powietrza Ï wszystko to może odebrać nam przyjem-
ność leniuchowania na plaży, lecz uatrakcyjnić wy-
cieczki i zwiedzanie ciekawych okolic. Przy okazji fo-
tografowanie, gdyż przy lekkim zachmurzeniu zdjęcia
na ogł wychodzą znacznie lepiej niż wpełnym słoń-
cu. Powiedzmy, że pogoda plażowa zamieniła się
w spacerowo-fotograficznąÈ
z aparatem fotograficznym
w rêku, nale¿y przeanalizo-
waæ warunki, które bêd¹ towarzy-
szy³y zdjêciom i odpowiednio siê do
nich dostosowaæ. Schodz¹c z zala-
nej s³oñcem pla¿y w cieñ lasu czy
udaj¹c siê na spacer w warunkach
urbanistycznych, tracimy znaczn¹
czêœæ œwiat³a, którego na pla¿y mo-
¿e byæ a¿ w nadmiarze. Jeszcze
mniej go bêdzie, jeœli
nasz spacer przebiega
w warunkach umiarkowa-
nego zachmurzenia. Mniej
intensywne, bardziej roz-
proszone i przez to ³agod-
niejsze oœwietlenie doda-
tnio wp³ynie na wygl¹d
zdjêæ, gdy¿ z³agodzi przej-
œcia pomiêdzy œwiat³em
a cieniem, bez jakiejkol-
1
Zbyt niska czułość błony filmowej lub matrycy
cyfraka może wymusić długi czas otwarcia mi-
gawki w warunkach oświetlenia nieco słabsze-
go niż na zalanej słońcem plaży. W tym przy-
padku zaowocowało to poruszeniem lewej
dłoni i stp rozchichotanego juniora.
Kiedy pogoda nie dopisuje
Sergiusz Mitin
wiek naszej ingerencji.
Wszystko jednak ma rów-
nie¿ swoj¹ drug¹ stronê.
Otó¿ ³agodniejsze oœwietle-
nie wymusza d³u¿sze czasy
otwarcia migawki i szersze
otwarcie przys³ony, by za-
pewniæ odpowiednie naœ-
wietlenie naszego zdjêcia.
Czu³oœæ b³ony filmowej lub
matrycy œwiat³oczu³ej apa-
ratu cyfrowego ISO 100, jak
najbardziej odpowiednia na s³one-
cznej pla¿y, mo¿e nie wystarczyæ,
jeœli w pochmurny dzieñ zag³êbimy
siê w las albo bêdziemy zwiedzali
tereny miejskie. Wówczas czasy ot-
warcia migawki mog¹ okazaæ siê
zbyt d³ugie do utrwalenia nawet
wolno poruszaj¹cych siê osób, albo
do fotografowania z wolnej rêki
w ogóle.
Szersze otwarcie przys³ony
nie zawsze jest dobr¹ rad¹, gdy¿
zmniejsza g³êbiê ostroœci (GO
w skrócie), co jest raczej niezbyt
po¿¹dane do zdjêæ krajobrazowych.
Przypominam, ¿e wybór programu
tematycznego „krajobraz” powodu-
je, i¿ automatyka aparatu ustawia
mo¿liwie najwiêksz¹ GO, czyli wê¿-
szy otwór przys³ony (wy¿sza jej
liczba) i dobiera doñ odpowiedni
czas otwarcia migawki. ¯eby nie
okaza³ siê on zbyt d³ugi, musimy
wyposa¿yæ siê w b³onê filmow¹
o wy¿szej czu³oœci albo odpowied-
nio ustawiæ czu³oœæ matrycy apara-
tu cyfrowego. Tym bardziej, ¿e nie
mo¿na w nieskoñczonoœæ poszerzaæ
otworu przys³ony.
2
Fotografując osobę w jas-
nym ubraniu na tle ciemnej
ściany lasu, stajemy przed
dylematem. Jeśli poprawnie
naświetlimy przedni plan, to
najprawdopodobniej straci-
my szczegły w cieniach ciem-
niejszego tylnego. I na od-
wrt Ï naświetlając popraw-
nie ciemniejszy tył, prześwie-
tlimy plan przedni. Wybr za-
leży od pożądanego skutku,
fotografując osobę w takich
warunkach oświetlenia mimo
wszystko robiłbym pomiar
światła na osobie, nie przej-
mując się tylnym planem.
64
W ybieraj¹c siê na letni spacer
10447178.003.png
3
Szczeglnie niebezpieczne są prby doświetlenia fotografowa-
nej osoby lampą błyskową, jeśli tylny plan jest znacznie ciem-
niejszy. Oto przykład niefortunnego zastosowania lampy, ktry
sprawił, że zdjęcie wyszło płaskie i straciło całkowicie swoją
naturalność. Osoby na przednim planie wyglądają, jakby były
wycięte z innego zdjęcia i wklejone, mimo iż w rzeczywistości
nie są.
5
Absolutna wiêkszoœæ niedrogiej amatorskiej optyki –
zarówno wbudowanych obiektywów kompaktów, jak i tych
wymiennych do lustrzanek – jest doœæ „ciemna”, czyli ma
ograniczone mo¿liwoœci otwarcia przys³ony szerzej ni¿ do 5,6,
góra 4. Wobec tego czu³oœæ ISO 200 to raczej minimum dla le-
tnich wycieczek krajoznawczych. W nieco gêstszym lesie albo
w¹skich uliczkach starego miasta czu³oœæ ISO 400 te¿ na pe-
wno nie zaszkodzi. Trzeba jednak pamiêtaæ, ¿e w przypadku
niedrogiego amatorskiego cyfraka przy czu³oœci ISO 400 lub
wy¿szej gwa³townie nasilaj¹cy siê szum mo¿e zauwa¿alnie
godziæ w jakoœæ zdjêæ. Na szczêœcie mo¿emy manewrowaæ
czu³oœci¹ cyfraka do ka¿dego zdjêcia indywidualnie, w zale-
¿noœci od warunków oœwietlenia.
Tu powstaje ciekawa zale¿noœæ. Jeœli wybierzemy wy¿-
sz¹ czu³oœæ, to nasili siê szum. Z kolei jeœli ustawimy zbyt nis-
k¹ dla danego oœwietlenia czu³oœæ i niedoœwietlimy zdjêcie, to
przy póŸniejszym jego „wyci¹ganiu” w programie graficznym
Delikatnie zachmurzone niebo może stanowić cie-
kawy element kompozycji.
6
4
Najlepiej zdjęcia osb wychodzą przy rozproszo-
nym bocznym oświetleniu, gdyż tylny plan ww-
czas jest oświetlony podobnie do znajdującej się
na przednim planie osoby.
Znacznie lepiej wychodzi dopalenie lampą, jeśli tło
jest jaśniejsze od przedniego planu. Na tym zdjęciu
biała mgiełka dookoła strumienia wody bijącego
z potężnej, skierowanej do gry fontanny w tle
sprawiła, że błysk dobrze oświetlił na przednim pla-
nie zarwno jasno ubraną postać, jak i ciemny pień
drzewa.
65
10447178.004.png 10447178.005.png
foto grafia
byæ skuteczne, nawet pomijaj¹c
ma³¹ moc lampek wbudowanych
w niedrogie aparaty kompaktowe.
Rzecz w tym, ¿e maj¹c w tle za fo-
tografowan¹ osob¹ ciemn¹ œcianê
lasu lub zacienione mury, ³atwo
jest przepaliæ twarz oraz jaœniejsze
ubranie na przednim planie. Pa-
miêtajmy, ¿e automatyka amator-
skiego aparatu zazwyczaj uœrednia
pomiar œwiat³a na ca³ej powierz-
chni kadru. W przypadku nieco
bardziej zaawansowanych apara-
tów, które umo¿liwiaj¹ wymusze-
nie pomiaru œwiat³a na wybranym
punkcie, nale¿y mierzyæ je na twa-
rzy fotografowanej osoby. Trzeba
siê liczyæ z tym, ¿e las lub mury
w tle mog¹ wyjœæ nienaturalnie
ciemne albo w ogóle niedoœwietlo-
ne, zatracaj¹c szczegó³y w cie-
niach. Powtarza siê sytuacja z fo-
tografowaniem w halach wystawo-
wych, gdy¿ s³aby b³ysk nie jest
w stanie doœwietliæ tylnego planu
g³êboko za motywem centralnym
(patrz MT 06’2006). Zwiêkszenie
zaœ mocy b³ysku nieuchronnie spo-
woduje przepalenie jaœniejszych
fragmentów planu przedniego. Fo-
tografuj¹c latem jaœniejszy motyw
g³ówny na znacznie ciemniejszym
tle, w ogóle odradza³bym stosowa-
nia lampy b³yskowej. Lepszym roz-
wi¹zaniem jest rozs¹dne wyd³u¿e-
nie czasu otwarcia migawki i po-
szerzenie otworu przys³ony, by
„z³apaæ” wystarczaj¹c¹ iloœæ
œwiat³a zastanego. Ewentualnie
mo¿na zwiêkszyæ przy tym czu³oœæ
aparatu – ale wszystko bez przesa-
dy oczywiœcie.
9
Fotografując zbliżenie twarzy oso-
by należy zmniejszyć GO Ï by tylny
plan nie odciągał uwagi Ï wybiera-
jąc do tego najszerszy możliwy ot-
wr przysłony albo program tema-
tyczny âportretÒ.
7
Wyczucie przyjdzie z do-
œwiadczeniem, jeœli bêdziemy starali
siê zapamiêtaæ warunki fotografo-
wania, ustawienia aparatu i wnikli-
wie analizowali wyniki. Fotografia
cyfrowa u³atwia naukê o tyle, ¿e wy-
niki s¹ dostêpne natychmiast, zapi-
sywany przez aparat nag³ówek EXIF
umo¿liwia dok³adne odtworzenie us-
tawieñ aparatu. Z kolei warunki oœ-
wietlenia mo¿na staraæ siê odtwo-
rzyæ z pamiêci oraz uwa¿nie analizu-
j¹c rozk³ad œwiat³a i cieni na zdjêciu.
Wdziêcznym motywem fo-
tografowania latem jest zachód
s³oñca. Godzina 20-21 to dobra pora
na wieczorny spacer, przy okazji
mo¿na spróbowaæ utrwaliæ wspa-
nia³y widok opadaj¹cego za hory-
zont s³oñca. Podœwietlone s³oñcem
fotogeniczne chmurki uatrakcyjni¹
Używając przedmiotw otoczenia
jako dodatkw do zdjęć w ten spo-
sb, warto jednak zastanowić się
czy nie wywoła to niezadowolenia
osb odpowiedzialnych za podtrzy-
manie porządku publicznego.
komputera, szum w cieniach i tak
siê nasili, do tego zdjêcie bêdzie
wygl¹da³o md³o i nieciekawie. Ra-
dzi³bym, w przypadku fotografowa-
nia cyfrakiem, bilansowaæ na po-
graniczu najmniejszej dopuszczal-
nej dla danego oœwietlenia czu³oœ-
ci. Tak by np. uzyskaæ czas otwar-
cia migawki nie d³u¿szy ni¿ 1/80 –
1/60 sekundy przy odpowiedniej
do po¿¹danej GO liczbie przys³ony.
Próby doœwietlenia zdjêcia
lamp¹ b³yskow¹ nie zawsze mog¹
8
Fotografując bliskie osoby w ciekawym oto-
czeniu, warto zastanowić się nad tym, co
właściwie chcemy pokazać. Jeśli chcemy sku-
pić uwagę na osobach, należałoby wybrać
szerszy otwr przysłony, tak by otoczenie roz-
myło się na skutek małej GO. W tym przypad-
ku wybieramy program tematyczny âportretÒ.
Aparat wwczas maksymalnie otwiera przy-
słonę, dobierając do tego odpowiedni czas
otwarcia migawki. Jeśli uznamy, że zależy
nam rwnież na pokazaniu ciekawego otocze-
nia, to musimy wybrać węższy otwr przysło-
ny (wyższa liczba), zwiększając GO. Jeśli ko-
rzystamy z programw tematycznych, wybie-
ramy program âkrajobrazÒ Ï aparat wwczas
ustawia najwęższy możliwy otwr przysłony
(najwyższa jej liczba) i dobiera odpowiedni
czas otwarcia migawki. Uwaga Ï przy niskiej
czułości filmu czy matrycy w czas może oka-
zać się zbyt długi, by zapewnić nieporuszenie
zdjęcia, jak to widać na foto .
1
66
10447178.006.png
 
10a
10b
Fotografując ciekawy fragment krajobrazu, powinniśmy unikać ucięcia kadru na jakimś wyraźnie widocznym elemencie
kompozycji, np. pozostawiając w polu widzenia połwkę osoby czy przyciągającego uwagę przedmiotu. W tym przypadku
by pozbyć się niezbyt ładnie wyglądającej puszki w lewym dolnym rogu, musiałbym uciąć połwkę stylowej latarni po lewej
stronie zdjęcia, a tego mi było szkoda . Postanowiłem więc pozostawić puszkę w kadrze i usunąć ją pźniej w progra-
mie graficznym, klonując nań zieleń dookoła
10a
10b
. O obrbce zdjęć w edytorze graficznym porozmawiamy osobno w jed-
nym z kolejnych numerw MT.
zdjêcie, a zabarwienie œwiat³a w cieplejszej ¿ó³toczer-
wonej gamie nada zdjêciom ciep³y, przytulny klimat.
Nie radzi³bym jednak przesadzaæ z fotografowaniem
prosto pod s³oñce w przypadku aparatów cyfrowych.
Zbyt mocne œwiat³o padaj¹c w sposób bezpoœredni na
matrycê œwiat³oczu³¹, mo¿e j¹ uszkodziæ i spowodo-
waæ koniecznoœæ kosztownej napra-
wy aparatu. Do tego za³o¿enie ¿e
„cykniêcie cyfrakiem nic nie kosztu-
je” jest z gruntu b³êdne gdy¿ mat-
ryca œwiat³oczu³a ulega zu¿yciu
i traci swoje w³aœciwoœci po okre-
œlonej, chocia¿ doœæ du¿ej, iloœci
wykonanych zdjêæ. Przy fotografo-
waniu prosto pod s³oñce, chocia¿by
wieczorne, zu¿ywa siê ona w dras-
tycznie przyœpieszonym tempie.
W przypadku fotografowania apara-
tem analogowym ten k³opot nie is-
tnieje, co najwy¿ej mo¿emy popsuæ
kilka klatek filmu.
Fotografowanie
pod światło
czasami powo-
duje obecność
w kadrze tzw.
flar, czyli reflek-
sw świetlnych
na zewnętrznej
soczewce obie-
ktywu (zazna-
czyłem czerwo-
nym kłkiem). W niektrych przypadkach można je wyretuszować pźniej
w programie graficznym.
12
Zachd słońca stanowi atrakcyjny motyw zdjęć. Przytoczone zdjęcia zostały zrobione docelowo do wykorzystania w postaci
elementw montaży, dlatego jest na nich obecne tylko samo niebo. Fotografując zachodzące słońce w ciekawym krajobra-
zie, np. przebijające się przez gałęzie drzew, albo âłapiącÒ jego odbicie w tafli wodnej Ï można uzyskać bardzo imponujące
zdjęcia. Należy jednak pamiętać, że bezpośrednie skierowanie obiektywu na słońce, chociażby i zachodzące, może uszko-
dzić matrycę światłoczułą aparatu cyfrowego. Te dwa zdjęcia mogą też być przykładem tego, jak ważny jest wybr właściwe-
go punktu pomiaru światła, oczywiście o ile nasz aparat to umożliwia. Zdjęcia dzieli w czasie dosłownie kilka sekund. Z tym
że na zdjęciu pomiar światła został wykonany na blisko otaczających słońce jaskrawo oświetlonych chmurach (uwaga Ï
nie na samym słońcu, inaczej âżegnaj matrycoÒ!). Na zdjęciu z kolei pomiar światła został wykonany na znacznie ciem-
niejszych fragmentach kadru, co spowodowało wydłużenie czasu otwarcia migawki i jaskrawsze naświetlenie kadru.
11a
11b
11a
11b
67
10447178.001.png 10447178.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin