ZDROWIE NIEMOWLAKA.doc

(82 KB) Pobierz
ZDROWIE NIEMOWLAKA (ćw)

ZDROWIE NIEMOWLAKA (ćw)

15.03.2006

 

1)     Rozwój psychosomatyczny i fizyczny dziecka prawidłowy i zaburzony

2)     profilaktyka i działania prewencyjne wobec populacji wieku rozwojowego

 

Rozwój osobniczy człowiekaontogeneza- to proces przemian morfolog., fizjolog. i psychicznych zachodzący w ciągu całego życia.

Rozwój biologiczny i fizyczny:

-          wzrastanie – proces zmian ilościowych poprzez rozrost komórek

-          różnicowanie – proces zmian jakościowych, przebudowa komórek i tkanek itp.

-          Dojrzewanie – doskonalenie budowy i funkcji poszczególnych układów.

 

Akceleracja – przyspieszenie rozwoju.

 

I okres – prenatalny (śródmaciczny, wewnątrzmaciczny) z fazą zarodkową i płodową. Trwa 40 tygodni

 

II okres – zewnątrzłonowy (postnatalny)

-          noworodkowy – 28 dni

-          niemowlęcy – do ukończenia 1 r.ż.

-          wczesne dzieciństwo – 2-3 r.ż.

-          przedszkolny – 4-6 r.ż.

-          młodszy szkolny

-          dojrzewania (pokwitania) – dziewczynki – 10-15 chłopcy 12-17 r.ż.

-          młodzieńczy

-          dorosłość – do 50 r.ż.

-          starczość

 

Czynniki wpływające na rozwój dziecka:

 

·         endogenne (wewnętrzne)

-          genetyczne (wewnętrzne) – determinacja rozwoju

-          paragenetyczne – stymulatory, regulatory, właściwości środowiska wewnątrzmacicznego.

-          Czynniki hormonalne

·         Egzogenne (zewnętrzne) – modyfikatory:

-          Środowiskowe – warunku biogeograficzne

-          Styl życia i zachowania zdrowotne

-          Wpływ chorób przewlekłych

 

Charakterystyka poszczególnych okresów w rozwojowych:

1)       niemowlęcy:

najintensywniejszy okres rozwoju somatycznego i motorycznego.

-          W ciągu 12 miesięcy życia niemowlę zwiększa długość ciała o 25cm.

-          Masę ciała o 6-7 kg – masę urodzeniową podwaja około 5-7 m.ż.

-          Około 12 m.ż wyrównują się obwody główki i klatki piersiowej

-          Ciemiączko małe zarasta ok. 6 tygodnia życia a duże zmniejsza się około 6m.ż. a zarasta w 9-18 m.ż.

-          Pierwsze zęby mleczne – dolne siekacze około 6 miesiąca.

-          Pod koniec 1 r.ż 6-8 zębów.

-          Dojrzewają ośrodki sensoryczne i motoryczne w OUN co powoduje kształtowanie się krzywizn kręgosłupa – lordozy szyjnej 3-4 m. Dziecko unosi głowę. Kifozy piersiowej i lordozy lędźwiowej 8-9 miesiąc. Dziecko siada i wstaje.

-          Rozwijają się ruchy i pionizacja ciała, następuje początek rozwoju mowy.

-          Stopniowe przechodzenie od ruchów mimowolnych do manipulacyjnych. Podnoszenie przedmiotów. Uogólniona reakcja na bodźce.

 

2)       wczesne dzieciństwo

-          Wolniejsze tępo wzrastania

-          Zwiększenie masy ciała

-          Większa aktywność ruchowa

-          Zmiana pozycji ciała

-          Doskonalenie ruchów i mowy

-          Naśladowanie zachowań dorosłych.

 

3)       Okres przedszkolny:

-          doskonalenie ruchów

-          duża aktywność

-          różnice w zachowaniu

 

4)       Młodszy wiek szkolny:

Granice tego okresu wyznaczają – pojawienie się pierwszego zęba stałego i występowanie widocznych objawów dojrzewania płciowego.

5)       Dojrzewania płciowego

Bardzo intensywne tępo wzrastania. Tzw. szok pokwitaniowy któremu towarzyszy zmiana:

-          budowy sylwetki

-          wyglądu

-          funkcji organizmu

-          gwałtowne przemiany hormonalne, psychiczne i emocjonalne

 

6)       Młodzieńczy:

Okres doskonalenia funkcji układu rozrodczego i osiągniecie pełnej dojrzałości płciowej.

 

Metody oceny rozwoju fizycznego dziecka:

 

W badaniach podstawowych tzw. bilansach zdrowia posługujemy się pomiarami wysokości i masy ciała i obwodu klatki piersiowej i główki. Uzyskane wyniki porównujemy z normami rozwojowymi. W formie tabel lub siatek centylowych. Gdzie krzywe jako 3 i 97 centyli stanowią granice normy.

 

Najczęstsze zaburzenia we wzrastaniu i dojrzewaniu:

 

-          otyłość – która może spowodować zaburzenia rozwoju motorycznego, psychospołecznego, przeciążenie układu ruchu.

 

-          Niskorosłość – rozpoznaje się u dzieci których wysokość znajduje się poniżej 10 centyla. Towarzyszy ona wielu chorobom chromosomalnym, hormonalnym zawłaszcza niedoczynności przysadki i przewlekłym chorobom układu pokarmowego.

 

-          Nieorganiczny zespół opóźnionego rozwoju – przyczyną jest zaniedbanie środowiskowe i inne zaburzenia:

-          Nadmierna wysokość ciała powyżej 97 centyla

-          Przedwczesne lub opóźnione dojrzewanie płciowe

-          Zaburzenia miesiączkowania

 

Rozwój psychiczny dziecka:

To złożony i dynamiczny proces polegający na ilościowych i jakościowych przemianach funkcji i czynności psychicznych w celu ich doskonalenia.

 

Czynniki wpływające na rozwój psychiczny:

-          wyposażenie biologiczne organizmu – anatomiczne i funkcjonalne właściwości OUN i ukł hormonalnego.

-          Własna aktywność dziecka

-          Czynniki środowiskowe

-          Wychowanie

 

Okres niemowlęcy charakteryzuje ścisłe zespolenie rozwoju procesów poznawczych z rozwojem funkcji ruchowych oraz ukształtowaniem się więzi z bliskimi. Ważne jest bezpieczeństwo dziecka, więź z matką i stymulowanie jego aktywności przez różnorodne bodźce słowne i przedmiotowe.

Ocena rozwoju psychicznego dziecka:

Obok wywiadu klinicznego, obserwacji analizy jego wytworów stosuje się wystandaryzowane testy psychologiczne. Niemowlęta i dzieci do lat 3 zwykle badamy za pomocą skali rozwoju psychomotorycznego Gesella lub Brnnet-Lezinea. Oceniają one 4 główne sfery rozwojowe:

1)       Motorykę

2)       koordynację wzrokowo – ruchową

3)       mowę

4)       kontakty społeczne.

 

Działania prewencyjne i profilaktyczne:

Na szczeblu powiatowym w rejonie miejskim zadania profilaktyczno lecznicze wobec dzieci od 0 do 15 lat sprawuje poradnia dziecięca „D”

Ze względów epidemiologicznych dzielimy ją na poradnie „D” dzieci zdrowych i „D1” dla dzieci chorych.

Podstawą rejestracji dziecka w książce ewidencji noworodków jest zgłoszenie o urodzeniu. To zobowiązuje pracowników poradni – do pracy profilaktycznej w postaci patronarzu domowego, możliwie jak najszybciej ale zazwyczaj w 1 miesiącu życia dziecka.

 

Zadania w I r.ż dziecka

         nadzorowanie właściwego karmienia i pielęgnacji dziecka

         kontrolowanie rozwoju fizycznego

         profilaktyka przeciwkrzywicza

         zapobieganie chorobom układu pokarmowego dziecka, oddechowego, niedokrwistości z niedoboru żelaza

         profilaktyka i wczesne wykrywanie niedorozwoju i zwichnięć stawów biodrowych.

         Zapobieganie próchnicy i wadom zgryzu

         Badania bilansowe – oceniające stan zdrowia i potrzeby zdrowotne:

Bilans w 1 tygodniu, w 2, 4, 6, 10 i 18 r.ż.

 

 

 

Bilans składa się z:

-          analizy dotychczasowej dokumentacji dziecka

-          badania lekarskiego

-          wniosku bilansowego – czyli dokumentu określającego stan zdrowia dziecka i wskazówki do dalszej opieki w przypadku zakwalifikowania się do odpowiedniej grupy dyspanseryjnej.

Bardzo ważnym działaniem poradni są szczepienia ochronne obowiązkowe zgodnie z kalendarzem szczepień.

O szczepieniu decyduje lekarz po uprzednim zbadaniu dziecka.

 

Żywienie dzieci zdrowych:

Dla niemowląt idealnym pokarmem jest mleko matki które zapewnia prawidłowy rozwój fizyczny i umysłowy dziecka.

Obecnie uważa się ze w I półroczu dziecko powinno być karmione wyłącznie mlekiem matki. Od II półrocza wprowadzamy pokarmy bezglutenowe które są źródłem witamin, składników mineralnych i białek.

Do pierwszych pokarmów należą warzywa (ziemniaki +marchewka) owoce, jabłka, maliny, porzeczki, wiśnie, morele.

W 6 miesiącu życia wprowadzamy mięso, drób, cielęcina, wołowina.

W 7 m.ż. żółtka jajek.

8-9 m.ż. biszkopty bezglutenowe, chrupki kukurydziane

10-12 m.ż. posiłki z mlekiem modyfikowanym

Wprowadzenie nowych posiłków jest koniecznie dla rozwoju dziecka, nawyku jedzenia łyżką, żucia, gryzienia połykania. Korzystne jest przed posiłkiem przystawić dziecko do piersi. Zmniejsza to stres związany ze zmianą jedzenia, chroni przed działaniem alergicznym obcego białka. Wszystkie schematy żywienia należy indywidualnie dostosowywać do potrzeb dziecka, tak aby dojrzałość przewodu pokarmowego warunkowała wprowadzanie nowych posiłków.

Karmienie sztuczne opiera się na mieszankach przygotowanych z mleka krowiego poprzez jego modyfikacją tzn, zmianę jakościowych i ilościowych białek tłuszczów (wprowadzenie tłuszczów roślinnych) i składników mineralny.

Do 4 m.ż. stosujemy mieszanki początkowe, od 5m.ż. następne których modyfikacja nie dotyczy białek.

Większość mieszanek wzbogaca się w witaminy, żelazo i inne pierwiastki.

 

Zasady wprowadzana nowych posiłków:

-          zawsze zaczynamy od małych ilości stopniowo zwiększając i po upewnieniu się ze nie ma reakcji nietolerancji wprowadzamy nowy pokarm.

-          nie wprowadzamy jednocześnie kilku pokarmów

-          w pierwszej kolejności wykorzystywać warzywa owoce rodzime

-          przestrzegać diety bezglutenowej do 9 m.ż.

 

Mieszanki przeznaczone do żywienia wcześniaków i noworodków z niską masą urodzeniową mają wyższą wartość energetyczną większą zawartość białek i pierwiastków dobrze zbilansowane substancje tłuszczowe.

 

Szkodliwe skutki sztucznego żywienia niemowląt:

-          zwiększona zachorowalność na infekcje poporodowe, ukł moczowego, zapalenie ucha środkowego zakażenia okresowe, biegunki.

-          Zaburzenia ukł. odpornościowego

-          Choroby alergiczne

-          Zab. Kardiologiczne, bezdechy sinica bradykardia

-          Próchnica zębów

-          Zab. Rozwój intelektualny

-          Nowotwory.

 

 

22.03.2006

Choroby ukł. pokarmowego

 

Def. Biegunki – stan utrzymujący się nie dłużej niż 10 dni, w którym niemowlę karmione sztucznie oddaje 3 lub więcej luźnych stolców w ciągu doby lub 1 tzw patologiczny tzn zawierający krew, śluz, ropę.

 

Przyczyny:

·         Zakażenie przewodu pokarmowego:

-          wirusowe

-          bakteryjne

-          pasożytnicze

·         pokarmowe

·         spowodowane lekami

 

Odwodnienie prowadzi do zaburzeń elektrolitowych i kwasowo zasadowych.

 

Główne leczenie

-          nawadnianie

-          Leczenie dietetyczne i farmakologiczne

-          Zastosowanie 4 godzinnej przerwy w karmieniu

-          W przypadku biegunki toksycznej przerwa w karmieniu à...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin