Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej
„Nasze przedszkole” MAC Edukacja
Termin realizacji: 22.11.2010 – 26.11.2010
Oddział IV – dzieci 5-,6- letnie
Temat kompleksowy: W przedszkolu jest dzisiaj Święto Pluszowego Misia.
Opracowała:
L.D. – S.
Cele ogólne według programu
Rodzaj aktywności
Nr obszaru z podstawy programowej
Planowane sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy
i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki
Ø Aktywność społeczna
Obszar nr 1.
• prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania
• przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie
• dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich
• uczestniczenie we wspólnych zabawach np. ruchowych metodą W. Sherborne
•współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych
Obszar nr 2.
•wiązanie obuwia
• porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw
• zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków
•pełnienie dyżurów
Ø Aktywność językowa
Obszar nr 3.
•aktywne słuchanie rozmówcy
• stosowanie w wypowiedziach poprawnych form fleksyjnych odmieniających się części mowy
•wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami
• ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek, krótkich tekstów
• przekazywanie swoich odczuć , intencji w sposób werbalny i niewerbalny
• wypowiadanie się złożonymi zdaniami
•formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy
•słuchanie wierszy, opowiadań
Obszar nr 14.
• układanie kompozycji z figur geometrycznych wg podanego wzoru
• wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie
•liczenie głosek w słowach
•wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną
•posługiwanie się różnymi rodzajami kredek mazaków
•wykonywanie prac plastyczno- konstrukcyjnych różnymi technikami
• rozwijanie sprawności całego ciała
• nabywanie płynności ruchów rąk
Ø Aktywność poznawcza
Obszar nr 4.
• uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność klasyfikowania, rozumowania przyczynowo – skutkowego
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość
•wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek
• uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
•rozpoznawanie przedmiotów za pomocą zmysłu dotyku
• uczestniczenie w zabawach, pracach plastycznych, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi
•rozwijanie myślenia logicznego poprzez rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego
• rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych technik: burzy mózgów
Obszar nr 13.
• poruszanie się pod dyktando n-la
•wykonywanie ćwiczeń w parach np. metodą W. Sherborne
• klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej lub kilku cech wspólnych
Ø Aktywność artystyczna
Obszar nr 8.
• słuchanie nagrań piosenek z płyt kompaktowych
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu
• estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce
• improwizowanie piosenek ruchem
Obszar nr 9.
• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci
• odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
•malowanie farbami plakatowymi z wykorzystaniem pędzli
Obszar nr 10
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno – technicznych wykorzystujących doświadczenia zebrane podczas poznawania środowiska technicznego np. budowanie różnych konstrukcji z klocków
Ø Aktywność ruchowa i zdrowotna
Obszar nr 5.
• zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych
• uczestniczenie w zabawach ruchowych
• uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie
• uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod i metod twórczych
• przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
• dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, utrzymywani w czystości odzieży, zachowanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki
Obszar nr 6.
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, przyrządów, urządzeń znajdujących się na placu przedszkolnym
1. poniedziałek: Lubimy misie.
• Nasze zabawki – zabawy swobodne w kącikach wybranymi zabawkami. Realizacja pomysłów dzieci. Rozmowy na temat treści zabaw. Zachęcanie do zgodnej zabawy w małych grupach.
• Zabawki w naszej sali – zabawa dydaktyczna. Wskazywanie zabawek zawierających wskazaną przez n-lkę głoskę w nagłosie, wygłosie i śródgłosie. Ćwiczenia analizy słuchowej wyrazów. Doskonalenie słuchu fonematycznego.
ᴥ Nie obejdzie się bez misia – rozmowa w oparciu o wiersz M. Czerkawskiej. Wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich o tematyce dziecięcej. Doskonalenie kompetencji językowych dzieci. Budowanie poprawnych pod względem gramatycznym, całozdaniowych wypowiedzi na temat treści wiersza. Stosowanie w poprawnej formie rzeczowników. Wymienianie i opisywanie wyglądu ulubionych zabawek dzieci.
ᴥ Jadą, jadą misie – zabawy muzyczno – ruchowe. Słuchanie piosenki pod w/w tytułem. Inscenizowanie ruchem treści piosenki. Nabywanie sprawności i płynności ruchowej. Zabawy ruchowe przy muzyce. Doskonalenie umiejętności dostrzegania zmian w tempie i dynamice muzyki i reagowania na te zmiany. Rozwijanie wrażliwości muzycznej.
• Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. Układanie zabawek po skończonej zabawie. Kształtowanie nawyków porządkowych, dbania o estetyczny wygląd sali.
• Misiowe rysowanki – ćwiczenia manualne. Łączenie punktów, dorysowywanie brakujących elementów na obrazku. Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Rozwijanie sprawności manualnych, dokładności w wykonywaniu zadania.
• Co zniknęło? – zabawa dydaktyczna. Nazywanie zabawek i określanie ich cech (np. samochód, metalowy, zielony, itp.). Dostrzeganie różnic w wyglądzie przedmiotów. Posługiwanie się przymiotnikami podczas określania cech. Doskonalenie spostrzegawczości i pamięci.
• Sklep z zabawkami – zabawa w formie opowieści ruchowej. Rozwijanie umiejętności twórczej interpretacji opowiadania n-la. Doskonalenie inwencji, ekspresji ruchowej oraz płynności ruchów.
• Misie na wystawie – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Doskonalenie szybkiej reakcji ruchowej na sygnały umowne. Rozwijanie koncentracji i orientacji w przestrzeni.
• Jesienny spacer - spacer w pobliżu przedszkola. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią. Rozmowy na temat pogody, sposobów ubierania się
2. wtorek: Misie małe i duże.
• Domek dla misia – zabawy konstrukcyjne w małych grupach. Budowanie z różnych rodzajów klocków plastikowych i drewnianych. Wypowiedzi na temat tworzonych budowli. Opisywanie wyglądu domków. Wdrażanie do planowania pracy i przewidywania jej końcowego efektu.
• Misie lubią miód – ćwiczenia narządów mowy. Ćwiczenia języka oraz warg. Usprawnianie motoryki narządów mownych. Wypracowanie zręcznych i celowych ruchów języka, warg, podniebienia i szczęki dolnej.
ᴥ Misie i niedźwiedzie - zabawy matematyczne. Porównywanie wielkości zabawek. Stosowanie określeń: mniejszy, większy, taki sam. Tworzenie grup zabawek ze względu na jedną i dwie cechy percepcyjne. Doskonalenie umiejętności klasyfikowania. Rozwijanie spostrzegawczości i myślenia. Zachęcenie wszystkich dzieci do działania i do aktywnego uczestnictwa w zabawie.
• Zabawy swobodne z niewielkim udziałem n-la. Zwracanie uwagi na zgodną zabawę w grupach, respektowanie potrzeb innych dzieci. Budowanie więzi w grupie.
• Pociąg wyrazowy – zabawa słowna. Zapamiętywanie i powtarzanie nazw zabawek, tworzących krótkie ciągi wyrazowe. Wdrażanie do przestrzegania reguł zabawy. Ćwiczenie pamięci, koncentracji uwagi.
•Zepsute zabawki – słuchanie opowiadania A. Galicy. Swobodne wypowiedzi na temat treści opowiadania. Omówienie i ocena postępowania bohatera. Wyciąganie wniosku odnośnie przewodniej myśli utworu. Doskonalenie myślenia.
• Zabawki...
dyrektor-1