Scenariusz zajęć 3.doc

(40 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć

Scenariusz zajęć

 

Data: 01.02.2006

Temat kompleksowy: „Kosmiczny tydzień”

Temat dnia: „Czy jest ktoś w kosmosie?”

Grupa: 5- latki

 

Cele operacyjne:

·                    zna wybrane planety Układu słonecznego

·                    przelicza w zakresie 6

·                    potrafi samodzielnie wykonać rakietę kosmiczną – rozwijanie zdolności manualnych

 

Metody:

·                    czynna - samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych dziecku

·                      słowna – rozmowa, wiersz

 

Formy:

·                    zbiorowa

·                    indywidualna

·                    zespołowa

 

Środki dydaktyczne:

·                    figury geometryczne ( koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty)- klocki

·                    karty do pracy w grupach – załącznik

·                    ilustracja Układu słonecznego

·                    wiersz J. Ruth – Charlewskiej  „Ja i Ufo”

·                    rolka od papieru, skrzydła, stożek – dla każdego dziecka

·                    kolorowy papier, klej , nożyczki

 

Przebieg zajęć

 

1. Powitanie

 

Przekazywanie iskierki przyjaźni poprzez ucho.

 

2. Układanie sylwety rakiety  z klocków w kształcie figur geometrycznych.

 

N. pokazuje dz. kolejne figury geometryczne i prosi o nazwanie ich (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt)

N. stawia na środku sali kosz z klockami i prosi dzieci, a aby wzięły po tyle ile są w stanie unieść.

N. prosi o ułożenie z tych klocków rakiety.

 

3. Przeliczanie klocków użytych do ułożenia rakiety.

 

Dz. liczą klocki, a następnie porównują liczbę użytych klocków między sobą.

 

4. Praca w zespołach.

 

N. dzieli dzieci na 3 zespoły poprzez odliczanie do 3. Każdej grupie rozdaje po dwie kartki, z których na jednej znajduje się rakieta, a na drugiej rakieta z brakującymi elementami. Zadaniem dzieci jest policzenie brakujących elementów w rakiecie i dorysowanie ich kolorowym mazakiem.

 

5. Zabawa ruchowa „Przylecieliśmy na Marsa”.

 

Dz. naśladują lot rakietą-tworząc kilka rzędów i poruszają się po sali. Potem następuje lądowanie na Marsie- dz. poruszają się w rozsypce podskokami po sali, a następnie – powrót na ziemię- tworzą rzędy i szybko poruszają się po sali.

 

 

6. Oglądanie obrazka przedstawiającego Układ słoneczny.

 

N. wiesza na tablicy Układ słoneczny, a następnie nazywa kolejne planety oraz pokrótce opisuje każdą z nich.

N. zadaje pytania:

Przyglądając się tej ilustracji jak myślicie:

·                    Która planeta jest największa? (Słońce)

·                    Którą planetą od Słońca jest Ziemia? (3)

·                    Która planeta podoba wam się najbardziej i dlaczego?

 

7. Wiersz J. Ruth – Charlewskiej  „Ja i Ufo”.

 

N. czyta wiersz:

 

Nocą czarną, ciemną, głuchą

Na mój ogród spadło Ufo.

Pewnie zepsuł im się talerz

Lub nie chcieli lecieć dalej.

I wylazły dwie pokraki,

Każdy inny, taki siaki,

Miały oczy jak szpareczki,

Ręce cienki jak niteczki,

Nosy grube jak cebula

Każdy futrem się otulał,

Włosy mieli krótko ścięte

I ogony jak diablęta

Dziwili się w gęstym mroku,

Że na Ziemi taki spokój.

Ja przez okno ich widziałem

I zupełnie się nie bałem.

 

8. Rozmowa na temat wiersza.

 

N. zadaje pytania:

·                    Kto wylądował w ogródku? (Ufoludki)

·                    Jak wyglądały ufoludki? (oczy jak szparki, ręce jak nitki nosy jak cebula, włosy krótko ścięte, ogony jak diablęta)

·                    Czy chłopiec bał się ich? (nie)

·                    Czy wierzycie w ufoludki?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat: Wykonywanie rakiety kosmicznej z rolki od papieru toaletowego

 

I. CZĘŚĆ WSTĘPNA

 

1. Przygotowanie potrzebnych materiałów i przyborów

2. Zainspirowanie dzieci do pracy:

Rozmowa z dziećmi z czego składa się rakieta (jak jest zbudowana- silniki rakietowe, dziób, skrzydła, człon rakiety)

 

II. CZĘŚĆ GŁÓWNA

 

N. pokazuje dzieciom elementy, z których będą wykonywać rakietę:

·                    rolka od papieru

·                    skrzydła (dwa trójkąty równoramienne)

·                    dziób (stożek)

 

N. omawia wykonanie rakiety wraz z pokazem.

Do rolki od papieru przyklejamy okna, które sami wytniecie, po jej bokach skrzydła z trójkątów, a na górze rakiety umieszczamy dziób.

N. prosi o wykonanie rakiety.

 

III. ZAKOŃCZENIE

 

N. podpisuje prace dzieci.

Dz. porządkują miejsca pracy

N. omawia wraz z dziećmi prace i prosi je o wypowiedzenie się na temat prac swoich kolegów.

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin