Sacher-masoch Wenus w futrze.txt

(237 KB) Pobierz
Leopold von Sacher-Masoch

Wenus w futrze

S�OWO WST�PNE
Leopold von Sacher-Masoch, austriacki pisarz, autor wielu nowel i nami�tnych 
romans�w, urodzi� si� w 1836 roku we Lwowie (zmar� w 1895 roku w Hesji). 
Pochodzi� z rodziny 
szlacheckiej. Ojciec jego wywodzi� si� z XVI-wiecznej szlachty hiszpa�skiej. 
Daleki przodek ojca 
osiedli� si� w Czechach w XVI wieku, a kolejni jego potomkowie byli wysokimi 
urz�dnikami w 
s�u�bie austriackiej. Kontynuuj�c te tradycje ojciec Leopolda by� dyrektorem 
policji we Lwowie, 
potem prezydentem miasta Pragi, a w ko�cu szefem policji w Grazu, stolicy 
Styrii. Matka 
Leopolda by�a c�rk� profesora medycyny, von Masocha, rektora uniwersytetu we 
Lwowie. 
Poniewa� rektor von Masach nie mia� syn�w, cesarz Austrii, uznaj�c jego du�e 
zas�ugi dla 
ochrony zdrowia, �askawie udzieli� zezwolenia, aby zi�� nosi� nazwisko podw�jne: 
von Sacher-
Masoch. W ten spos�b nazwisko uczonego medyka, dziadka Leopolda, mimowolnie 
sta�o si� 
tworzywem, z kt�rego powsta�a nazwa dewiacji seksualnej � masochizm.
Leopold by� dzieckiem niezwykle uzdolnionym. Wcze�nie rozpocz�� nauk�, w szkole 
by� 
najm�odszym uczniem. Mia� szerokie zainteresowania � zw�aszcza mitologi� greck�. 
Kocha� si� 
w stoj�cym w gabinecie ojca pos��ku Wenus, przed kt�rym si� modli� i kt�ry 
nami�tnie ca�owa� w 
usta. Pewnego razu by� nieuprzejmy wobec dalekiej krewnej, kt�ra przyby�a w 
odwiedziny, 
poniewa� s�ysza�, �e si� lekko prowadzi. Pi�kna kobieta wych�osta�a go za to, po 
czym jeszcze 
kaza�a mu si� poca�owa� w r�k�. Wych�ostanie przez starsz� i pi�kn� kobiet� 
wzbudzi�o u 
Leopolda niezwykle silne podniecenie seksualne. Niekt�rzy autorzy to w�a�nie 
prze�ycie uwa�aj� 
za przyczyn� rozbudzenia u niego sk�onno�ci masochistycznych.
Na drog� �ycia Leopolda oraz szybkie jego awanse mia�y wp�yw nie tylko 
zdolno�ci, lecz 
tak�e pozycja spo�eczna ojca i dziadka. Wszystko to sprawi�o, �e w wieku 20 lat 
by� ju� 
prywatnym docentem historii na uniwersytecie w Grazu.
W �yciu osobistym Sacher-Masocha mo�na wyr�ni� dwie fazy W pierwszej Leopold 
zachowaniem swym nie r�ni� si� zbytnio od innych m�czyzn. Flirtowa�, mia� 
romanse, kocha�, a 
porzucony przez kobiet� cierpia� i... pociesza� si� z aktorkami. W fazie 
drugiej, kt�ra rozpocz�a 
si� ok. 30 roku �ycia, zacz�� wykazywa� silne sk�onno�ci masochistyczne, daj�c 
im wyraz tak�e w 
swej tw�rczo�ci. W okresie tym preferowa� towarzystwo kobiet, kt�rym m�g� si� 
podporz�dkowywa� oraz kt�re go maltretowa�y i upokarza�y. Im bardziej by�y dla 
niego szorstkie 
i surowe, tym bardziej by� nimi zainteresowany i doznawa� wi�kszej rozkoszy. 
Masochistycznym 
prze�yciom nadawa� formy literackie. O tym, �e opisywane przez niego praktyki 
erotyczne 
opiera�y si� na jego w�asnych do�wiadczeniach, �wiadcz� publikacje i dokumenty 
og�oszone 
przez jego pierwsz� �on�, z kt�r� si� rozwi�d�.
Tw�rczo�� Sacher-Masocha, aczkolwiek bogata w nowe tre�ci, nie odbiega�a 
ca�kowicie 
od og�lnych trend�w panuj�cych w prozie i poezji XIX wieku, dla kt�rych 
charakterystyczne 
przecie� by�o lubowanie si� w cierpieniach � zw�aszcza maj�cych zwi�zek z 
mi�o�ci�. Literatur� 
XIX w. w du�ej mierze tworzyli ludzie o sk�onno�ciach masochistycznych (jakimi 
byli np.: Lew 
To�stoj � mistrz prozy realistyczno-psychologicznej, Paul Verlaine � poeta, 
jeden z tw�rc�w 
symbolizmu i mistrz lirycznego nastroju, a uprzednio, w XVIII wieku, tak�e Jean 
Jac�ues 
Rousseau � pisarz i filozof, wybitny przedstawiciel o�wiecenia). Literatur� XIX 
w. tworzyli tak�e 
ludzie o sk�onno�ciach sadystycznych (jakimi byli np.: Charles Baudelaire � 
poeta, prekursor 
symbolizmu, Jean Arthur Rimbaud � jeden z g��wnych przedstawicieli symbolizmu, 
pisz�cy tak�e 
poematy proz�, uprzednio za�, w XVIII wieku, Maximilien de Robespierre � jeden z 
przyw�dc�w 
Wielkiej Rewolucji Francuskiej, a p�niej, na prze�omie XIX i XX wieku, Marcel 
Proust � pisarz, 
kt�ry ��czy� obserwacje �ycia epoki z subteln� analiz� psychologiczn� oraz 
rozwa�aniami 
estetyczno-filozoficznymi). B�lem, m�kami i cierpieniami przesycona by�a 
zw�aszcza literatura 
romantyczna, kt�rej echa spotyka si� w ca�ym XIX wieku. Alfred de Musset, jeden 
z g��wnych 
przedstawicieli romantyzmu, tw�rca liryki mi�osnej i dramat�w cechuj�cych si� 
subteln� analiz� 
uczu�, rozkoszowa� si� cierpieniem. Uwa�a� on, �e 'wspomnienia nieszcz�cia i 
cierpienia s� o 
wiele cenniejsze ni� wspomnienia minionego szcz�cia, za� spe�niona mi�o�� mo�e 
cz�owieka 
uczyni� jeszcze bardziej nieszcz�liwym ni� mi�o�� niespe�niona. Poeci, musieli 
wyra�a� swe 
cierpienia wewn�trzne, gdy� bez tego nie byli uwa�ani za prawdziwych tw�rc�w. 
Ten 
cierpi�tniczy trend wyrazi�cie cechowa� literatur� i poezj� epoki romantyzmu, a 
wyra�ny by� 
tak�e w okresie p�niejszym, w kt�rym tworzy� Sacher--Masoch.
Tw�rczo�� Leopolda von Sacher-Masocha przepojona jest elementami masochizmu. W 
tomie nowel pt. "Testament Kaina" (1870) ukazuje on okrutne kobiety oraz 
podporz�dkowanych 
im m�czyzn. Wprawdzie jeszcze nieco tu mora-lizuje, lecz mo�na wyra�nie 
dostrzec, �e 
rozkoszuje si� w�a�nie takim stosunkiem kobiet do m�czyzn. Wyra�a to dosadnie 
stwierdzaj�c, �e 
prawdziw� przyjemno�� mo�e m�czy�nie sprawi� tylko zadana przez pi�kn� kobiet� 
m�czarnia. 
Podobne tezy przedstawione s� w kr�tkim opowiadaniu pt. "Pod pejczem" zawartym w 
tomie pt. 
"Messaliny Wiednia. Historie z dobrego towarzystwa" (1873). Warto doda�, �e 
akcja utwor�w 
Sacher-Masocha z regu�y rozgrywa si� w "lepszym" towarzystwie oraz w kr�gach 
arystokracji.
Najs�awniejsz� z powie�ci Sacher-Masocha sta�a si� "Wenus w futrze". To w�a�nie 
w niej 
autor przyzna�, �e znajduje szczeg�ln� podniet� w cierpieniu oraz �e tyrania, 
okrucie�stwo, a 
przede wszystkim niewierno�� pi�knej kobiety wywo�uje i wzmaga u niego siln� 
nami�tno��. W 
s�owach powy�szych w pe�ni wyra�ona zosta�a istota masochizmu jako dewiacji 
seksualnej. W 
rzeczy samej w tw�rczo�ci Sacher-Masocha mo�na zaobserwowa� pewne przeobra�enia. 
Podczas 
gdy w pierwszych jego nowelach dominuje wyra�anie element�w sadystycznych 
zwi�zanych ze 
szczeg�owymi opisami brutalno�ci kobiety, to w p�niejszych opisach przewa�aj� 
elementy 
masochistyczne, tj. przedstawianie rozkoszy narastaj�cej u m�czyzny a� do 
orgazmu w wyniku 
b�lu cielesnego, kt�ry sprawia mu ukochana kobieta poprzez bicie pejczem, kijem 
oraz przez 
innego rodzaju tortury.
Leopold von Sacher-Masoch do�� wcze�nie, gdy� jeszcze za �ycia, za�ywa� s�awy 
wielkiego pisarza, a tak�e naukowca i odkrywcy duchowych otch�ani cz�owieka. 
Jubileusz 25-
lecia jego tw�rczo�ci u�wietniony zosta� gratulacjami wielkich pisarzy, artyst�w 
i naukowc�w 
w�r�d kt�rych, mi�dzy innymi, znale�li si�: Wiktor Hugo, Emil Zola, Henrik 
Ibsen, Charles 
Gounod i Louis Pasteur. Ju� sam ten fakt �wiadczy, jak wielkim uznaniem cieszy� 
si� Sacher-
Masoch oraz u jakich ludzi tw�rczo�� jego wzbudza�a �ywy odd�wi�k. A jednak pod 
wzgl�dem 
literackim tw�rczo�� Masocha nie reprezentuje zbyt wysokiego poziomu. W zasadzie 
wszystko 
zmierza tu do powtarzaj�cej si� sceny ch�ostania, natomiast reszta jest do�� 
p�ytkim i 
powierzchownym t�em omawianych zdarze�, pozbawionym g��bszych refleksji i 
analiz. W tym 
wzgl�dzie Sacher-Masoch wyra�nie ust�puje markizowi de Sade'owi, kt�rego romanse 
�wiadcz� 
o tym, �e autor by� pe�nym fantazji, utalentowanym pisarzem. Z tego powodu 
Sacher-Masoch nie 
zajmuje powa�nego miejsca w historii literatury. Jak dot�d nikt nie pr�bowa� � 
jak mia�o to 
miejsce w odniesieniu do markiza de Sade'a � zaliczy� go do rz�du klasyk�w 
literatury. 
Nazwisko Sacher-Masocha zajmuje natomiast poczesne miejsce w historii 
seksuologii, podobnie 
jak nazwisko markiza de Sade'a. Pos�u�y�y one bowiem Ryszardowi von Krafft-
Ebingowi, 
profesorowi neuropsychiatrii w Grazu a potem w Wiedniu, do stworzenia nazw 
dewiacji 
seksualnych � sadyzmu i masochizmu.
Sadyzm i masochizm s� dewiacjami wzajemnie si� uzupe�niaj�cymi. S� one wyrazem 
bipolarno�ci cz�owieka. Maj� si� do siebie jak negatyw i pozytyw tej samej 
fotografii, dlatego 
wielu autor�w omawia te dewiacje razem pod poj�ciem sadomasochizmu. W obydwu 
tych 
zaburzeniach chodzi o ich specyficzne zwi�zki z b�lem i cierpieniem. W swych 
skrajnych 
przypadkach sadyzm zwi�zany jest z morderstwem, a masochizm z samob�jstwem. 
Sk�onno�ci 
sadystyczne i masochistyczne mog� wyst�powa� w r�nym nasileniu u tego samego 
cz�owieka 
oraz zmienia� swe nat�enie w zale�no�ci od etapu �ycia, okoliczno�ci 
zewn�trznych oraz cech 
osobowo�ci partnera, z kt�rym dewiant pozostaje we wzajemnym uk�adzie. W obu 
tych 
tendencjach, niejednakowo silnie wyra�aj�cych si� u r�nych ludzi, najwa�niejsz� 
rol� odgrywa 
wi� symbiotyczna, przejawiaj�ca si� w trudno�ci lub niemo�no�ci istnienia 
ka�dego z dwojga 
partner�w poza danym zwi�zkiem.
Ostateczna ocena sk�onno�ci sadomasochistycznych odno�nie ich warto�ci dla 
tworzenia 
wi�zi mi�dzyludzkich jest w obecnej chwili do�� trudna. Wiele wskazuje na to, �e 
w przypadkach 
udanego doboru partnerskiego sadomasochizm mo�e mie� wi�cej cech pozytywnych ni� 
negatywnych dla rozwoju uk�adu partnerskiego oraz dla tworzenia g��bokiej wi�zi 
mi�dzyludzkiej, mimo i� jest to wi� innego typu, ni� wi� okre�lona w naszej 
kulturze mianem 
mi�o�ci cz�owieka (bli�niego braterskiej). Istniej� natomiast jakie� bli�ej nie 
wyja�nione zwi�zki 
mi�dzy sadomasochizmem a procesem emocjonalnym okre�lanym mianem mi�o�ci 
erotycznej. 
Wydaje si�, �e cierpienia psychiczne do pewnego stopnia maj� w�a�ciwo�ci 
wzmagaj�ce 
nat�enie mi�o�ci erotycznej, nami�tno�ci i rozkoszy zwi�zanej z ukochanym 
cz�owiekiem. W tym 
uj�ciu cierpienie staje si� atrybutem mi�o�ci erotycznej, kontrastem dla 
rozkoszy, dodatkowo t� 
ostatni� wzmacniaj�cym. Przekroczenie granic cierpienia zapocz�tkowuje nag�� lub 
powoln� 
inwol...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin