Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej
„Nasze przedszkole” MAC Edukacja
Termin realizacji: 14.02.2011 – 18.02.2011
Oddział IV – dzieci 5-,6- letnie
Temat kompleksowy: Dzieci mają swoje prawa.
Opracowała:
L.D. – S.
Cele ogólne według programu
Rodzaj aktywności
Nr obszaru z podstawy programowej
Planowane sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy
i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki
Ø Aktywność społeczna
Obszar nr 1.
•wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw
•stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężyć negatywne emocje
•prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wychowania
•przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie
•dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich
•rysowanie siebie
•uczestniczenie we wspólnych zabawach ruchowych prowadzonych metodą W. Sherborne.
Obszar nr 2.
•wiązanie obuwia
•porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw
•zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków
•pełnienie dyżurów
Ø Aktywność językowa
Obszar nr 3.
•uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu usłyszanych dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne
•określanie, wskazywanie miejsca powstawania dźwięków
•rozpoznawanie piosenek po melodii nuconej przez nauczyciela i chętne dziecko
•ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek, krótkich tekstów
•przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny
•słuchanie baśni
Obszar nr 14.
•wyszukiwanie takich samych przedmiotów, symboli
•układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru
•wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności, dzielenie słów na sylaby, liczenie sylab
•wyodrębnianie w słowach głosek
•wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną
•posługiwanie się różnymi rodzajami kredek, ołówków
•wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami
•wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni
•nabywanie płynności ruchów rąk
•nabywanie wrażliwości dotykowej
Ø Aktywność poznawcza
Obszar nr 4.
•uczestniczenie w zabawach rozwijających aktywność badawczą, myślenie
•uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość
•uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach sprzyjających koncentracji uwagi
• rozwijanie twórczego myślenia poprzez stosowanie różnych metod i technik, np. rysowania osko matów, burzy mózgów
•rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek, analizowanie, syntetyzowanie, porównywanie, klasyfikowanie
•rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego
Obszar nr 13.
• poruszanie się pod dyktando n-la
•wykonywanie ćwiczeń w parach
•wskazywanie kierunków od osi własnego ciała
•posługiwanie się liczbami w aspekcie kardynalnym i porządkowym
•samodzielne konstruowanie gier przez dzieci, wspólne ich rozgrywanie
Obszar nr 11.
•poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich
•poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu
Obszar nr 12.
•dokarmianie zwierząt w trudnych warunkach
Ø Aktywność artystyczna
Obszar nr 8.
• słuchanie nagrań piosenek w wykonaniu
n-la i z płyt kompaktowych
•uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce
•śpiewanie na podany temat
•rozpoznawanie piosenek na podstawie wystukanego rytmu, zanuconej melodii
•słuchanie utworów instrumentalnych np. muzyki poważnej
• estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce
• improwizowanie piosenek ruchem
Obszar nr 9.
•poznawanie słów związanych ze sztuką: portret, autoportret
• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci
•tworzenie prac plastycznych inspirowanych muzyką
• odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
•rysowanie, malowanie farbami plakatowymi z wykorzystaniem pędzli
Obszar nr 7
•uczestniczenie w zabawach pantomimicznych z elementami dramy
Obszar nr 10
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno – technicznych wykorzystujących doświadczenia zebrane podczas poznawania środowiska technicznego np. budowanie różnych konstrukcji z klocków
Ø Aktywność ruchowa i zdrowotna
Obszar nr 5.
• uczestniczenie w zabawach ruchowych
•przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach
•dbanie o higienę poprzez zachowanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki
•zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą
•samodzielne ubieranie się i rozbieranie
Obszar nr 6.
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy
•poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu:
-wpuszczania do mieszkania pod nieobecność rodziców osób obcych
- rozmawiania z obcymi ludźmi
- zbliżania się do nieznanych zwierząt
1. poniedziałek: Mamy prawo do szacunku .
•Powitalny okrzyk – zabawa integracyjna. Wzbudzanie radosnej atmosfery. Zachęcanie do udziału w zabawie wszystkich dzieci. Integracja grupy.
•Mam prawo do… - burza mózgów. Rozwijanie ekspresji słownej. Doskonalenie twórczego myślenia, pomysłowości. Zachęcanie do budowania wypowiedzi wszystkich dzieci, niewyśmiewania się z pomysłów innych.
ᴥ Nikogo nie wolno odrzucać – rozmowa w oparciu o utwór A. Marianowicza Brzydkie kaczątko, ilustrowany sylwetami. Prezentacja literatury dziecięcej związanej z tematem zajęć. Ocena postępowania bohaterów baśni. Uczenie tolerancji, akceptowania ludzi takimi, jacy są. Budowanie dłuższych wypowiedzi na temat różnic między ludźmi, dotyczących zachowania, wyglądu itp. Kształtowanie kompetencji społecznych, interpersonalnych, szacunku do innych osób.
ᴥ Dziecięce zabawy – zabawy muzyczno - ruchowe. Słuchanie piosenek o tematyce dziecięcej. Rozpoznawanie znanych piosenek po fragmentach nuconych przez n-lkę. Powtarzanie krótkich rytmów. Rozwijanie wrażliwości słuchowej. Umuzykalnianie dzieci.
• Zabawy swobodne z niewielkim udziałem n-la. Zwracanie uwagi na zgodną zabawę w grupach, respektowanie potrzeb innych dzieci. Budowanie więzi w grupie.
• Droga do kolegi – ćwiczenia grafomotoryczne. Rysowanie po śladzie. Próby wykonywania zadania bez odrywania dłoni od kartki. Doskonalenie sprawności manualnych. Usprawnianie mięśni drobnych dłoni i palców. Rozwijanie koncentracji uwagi i koordynacji wzrokowo – ruchowej.
• Kim jesteś? – zabawa słuchowa. Wyodrębnianie sylab i głosek w wyrazach oraz łączenie ich w wyrazy. Doskonalenie słuchu fonematycznego. Rozwijanie procesów analizy i syntezy słuchowej.
• Powitania – zabawa ruchowa naśladowcza przy muzyce. Poruszanie się w rytm muzyki, witanie się z kolegami różnymi częściami ciała. Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej. Integracja grupy.
• Czarodziejski tunel – zabawa ruchowa z elementami czworakowania. Ćwiczenie mięśni grzbietu. Rozwijanie orientacji w przestrzeni.
• Spacerujmy – spacer uliczkami osiedla. Zachęcanie do przebywania na świeżym powietrzu nawet w chłodne dni. Hartowanie organizmu. Rozumienie znaczenia przebywania na świeżym powietrzu dla zdrowia człowieka.
2. wtorek: Mamy prawo do własności.
• Pożycz mi swoją książkę – zabawa dramowa. Odgrywanie krótkich scenek w parach i małych zespołach. Wyjaśnianie konieczności poszanowania własności innych osób oraz pożyczonych przedmiotów. Stosowanie form grzecznościowych.
• Układanki – zabawy stolikowe, układanie puzzli. Rozwijanie logicznego myślenia. Doskonalenie spostrzegawczości, procesów porównywania i uogólniania. Wypowiedzi na temat ułożonych obrazków. Dbałość o poprawność gramatyczną budowanych wypowiedzi.
ᴥ Bajka o gęsim jaju, raku Nieboraku, kogucie Piejaku, kaczce Kwaczce, kocie Mruczku i o psie Kruczku - słuchanie opowiadania E. Szelburg-Zarembiny. Podział postaci na pozytywne i negatywne. Określenie sposobów i zasad obchodzenia się z pożyczoną rzeczą. Wyjaśnianie pojęcia skarb. Podawanie przykładów przedmiotów, mogących być skarbem dla różnych osób. Bogacenie i aktywizacja zasobu słownictwa dzieci. Dbałość o poprawność gramatyczną budowanych wypowiedzi. Doskonalenie procesów myślowych...
dyrektor-1