11 plan (nowy rok).docx

(31 KB) Pobierz

 

 

Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej

opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej

„Nasze przedszkole” MAC Edukacja

 

 

 

             Termin realizacji: 03.01.201107.01.2011

 

 

             Oddział IVdzieci 5-,6- letnie

 

 

             Temat kompleksowy:  Nowy Rok witamy razem z kolegami.

 

 

 

 

 

 

                  Opracowała:

                  L. D. – S.

                 

 

 

 

 

Rodzaj aktywności

Nr obszaru z podstawy programowej

Cele ogólne według programu

Planowane sytuacje edukacyjne

Przewidywane osiągnięcia dzieci

Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy

i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki

Ø      Aktywność społeczna

Obszar nr 1.

rysowanie siebie

dostrzeganie zmian zachodzących w swoim wyglądzie pod wpływem upływającego czasu

radzenie sobie z emocjami przez udział w zabawach

stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężyć negatywne emocje ,np. technik relaksacyjnych

współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności

przestrzeganie wspólnie ustalonych umów

wspólne wykonywanie prac plastycznych

Obszar nr 2.

porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw

Ø      Aktywność językowa

Obszar nr 3.

ćwiczenia narządów artykulacyjnych

wyrażanie własnych myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach

Obszar nr 14.

składanie pociętych obrazków w całość

wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności, dzielenie słów na sylaby, liczenie sylab

wyodrębnianie w słowach głosek w wygłosie, nagłosie

całościowe rozpoznawanie napisów

posługiwanie się różnymi rodzajami ołówków, długopisów

wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami

wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni

rozumienie wybranych znaków umownych

nabywanie umiejętności kreślenia w określonej przestrzeni linii będących elementami liter

Aktywność poznawcza

Obszar nr 4.

uczestniczenie w zabawach w zabawach rozwijających myślenie, wyobrażenia

uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, słuchaniu opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi

rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnorodnych metod i technik, np. burzy mózgów

rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek

tworzenie ciągów słów na zasadzie skojarzeń

Obszar nr 13.

wykonywanie ćwiczeń w parach, np. metodą W. Sherborne

dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach pór roku, dni tygodnia, miesięcy

nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia

zwracanie uwagi na kalendarze, ich rolę w określaniu dni tygodnia, miesięcy

odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze.

posługiwanie się liczbami w aspekcie porządkowym

Ø      Aktywność artystyczna

Obszar nr 8.

słuchanie piosenek w wykonaniu n-la oraz nagrań z płyt kompaktowych

wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania) do akompaniamentu podczas śpiewania lub słuchania piosenek

wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych

uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce

Obszar nr 9.

tworzenie galerii prac plastycznych dzieci

dostrzeganie piękna wokół siebie

poznawanie różnych technik plastycznych, np. kolażu

odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego

Obszar nr 10

uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno - technicznych

Aktywność ruchowa i zdrowotna

Obszar nr 5.

dostrzeganie zmian w  swoim rozwoju fizycznym na przestrzeni kilku lat

zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych

uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie

Obszar nr 6.

bezpieczne korzystanie z urządzeń znajdujących się na placu przedszkolnym

1. poniedziałek:  Witamy Nowy Rok.

Nowy Rok – rozmowy indywidualne na temat zwyczajów związanych z powitaniem nowego roku, tradycją sylwestrową, składaniem sobie życzeń. Zachęcanie do dzielenia się własnymi wiadomościami i obserwacjami. Kształcenie kompetencji językowych.

Noworoczne obrazki ćwiczenia słuchowe. Nazywanie przedmiotów znajdujących się na obrazkach (balony, zegar itp.). podział słów na sylaby i głoski. Liczenie sylab i głosek. Wskazywanie głosek w nagłosie i wygłosie. Doskonalenie analizy słuchowej. Rozwijanie słuchu fonematycznego.

Noworoczne postanowieniasłuchanie opowiadania W. Widłaka. Wyjaśnienie słowa: postanowienie. Rozmowa na temat składanych postanowień noworocznych. Zachęcanie dzieci do budowania kilkuzdaniowych wypowiedzi. Doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym. Rozwijanie inwencji słownej i pomysłowości.

W karnawale – zabawy rytmiczne. Słuchanie piosenki pod w/w tytułem. Omówienie jej treści i nastroju. Wymyślanie do niej układów tanecznych. Tworzenie akompaniamentu z wykorzystaniem tupania i klaskania do piosenki Dookoła choinki. Rozwijanie wrażliwości muzycznej.

Zabawy swobodne z niewielkim udziałem n-la. Kształtowanie nawyku kulturalnego zwracania się do innych osób. Stosowanie form grzecznościowych

Baloniki – ćwiczenia grafomotoryczne. Rysowanie konturów po wyznaczonych liniach. Ozdabianie wzorami literopodobnymi kreślonymi ołówkami i długopisami w liniaturze. Doskonalenie sprawności manualnych, koordynacji wzrokowo – ruchowej. wdrażanie do dokładnego wykonywania pracy.

Zimowa krainaopowiadanie relaksacyjne przy muzyce. Wywołanie wyciszenia i odprężenia. Zredukowanie problemów emocjonalnych dzieci. Uruchamianie wszystkich rodzajów zmysłów podczas relaksacji. Wprowadzanie spokojnej atmosfery. Rozwijanie wyobraźni.

Niedźwiedź i dziecizabawa ruchowa bieżna. Doskonalenie szybkości. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej. Przestrzeganie zasad i reguł zabawy.

Roztańczone zabawki – zabawa ruchowa przy muzyce. Naśladowanie ruchów wybranych zabawek. Rozwijanie inwencji ruchowej i orientacji w przestrzeni.

Spacerujmy – spacer uliczkami osiedla. Zachęcanie do przebywania na świeżym powietrzu nawet w chłodne dni. Hartowanie organizmu.

 

 

2. wtorek: Mija czas.

Kalendarze oglądanie różnych kalendarzy: ściennych, kieszonkowych, biurkowych, książkowych, w telefonie komórkowym. Opisywanie ich wyglądu. Określenie funkcji, jaką spełnia kalendarz, jego przydatności. Zwrócenie uwagi na oznaczenie dni powszednich i świątecznych. Rozwijanie umiejętności językowych. Doskonalenie logicznego myślenia.

Co by było bez zegarów?burza mózgów. Podawanie własnych pomysłów. Kształtowanie odważnego wypowiadania własnych myśli i pomysłów. Rozwijanie myślenia twórczego, możliwości wymyślania nietypowych i pomysłowych rozwiązań. 

Tydzień dzieci miał siedmioro - zabawy matematyczne w oparciu o wiersz J. Brzechwy. Przypomnienie nazw dni tygodnia, określanie ich kolejności. Stosowanie liczebników w aspekcie porządkowym. Posługiwanie się pojęciami: wczoraj, dzisiaj, jutro. Doskonalenie logicznego myślenia. Kształtowanie kompetencji matematycznych.

Zabawy swobodne w sali wg pomysłów dzieci .Kształtowanie pomysłowości i inwencji w zabawie. Zachęcenie do zgodnej zabawy w małych grupach.

Zegary  – zabawa dydaktyczna. Ćwiczenia spostrzegania wzrokowego. Przyporządkowywanie cieni do odpowiednich postaci. Zwracanie uwagi na istotne szczegóły. Doskonalenie spostrzegawczości i koncentracji uwagi.

Portrety – rysowanie kredkami świecowymi siebie dawniej i obecnie. Ujmowanie w rysunku zmian w wyglądzie zewnętrznym. Budowanie wypowiedzi na temat zachodzących zmian. Wyszukiwanie różnic między wyglądem małego dziecka i niemowlęcia, a przedszkolaka. Wykorzystanie własnych obserwacji oraz doświadczeń.

Zegary  – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa z elementami ortofonicznymi. Usprawnianie psychoruchowe. Rozwijanie orientacji w przestrzeni. Doskonalenie pracy narządów artykulacyjnych.

Jestem duży, jestem mały – zabawa ruchowa przy muzyce. Reakcja na zmiany wysokości dźwięków. Ćwiczenia ogólnorozwojowe.

Zimowe zabawy – zabawy ruchowe metodą W. Sherborne. Rozładowanie napięć i negatywnych emocji. Rozwijanie aktywności ruchowej dzieci. Doskonalenie płynności i swobody ruchów.

Spacerujemy – spacer uliczkami osiedla. Obserwowanie najbliższego otoczenia

i zimowego krajobrazu. Dostrzeganie piękna w najbliższym otoczeniu.

3. środa:  Cztery pory roku.

Pory roku – składanie z części obrazków przedstawiających różne pory roku. Nazywanie przedstawionych pór na obrazkach. Wskazywanie charakterystycznych dla nich elementów. Doskonalenie logicznego myślenia, procesów spostrzegania wzrokowego. Odwołanie się do własnych doświadczeń dzieci.

Baloniki na wietrze – ćwiczenia oddechowe. Dmuchanie w baloniki w celu jak najdłuższego utrzymania ich w powietrzu. Usprawnianie pracy narządów oddechowych. Zwiększanie pojemności płuc. Zwracanie uwagi na przestrzeganie reguł zabawy.

O królu Słońcu i jego czterech córkach – słuchanie fragment...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin