13 plan (prawa dziecka).docx

(36 KB) Pobierz

 

 

Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej

opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej

„Nasze przedszkole” MAC Edukacja

 

 

 

             Termin realizacji: 14.02.201118.02.2011

 

 

             Oddział IVdzieci 5-,6- letnie

 

 

             Temat kompleksowy:  Dzieci mają swoje prawa.

 

 

 

 

 

 

                  Opracowała:

                  L.D. – S.

                 

 

 

 

 

Cele ogólne według programu

Rodzaj aktywności

Nr obszaru z podstawy programowej

Planowane sytuacje edukacyjne

Przewidywane osiągnięcia dzieci

Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy

i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki

Ø      Aktywność społeczna

Obszar nr 1.

wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw

stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężyć negatywne emocje

prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wychowania

przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie

dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich

rysowanie siebie

dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich

uczestniczenie we wspólnych zabawach ruchowych prowadzonych metodą W. Sherborne.

Obszar nr 2.

wiązanie obuwia

porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw

zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków

pełnienie dyżurów

Ø      Aktywność językowa

Obszar nr 3.

uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu usłyszanych dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne

określanie, wskazywanie miejsca powstawania dźwięków

rozpoznawanie piosenek po melodii nuconej przez nauczyciela i chętne dziecko

ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek, krótkich tekstów

przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny

słuchanie baśni

Obszar nr 14.

wyszukiwanie takich samych przedmiotów, symboli

układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru

wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności, dzielenie słów na sylaby, liczenie sylab

wyodrębnianie w słowach głosek

wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną

posługiwanie się różnymi rodzajami kredek, ołówków

wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami

wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni

nabywanie płynności ruchów rąk

nabywanie wrażliwości dotykowej

Ø      Aktywność poznawcza

Obszar nr 4.

uczestniczenie w zabawach rozwijających aktywność badawczą, myślenie

uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość

uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach sprzyjających koncentracji uwagi

rozwijanie twórczego myślenia poprzez stosowanie różnych metod i technik, np. rysowania osko matów, burzy mózgów

rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek, analizowanie, syntetyzowanie, porównywanie, klasyfikowanie

rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego

Obszar nr 13.

poruszanie się pod dyktando n-la

wykonywanie ćwiczeń  w parach

wskazywanie kierunków od osi własnego ciała

posługiwanie się liczbami w aspekcie kardynalnym i porządkowym

samodzielne konstruowanie gier przez dzieci, wspólne ich rozgrywanie

Obszar nr 11.

poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich

poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu

Obszar nr 12.

dokarmianie zwierząt w trudnych warunkach

Ø      Aktywność artystyczna

Obszar nr 8.

słuchanie nagrań piosenek w wykonaniu

n-la i z płyt kompaktowych

uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce

śpiewanie na podany temat

rozpoznawanie piosenek na podstawie wystukanego rytmu, zanuconej melodii

słuchanie utworów instrumentalnych np. muzyki poważnej

estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce

improwizowanie piosenek ruchem

Obszar nr 9.

poznawanie słów związanych ze sztuką: portret, autoportret

tworzenie galerii prac plastycznych dzieci

tworzenie prac plastycznych inspirowanych muzyką

odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego

rysowanie, malowanie farbami plakatowymi z wykorzystaniem pędzli

Obszar nr 7

uczestniczenie w zabawach pantomimicznych z elementami dramy

Obszar nr 10

uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno – technicznych wykorzystujących doświadczenia zebrane podczas poznawania środowiska technicznego np. budowanie różnych konstrukcji z klocków

Ø      Aktywność ruchowa i zdrowotna

Obszar nr 5.

uczestniczenie w zabawach ruchowych

przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach

dbanie o higienę poprzez zachowanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki

zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą

samodzielne ubieranie się i rozbieranie

Obszar nr 6.

wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy

poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu:

-wpuszczania do mieszkania pod nieobecność rodziców osób obcych

- rozmawiania z obcymi ludźmi

- zbliżania się do nieznanych zwierząt

1. poniedziałek: Mamy prawo do szacunku .

•Powitalny okrzyk zabawa integracyjna. Wzbudzanie radosnej atmosfery. Zachęcanie do udziału w zabawie wszystkich dzieci. Integracja grupy.

Mam prawo do… - burza mózgów. Rozwijanie ekspresji słownej. Doskonalenie twórczego myślenia, pomysłowości. Zachęcanie do budowania wypowiedzi wszystkich dzieci, niewyśmiewania się z pomysłów innych.

Nikogo nie wolno odrzucaćrozmowa w oparciu o utwór A. Marianowicza Brzydkie kaczątko, ilustrowany sylwetami. Prezentacja literatury dziecięcej związanej z tematem zajęć. Ocena postępowania bohaterów baśni. Uczenie tolerancji, akceptowania ludzi takimi, jacy są. Budowanie dłuższych wypowiedzi na temat różnic między ludźmi, dotyczących zachowania, wyglądu itp. Kształtowanie kompetencji społecznych, interpersonalnych, szacunku do innych osób.

Dziecięce zabawy – zabawy muzyczno - ruchowe. Słuchanie piosenek o tematyce dziecięcej. Rozpoznawanie znanych piosenek po fragmentach nuconych przez n-lkę. Powtarzanie krótkich rytmów. Rozwijanie wrażliwości słuchowej. Umuzykalnianie dzieci.

Zabawy swobodne z niewielkim udziałem n-la. Zwracanie uwagi na zgodną zabawę w grupach, respektowanie potrzeb innych dzieci. Budowanie więzi w grupie.

Droga do kolegi – ćwiczenia grafomotoryczne. Rysowanie po śladzie. Próby wykonywania zadania bez odrywania dłoni od kartki. Doskonalenie sprawności manualnych. Usprawnianie mięśni drobnych dłoni i palców. Rozwijanie koncentracji uwagi i koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Kim jesteś? zabawa słuchowa. Wyodrębnianie sylab i głosek w wyrazach oraz łączenie ich w wyrazy. Doskonalenie słuchu fonematycznego. Rozwijanie procesów analizy i syntezy słuchowej.

Powitaniazabawa ruchowa naśladowcza przy muzyce. Poruszanie się w rytm muzyki, witanie się z kolegami różnymi częściami ciała. Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej. Integracja grupy.

Czarodziejski tunel – zabawa ruchowa z elementami czworakowania. Ćwiczenie mięśni grzbietu. Rozwijanie orientacji  w przestrzeni.

Spacerujmy – spacer uliczkami osiedla. Zachęcanie do przebywania na świeżym powietrzu nawet w chłodne dni. Hartowanie organizmu. Rozumienie znaczenia przebywania na świeżym powietrzu dla zdrowia człowieka.

2. wtorek: Mamy prawo do własności.

Pożycz mi swoją książkę – zabawa dramowa. Odgrywanie krótkich scenek w parach i małych zespołach. Wyjaśnianie konieczności poszanowania własności innych osób oraz pożyczonych przedmiotów. Stosowanie form grzecznościowych.

Układankizabawy stolikowe, układanie puzzli. Rozwijanie logicznego myślenia. Doskonalenie spostrzegawczości, procesów porównywania i uogólniania. Wypowiedzi na temat ułożonych obrazków. Dbałość o poprawność gramatyczną budowanych wypowiedzi.

Bajka o gęsim jaju, raku Nieboraku, kogucie Piejaku, kaczce Kwaczce, kocie Mruczku i o psie Kruczku - słuchanie opowiadania E. Szelburg-Zarembiny. Podział postaci na pozytywne i negatywne. Określenie sposobów i zasad obchodzenia się z pożyczoną rzeczą. Wyjaśnianie pojęcia skarb. Podawanie przykładów przedmiotów, mogących być skarbem dla różnych osób. Bogacenie i aktywizacja zasobu słownictwa dzieci. Dbałość o poprawność gramatyczną budowanych wypowiedzi. Doskonalenie procesów myślowych...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin