CHARAKTERYSTYKA ROZWOJU FIZYCZNEGO.doc

(42 KB) Pobierz
CHARAKTERYSTYKA ROZWOJU FIZYCZNEGO

CHARAKTERYSTYKA ROZWOJU FIZYCZNEGO
I MOTORYCZNEGO DZIECKA – OKRES NIEMOWLĘCY

 

   Okres niemowlęcy trwa do końca 12 miesiąca życia.

   Jest to faza najintensywniejszego rozwoju somatycznego i motorycznego w całym okresie życia zewnątrzłonowego.

 

W ciągu tego okresu:

                     zwiększa się długość ciała o 25cm (50%) długości urodzeniowej. Najintensywniejsze przyrosty obserwuje się w I kwartale życia ok. 10cm.

                     zwiększa się masa ciała o 6-7kg ; urodzeniową masę ciała podwaja ok. 5mż, potraja w 9mż,

                     największy przyrost masy ciała występuje ok. 9mż.

                     średnie miesięczne przyrosty masy ciała wynoszą w I półroczu – 600g, w II – 500g.

 

                    obwód głowy powiększa się w ciągu roku o ok. 10cm,

                    obwód klatki piersiowej o ok. 12cm,

                    wyrównanie obwodu głowy i klatki piersiowej następuje ok. 3mż.

                    ciemiączko przednie zmniejsza się ok. 6mż, a zamyka się między 9 a 18mż,

                    ciemiączko tylne zarasta ok. 6tyg. życia.

 

Proporcje ciała niemowlęcia w pierwszych 2mż nie odbiegają znacznie od proporcji noworodka.

                     od 3mż. obserwuje się szybkie tempo wzrastania kośćca i stopniowe przekształcanie się proporcji ciała (w wyniku intensywnego wzrastania kończyn dolnych).

                     zmienia się grubość tkanki podskórnej tłuszczowej: do 6mż obserwuje się wyraźny przyrost, od 7-8 – powolne, lecz wyraźne zmniejszanie.

 

 

Zawiązki 20 zębów mlecznych tworzą się między 2-4 miesiącem ciąży. Do urodzenia trwa ich mineralizacja.

                    pierwsze zęby mleczne wyżynają się ok. 6mż (zwykle w żuchwie),

                    przeciętnie co miesiąc wyżyna się jeden ząbek,

                    w 12mż dziecko ma już 6-8 zębów.

 

Zakres wieku wyrzynania się zębów mlecznych

 

Wraz z rozwojem funkcji statycznych wytwarzają się krzywizny kręgosłupa:

                    lordoza szyjna ok.3-4mż,

                    kifoza piersiowa,

                    lordoza lędźwiowa.

 

                    występuje rozwój ruchów lokomocyjnych i pionizacja ciała.

                    ukształtowanie chwytu „obcęgowego” z przeciwstawieniem kciuka – umożliwia dalszy rozwój ruchów manipulacyjnych.

 

Etapy rozwoju mowy:

1 rok

                     głużenie (gruchanie)2-2mż- gli, tli, kli, gla, bli, ebw,

                     gawożenie 6-12mż– zespół sylab bez znaczenia – ma-ma, ta-ta, la-la, 

                     około 9mż następuje faza naśladowania i powtarzania dźwięków,

                     pod koniec I roku życia rozpoczyna się postępujący rozwój mowy (wskazywanie osób, czynności: mama, da.

 

2 rok -okres wyrazu:

                    opanowanie samogłosek i spółgłosek (p,b,m,t,d,n,l,k,ś,ć,dź),

                    wypowiadanie pojedynczych wyrazów, wyrazy-zdania,

                    wymawianie pierwszej sylaby lub końcówki wyrazu: ne-nie, da-daj, ampa-lampa, baba ała–baba dała, buti es-buty są.

 

3 rok -okres zdania:

                     używanie pozostałych głosek,

                     zasób słów: 800-1500 wyrazów,

                     dominują wypowiedzi dwuczłonowe, podmiot orzeczenie, zdania pytające, rozkazujące,

                     brzmienie wielu znaków nie jest jeszcze prawidłowe – tlofe -trochę, duźa -duża, siupka-zupka, liba- ryba, tata banzie jadła- tata będzie jadł, ja nie mam sianki -nie mam sukienki.

 

 

 

   CHARAKTERYSTYKA ROZWOJU PSYCHICZNEGO DZIECKA – OKRES NIEMOWLĘCY

 

   Dziecko w momencie urodzenia wyposażone jest w dziedziczne mechanizmy fizjologiczne (odruchy bezwarunkowe), które w najwcześniejszym okresie życia determinują jego reakcje na bodźce z otoczenia (odruchy).

   Jedne z nich wcześnie zanikają, inne utrzymują się w toku rozwoju np.: odruch ssania, kichania, źreniczny.

 

   Reakcje odruchowe po urodzeniu zależą głównie od czynności ośrodków podkorowych.

   Stopniowe włączanie się czynności kory mózgowej powoduje powstawanie odruchów warunkowych i w efekcie działanie świadome, celowe, dowolne.

   Stanowi to główną cechę życia psychicznego.

 

   Okres niemowlęcy to ścisłe zespolenie rozwoju procesów poznawczych z rozwojem funkcji ruchowych dlatego mówimy o rozwoju psychoruchowym dziecka.

 

Rozwój ten przebiega według prawa cefalokaudalnego (głowowo – ogonowego).

Zmiany w zakresie dużej motoryki to kolejne fazy rozwoju: ruchów gałek ocznych, głowy, szyi, rąk, tułowia i nóg (początkowo w pozycji leżącej, później siadania, siedzenia, stawania, stania).

 

Zmiany w zakresie małej motoryki (umiejętność sięgania, chwytania, manipulacji przedmiotami) przebiegają zgodnie z prawem proksymodystalnym.

Zgodnie z nim niemowlę poruszając rączkami najpierw używa wyłącznie stawów barkowych, stopniowo włącza stawy łokciowe, nadgarstkowe, śródpaliczkowe (pod koniec 1rż).

 

W rozwoju chwytania rozróżnia się cztery stadia:

                    chwytanie łokciowo – dłoniowe (4 – 5mż),

                    chwytanie dłoniowe proste (zgarnianie ok. 5 – 6mż),

                    chwyt nożycowy (ok. 7 – 8mż)

                    chwyt pęsetkowy (ok. 9mż)

 

Prawidłowy rozwój dziecka zależy od zaspokajania potrzeb psychicznych:

                    bezpieczeństwa,

                    bliskiej więzi emocjonalnej z matką,

                    potrzeby aktywności i ruchu,

                    poznawania świata.

 

 

 

 

 

 

36 mż.


 

ŻYWIENIE DZIECI ZDROWYCH

 

Prawidłowe żywienie zapewnia dziecku dobry stan zdrowia i jest najwłaściwszym rodzajem profilaktyki wielu schorzeń.

Żywność dla dzieci powinna być odpowiednio dobrana pod względem jakości, ilości, urozmaicona i akceptowana smakowo.

 

Indywidualne zapotrzebowanie żywieniowe zależy od predyspozycji genetycznych. Powinno zapewnić:

                    prawidłowe wzrastanie,

                    zapobiegać niedoborom,

                    chronić przed chorobami cywilizacyjnymi (choroby układu krążenia, alergiczne, nowotworowe i inne).

 

Zapotrzebowanie energetyczne

                    zapotrzebowanie energetyczne jest różne u dzieci w różnym wieku.

                    u dzieci w pierwszym półroczu 108 kcal/kg mc./dobę, w drugim półroczu 96 kcal/kg mc./dobę.

 

 

Niemowlęta w I półroczu życia powinny otrzymywać jedynie pokarm matki, oraz witaminę D (400 – 800 j.m.).

Po 1 rż. zaleca się podawanie witaminy D dzieciom, które nie zjadają odpowiedniej ilości mleka (600-1000ml).

 

Ogólne zasady wprowadzania nowych posiłków

W II półroczu do diety wprowadza się nowe produkty – bezglutenowe:

                     przetwory warzywne (marchew, ziemniaki),

                     przetwory owocowe (jabłka, maliny, porzeczki, morele, brzoskwinie, wiśnie).

W 7mż dodajemy do diety mięso (drób, cielęcinę, wołowinę).

W następnych miesiącach wprowadzamy żółtko, biszkopty bezglutenowe, chrupki kukurydziane,

Kolejność wprowadzanych produktów

 

 

 

 

Wprowadzenie nowych pokarmów dostarcza nieznanych wrażeń smakowych.

Jest konieczne do prawidłowego rozwoju odruchu jedzenia łyżeczką, żucia, gryzienia i połykania posiłków stałych,

 

Po posiłku należy przystawić dziecko do piersi (jako działanie ochronne przed reakcjami alergicznymi wywołanymi przez obcogatunkowe białko).

Nowe produkty podajemy w małych ilościach.

 

Po upewnieniu się, że nie ma objawów nietolerancji wprowadzamy kolejny produkt.

Nie wprowadzać jednocześnie kilku produktów.

 

Najpierw należy wprowadzać warzywa i owoce uprawiane w naszym kraju.

Przestrzegać diety bezglutenowej:

                    do 9mż. (stare zalecenia),

                    podawać gluten od 5-6mż. pod osłoną mleka kobiecego – (2-3g tj. pół łyżeczki kleiku pszennego).

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin