Zabawy głosem.pdf

(467 KB) Pobierz
Zabawy głosem
Sposoby wykorzystania samego głosu i jego możliwości dźwiękonaśladowczych:
Jęęęęęk
Stttttukkkot
Hhhhhuk
Trzrzrzrzassssk
Rrrrumorrrr
Zzzzgrzrzrzyt
Śśśśśświsssst
Szszszszmerrr
Muzykanci-konszabelanci
Bęben: bum-ta-ra-ra
Skrzypce: dylu-dylu
Flet: fi-u fi-u (firli-firli)
tuk
taka taka
mija mija mija mija
lili tuk lili tuk lili tuk lili tuk
mija taka lili tuk mija taka lili tuk
tuk taka tuk taka tuk taka tuk taka tuk
mija mija mija mija mija mija mija tuk
tuk mija tuk lili lili mija tuk mija
tuk taka taka tuk tuk taka
lili mija mija tuk
mija lili mija
lili tuk
mija
tuk
tuk
taka tuk
Trąbka: tra-ta-ta-ta (tru-tu-tu-tu)
Pianino: a pianino ino-ino
Płyta: zdar-ta-pły-ta
Na nerwach: ra-ny-Ju-lek
Śpiewające drzewo
cztery grupy, każda czyta po jednym słowie – „sylabie”
solista jedną sylabę, pozostałe wszyscy
zmiany dynamiki od pp do ff w zależności od szerokości drzewa
zmiany tempa od wolnego do szybkiego w zależności od
szerokości drzewa
kilka sylab otacza się kółkiem i te będą czytane inaczej niż pozostałe
dobranie krótkich motywów melodycznych do trzech słów:
taka, lili, mija. Tuk pozostaje mówione.
Czekolada
Zrytmizowana wyliczanka, usprawniająca działanie obu półkul mózgowych. Wymaga używania różnych rejestrów głosu.
Propozycja gestów:
Czeko – klaśnięcie w dłonie partnera
La – uderzenie wierzchem dłoni w wierzch dłoni partnera (odwrotnie niż przy klaśnięciu)
Da – uderzenie bokiem zwiniętych pięści (zewnętrzna krawędź dłoni)
Czik – uderzenie prawą dłonią w lewą (która jest ułożona środkiem do góry, po lewej stronie ciała)
Go – powrót prawej ręki na prawą stronę
Go – zmiana ułożenia dłoni – lewa wierzchem do góry, prawa środkiem do góry
Przy następnym powtórzeniu odwrotne ruchy.
Evening rise
Ustawienie w „węża”, pierwsza osoba prowadzi. Kroki: dwa do przodu, zwrot do środka sali, dwa kroki kołysania w
prawo i w lewo. Schemat powtarza się do końca utworu.
779480078.028.png
Marsz turecki z „Ruin Aten” – L. van Beethoven
μ
μ
)
)
•••
)
)
)
)
) )
) )
μ
μ
μ
)
)
•••
)
)
)
)
) )
) )
)
)
μ
μ
μ
μ
μ
μ
) )
) ) ) )
) )
) )
) )
μ
μ
μ
)
)
•••
)
)
)
)
) )
) )
)
)
μ
●••• ●••• ●••• ●••• ●•••
)
)
) )
) )
)
)
)
)
) )
)
)
Czum [Trójkąt]
) Czum czum
) μ
Trrr [Tamburyn]
Tok [Klawesy]
Przysłowie, albo rymowanka to dobry materiał do ćwiczeń. Można na nich pokazać różnorodne elementy, jak:
Dynamika: głośno-cicho,
Rejestr: wysoko-nisko,
Tempo: wolno-szybko.
Nastrój: smutno, wesoło, gniewnie, leniwie…
Można także klaskać rytm, a dzieci w tym rytmie próbują powiedzieć tekst. Później każdy wymyśla swoją melodię do
przysłowia.
Klaster .
Wszyscy jednocześnie intonują jeden dowolny dźwięk. Z połączenia wielu różnych głosów powstanie klaster.
Zmiany wysokości – przesuwanie w górę i w dół
Zmiany wysokości uzależnione od kierunku linii rysowanej przez nauczyciela na tablicy („wędrowanie”)
Zmiany głośności – głośniej i ciszej
Pulsowanie
Zmiana dźwięku na umówiony sygnał.
Przenoszenie dźwięku .
Jedna osoba intonuje dowolny dźwięk i „trzymając” go w dłoniach niesie po wewnętrznej linii koła lub przez środek do
wybranej osoby. Następna osoba przejmuje go i niesie do kolejnej osoby. Wysokość dźwięku musi być każdorazowo
dostosowana do skali głosu danej osoby, aby był wygodny do śpiewania w czasie ruchu.
Odtwarzanie głosem wzorów
graficznych – to ćwiczenie uczy
rozróżniania kierunku melodii. Można
rysować kropki, linie proste
i faliste. Angażują się jednocześnie oczy,
uszy i głos. Obok propozycja ilustrowania
zmian dynamicznych głosem (I), folią (II)
i gazetami (III).
Przy opracowywaniu niniejszego konspektu korzystałam z
pomysłów p. Urszuli Smoczyńskiej
i p. Jakóbczak-Drążek, zawartych w przewodniku dla
nauczycieli M UZYKA I MY 5.
779480078.029.png 779480078.030.png 779480078.031.png 779480078.001.png 779480078.002.png 779480078.003.png 779480078.004.png 779480078.005.png 779480078.006.png 779480078.007.png 779480078.008.png 779480078.009.png 779480078.010.png 779480078.011.png 779480078.012.png 779480078.013.png 779480078.014.png 779480078.015.png 779480078.016.png 779480078.017.png 779480078.018.png 779480078.019.png 779480078.020.png 779480078.021.png 779480078.022.png 779480078.023.png 779480078.024.png 779480078.025.png
 
Rolnik sam w dolinie
Rolnik sam w dolinie, hejże, hejże, hejże, ha
Rolnik bierze żonę, hejże, hejże, hejże, ha
Żona bierze dziecko, hejże, hejże, hejże, ha
Dziecko bierze nianię, hejże, hejże, hejże, ha
Niania bierze kotka, hejże, hejże, hejże, ha
Kotek bierze myszkę, hejże, hejże, hejże, ha
Myszka bierze serek
Ser zostaje w kole, bo nie umiał w szkole,
Tabliczki mnożenia, ani podzielenia
Dużo szybciej – tylko melodia 1 taktu
Tylko dodawania i odejmowania
Wszyscy stoją w kole, rolnik jest w środku, zabawa zgodnie z tekstem, myszka staje się rolnikiem.
Kotek i myszka
1. Uciekaj myszko do dziury,
niech cię nie złapie kot bury.
Bo jak cię złapie kot bury
To cię obedrze ze skóry.
2. Niezgrabny kotek niezgrabny
nie złapał myszki dziś żadnej.
A myszka siedzi w stodole,
wygląda dziurką na pole.
Wersja łatwiejsza: wybieramy kotka i myszkę, gonią się, a połączone w kółeczko dzieci przepuszczają myszkę, a
kotka starają się nie przepuścić.
Wersja trudniejsza: dzieci w rzędach robią mur, na klaśnięcie zmieniają kierunek z „podłużnego” na „poprzeczny”
Daj mi rączkę
1. Daj mi rączkę, dam ci ja (wg tekstu, z młodszymi prosto, starsze na krzyż)
Zatańczymy raz i dwa (machanie na boki)
Dookoła na paluszkach (obrót z trzymaniem)
x2
Leciuteńko tak jak muszka (skrzydełka)
2. Teraz nóżką wytupiemy (tupiemy)
I rączkami wyklaszczemy (klaszczemy)
Jeszcze tylko skoki dwa (podskoki)
x2
Dookoła raz i dwa (samodzielny obrót)
779480078.026.png
Krótko-długo . Każdą głoskę należy wymawiać zgodnie z zapisem – długo lub krótko:
Aaaa I I Ooooooo E Eeeee U Aaaaaa
Cicho-głośno . Im większa kropka, tym dźwięk głośniejszy. Do każdej kropki mozna dopasować inny odgłos:
●● ●●●● ●● ●●●●●●
Łamijęzyki – na przykład:
Myśli człowieka człowiek nie dociecze, lecz kluczem do nich są czyny człowiecze
Wyindywidualizowaliśmy się z rozentuzjazmowanego tłumu
Popłakuje Paula w auli, że koala łka w Australii
Koszt poczt w Tczewie
Pchła pchłę pchała, pchła płakała, że pchła pchłę pchała
Patrz, trzysta czystych trzewików
Nie miażdż dżdżownic w czasie dżdżu
Spadł bąk na strąk, a strąk na pąk. Pękł pąk, pękł strąk, a bąk się zląkł
1 2 3 4 5 6 7 8
1 3 1 4 1 5 1 6
7 7 7 7
2 8 2 8 2 8 2 8
4 5 4 5 1 2 3 4 5
3 3 7 3 3 7
2 1 2 2 2 1 2 2
8 7 6 5 4 3 2 1
2 2
3
0
Poczmistrz z Tczewa, rotmistrz z Czchowa
Gadający kalkulator
przykładowe sposoby zabawy:
Cała grupa czyta kolejne cyfry na głos
Chłopcy czytają cyfry parzyste, dziewczynki nieparzyste
Osiem grup, każda czyta tylko „swoją” cyfrę
Każdą kolejną cyfrę czyta jedna osoba na różnej wysokości
Zmiany dynamiki podczas czytania, np.: pierwszy rząd piano ,
drugi forte , trzeci crescendo , czwarty diminuendo
Wybrana cyfra czytana jest głośno, reszta szeptem lub odwrotnie
779480078.027.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin