wyklady---prof.-henryk-gasiul.doc

(463 KB) Pobierz
Wykład I

WYKŁAD I

Czym są emocje ? psychologia emocji jest specyficzną teorią zachowania. Obejmuje stany emocjonalne, motywacyjne, zachowania. Emocja pochodzi od łacińskich dwóch słów:

E- wzmocnienie oznacza Z mover – poruszać się ( ruszać się z wewnątrz)

Ruch pochodzący z wewnątrz. Emocje to ruszanie się poza stan dotychczasowy – zakłócenie pewnego stanu rzeczy. Definicje emocji są bardzo kłopotliwe:

Paul Young mówił że tak naprawdę 8 rodzajów zjawisk można by nazwać emocjami :

1.       proste uczucia przyjemności i nieprzyjemności związane z zapachami, smakami, kolorami, bodźcami

2.       negatywne odczucia głodu, chłodu, pragnienia, zmęczenia i pozytywne odczucia : jedzenia, wypróżnienia. itp

3.       uczucia związane z podejmowanymi czynnościami ( pragnienie zaspokojeniem popędu, uczucia związane z oburzeniem, zadowoleniem itp.)

4.       uczucia moralne, estetyczne, społeczne, religijne, intelektualne, np. sentymenty, te które bazują na wcześniejszym zachowaniu, doświadczeniu.

5.       Nastroje – radości, smutku, uniesienia

6.       Patologiczne afekty – głęboka depresja, strach, mania

7.       Śmiech, płacz, zakłopotanie, wstyd, cierpienie, poniżenie ( czyste stany emocjonalne)

8.       Typu temperamentalne – procesy emocjonalne – melancholijny, depresyjny, flegmatyczny, nastrojowy itp.

Emocje mogą być definiowane z różnych opcji: 2 poziomu psychologii psychoanalitycznej, behawioralnej, itp. Współczesne źródła różnic interpretacji emocji tak naprawdę wynikają z pewnych orientacji na fizjologiczną psychologię i wtedy podkreśla, że wszelkie emocje są interpretowane w kategoriach fizjologicznych. Emocji jako takich nie ma tylko, są to pobudzenia fizjologiczne. Druga ścieżka akcentuje charakter, aspekt podmiotowy – wskazuje na fakt doświadczenia pewnych stanów świadomości. Emocje to szereg wewnętrznych procesów, które dalej uaktywniają ciąg reakcji fizjologicznych.

Definicja autorska emocji naszego profesora:

Emocje to są te stany, procesy, które dają szansę wyrażania jednostkowego, jedynego. Bezpośredni, czuły sygnał, który pokazuje, co się dzieje w osobowości. Stany emocjonalne są formą interakcji. Emocja jest sposobem odpowiadania na jakość i rodzaj danej interakcji. Może być interakcja we mnie, z moimi wartościami z moim ciałem. A więc jeszcze raz:

EMOCJA to sposób odpowiadania na rodzaj interakcji lub jeszcze inaczej sposób doświadczania jakości interakcji. Emocja jest formą odpowiedzi organizmicznej – emocja tworzy jedną zespoloną całość – reaguje emocjonalnie jako całość ( ciało + odczucia + stany ducha ) Rodzaj interakcji świadczy o tym z jakim aspektem rzeczywistości mamy do czynienia ( ja – dźwięk, ja – osoba ß rodzaje interakcji)

W definicji użyty jest zwrot: emocja jest formą odpowiedzi Odpowiadanie na rodzaj interakcji oznacza, że człowiek jest kimś aktywnym w tworzeniu emocji. Mogę np. wzbudzać w sobie emocje pozytywne, negatywne. Czyli ja nie tylko reaguję, ale również tworzę emocje. Zwracając uwagę na fakt, że emocja jest sposobem odpowiadania na rodzaj i jakość interakcji podkreśla się tym samym jaką naturę ma człowiek. Jeśli emocja nie byłaby również formą odpowiadania to oznaczałoby to, że strony emocjonalne mogą kierować człowiekiem, sterować nim. Nie chodzi o to, że człowiek nie podlega emocjom, ale że ma szansę na ich kontrolowanie. Czasami w emocje wchodzimy siłą woli, ale uczymy się stawania podmiotem. Ta interakcja zakłada również pewną synchroniczność dyspozycji podmiotu i obiektu, który wchodzi w interakcje z tym podmiotem. Np. małe dziecko nie zareaguje na to, że wódeczka jest dobra bo ono jej „ nie czuje” a pan profesor Gasiul reaguje i to wzbudza emocje. To jest jakaś hierarhia między napięciem wypływającym z podmiotu a obiektem. Wg Gasiula wszystkie zjawiska emocjonalne można sprowadzić do 4 kategorii, poziomów:

1.       poz. predyspozycji emocjonalnej ( najniższy poziom) Predyspozycja oznacza możność danego sposobu odpowiadania na rodzaj interakcji i jej jakość. O predyspozycji stanowią właściwości natury ludzkiej. Mogą o nim decydować elementy neurofizjologiczne – natura tworzy układ. Np. taka predyspozycja - przewaga pobudzenia nad hamowaniem – skutek, kora jest nadmiernie stymulowana – dalej: powoduje to pewne skłonności do pewnych zachowań. Ale organizm jest podporządkowany zasadzie homeostazy to nadmierne pobudzenie powoduje to, że ja jestem prowokowany przez biologię do przywrucenia homeostazy

2.       poz. Dyspozycji emocjonalnej – skłonność do łatwiejszego wzbudzania emocji. Bo poziom predyspozycji oznacza jaki mechanizm może leżeć u podłoża tego, żeby kształtować dyspozycję. Jeśli u podłoża mamy mechanizm przewagi pobudzenia nad hamowaniem to w tej predyspozycji  on wyznacza dyspozycję do zachowania introwertycznego, ponieważ jest potrzeba równowagi., jak jest za duże pobudzenie to człowiek ucieka od stymulacji, zamyka się. Przy powtarzalności tego układu to się zamienia w stałą dyspozycję

3.       a więc dyspozycja jest wynikiem pewnych doświadczeń. W efekcie ta dyspozycja powoduje, że mogą powstać we mnie różne stany emocjonalne. Mogą one mieć charakter utrzymujących się skłonności.

4.       Proces – to jak w tej chwili odpowiadam, reaguję, co się w tej chwili dzieje.

Jakie problemy ma psychologia jeśli chodzi o kwestie związane z emocjami.

1.       czy mam do czynienia z kategoriami, czy z wymiarami emocji. Mamy skłonność do kategoryzowania emocji( opisujemy strach, lęk, radość itp.) Powstaje wtedy problem – ile tych kategorii można uchwycić? Czy są tylko kategorie podstawowe, czy są też wtórne? Dlaczego powstają różne typologie Plutich(?) uważa że istnieją podstawowe kategorie emocji: radość., gniew, akceptacja, smutek, lęk, zdziwienie, antycypacja. Jaki jest klucz do tego, aby te kategorie były podstawowe? Kryterium to zachowanie On mówi, że emocja powstała, ponieważ człowiek musiał się przystosować, emocja była formą reakcji na to co działo się w środowisku i emocja służyła spełnianiu dążeń ludzkich. Poznanie musiało służyć emocjom, a nie odwrotnie. Oprócz emocji pierwotnych są też wtórne – tworzą się przez powiązanie z emocjami pierwotnymi. Np. powiązanie emocji lęku, daje emocję wtórną – submisji – podlegania, zdziwienie – rozczarowanie, wstręt, gniew – pogarda. Powstała bryła emocji. Im wyżej położona emocja tym bardziej intensywna. Emocje położone blisko siebie są podobne i odwrotnie. Kluczem do zrozumienia, dlaczego są kategorie jest motyw, ( prototypowy wzorzec zachowania) Każde zachowanie jest związane z sobie właściwą emocją. Inaczej jest, gdy się uważa, że kategorie nie są dobre – ważniejsze są wymiary emocji ( np. Wundt – uważał, że emocji jest więcej niż wrażeń. Emocja może być bardziej lub mniej intensywna, jest to też wymiarowość. Żeby zrozumieć, dlaczego emocje różnią się między sobą, może być przyjęcie takiego klucza: z jednej strony rodzaj interakcji, z drugiej strony motyw, który wzbudza emocje.

2.       Emocje pierwotne i wtórne >>>

WYKLAD II

Pojęcie emocji budzi pewne kontrowersje jest to pojęcie dość dokuczliwe, ponieważ określenie, czym jest emocja wymaga przyjęcia pierwotnych założeń, określenia pewnego kontekstu w jakim te emocje się rozważa. Pojmowanie emocji jako pewnych jakości doświadczeń interaktywnych, doświadczenie jakości tej interakcji jest STANEM EMOCJONALNYM. EMOCJA sama w sobie może być również ujęta jako forma odpowiedzi na interakcji Słowo odpowiedz oznacza, że w tworzeniu emocji człowiek jest istotą aktywną.

CZY EMOCJE MOGĄ BYĆ UCHWYCONE JAKO KATEGORIE CZY WYMIARY?

Czy można mówić o kategoriach emocji takich jak radość. smutek, gniew itd, czy też raczej powinno się mówić o emocjach w postaci wymiarów przyjemne - nieprzyjemne, pociągające-odpychające.W efekcie powstaje duże zamieszanie w psychologii, wydaje się, że można te rzeczy pogodzić, na przykładzie (Placzika),bryły emocji-kategorie emocji zależne od jakości interakcji.

O jakości emocji, o kategorii emocji stanowi inność odczuć, które człowiek przeżywa, ale także inność mechanizmów neurofizjologicznych .tkwiących u podłoża emocji.

Podział emocji .'pierwotne i wtórne.

Emocje pierwotne mają podłoże biologiczne i mechanizmy neurofizjologiczne, są to emocje ,które występują u wielu gatunków, do emocji pierwotnych należą te związane z podstawowymi zadaniami adaptacyjnymi., wiążą się z odpowiedziami, reakcjami, stan depresji ducha powoduje zanik świadomości biologicznej. Emocje mają 3 komponenty: przeżyciowy, pasywny, neurofizjologiczny. Czym są uczucia i emocje? Czy można mówić że czymś innym są uczucia a czymś innym emocje. Wiąże się to z podziałem na emocje pierwotne i wtórne.

Uczucia mają komponent namiętny, doświadczeniowy, to co tworzy podstawę biologiczna to emocja. Profesor Łukaszewski uważał, że emocje i uczucia różnią się bardzo.

Emocje mają charakter sytuacyjny np: reakcja gniewem na coś. Uczucia mają charakter trans sytuacyjny np: zakochani mogą reagować różnie emocjonalnie, uczucia są długotrwałe. emocje są krótkotrwałe. Emocje mają charakter jednorodny, uczucia mają charakter różnorodny. Uczucia są przesycone różnymi emocjami.

Aby odpowiedzieć na pytanie, co jest emocją pierwotną a co wtórną, trzeba odpowiedzieć na pytanie, jaka jest natura człowieka? Czy natura człowieka jest taka sama jak natura zwierzęcia, czy wystarczy uniwersalność biologiczna, np czy zwierzę odczuwa poczucie winy, wstyd, czy zwierzę przeżywa uczucia moralne, religijne, praktyczne ,związane z wykonywaną pracą. Nie oczywiście zwierzę nie przeżywa takich uczuć, wskazuje to na inną naturę człowieka, co jest pierwotne u człowieka? Jeśli jest ta natura osobowa, to w tej naturze osobowej jest emotywność, jako dysfunkcja do przeżywania emocjonalnego, pewnych jakości emocjonalnych, ta emotywność jest pewnym atrybutem osobowym, czymś nieuchwytnym, ale ta emotywność ma inny charakter niż emotywność zwierzęcia. Tak naprawdę pierwotność emocji musiała by uwzględnić również poza tą uniwersalnością biologiczną, kulturową naturę osobową człowieka. Te emocje są pierwotne ,które wypływają z natury osobowej człowieka. Do emocji pierwotnych należy: lęk, wina, nie występują u zwierząt. Człowiek bardzo daleko odszedł od natury zwierzęcia, jesteśmy zwierzętami, ale odeszliśmy od zwierzęcia dzięki kulturze, jaką wytwarzamy, dzięki naturze osobowej bardzo daleko odeszliśmy od zaplecza biologicznego. W tym momencie człowiek jakby dysponował naturą biologiczna, mógł ją wykorzystywać na różne sposoby, dzięki atrybutom osoby. Lęk człowieka pomimo uczestniczących w nim elementów biologicznych, nie jest lękiem takim samym jak lęk zwierzęcia, ze względu na inną naturę.

Emocje wtórne to emocje ukształtowane „wytresowane" na bazie dyspozycji, które człowiek posiada do przeżywania, są wynikiem doświadczeń, zderzenia dyspozycji z doświadczeniami, w wyniku doświadczeń mogę reagować na pewne kategorie obiektów, np: mogę reagować na pchłę jako moją przyjaciółkę bo żyję z pchłami, lub wesz jest moją przyjaciółką bo pięknie wygląda. Jest to kwestia indywidualnych doświadczeń, dla innego człowieka,który ma inny system doświadczeń to akurat może być wrogie, wyzwolić agresję. Zatem doświadczenie jest wyznacznikiem  spełniania się emocji. Doświadczenie jest to system jednostkowych elementów, które po spotkaniu się z pewną dyspozycją do pewnego sposobu reagowania powodują, że pewne kategorie włączają się i wyzwalają w nas jakąś odpowiedź. Natomiast kultura jest również bardzo istotny moment, bardziej kluczowy niż jednostkowe doświadczenie. Kultura pokazuje, co jest znaczące a co nie znaczące, jakie wartości są istotne a jakie nieistotne. Moje doświadczenie jest przesycane schematami, tym bardziej jak się pojawi zaburzenie pewnej wartości, moje doświadczenie jest przesycane innymi schematami w rezultacie jak pojawi się naruszenie wartości o pewnej kategorii kulturowo bardzo znaczącej, wyzwalany jest STAN EMOCJONALNY.PEWNA REAKCJA,ODPOWIEDŹ,EMOCJA WTÓRNA, np: na podstawie uczuć religijnych:

jesteś w świątyni Buddy, masz możliwość pewnych doznań religijnych, ale nie takich jak wyznawca. Natomiast jak jesteście w kościele katolickim to na pewno macie inne odczucia religijne niż człowiek, który w tym kościele nie jest. O pierwotności może świadczyć raczej automatyzm, a na wtórność składa się doświadczenie, pewien system wychowania.

Na emocje można spojrzeć z czterech perspektyw:

1. Perspektywa podmiotu-ta. osoba, która przeżywa stan emocjonalny, powstają problemy psychologiczne czy ktoś przezywa coś mocniej czy słabiej. Emocje powodują zmienność obiektów uwagi, zmienia się stan przeżywania zmienia się uwaga, następuje fluktuacja przewrót uwagi, emocje stają się wskaźnikami pewnych znaczeń u człowieka, pewnych znaczących dla niego informacji. Patrząc od tej strony można poznać co dla człowieka jest ważne, jakie wartości są ważne. Te subiektywne doświadczenia dają mi szansę odczytać różne jakości emocji. Z tej perspektywy można najczęściej przeanalizować emocje w ramach poznawczych teorii emocji..

2.Perspektywa z pozycji obserwatora-oserwatorem jest ten, kto obserwuje stany emocjonalne drugiego człowieka. Może obserwować ekspresję ciała.twarz. Obserwowanie stanu zewnętrznego może doprowadzić do określenia pewnych specyficznych właściwości danej osoby. Ta perspektywa mówi o relacjach z otoczeniem o wartościach, o przekonaniach o osoba obserwator zewnętrzny może badać w sposób obiektywny emocje, ponieważ to, co ujawniani na zewnątrz może być rejestrowane przez wielu obserwatorów, w rezultacie powstają w psychologii tzw. skale wyrazu mimicznego.

3.perspektywa społeczna- pozwala spojrzeć na emocje jako na narzucone normy np:

kulturowe, np: wybory miss ta która wygrała musi płakać a ta która przegrała musi się cieszyć, takie są oczekiwania społeczne .idiotyczne zresztą. Społeczność narzuca pewne sposoby przejawiania emocji. Dzięki temu ja poznaję, z jakiej kultury człowiek się wywodzi. Np: Japończycy kłaniają się ciągle w pasja wysiadam przy nich. Krzyż mnie boli.

To jest inna kultura, w latach 40 kultura japońska była uważana za kulturę winy i wstydu.

4.Perspektywa biologiczna-pozwala spojrzeć na emocje od strony angażowanych procesów neurofizjologicznych, jakie biorą udział w powstawaniu emocji.

Właściwości emocji (psychologia ogólna)

Siła, kierunek, jakość, pobudzenie emocjonalne.

Właściwości emocji uchwycone w zasadach psychologii ogólnej.

Jest kilka zasad, które stanowią z jednej strony właściwości emocji a z drugiej strony umożliwiają uporządkowanie wiedzy na temat emocji.

Zasady psychologii emocji.

1. Zasada zróżnicowania emocji.

Ta zasada wskazuje na to, że istnieją odrębne emocje, które różnią się między sobą ze względu na podłoże neurofizjologiczne, ze względu na wzorce ekspresji, wewnętrzne doświadczenia.

2. Zasada współwystępowania i wzajemnego oddziaływania na siebie komponentów emocji.

Każdy komponent emocji powoduje uruchomienie innych komponentów.

Eksperyment.

Dwie grupy osób, którym pokazywano obrazki humorystyczne, jedna grupa osób miała trzymać ołówek między wargami, a druga między zębami. Potem pytano o stopień śmieszności i nasycenia humorem tych rysunków. Okazało się że grupa osób trzymająca ołówek między zębami uważała rysunki za śmieszniejsze niż grupa osób trzymająca ołówek między wargami. Pytanie dlaczego? Z uwagi na komponent ekspresji.

Zaciśnięte wargi - smutek, zęby - ha,ha,ha.... (szeroki uśmiech ).

3.Zasada kształtowania emocji.

Ta zasada wskazuje na to, że emocje nigdy nie występują w postaci pojedynczej Jedna emocja ma tendencje do uruchamiana innych emocji, tworzy swoisty łańcuch

4.Zasada emocjonalnej komunikacji.

Człowiek najpełniej komunikuje się przez zewnętrzną ekspresję. Np; mimika – pewne grymasy mogą być inaczej odczytywane przez drugiego człowieka. Następuje kodowanie i dekodowanie ekspresji emocji. Jest to bardzo ważna zasada. Dzięki temu dziecko uczy się poznawać własne stany emocjonalne. Istnieje fizjonoiniczna teoria, dziecko przez twarz matki odbija siebie. Emocje wyrażane na zewnątrz dają szansę bycia komunikowalnym komuś innemu.

5.Zasada emocje jako czynniki ułatwiające własny rozwój osobisty i przywiązanie emocjonalne. Emocje tworzą koloryt człowieka, wskazują na jakość przebiegu interakcji spełniania się człowieka, o zadowoleniu z tego co robi. W efekcie dzięki temu emocje są sygnałem - to jak człowiek się czuje: osobą rozwijającą się czy nie, przystosowaną czy nie. Wyzwala u innego człowieka stany emocjonalne i podnosi swój poziom rozwoju.

Np: rozwaliłem sobie zegarek i się cieszę radośnie z tego, że taki ze mnie inżynier. W tym momencie ten uśmiech radości na gębie jest odczytywany przez kogoś-mamusie i widzę, że ona się wcale nie cieszy. Tylko wręcz przeciwnie. Ten stan emocjonalny zostaje kodowany jako sygnał, że tak się nie powinno robić. Ta zasada wskazuje na to że emocje mogą wpływać na interpersonalne więzi. Emocje są też wskaźnikiem pewnych zaburzeń. Np: patrząc na psychopatę nie ma uczuć wyższych. Nie ma komunikowalności ani szans na rozwój.

6.Zasada interaktywnych systemów.

Stany emocjonalne powodują zmiany w zakresie różnych innych stanów psychicznych człowieka: motywacji, poznania. Zasada ta wskazuje na to że występuje ścisła zależność między emocją a innymi systemami psychicznymi. Emocja wzbudzona zawsze powoduje oddziaływanie na inne procesy psychiczne: myślenie, działanie, spostrzeganie.

7.Zasada wrodzonych funkcji adaptacyjnych i psychopatologii. Emocję pełnią pewną role w przystosowaniu się człowieka do otoczenia. Zasada ta mówi o tym że pewne emocje pełnią pewne konkretne funkcje adaptacyjne. Np: emocja gniewu daje szansę przystosowania W psychopatolgi emocje nie mogą prowadzić do stanów patologicznych. Mechanizmy obronne mogą prowadzić do patologii.

8.Zasada emocjonalnego zarażana się.

Emocja doznawana u jednej osoby może być wyzwalać zbieżne stany u innych. Ta zasada może tłumaczyć pewne grupowe zachowania ludzi.

9.Zasada selfregulacji sobą wykorzystania emocji

Kontrola własnych emocji dzięki temu, że są równe komponenty.

Klasyczne teorie emocji

Wiliam James C.C.Lange

1- percepcja jakiegoś zdarzenia

2- percepcja zmian cielesnych

3- wnioskowanie o przyczynie zmian cielesnych

 

Walter Cannon - fizjologiczna teoria wzgórzowa emocji schemat połączeń między różnymi strukturami w/g

wzgórzowej teorii emocji W.Canona.

Teoria Magdy Arnol

R-receptor

SP- stacje przekaźnikowe

Ew- ewaluacja

N- niepokój

W- wrogość

SUŃ – układ sympatyczny

PUN – para sympatyczny układ

 

WYKŁAD III

CD teorii emocji Teoria Roberta Leepera

Autor kładzie nacisk na poznanie motywacja jest kryterium rozróżnienia emocji,np w stanie lęku-ucieczka. Emocje są motywami powodującymi pewne zachowania, działania, akty. Procesy emocjonalne będą tak długotrwałe jak długo będzie trwała sklonnaść do pewnego działania, dlatego emocje można nazwać motywami. Przy powstawaniu procesu emocjonalnego bardzo istotny udział ma poznanie, nie ma możliwości powstania motywacji, jeżeli nie ma percepcji. Tak na prawdę procesy percepcyjne są procesami, które musza zaistnieć i które tym samym dają szansę rozpoznania skutków działania.

Procesy percepcyjne są bardzo istotne ale nie tylko od nich zależy emocja, emocja zależy tez od tego jakie działania zostają wzbudzone. Nazwę tej teorii można uprościć jako MOTYWACYJNA TEORIE EMOCJI. Zrozumieć emocje to zrozumieć motywacje, to zrozumieć, jakie działania wyzwalają pewne stany.

TEORIA W.JAMESA -teoria peryferalna

TEORIA M.ARNOLD- teoria poznawcza

TEORIA LEEPERA -teoria motywacyjna. Tutaj tabelka nr. 4

Gdybyśmy np. wzięli teorie Jamesa tzw. peryferalna, gdyż on uważa, ze w wyniku zmian cielesnych, na peryferiach -peryferalna. Teoria Arnold poznawcza, gdyż emocje powstają w wyniku poznania. Najpierw jest rejestracja sytuacji, pojawiają się zmiany cielesne emocje potem. U Arnold,



