Zabawy z różnych stron świata.pdf

(369 KB) Pobierz
Zabawy z różnych stron świata
[Tekst: Justyna Holm (z drobnymi zmianami p. Katarzyny Jakóbczak-Drążek), zmieszczony w podręczniku Muzyka i My 5 ]
Jedzie tu zdolny wóz!
Jaki? Zdolny! Będzie wiózł
erudytów – globtroterów!
Co to znaczy? Przyjacielu,
każdy obcy język zna,
wiedzę sporą ma – jak ja?!
Odwiedzimy więc, jak leci,
wszystkie kraje, wszystkie dzieci!
Po rozmowach duńskich w Danii,
dogadamy się w Tanzanii .
[M AGOCS ]
Czas pomówić po… arabsku :
Ląd odkrywców, trwa corrida!
Tu hiszpański nam się przyda!
[P INON ]
Choćby było tropikalnie,
dyskurs w Ghanie wiedź genialnie.
[A YELEVI ]
Na herbatę czas, dlatego
chciej skorzystać z angielskiego .
[N ON SUCH (S PECKNERIN )]
Brzmi bel canto – pejzaż boski!
Przerzucimy się na włoski !
[L A MACHINA DEL CAPO ]
[S IMAMA KAA ]
Pola ryżu! Porcelana!
Jak po chińsku szepnąć: „mama”?
Nowy Jork? Jest! Luizjana…
Więc mówimy tak jak w Stanach !
[H EJ - JO ]
[Z UZANNA ]
Bawarczyków kraj łowiecki.
Kto najlepiej zna niemiecki ?
Patrz! Izrael w pełnym blasku!
Shalom! Mówmy po hebrajsku!
[P OLKA DRUMLOWA , TYROLSKA ]
[ S ZALOM …, Z ADIK …, C HASZUA ]
Cerkwie! Wołga! Hej, kolego,
zdaj egzamin z… rosyjskiego !
Paryż w sztuce chce się pluskać!
Składnia [nuta] przyda się… francuska ! [L E BASTRINGLO , P IZZICATO ]
Nie przypłyniesz tu na balii,
LOT-em leć do Australii !
[R AST WIETAJUT ]
Kraj wysoki, kraj karpacki.
Czas na czeski i słowacki !
[P OLKA DOUBLEBSKA ]
[K OOKABURA ]
Oto jakaś nuta swojska…
tuż nad Wisłą… . To już Polska!
O, pustynia pełna piasku!
[K ACZOK ; K ŁANIANY ,…]
Piñon – piosenka hiszpańska
Piñón – orzeszki piniowe używane przez cukierników i kucharzy
Pirulero – sprzedawca ziarenek
Un, dos, tres – raz, dwa, trzy
Uczestników należy najpierw podzielić na pary. Wszyscy ustawieni w jednym kole wiązanym tańczą cwałem
bocznym 8 kroków, na ósmy zeskok i zmiana kierunku, też 8 kroków. Na „un, dos, tres” wyznaczona osoba z
każdej pary wchodzi do środka koła twarzą do partnera, podają obie ręce i tańczą jak na początku ze zmianą
kierunku. Na kolejne „un, dos, tres” powrót ze środka koła na swoje miejsce.
Le bastringlo – taniec francuski
klepanie: klaskanie:
iq iq
Budowa AB.
A: klepanie o kolana i klaskanie w rytmie:
B: ruch improwizowany przez prowadzącego lub przez tańczących
Warianty:
1. Kółeczka 5-osobowe. Cz. A bez zmian, cz. B – improwizacja kolejnych tancerzy
2. W parach, cz. A bez zmian, w cz. B „haczyk” za prawe ręce ze swoją parą, a za lewe z kimś innym.
3. W części A klaskanie najpierw w swoje ręce a potem w ręce partnera
:
q
q
q
q
q
Zaczarowany krąg – Irlandia
Podział na „1” (panie) i „2” (panowie). Ustawienie parami w kole wiązanym, przodem do środka.
Wszyscy: 4 kroki do środka, 4 kroki powrót tyłem – 2x
Panie: 4 kroki do środka, na 4-ty klasnąć, powrót tyłem
Panowie: 4 kroki do środka i zwrot do następnej 1-ki.
Taniec dos a dos 8 kroków w prawo, 8 w lewo, na końcu panowie (2-ki) muszą się znaleźć po właściwej stronie
nowej 1-ki (pani). Panowie wędrują do kolejnych 1-nek, w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara.
779480091.003.png
Tumpalala
Ustawienie w kole wiązanym
takty 1-4 – kroki dostawianie w prawo [odstaw: ręce w dół, dostaw: w górę] – 8 kroków
takty 5-8 – 3 kroki do przodu klaśnięcie z przodu, 3 kroki do tyłu klaśnięcie z tyłu– 2x
takty 9-14 – skok z półobrotem na szeroko rozstawionych nogach i powrót drobnymi kroczkami do pozycji
poprzedniej, ręce zostają złączone z tyłu (tak jak były po klaśnięciu)
takty 15-16 – dostawianie nogi w kole wiązanym, jak na początku – 4 kroki
takty 17-18 – w pochyleniu drobne kroczki do środka koła, ręce w górę i na koniec okrzyk z klaśnięciem
„nożycowym” przed sobą
Hej-jo – Chiny
stuknięcie kijkiem o kijek
stuknięcie kijkami o podłogę
„Tańczący”:
takt 1.: „raz” – wkłada jedną nogę pomiędzy kijki uderzające właśnie o podłogę,
„dwa” – unosi tę nogę w górę
takt 2.: j.w.
takt 3.: „raz” – stawia jedną nogę pomiędzy kijkami
„dwa” – dostawia do niej drugą i szybko wyskakuje obunóż na przeciwną stronę niż ta, od której zaczynał
takt 4.: stoi obok kijków i przygotowuje się do wykonania takich samych ruchów jak poprzednio, ale w drugą
stronę, zaczynając drugą nogą niż poprzednio
779480091.004.png
La Botella – taniec i zabawa z Meksyku
Pary w dwóch kołach współśrodkowych. Budowa ABCB. Części A i C mają po 8 taktów [około 16 kroków],
część B jest krótsza – 8 taktów [4+4, nie ma powtórki]
A: Pary idą trzymając się za ręce lub za butelkę. Na końcu frazy zmiana rąk i kierunku, powtórka w druga
stronę [najpierw w prawo, potem w lewo]. Na końcu drugiej frazy stawiają butelkę na podłodze między sobą.
Chłopcy powinni tworzyć koło wewnętrzne, dziewczęta zewnętrzne.
B: krok dostawny w prawo[odstaw prawą, dostaw lewą – 4x]. Powtórka w lewo [każde koło w swoje prawo i
swoje lewo!!!]. Uwaga: 4 takty w prawo, 4 w lewo, dalej już nie ma powtórki.
C: osoby z koła wewnętrznego proponują jakieś kroki lub ruchy rąk wokół butelki – 8 taktów. Przy powtórce
partner z zewnętrznego musi je powtórzyć. Można też zrobić krótszą propozycję, 4-taktową, po powtórzeniu
przez partnera zrobić ją jeszcze raz lub zaproponować kolejną.
B: kroki jak w B, ale teraz wokół „swojej” butelki, każdy z partnerów najpierw 4 w swoje prawo, a potem 4 w
swoje lewo. Na końcu obie osoby z pary próbują złapać butelkę. Ten, który wygrał, może wybrać sposób
trzymania i np. improwizacji w części C.
Całość powtarza się od początku. Za drugim razem w części C improwizują osoby z koła zewnętrznego .
Przy trzecim powtórzeniu całości – dowolnie.
Polskie tańce
Koza – taniec ze śpiewem – Mazowsze
1. Na co Maciek koze bije? Za te dwa ucynki:
co nie dała skopka mleka, nie be-do dwa serki.
2. Nie bij Maćku, nie bij ze mnie. Już za się poprawie.
Tylko ty mnie dobrze napaś na zielonej trawie.
Ustawienie po 3 pary, trzymanie za ręce. Dwie pary jedna za drugą, trzecia przed nimi, przodem zwrócona do nich.
Taniec polega na nieustannym przewijaniu się każdej z par pod uniesionymi rękami innej pary. Najpierw przechodzi
pierwsza z dwóch par przez „bramkę” utworzoną przez parę trzecią i zwrócona do niej przodem. Po przejściu para
wykonuje pół obrotu, tak, aby przyjąć pozycję początkowego ustawienia owej trzeciej pary. W tym czasie trzecia para
przechodzi przez bramkę utworzoną przez druga parę i po przejściu również wykonuje pół obrotu. W tym samym czasie
druga para przechodzi przez bramkę odwróconej już pierwszej pary. I tak dalej, na zmianę, dopóki tancerze się nie
zmęczą lub dopóki się nie pomylą.*
* Opis i schemat tańca podaję za:
Grażyna Dąbrowska „Tańcujże dobrze”.
779480091.005.png
Kaczok – taniec śląski
Ustawienie: 4 pary w kwadracie, naprzeciwko siebie. Budowa ABC.
A: Dwie pary stojące naprzeciwko zamieniają się miejscami idąc krokiem polonezowym. Na końcu odwracają
się do siebie i wykonują ukłon. Tak samo robią dwie pozostałe pary – zamiana miejscami i ukłon.
B: Wszystkie pary (8 osób) wiążą koło i [nadal krokiem polonezowym] idą w prawo, a potem w lewo [12+12
kroków]
C: Wszyscy z ósemki podają prawe ręce tworząc młynek i biegną drobnymi kroczkami w jedną stronę; przy
powtórzeniu melodii zmiana rąk na lewe i bieg w drugą stronę.
Kłaniany – taniec z Wielkopolski, występuje też na Śląsku
Ustawienie w parach na okręgu koła, ręce oparte na ramionach lub podane w łódeczkę. Budowa ABC
A: cwał boczny
B: puszczenie rąk i 2x niski ukłon
C: 3x klaskanie w swoje ręce
3x przytupywanie w miejscu
3x grożenie partnerowi palcem i obrót wokół własnej osi
2x!
Zabawy taneczne
Non such [Specknerin] – Anglia XVII w.
Ustawienie w kole wiązanym. Budowa ABCBDB
A: 8 kroków w prawo, 8 w lewo, na ósmy zwrot do środka koła
B: 4 kroki do środka z równoczesnym uniesienie rąk na wysokość ramion, powrót tyłem 4 krokami,
opuszczenie rąk – 2x
C: 4 kroki dostawne do boku w prawo – prawa odstawić, lewa dołączyć, prawa odstawić, lewa dołączyć. To
samo w lewą stronę.
D: krzyżowanie nóg – prawa do boku, lewa przed prawą, prawa do boku, lewa za prawą, pełny obrót 4 krokami
– PLPL (ostatni krok lewą – dołączyć do prawej bez przeniesienia ciężaru). To samo w lewą stronę.
Carolan’s Welcom
Metrum trójdzielne, ustawienie w kole wiązanym
3 kroki w przód od prawej nogi, potem 3 od lewej, następnie zwrot do środka koła, kołysanie na prawą nogę, na
lewą, 3 kroki do środka koła, 3 od środka – tyłem (powrót), obrót dookoła swojej osi (trzeba puścić ręce).
Można powtórzyć w parach.
Światło twojego uśmiechu – Izrael
Budowa AB. Ustawienie w kole wiązanym
A: 8 kroków w prawo od prawej nogi. Ósmy – dołączyć lewą do prawej i zwrot do środka koła.
8 kroków w lewo, ósmy – dołączyć prawą do lewej i zwrot do środka koła.
B: 4 drobne kroki do środka koła od prawej nogi z równoczesnym uniesieniem rąk aż do ugięcia w łokciach,
4 kroki kołysania od prawej strony
4 kroki do tyłu z równoczesnym opadaniem rąk
4 kroki kołysania.
Piosenka Raz dwa trzy
Raz, dwa, trzy [klaskanie] ja i ty [pokazujemy na siebie i na przeciwko]
taki uśmiech [pokazać rękami nad głową] mamy my [pokazujemy samego siebie].
Radość tak [kciuki do góry] smutek fee [ręce w dół]
muszę złapać ……… (np. ręce, nogi, palce, uszy, stopy…) twe [łapiemy sąsiadów za to, co było wymienione].
779480091.006.png 779480091.001.png
Mrówki – zabawa
Ta linijka służy do
improwizacji tekstu i gestów
Ustawienie w kole. Tekst do śpiewania [pokazujemy wymienione części ciała lub obrazujemy słowa]:
Ręce, głowa, uszy, nos
Mrówki mają ciężki los
Broda, brzuszek, siły moc
One też pracują całą noc
I podają i podają i podają i [w piłkę (gol)/ w karty(as)] grają [lub mlaskają (mniam)/ psa udają]: hau hau hau…
W następnej części muzyki mrówki wędrują po: plecach/ biodrach/ kolanach/ kostkach… – w zależności od
inwencji prowadzącego. Uczestnicy chodzą wtedy w kole.
Po przygrywce zabawa rozpoczyna się od początku, za każdym razem należy modyfikować tekst.
Zabawa w lodowe figury
Zamarzanie i wytrwanie bez ruchu – można szukać najciekawszej figury, którą potem wszyscy powtórzą.
Zamarzanie z innym dzieckiem, np. 1) palcem wskazującym, 2) głową, 3) plecami, 4) brzuchem, 5)
łokciem, 6) dowolnie wybraną częścią. Po każdym zamarznięciu wspólny spacerek przymarzniętych
osób .
Zamarzanie z wyciągniętymi w górę dłońmi (jak drzewa) i odmarzanie na sygnał dźwiękowy kolejnych
partii ciała: nadgarstki, łokcie, ramiona i głowa, kolana, aż do leżenia. Można robić na glissandzie
instrumentalnym, albo na trójkąt.
Zabawy z guzikami
Granie na guzikach . Naśladowanie rytmu – najpierw za każdym razem w inny sposób, potem w zależności
od rejestrów – jak nisko to o podłogę, jak wysoko to o ściany, parapety, a jak średnio to guzikiem o guzki.
Rozpoznawanie tempa . Wolno – powoli spacerują „duże guziki”, szybko – biegają/skaczą) małe, średnio –
maszerują średnie.
Rozpoznawanie dynamiki . Muzyka głośna – poruszają się tylko osoby z dużymi guzikami, cicha – z
małymi, średnia – ze średnimi.
Zabawa ruchowa Bingo . [Budowa ABC]
Każdy ma 1 guzik (lub kotylion) z pary (musi być tyle par guzików ile jest par osób) i szuka swojego
partnera.
A – Pary idą w kole
B – pary tańczą bocznym cwałem
C – pary zamieniają guziki (nie w parze!) i szukają nowych partnerów.
Lustro . W parach – jedna osoba naśladuje ruchy drugiej, na umówiony sygnał zmiana.
Zdalne kierowanie . Na podłodze w rzędzie ułożone tyle guzików ile jest osób. Każdemu guzikowi jest
przyporządkowana jedna osoba. Prowadzący siedzi przodem do nich i przesuwa guziki, a odpowiadające im
osoby realizują ruch swoich guzików. Potem prowadzący się zmienia.
Układanie obrazków z guzików do muzyki.
Zagadki słuchowe – w 3 pojemnikach jest różna ilość guzików (1, kilka, dużo). Prowadzący realizuje rytm
przy ich użyciu, a wybrana osoba powtarza odgłosy we właściwej odległości.
Układanie rytmów – analogicznie do zabaw z kubeczkami – duży guzik to półnuta, średni to ćwierćnuta,
mały to ósemka, można je odczytywać używając sylaby kodalyowskie.
Układanie ostinato w grupach i stworzenie z nich partytury.
Zabawa w szukanie wędrującego w kole z rąk do rąk guzika (do melodii Krąży pierścień ).
779480091.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin