waly.pdf

(2965 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - waly.ppt
Osie i wały
Janusz Skrzypacz
Pojęcie osi i wału
Osią lub wałem nazywa się element maszyny podparty w łożyskach
i podtrzymujący osadzone na nim części maszyn. Na wale mogą być osadzone
różne elementy wykonujące ruchy obrotowe (np. koła zębate, piasty, tarcze
hamulcowe itp.) lub ruchy wahadłowe (np. koło zębate współpracujące z zębatką).
Różnica pomiędzy osią a wałem:
– element obciążony jedynie momentem gnącym
Wał – element, którego głównym zadaniem jest
przenoszenie momentu obrotowego
Typy osi i wałów
Gładkie
Stopniowane
Korbowe
Rozrządu
1
739276003.011.png 739276003.012.png 739276003.013.png 739276003.014.png
Osie
Stałe – kierunek działania obciążenia jest stały względem osi
Ruchome – obciążenie zmienia kierunek działania
Schematy: a, b) wału, c) osi nieruchomej, d) osi ruchomej
Przykłady wałów
Głównym zadaniem wału jest przenoszenie momentu obrotowego, zatem wał
wykonuje zawsze ruch obrotowy. W związku z tym wał jest narażony jednocześnie
na skręcanie oraz - pod wpływem sił poprzecznych - na zginanie. W niektórych
przypadkach wał może być narażony tylko na skręcanie (np. samochodowy wał
napędowy w sprzęgle Cardana).
Przykłady wałów c.d.
2
739276003.001.png 739276003.002.png 739276003.003.png
Przykłady wałów c.d.
Wał wykonany z kompozytów
Charakterystyczne powierzchnie
wału
Czopami nazywa się odcinki osi lub wału, których powierzchnie stykają się ze
współpracującymi elementami: łożyskami, kołami zębatymi itd. Rozróżnia się czopy ruchowe
i czopy spoczynkowe. Czopy ruchowe współpracują z panewkami łożysk ślizgowych, z
kołami przesuwnymi lub obracającymi się względem nieruchomej osi itp., natomiast czopy
spoczynkowe współpracują z elementami osadzonymi na stałe względem wału i
obracającymi się wraz z nim.
Czopy - wymiary
3
739276003.004.png
Materiały stosowane na osie i wały
Osie i wały wykonuje się najczęściej ze stali:
konstrukcyjnej w
konstrukcyjnej wę glowej
glowej zwyk
zwyk ł ł ej jako
ej jakoś ci
ci (najczęściej E295, E360), gdy elementy są
mało obciążone w maszynach mniej ważnych, stosowane bez obróbki cieplnej i gdy
bardziej wymagana jest sztywność elementu niż jego wytrzymałość;
konstrukcyjnej w
konstrukcyjnej wę glowej wy
glowej wyż szej jako
szej jakoś ci
ci (najczęściej C25, C35 i C45). Stale C25 i
C35 stosuje się w stanie normalizowanym i ulepszonym lub hartowanym powierzchniowo
(45), stosowane gdy wyższe obciążenia i temperatura;
konstrukcyjnej stopowej do ulepszania cieplnego
konstrukcyjnej stopowej do ulepszania cieplnego , najczęściej chromoniklowej, gdy
wymagana jest mała średnica wału (w tym przypadku zalecane jest ulepszanie cieplne)
oraz gdy na wale są odkute elementy pracujące jak koła zębate lub połówki sprzęgła,
wymagające powierzchni odpornych na ścieranie – duże obciążenia zmienne i udarowe;
konstrukcyjnej stopowej do naw
konstrukcyjnej stopowej do nawę glania lub azotowania
glania lub azotowania - jak w powyższym punkcie,
ale gdy bardziej zależy nam na twardości powierzchni niż na wytrzymałości rdzenia
elementu (zawsze nawęglone lub azotowane oraz zawsze hartowane przynajmniej na
niektórych powierzchniach) – bardzo duże obciążenia zmienne, udarowe oraz wysokie
obroty np wałki wirówek, wałki rozrządu;
konstrukcyjnej stopowej o szczeg
konstrukcyjnej stopowej o szczegó lnych w
lnych w ł ł asno
asnoś ciach
ciach , gdy wymagane są
szczególne cechy, jak żaroodporność, nierdzewność, kwasoodporność itp.
W wyjątkowych przypadkach wykonuje się wały odlewane, staliwne lub żeliwne (głównie do
wykonania wałów wykorbionych). Najczęściej stosuje się żeliwo modyfikowane lub sferoidalne.
Projektowanie osi i wałów - dane
• Schematy dotyczące wymiarów wałka,
wymiary elementów osadzonych na wale
oraz ich rozmieszczenie
• Dane dotyczące obciążenia wału ilościowe
(siły, momenty, prędkości obrotowe,
zmienność wartości) jak i jakościowe
(kierunki działania sił, ich zwroty)
• Dane dotyczące oceny sztywności wałka
(dopuszczalne ugięcie, typy łożysk, itp.)
Etapy projektowania
Etap I – Projektowanie wstępne
– Obliczenia reakcji i momentów
– Wyznaczenie średnic (zarys teoretyczny)
Etap II – Obliczenia sprawdzające
– Obliczenia sztywności (strzałka ugięcia, kąt ugięcia, kąt skręcenia)
– Obliczenia dynamiczne (prędkość krytyczna)
– Obliczenia zmęczeniowe
Etap III – Ostateczne ukształtowanie wału
4
739276003.005.png
Etap I
Wały mogą być zginane, skręcane oraz rozciągane (ściskane), zatem
niezbędne jest zastosowanie odpowiedniej teorii wytężeniowej - Hubera
Gdy naprężenia
normalne sądominujące
Gdy naprężenia styczne
sądominujące
Etap I c.d.
Rozpoczynając obliczenia nie znamy naprężeń, natomiast obciążenia są
znane.
M
g
k
M
s
k
g
W
g
(
jo
)
s
W
s
(
jo
)
x
o
Dla przekroju kołowego, typowego dla osi i wałów, wskaźniki przekrojów można
policzyć:
d
3
d
3
W x
o
2
W
2
32
16
Etap I c.d.
ZATEM
W przypadku przewagi naprężeń normalnych (M s < 2M g )
W przypadku przewagi naprężeń stycznych (M s > 2M g )
5
739276003.006.png 739276003.007.png 739276003.008.png 739276003.009.png 739276003.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin