Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej
„Nasze przedszkole” MAC Edukacja
Termin realizacji: 03.01.2011 – 07.01.2011
Oddział IV – dzieci 5-,6- letnie
Temat kompleksowy: Nowy Rok witamy razem z kolegami.
Opracowała:
L. D. – S.
Rodzaj aktywności
Nr obszaru z podstawy programowej
Cele ogólne według programu
Planowane sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy
i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki
Ø Aktywność społeczna
Obszar nr 1.
• rysowanie siebie
• dostrzeganie zmian zachodzących w swoim wyglądzie pod wpływem upływającego czasu
• radzenie sobie z emocjami przez udział w zabawach
• stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężyć negatywne emocje ,np. technik relaksacyjnych
• współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności
•przestrzeganie wspólnie ustalonych umów
•wspólne wykonywanie prac plastycznych
Obszar nr 2.
•porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw
Ø Aktywność językowa
Obszar nr 3.
•ćwiczenia narządów artykulacyjnych
• wyrażanie własnych myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach
Obszar nr 14.
• składanie pociętych obrazków w całość
•wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności, dzielenie słów na sylaby, liczenie sylab
•wyodrębnianie w słowach głosek w wygłosie, nagłosie
•całościowe rozpoznawanie napisów
•posługiwanie się różnymi rodzajami ołówków, długopisów
•wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami
•wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni
•rozumienie wybranych znaków umownych
•nabywanie umiejętności kreślenia w określonej przestrzeni linii będących elementami liter
Aktywność poznawcza
Obszar nr 4.
•uczestniczenie w zabawach w zabawach rozwijających myślenie, wyobrażenia
•uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, słuchaniu opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi
• rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnorodnych metod i technik, np. burzy mózgów
• rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek
•tworzenie ciągów słów na zasadzie skojarzeń
Obszar nr 13.
•wykonywanie ćwiczeń w parach, np. metodą W. Sherborne
•dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach pór roku, dni tygodnia, miesięcy
•nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia
•zwracanie uwagi na kalendarze, ich rolę w określaniu dni tygodnia, miesięcy
•odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze.
•posługiwanie się liczbami w aspekcie porządkowym
Ø Aktywność artystyczna
Obszar nr 8.
• słuchanie piosenek w wykonaniu n-la oraz nagrań z płyt kompaktowych
•wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania) do akompaniamentu podczas śpiewania lub słuchania piosenek
•wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych
•uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce
Obszar nr 9.
• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci
•dostrzeganie piękna wokół siebie
•poznawanie różnych technik plastycznych, np. kolażu
•odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
Obszar nr 10
•uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno - technicznych
Aktywność ruchowa i zdrowotna
Obszar nr 5.
• dostrzeganie zmian w swoim rozwoju fizycznym na przestrzeni kilku lat
• zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych
•uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie
Obszar nr 6.
• bezpieczne korzystanie z urządzeń znajdujących się na placu przedszkolnym
1. poniedziałek: Witamy Nowy Rok.
• Nowy Rok – rozmowy indywidualne na temat zwyczajów związanych z powitaniem nowego roku, tradycją sylwestrową, składaniem sobie życzeń. Zachęcanie do dzielenia się własnymi wiadomościami i obserwacjami. Kształcenie kompetencji językowych.
• Noworoczne obrazki – ćwiczenia słuchowe. Nazywanie przedmiotów znajdujących się na obrazkach (balony, zegar itp.). podział słów na sylaby i głoski. Liczenie sylab i głosek. Wskazywanie głosek w nagłosie i wygłosie. Doskonalenie analizy słuchowej. Rozwijanie słuchu fonematycznego.
ᴥ Noworoczne postanowienia – słuchanie opowiadania W. Widłaka. Wyjaśnienie słowa: postanowienie. Rozmowa na temat składanych postanowień noworocznych. Zachęcanie dzieci do budowania kilkuzdaniowych wypowiedzi. Doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym. Rozwijanie inwencji słownej i pomysłowości.
ᴥ W karnawale – zabawy rytmiczne. Słuchanie piosenki pod w/w tytułem. Omówienie jej treści i nastroju. Wymyślanie do niej układów tanecznych. Tworzenie akompaniamentu z wykorzystaniem tupania i klaskania do piosenki Dookoła choinki. Rozwijanie wrażliwości muzycznej.
• Zabawy swobodne z niewielkim udziałem n-la. Kształtowanie nawyku kulturalnego zwracania się do innych osób. Stosowanie form grzecznościowych.
• Baloniki – ćwiczenia grafomotoryczne. Rysowanie konturów po wyznaczonych liniach. Ozdabianie wzorami literopodobnymi kreślonymi ołówkami i długopisami w liniaturze. Doskonalenie sprawności manualnych, koordynacji wzrokowo – ruchowej. wdrażanie do dokładnego wykonywania pracy.
• Zimowa kraina – opowiadanie relaksacyjne przy muzyce. Wywołanie wyciszenia i odprężenia. Zredukowanie problemów emocjonalnych dzieci. Uruchamianie wszystkich rodzajów zmysłów podczas relaksacji. Wprowadzanie spokojnej atmosfery. Rozwijanie wyobraźni.
• Niedźwiedź i dzieci – zabawa ruchowa bieżna. Doskonalenie szybkości. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej. Przestrzeganie zasad i reguł zabawy.
• Roztańczone zabawki – zabawa ruchowa przy muzyce. Naśladowanie ruchów wybranych zabawek. Rozwijanie inwencji ruchowej i orientacji w przestrzeni.
• Spacerujmy – spacer uliczkami osiedla. Zachęcanie do przebywania na świeżym powietrzu nawet w chłodne dni. Hartowanie organizmu.
2. wtorek: Mija czas.
• Kalendarze – oglądanie różnych kalendarzy: ściennych, kieszonkowych, biurkowych, książkowych, w telefonie komórkowym. Opisywanie ich wyglądu. Określenie funkcji, jaką spełnia kalendarz, jego przydatności. Zwrócenie uwagi na oznaczenie dni powszednich i świątecznych. Rozwijanie umiejętności językowych. Doskonalenie logicznego myślenia.
• Co by było bez zegarów? – burza mózgów. Podawanie własnych pomysłów. Kształtowanie odważnego wypowiadania własnych myśli i pomysłów. Rozwijanie myślenia twórczego, możliwości wymyślania nietypowych i pomysłowych rozwiązań.
ᴥ Tydzień dzieci miał siedmioro - zabawy matematyczne w oparciu o wiersz J. Brzechwy. Przypomnienie nazw dni tygodnia, określanie ich kolejności. Stosowanie liczebników w aspekcie porządkowym. Posługiwanie się pojęciami: wczoraj, dzisiaj, jutro. Doskonalenie logicznego myślenia. Kształtowanie kompetencji matematycznych.
• Zabawy swobodne w sali wg pomysłów dzieci .Kształtowanie pomysłowości i inwencji w zabawie. Zachęcenie do zgodnej zabawy w małych grupach.
• Zegary – zabawa dydaktyczna. Ćwiczenia spostrzegania wzrokowego. Przyporządkowywanie cieni do odpowiednich postaci. Zwracanie uwagi na istotne szczegóły. Doskonalenie spostrzegawczości i koncentracji uwagi.
•Portrety – rysowanie kredkami świecowymi siebie dawniej i obecnie. Ujmowanie w rysunku zmian w wyglądzie zewnętrznym. Budowanie wypowiedzi na temat zachodzących zmian. Wyszukiwanie różnic między wyglądem małego dziecka i niemowlęcia, a przedszkolaka. Wykorzystanie własnych obserwacji oraz doświadczeń.
• Zegary – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa z elementami ortofonicznymi. Usprawnianie psychoruchowe. Rozwijanie orientacji w przestrzeni. Doskonalenie pracy narządów artykulacyjnych.
• Jestem duży, jestem mały – zabawa ruchowa przy muzyce. Reakcja na zmiany wysokości dźwięków. Ćwiczenia ogólnorozwojowe.
ᴥ Zimowe zabawy – zabawy ruchowe metodą W. Sherborne. Rozładowanie napięć i negatywnych emocji. Rozwijanie aktywności ruchowej dzieci. Doskonalenie płynności i swobody ruchów.
• Spacerujemy – spacer uliczkami osiedla. Obserwowanie najbliższego otoczenia
i zimowego krajobrazu. Dostrzeganie piękna w najbliższym otoczeniu.
3. środa: Cztery pory roku.
• Pory roku – składanie z części obrazków przedstawiających różne pory roku. Nazywanie przedstawionych pór na obrazkach. Wskazywanie charakterystycznych dla nich elementów. Doskonalenie logicznego myślenia, procesów spostrzegania wzrokowego. Odwołanie się do własnych doświadczeń dzieci.
• Baloniki na wietrze – ćwiczenia oddechowe. Dmuchanie w baloniki w celu jak najdłuższego utrzymania ich w powietrzu. Usprawnianie pracy narządów oddechowych. Zwiększanie pojemności płuc. Zwracanie uwagi na przestrzeganie reguł zabawy.
ᴥ O królu Słońcu i jego czterech córkach – słuchanie fragment...
dyrektor-1