to jest tez kobitka ,która myśli nienormalnie, mimo ze jest kobitka, podobnie jak James, tylko używa innych pojęć, występuje u niej pojęcie postawy motorycznej, jest ona charakterystyczna zmiana cielesna w zakresie motoryki. Zmiany motoryczne jak się pojawia, to one ukierunkowują świadomość człowieka, emocja, w wyniku pojawienia się emocji pojawia się działanie u Arnold i Jamesa. U Arnold sytuacja wyzwala zdarzenie najpierw jest ocena oszacowanie sytuacji, w wyniku oceny sytuacji doswiadcz. emocji, czyli jak ja oceniam sytuacje, np w tej chwili wchodzi do sali niedźwiedź,! w tym momencie w wyniku oceny doświadczenie emocji, lub koleżanka jest tak pociągająca ,że wyzwala stan emocjonalny, pojawiaja się zmiany ,mam ochotę podejść i pogłaskać ja po głowie. U leepera ważna motywacja emocja jest tak naprawdę motywem, wejście koleżanki wyzwala we mnie chęć działania. Pragnienie działania jest motywem emocja. Teoria K. Darwina pojawia się współcześnie pod postacią rożnych teorii emocji.

Emocje maja 3 komponenty:

-neurofizjologiczny

-podmiotowy-doswiadczeniowy

-ekspresyjny

Koncepcje neurofizjologiczne:

udział struktur neuronalnych

J.Papez- pojęcie pętli Papeza (kręgu)podłożem jest obwód ,który składa się z kilku struktur,zawiera się w układzie limbicznym.

Krytyczna role w pętli Papeza pełni hipokamp. Pomiędzy strukt.neuronalnymi występuje pewna wzajemna zależność, układ wzbudzania sie,mianowicie sensorycznym wejściem z otoczenia jest chwytanie impulsów przez układ wzgórzowy .Generalnie na pętle Papeza składa się sklepienie przednie wzgórze, zakręt obręczy, kora asocjacyjna, hipokamp



Czasami strumień wrażeń biegnie rożnymi układami, w efekcie może być taki stan ,ze strumień bezpośrednio dociera do układu, który pobudza wzgórze. Krytyczna role w powstawaniu emocji pełni HIPOKAMP. Obwód ten działa jako jedna całość Jak jest pobudzone sklepienie to jest pobudzona calosc.Musimy tez powiedzieć o pewnych wejściach, pewne informacje docierają do pewnych struktur.

Tak na prawdę występują 3 ścieżki doprowadzające impulsy do kory mózg owej, które kora mózgowa odczytuje potem jako stan emocjonalny. Pierwsza ścieżka to strumień myśli, oznacz ze może następować przewodzenie impulsów ze wzgórza bezpośrednio do kory mózgowej -sensorycznej. Czasami występuje taka sytuacja ze jest bezpośrednio drażniona kora sensoryczna. W pętli gdy jest pobudzona kora to są pobudzone układy kojarzeniowe, cala pętla, w rezultacie np; przypominam sobie jak kiedyś bytem na spotkaniu z jakąś osoba, która mi imponowała czymś, strumień myśli dociera od razu do kory sensorycznej. w efekcie wyzwala się pewien stan skojarzenia, pobudzenie wewn. Najpierw musi być percepcja żeby powstały emocje.

Nie przyjmując czy najpierw jest poznanie, czy odczucie, bez względu na to jakim strumieniem płynie to pobudzona jest cała pętla Papeza.

Nowa koncepcja Wisceralnego mózgu - Paula McLeana.

Wielu autorów twierdzi, że McLean zaproponował jedną z najbardziej fascynujących Teorii neurologicznych. McLean rozszerza Pętle. Papaza o pewne dodatkowe struktury: o ciało migdałowate i przegrodę. Teoria ta jest silnie związana ze schematem myślenia ewolucyjnego. Uważał on, że w trakcie ewolucji u ludzi bardziej rozwinęło się przodomózgowie, które posiada gigantyczną strukturę. Oznacza to że mózg składa się z jakby trzech typów mózgu, które różnią się strukturą anatomiczną i procesami chemicznymi. Najstarszy typ mózgu występuje u gadów, drugi typ u ssaków zaś trzeci u naczelnych.

Pierwszy typ mózgu wg niego zabezpieczał ochronę siebie i gatunku. Jego struktury zostały tak rozwinięte aby mogły poprawnie przebiegać procesy zabezpieczenia w pożywienie, możliwość utrzymania partnera. Drugi typ mózgu umożliwiał nowe sposoby zachowania. Chodziło o ułatwienie przebiegu relacji dziecko - matka. Pojawiły się takie formy zachowania jak: lęk, gniew, agresja.

Ten drugi typ mózgu w/g McLeana to właśnie jest system limbiczny. To on dostarcza informacji o charakterze czysto emocjonalnym. Te informacje dzięki temu kierują zachowaniem wymagającym ochrony siebie, gatunku.

Trzeci typ mózgu jako najmłodszy ewolucyjni w tedy się rozwinął, kiedy pojawiła się konieczność porozumiewania się o charakterze werbalnym. Emocje tutaj są efektem pobudzenia, uaktywnienia struktur werbalnych. W/g McLeana zrozumienie przebiegu mechanizmu emocji wymaga zrozumienia działania drugiego typu mózgu.

Ten typ mózgu położony jest strategicznie, centralnie. Dzięki temu układ limniczny kontroluje impulsy płynące z najwcześniejszych ewolucyjnie układów najpóźniejszych. McLean uważał że w mózgu wisceralnym trzy elementy są kluczowe: ciało migdałowate, hipkamp i przegroda.

Teoria Josefa Le Doux ( Józio Le Duu ).

Jest to obecnie bardziej modna teoria. Józio zwraca uwagę na znaczenie ciała migdałowatego. On w sumie uważa, że aby zrozumieć emocje należy zrozumieć pewne schematy, układy które zostały wytworzone w organizmach w strukturach neuronalnych.

Główna uwaga przypada ewolucji, czyli wartościowaniu bodźca. To wartościowanie z reguły polega na wartościowaniu porównywaniu dopływającej informacji do wcześniej nagromadzonej informacji. Ewolucja jest dlatego możliwa gdyż wcześniej została zakodowana w pewnych strukturach. To zakodownie może być wynikiem albo pewnego programu przekazu wiedzy przez np. dziedziczność, lub też jest to wynik zakodowania będący efektem doświadczeń indywidualnych. Generalnie żeby pojawiła się emocja musi być porównanie informacji dopływającej z informacją zakodowaną. U zwierząt to porównanie ma charakter działania instynktownego. U człowieka w niewielkim stopniu.

Józio potkeślił znaczenie ciała migdałowatego i wyróżnił trzy ważne obszary:

a) monomodalne - miejsca skojażeniowe,

b) polimodalne - integrują pojedyncze informacje w całość,

c) supramodalne - odbierają informacje z wielu obszarów polimodalnych.

Ciało migdałowete ma charakter ciała integrującego, przetwarzającego. Bramą do emocji jest wzgórze przez które przepływają wszystkie informacje.

Neuroendokrynologiczna koncepcja J.P.Henry'ego W/g niego stany emocjonalne zawsze aktywizuje układ limniczny, ale również stan emocjonalny związany jest z pewnym uaktywnieniem pracy przysadka nadnercze, z wydzielaniem pewnego zestawu hormonów. W zależności od tego jekie układy hormonalne zostaną uaktywnione taki tez stan emocjonalny pojawi się u człowieka.



 

 

 

Koncepcja Tomkinsa – wprowadził pojęcie gęstości nerwowego pobudzenia.

( cytat profesora - Państwo nie przejmujcie się tym wszystkim co ja mówię wy tylko przyswajacie a zdać i tak zdacie zapewniam )


gęstość neuronainego pobudzenia


                                                       czas

 

gęstość -liczba pobudzeń nerw. w określ, jednostce czasowej...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin