Temat: „Maluję słowami to, co widzę – opis przedmiotu”
Cele lekcji:
§ Cel główny: zapoznanie ucznia z opisem i kształcenie umiejętności sporządzania opisu przedmiotu.
§ Cele operacyjne:
1. Poziom wiadomości
- zna podstawowe informacje na temat opisu (potrafi wyjaśnić, co to jest opis) -poznaje nową część mowy-przymiotnik
-rozróżnia typy opisu
2. Poziom umiejętności
-stosuje przymiotnik jako określenie rzeczownika -rozpoznaje w opisie wstęp-rozwinięcie-zakończenie -stosuje w opisie wyrażenia bliskoznaczne i przeciwstawne
-potrafi ustnie opisać przedmiot z uwzględnieniem takich cech jak wielkość, kształt, barwa, zapach, smak, materiał z którego jest zrobiony, jego przeznaczenie i funkcja
-uzupełnia polecenia- karty pracy
3. Poziom postaw
-dba o poprawność gramatyczną swoich wypowiedzi -aktywnie uczestniczy w lekcji
-rozbudza swoją wyobraźnię Metody kształcenia:
§ Gry i zabawy dydaktyczne (opis przedmiotu z zawiązanymi oczami)
§ Pogadanka heurystyczna
§ Metoda aktywizująca: burza mózgów
§ Praca z książką
Formy organizacyjne:
§ Indywidualna
§ Zbiorowa
Środki i materiały dydaktyczne:
§ Maskotka
§ Chustka do zawiązania oczu
§ Karty pracy z zestawami ćwiczeń
§ Podręcznik: H. Dobrowolska, Jutro pójdę w świat, Podręcznik do kształcenia literackiego i językowego dla klasy czwartej szkoły podstawowej, Warszawa 1999, WsiP, Wyd.2
Bibliografia
§ Metodyczna
1.E. Polański, K. Orłowa, Kształcenie językowe w klasach 4-8, Poradnik metodyczny, Warszawa 1993,WsiP, Wyd.1
2. H. Dobrowolska, T. Zawisza- Chlebowska, Przewodnik dla nauczyciela do podręcznika i zeszytu ćwiczeń dla klasy czwartej szkoły podstawowej Jutro pójdę w świat, Warszawa 1999, WsiP, Wyd.2
3. M. Nagajowa, ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli. Warszawa 1990, Wyd. WSiP
§ Merytoryczna
1. A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1997, Wyd. Antykwa
2. M. Kuziak, S. Rzepczyński, Jak pisać? Warszawa – Bielsko- Biała 2008, Wydawnictwo Szkolne PWN
3. M. Iwanowicz, Sztuka pisania opracowań – Opis. Poradnik z ćwiczeniami dla uczniów. Łódź 2000, Wyd. Literatura
4. M. Kubaszczyk, SPOKO, Sukces w szkole, Poznań 2000, Wyd. ECO-STYL
Budowa lekcji
Przebieg lekcji
Uwagi
Faza wprowadzająca
1.
Powitanie, sprawdzenie obecności.
3 minuty
2.
Podanie tematu i celu lekcji. Zapisanie tematu lekcji na tablicy dyktowanego
uczniowi przez nauczyciela.
Temat: „Maluję słowami to, co widzę – opis przedmiotu.”
3.
Narysowanie na tablicy przez nauczyciela dwóch emotikonek przedstawiających
4 minuty
emocje o przeciwstawnym znaczeniu: smutek i radość – uczniowie określają
rysunki posługując się przymiotnikami, późniejsze przekształcenie przymiotników
na rzeczowniki. Objaśnienie słowa : emotikon/ emotikona
4.
Opis maskotki z zawiązanymi oczami przez ucznia. Zapytanie klasy: Od czego
uczeń rozpoczął opis? Wspólne sformułowanie głównych punktów planu opisu,
niekoniecznie w odpowiedniej kolejności; wygląd zewnętrzny, co jest w środku, co
7 minut
to jest, do czego służy, dlaczego opisuję ten przedmiot, moja ocena wyglądu
przedmiotu, jego przydatności etc.
5.
Uczniowie zapisują pod tematem lekcji po trzy określenia opisujące maskotkę i
czytają to, co zanotowali. Do każdego z określeń dopasowują wyrażenia
przeciwstawne, np. duża- mała, miękka- twarda, użyteczna – bezużyteczna,
...
Kaacha91