Cykl tematyczny
Obszar edukacji, w którym działa dziecko i nauczyciel
Rodzaj aktywności
Inne formy aktywności
Oczekiwane rezultaty
Uwagi
01 . 12 – 04. 12. 2009 SKARBY ZIEMI – SÓL I WĘGIEL
Cel ogólny: Rozwijanie zainteresowań pięknem i bogactwami naturalnymi naszego kraju poprzez pośrednie formy kontaktu
II Zabawy rytmiczno-ruchowe; wprowadzenie elementów tańca do piosenki „Grozik”, wyjaśnienie kolejności kroków i kierunku tańca.
(ad.8, p.1 i 2)
Czapki górnicze – wykonanie z kartonu i bibuły czapki górniczej wg. instrukcji nauczyciela. (ad.9, p.2)
III Zabawa matematyczna „Porządkujemy worki z węglem”.
Nauczyciel odsłania przypięte do tablicy rysunki trzech półek; prosi dzieci, aby poukładały (nauczyciel je przypina) na nich sylwety worków z węglem zgodnie z liczbą kropek na
pokazywanych przez niego kartonikach (od 1 do 5). (ad.13, p.1)
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg
K. Wlaźnik nr 12 – doskonalenie podskoku jednonóż, ćwiczenia rytmu (ad.5, p.4)
Muzyczna
Plastyczna
Umysłowa
Ruchowa
- rozwiązywanie zagadek słownych o tematyce górniczej (ad.15, p.2);
- słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „O czym szeptały iskierki” (ad.14, p.5);
- spacery w okolicy przedszkola – obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie i pogodzie (ad.5, p.4);
- zabawa badawcza „Czarny węgiel” – omówienie właściwości fizycznych węgla
(ad.15, p.2);
- wypełnianie kredką świecową konturów dinozaura (ad.9, p.2);
- zabawy dowolne dzieci w kącikach zainteresowań (ad.6, p. 1);
- zapoznanie z legendą o Św. Barbarze - patronce
Górników (ad.15, p.2);
- wykonuje prosty układ taneczny do utworu „Grozik”;
- wie jak wygląda czapka górnicza tzw. „czako” i potrafi ją wykonać z dostępnych materiałów;
- potrafi określić liczbę elementów zbioru i porównać liczebność zbiorów, posługując się określeniami: mniej, więcej tyle samo;
- utrzymuje równowagę stojąc na jednej nodze;
- wykonuje swobodne podskoki w miejscu i w przód jednonóż;
- wie z przepro -
wadzanych doświadczeń, jakie właściwości fizyczne posiada węgiel
IV „Paprocie tutaj rosły” – wiersz M. Terlikowskiej odpowiedzią na pytanie skąd się wziął węgiel? Zabawy kształtujące prawidłowe stosowanie liczby mnogiej.
(ad.14, p.5 oraz ad.3, p.1)
„Barbórka”- zapoznanie dzieci z treścią i melodią piosenki. Utrwalenie układu tanecznego do piosenki „Grozik”. (ad 8 p.1 i 2)
V „Górnicy w oczach dzieci” . Rysowanie węglem drzewnym,
kształcenie wyobraźni plastycznej. (ad. 9, p.1)
Językowa
- oglądanie ilustracji przedstawiających narzędzia niezbędne górnikowi w pracy, swobodne wypowiedzi dzieci na ten temat
(ad. 3, p.2 i 3);
- „Dlaczego sól jest słona?” – słuchanie opowiadania J. Rurańskiego
(ad.14, p.5);
- rozwiązywanie zagadek słownych nawiązujących do pracy górnika
- „Górniczy strój” –omówienie wyglądu munduru galowego oraz czapki górniczej
- „Jak powstał węgiel” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem metody
opowieści ruchowej
R. Labana (ad. 5, p.4);
- zna legendę o Świętej Barbarze”;
- zna odpowiedź na pytanie skąd się wziął węgiel;
- prawidłowo stosuje liczbę mnogą;
- potrafi wykonać pracę plastyczną na określony temat posługując się węglem drzewnym;
- wie jak wygląda górniczy mundur galowy oraz zna narzędzia pracy górnika;
- wskazuje na mapie Finlandię;
- zna flagę i stolicę Finlandii;
- wie jakie warunki
klimatyczne występują
07.12 – 11.12.2009 BAŚNIOWA EUROPA: RAZEM Z MUMINKAMI POZNAJEMY FINLANDIĘ
Cel główny: Rozwijanie zainteresowań mieszkańcami innych krajów europejskich
I „Poznajemy kraj Muminków” – oglądanie ilustracji oraz rozmowa na temat warunków klimatycznych Finlandii. Zwrócenie uwagi na specyficzne gatunki zwierząt żyjące w Finlandii tj. niedźwiedzie i lisy polarne, renifery, zające bielaki, rosomaki, łosie, czarne łabędzie, foki oraz wiele gatunków ryb. Uświadomienie dzieciom, że ta specyficzna fauna i flora związana jest z mroźnym klimatem jaki panuje w tym kraju. (ad.15)
Zestaw ćw. gimnastycznych wg. scenariusza nauczyciela.(ad.5, p.4)
Ćwiczenia grafomotorycznej -„Wędrówki Św. Mikołaja”.
(ad.14, p.3)
II Zapoznanie z piosenką „Kto w tych saniach jedzie?” – osłuchanie z melodią, nauka słów. Zabawy rytmiczne do treści piosenki.
(ad.8, p1 i 2)
„Polarny miś” – wypełnianie na niebieskim papierze konturów misia polarnego pastą do zębów.
(ad. 9, p.1)
- Zestaw ćwiczeń porannych nr XIV
(K. Wlaźnik) (ad. 5, p. 4);
- Zabawy ruchowe:
„Śnieżynki na wietrze”- orient. – porządkowa;
„Omijamy zaspy”- z el. czworakowania;
„Oczyszczamy buty ze śniegu”- z el. równowagi; „Ogrzewamy zmarznięte stopy”- zabawa skoczna;
- Oglądanie ilustracji, albumów, folderów przedstawiających zabytki i budowle Finlandii (ad.15)
...
dyrektor-1