Scenariusz zajęć matematycznych (6).doc

(39 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 10

 

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich do  programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 10

 

TEMAT: Ciasteczka

ZAGADNIENIE: Dodawanie i odejmowanie, rozdawanie i rozdzielanie

 

1.„Na dzień dobry”

§         „Iskierka”-  integrująca zabawa zespołowa

CEL: integrowanie grupy przez wspólne działanie

JAK? Kolejno „przekazujemy iskierkę” przez lekki uścisk prawą dłonią ,dłoni dziecka siedzącego obok, wszyscy trzymamy się za ręce przez cały czas zabawy,

„ iskierka” (czyli uścisk) powinna wrócić do dziecka rozpoczynającego zabawę

 

§         Jestem tu!.. – zabawa integrująca

CEL:  imienne przywitanie wszystkich uczestników zabawy

JAK? Osoba prowadząca zabawę zwraca się do każdego uczestnika , następnie rolę przejmuje kolejne  dziecko i zwraca się do sąsiada, piosenka nr 5 cz.I „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Powiedz...(np. Aniu) – jestem tu!    /zabawę rozpoczyna prowadzący wywołując dziecko

Jestem tu! Jestem tu                       /Dziecko odpowiada:

 

Wszyscy odpowiadają , klaszczą w ręce lub uderzają o kolana

Cieszymy się ,że jesteś tu, jesteś tu , jesteś tu...

Cieszymy się , aż brak nam tchu, że jesteś z nami tu!

 

2.„Prawa ręka

§         „Prawa ręka w przód” – zabawa orientacyjno- porządkowa

CEL: nabywanie umiejętności orientacji w schemacie ciała

JAK? Mówimy rytmicznie rymowankę z równoczesnym wykonywaniem następujących czynności:

 

Jesteśmy 2 niedźwiadki...                            /na przemian poruszamy raz prawą raz lewa ręką w rytm

                                                                      mówionego wierszyka

Dwa małe uszatki...                            /j.w.

Lubimy jeść miód...                            /j.w.

Prawa ręka w przód!                            /wysuwamy prawą rękę przed siebie i oznaczmy je

                                                                      frotkami

Zabawę można powtórzyć kilka razy w różnym tempie zmieniając części ciała np. prawa noga wprzód itp./

 

3.„Ile? Tyle

§         „Dla kogo ciasteczko?”- zabawa logiczna z kostką

CEL: rozdzielanie przedmiotów wg umowy, każdy ma dostać tyle samo

JAK? Ustawiamy 2 miseczki: jedną dla „syneczka’, drugą dla „córeczek”

1.      rzucamy kostką do gry, gdy kostka wskaże 2,3 lub 4 mówimy „ dwa (trzy lub cztery) ciasteczka dla syneczka, jeżeli kostka wskaże 5 lub 6 mówimy : pięć (lub sześć) ciasteczek dla córeczek, w obu przypadkach umieszczamy w odpowiedniej miseczce wskazaną liczbę ciasteczek, przy kolejnych powtórzeniach dodajemy do poprzednich

2.      gdy kostka wskaże 1 mówimy;

      Jedno ciasteczko  tylko mam              

      Więc ...zjem...sam?                                         

3.      przeliczamy ciasteczka dla syneczka zastanawiamy się czy jest ich dużo i na ile dni ich wystarczy jeśli syneczek będzie jadł

- jedno ciasteczko na dzień

- dwa ciasteczka na dzień (układamy po dwa) itp.

4.      przeliczamy ciasteczka dla córeczek, rozdzielamy po równo ( przydzielając kolejno po jednym ) między 2 córeczki, 3 córeczki

 

§         „W cukierni” – zabawa tematyczna

      CEL? Ustalanie wyniku dodawania i odejmowania na podstawie manipulowania  

     przedmiotami, rachowanie na zbiorach zastępczych

       JAK? wymyślamy różne smaki ciasteczek i układamy je na tacy,

        1) upiekłam ciastko czekoladowe np.2  (układamy ciastko na tacy wykorzystując  

         zastępniki)

     2) upiekłam ciastko orzechowe np. 3  ( j.w.)

     3) ustalamy, że w cukierni jest 10 ciastek ( przeliczamy )

4) opowiadamy o przychodzących do cukierni klientach – każdy kupuje jedno lub dwa ciasteczka, po każdym zakupie odkładamy  odpowiednią  liczbę liczmanów mówiąc „ Było 10 ciastek w cukierni. Maciuś kupił 2 ciasteczka .Ile ciastek zostało ? itp.

5)w papierowych torebkach znajduje się różna liczba ciastek, przeliczamy ciastka z

kolejnych torebek i na nich rysujemy odpowiednią liczbę kropek

 

4.„Ważny wyraz”   -SKLEP, SKLEPIK

CEL: całościowe odpoznawanie wyrazu 

JAK?  Prezentujemy różne opakowania po towarach np. torebka po cukrze , po czekoladzie, po ryżu. Umawiamy się , że te towary kupiliśmy w sklepiku, a w sklepie kupujemy duże towary np. meble, porównujemy wyrazy  , głoskujemy, wypowiadamy cicho i głośno itp.

 

5.      ćwiczenia grafomotoryczne„ ciasteczka”

CEL:  rozwijanie motoryki małej , wyobraźni i fantazji

JAK? Ozdabiamy kartę nr I.-10 wg własnego  pomysłu

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

POMOCE:

1.      piosenka

2.      tekturowe ciasteczka, liczmany

3.      2 koszyczki lub pojemniki

4.      taca, kostka do gry z odpowiednią liczbą kropek

5.      opakowania po towarach

6.      karty ćwiczeń

 

sklep

 

sklepik

 

baton    tort  deser

lody  ciastko

kremowe

 

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin