Maluję słowami to, co widzę – opis przedmiotu.rtf

(237 KB) Pobierz

Temat: „Malujęowami to, co widzę opis przedmiotu”

 

 

Cele lekcji:

 

§         Cel główny: zapoznanie ucznia z opisem i kształcenie umiejętności sporządzania opisu przedmiotu.

 

§         Cele operacyjne:

 

1.        Poziom wiadomości

 

- zna podstawowe informacje na temat opisu (potrafi wyjaśnić, co to jest opis) -poznaje nową część mowy-przymiotnik

-rozróżnia typy opisu

 

2.        Poziom umiejętności

 

-stosuje przymiotnik jako określenie rzeczownika -rozpoznaje w opisie wstęp-rozwinięcie-zakończenie -stosuje w opisie wyrażenia bliskoznaczne i przeciwstawne

 

-potrafi ustnie opisać przedmiot z uwzględnieniem takich cech jak wielkość, kształt, barwa, zapach, smak, materiał z którego jest zrobiony, jego przeznaczenie i funkcja

 

-uzupełnia polecenia- karty pracy

 

3.        Poziom postaw

 

-dba o poprawność gramatyczną swoich wypowiedzi -aktywnie uczestniczy w lekcji

 

-rozbudza swoją wyobraźnię Metody kształcenia:

§         Gry i zabawy dydaktyczne (opis przedmiotu z zawiązanymi oczami)

 

§         Pogadanka heurystyczna

 

§         Metoda aktywizująca: burza mózgów

 

§         Praca z książ

 

Formy organizacyjne:

 

§         Indywidualna

 

§         Zbiorowa


Środki i materiały dydaktyczne:

 

§         Maskotka

 

§         Chustka do zawiązania oczu

 

§         Karty pracy z zestawami ćwiczeń

 

§         Podręcznik: H. Dobrowolska, Jutro pójdę w świat, Podręcznik do kształcenia literackiego i językowego dla klasy czwartej szkoły podstawowej, Warszawa 1999, WsiP, Wyd.2

 

 

Bibliografia

 

§         Metodyczna

 

1.E. Polański, K. Orłowa, Kształcenie językowe w klasach 4-8, Poradnik metodyczny, Warszawa 1993,WsiP, Wyd.1

 

2.  H. Dobrowolska, T. Zawisza- Chlebowska, Przewodnik dla nauczyciela do podręcznika i zeszytu ćwiczeń dla klasy czwartej szkoły podstawowej Jutro pójdę w świat, Warszawa 1999, WsiP, Wyd.2

 

3.  M. Nagajowa, ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli. Warszawa 1990, Wyd. WSiP

 

§         Merytoryczna

 

1.        A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1997, Wyd. Antykwa

 

2.        M. Kuziak, S. Rzepczyński, Jak pisać? Warszawa Bielsko- Biała 2008, Wydawnictwo Szkolne PWN

 

3.        M. Iwanowicz, Sztuka pisania opracowań Opis. Poradnik z ćwiczeniami dla uczniów. Łó 2000, Wyd. Literatura

 

4.        M. Kubaszczyk, SPOKO, Sukces w szkole, Poznań 2000, Wyd. ECO-STYL










Budowa lekcji

 

 

Przebieg lekcji

Uwagi

 

 

 

 

 

 

 

Faza wprowadzająca

1.

Powitanie, sprawdzenie obecności.

3 minuty

 

 

 

 

2.

Podanie tematu i celu lekcji. Zapisanie tematu lekcji na tablicy dyktowanego

 

 

 

 

uczniowi przez nauczyciela.

 

 

 

 

Temat: Malujęowami to, co widzę opis przedmiotu.”

 

 

 

3.

Narysowanie na tablicy przez nauczyciela dwóch emotikonek przedstawiających

4 minuty

 

 

 

emocje o przeciwstawnym znaczeniu: smutek i radość uczniowie określają

 

 

 

 

rysunki posługując się przymiotnikami, późniejsze przekształcenie przymiotników

 

 

 

 

na rzeczowniki. Objaśnienie słowa : emotikon/ emotikona

 

 

 

4.

Opis maskotki z zawiązanymi oczami przez ucznia. Zapytanie klasy: Od czego

 

 

 

 

uczeń rozpoczął opis? Wspólne sformułowanie głównych punktów planu opisu,

 

 

 

 

niekoniecznie w odpowiedniej kolejności; wygląd zewnętrzny, co jest w środku, co

7 minut

 

 

 

to jest, do czego sły, dlaczego opisuję ten przedmiot, moja ocena wyglądu

 

 

 

 

przedmiotu, jego przydatności etc.

 

 

 

5.

Uczniowie zapisują pod tematem lekcji po trzy określenia opisujące maskotkę i

 

 

 

 

czytają to, co zanotowali. Do każdego z określeń dopasowują wyrażenia

 

 

 

 

przeciwstawne, np. duża- mała, miękka- twarda, użyteczna bezużyteczna,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin