Prawo pracy lista kontrolna.pdf

(600 KB) Pobierz
Microsoft Word - lk-kontr-koment-listop07.doc
Stanisław Staszewski
Dostosuj swój zakład
do obowiązującego
prawa pracy
Lista kontrolna z komentarzem
 
Polskie Normy
1. PN-N-18002, Wytyczne do oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy
2. PN-92/N-01255 Barwy bezpieczeństwa i znaki bezpieczeństwa.
3. PN-92/N-01256/01 Znaki bezpieczeństwa. Ochrona przeciwpożarowa.
4. PN-92/N-01256/02 Znaki bezpieczeństwa. Ewakuacja.
5. PN-92/N-01256/03 Znaki bezpieczeństwa. Ochrona i higiena pracy.
6. PN-75/M-69210 Zbiorniki transportowe do gazów. Barwy rozpoznawcze i znakowanie.
7. PN-ISO-32:1994 Sprzęt medyczny. Butle do gazów medycznych. Oznakowanie zawartości.
8. PN-EN-45014 Ogólne kryteria dotyczące deklaracji zgodności wydawanej przez dostawców.
9. PN-90/0-79251 Opakowania jednostkowe z zawartością. Znaki i znakowanie.
10. PN-74/T-06260Źródła promieniowania elektromagnetycznego. Znaki ostrzegawcze.
11. PN-79/J-0802 Źródła promieniowania jonizującego. Znaki ostrzegawcze.
12. PN-88/E-08501 Znaki bezpieczeństwa. Urządzenia elektryczne.
13. PN-70/N-01270 Wytyczne znakowania rurociągów.
14. PN-IEC 60363 Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych.
15. PN-71/B-2380 Oświetlenie wnętrz światłem dziennym. Warunki Ogólne.
2
6155675.011.png 6155675.012.png
WSTĘP
Szanowni Państwo, na Wasze ręce przekazujemy Listę kontrolną
z komentarzem . Jest ona przeznaczona dla pracodawców prowadzących
małe przedsiębiorstwa i ma być narzędziem, które ułatwi przestrzeganie
prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, a w rezultacie przyczyni
się do dostosowania zakładu pracy do obowiązującego prawa.
Prezentowaną w opracowaniu Listę kontrolną z komentarzem skon-
struowano na zasadzie „pytanie – odpowiedź” i oparto na idei samokontroli,
która polega na porównaniu stanu obecnego do stanu prawidłowego (zgod-
nie z obowiązującym prawem). Jej celem jest likwidacja występujących
w przedsiębiorstwie nieprawidłowości i zagrożeń poprzez podjęcie działań
korygujących.
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy określa prawa i obo-
wiązki pracowników i pracodawców. Jest to podstawowy akt prawny
z zakresu prawa pracy, lecz nie jedyny. Szereg zagadnień uregulowany jest
w przepisach odrębnych.
Praktyka (prowadzone przez inspektorów pracy czynności kontrolno-
nadzorcze) wykazuje, że przepisy prawa pracy w wielu przypadkach nie są
przestrzegane. Powodem tego stanu (w większości małych firm) jest niewie-
dza pracodawcy o obowiązującym stanie prawnym oraz brak środków finan-
sowych, aby sprostać ustawowym (prawnym) obowiązkom.
Problematyka bhp i prawnej ochrony pracy jest skomplikowana, wystę-
puje w różnych aspektach działalności firmy, dlatego przygotowano zestaw
uporządkowanych, pogrupowanych problemowo i w jednolity sposób zreda-
gowanych pytań wymagających sformułowania konkretnej odpowiedzi. Pyta-
nia zawarte w liście kontrolnej zostały wybrane na podstawie przeprowadzo-
nych kontroli i najczęściej występujących nieprawidłowości. Opracowanie ma
charakter ogólny, aby było użyteczne w zakładach różnych branż. Zachowano
zbliżony poziom ogólności pytań, a zagadnienia potraktowano w sposób rów-
norzędny. Lista kontrolna zawiera wykaz potencjalnych nieprawidłowości
mogących występować w większości małych przedsiębiorstw wraz z niezbęd-
nymi odniesieniami do obowiązujących przepisów.
Jak używać listy kontrolnej?
W celu dokonania samokontroli należy wykorzystać listę (stanowiącą
załącznik nr 1) oraz udzielić (na postawione w niej pytania) odpowiedzi
,, Tak” lub ,, Nie”, a w przypadkach, gdy podany problem nie występuje
w zakładzie - odpowiedzi ,, Nie Dotyczy” . Pracodawco, jeżeli na pytanie
odpowiedziałeś twierdząco, przejdź do następnego ( Æ ). Jeżeli odpowiedź
jest negatywna, zapoznaj się z komentarzem ( Ä ).
Kodeks pracy zawiera prawa i obowiązki pracowników i pracodawców.
Zawiera również pojęcie prawa pracy. Rozumie się przez to przepisy kodek-
su pracy oraz przepisy innych ustaw i aktów wykonawczych określające
prawa i obowiązki pracowników oraz pracodawców, a także postanowienia
układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbioro-
wych, określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Do źródeł pra-
wa zalicza się również wewnątrzzakładowe uregulowania, do których należą
między innymi regulaminy pracy, regulaminy wynagradzania oraz statuty
określające prawa i obowiązki stron stosunku pracy.
3
L.p.
Pytania dotyczące
badanego zagadnienia
Odpowiedzi
Co powinno się wykonać w przypadku odpowiedzi ,,NIE”
Termin realizacji
zgodnie
z przepisami
prawnymi
Tak
Nie
Nie
dotyczy
Podstawa prawna podejmowanych działań naprawczych [nr pozycji literatury]
1
2
3
4
5
6
7
Informacje ogólne
1.
Pracodawco, czy
zawiadomiłeś na piśmie
Państwową Inspekcję
Pracy o miejscu, rodzaju
i zakresie prowadzonej
działalności?
Tak
Nie
Ä
ND
Pracodawco, jeśli rozpoczynasz działalność, masz obowiązek w terminie 30
dni od dnia rozpoczęcia działalności zawiadomić na piśmie właściwego in-
spektora pracy i właściwego państwowego inspektora sanitarnego o miejscu,
rodzaju i zakresie prowadzonej działalności.
30 dni
od rozpoczęcia
działalności.
Æ
Jak ten obowiązek spełnić?
Państwowa Inspekcja Pracy opracowała formularz (druk). Możesz pojawić się
w placówce (okręgu, oddziale lub biurze terenowym) Państwowej Inspekcji
Pracy, wówczas otrzymasz stosowny druk, wypełnisz go i prześlesz (dostar-
czysz) do naszej jednostki terenowej. Formularz znajdziesz również na stronie
internetowej PIP (www.pip.gov.pl).
art. 209 § 1 [1]
2.
Pracodawco, czy wyko-
nałeś wcześniej wydane
decyzje inspektora pra-
cy?
T
Æ
N
ND
Jesteś obowiązany wykonać decyzje wydawane przez organy nadzoru nad
warunkami pracy. Pamiętaj, że jeśli odwiedzi Cię inspektor pracy, kontrolę
rozpocznie od sprawdzenia realizacji wcześniej wydanych decyzji. Sprawdź
więc, czy zostały wykonane decyzje. Sięgnij do dokumentu NAKAZ (jeśli
byłeś kontrolowany), zobacz, czego dotyczyły wydane decyzje, czy upłynęły
już terminy ich wykonania, a jeżeli tak, zastosuj się do pouczenia - poinformuj
instytucję o wykonaniu decyzji.
Nie później niż z
upływem terminu
wykonania określo-
nego w nakazie.
Ä
art. 207 § 2 pkt 3 [1]
3.
Pracodawco, czy wyko-
nałeś wcześniej wydane
decyzje Państwowej In-
spekcji Sanitarnej?
T
Æ
N
ND
Jednym z organów nadzoru jest Państwowa Inspekcja Sanitarna. Pracodawco,
decyzje wydawane przez te organy jesteś również obowiązany wykonać, a
inspektor pracy w trakcie czynności kontrolnych dokona sprawdzenia realizacji
tych decyzji. Upewnij się więc, czy zostały one wykonane.
Nie później niż z
upływem terminu
wykonania określo-
nego w decyzji.
Ä
art. 207 § 2 pkt 3 [1]
4
6155675.013.png 6155675.001.png 6155675.002.png 6155675.003.png
L.p.
Pytania dotyczące
badanego zagadnienia
Odpowiedzi
Co powinno się wykonać w przypadku odpowiedzi ,,NIE”
Termin realizacji
zgodnie
z przepisami
prawnymi
Tak
Nie
Nie
dotyczy
Podstawa prawna podejmowanych działań naprawczych [nr pozycji literatury]
1
2
3
4
5
6
7
4.
Pracodawco, czy wyko-
nałeś wcześniej wydane
wnioski z wystąpień
inspektora pracy?
T
Æ
N
ND
Inspektorzy pracy mają także obowiązek skontrolowania wcześniej wydanych
wniosków. Sięgnij do dokumentu WYSTĄPIENIE (jeśli byłeś już kontrolowa-
ny), zobacz, czego dotyczyły wydane wnioski. Na ich realizację obowiązywał
termin 30 dni od daty otrzymania (obecnie termin ten ustala inspektor i nie
może on być dłuższy niż 30 dni). Jeżeli wnioski zostały wykonane, zastosuj
się do pouczenia zawartego w końcowej części wystąpienia - poinformuj
inspektora pracy o wykonaniu wniosków. Pamiętaj również o tym, że jeżeli
wnioski dotyczyły wypłat świadczeń pieniężnych, należy podać sumę wypła-
conych kwot oraz liczbę osób, którym świadczenia wypłaciłeś.
Ustalony
w wystąpieniu
(maksymalnie
do 30 dni).
Ä
art. 207 § 2 pkt 3 [1]
Stosunek pracy
1.
Pracodawco, czy ustali-
łeś regulamin pracy?
T
Æ
N
Ä
ND
Jeżeli zatrudnieni w Twojej firmie pracownicy nie są objęci układem zbioro-
wym pracy regulującym organizację i porządek w procesie pracy oraz zwią-
zane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników, to – zgodnie z art.
104 kp – musisz tego dokonać w regulaminie pracy. Obowiązek ustalania
regulaminu pracy dotyczy każdego pracodawcy zatrudniającego co najmniej
20 pracowników, bez względu na podstawę nawiązania stosunku pracy czy
rodzaj umowy o pracę. Każda zatem osoba fizyczna, osoba prawna czy jed-
nostka organizacyjna zatrudniająca co najmniej 20 pracowników – jako pra-
codawca – ma obowiązek ustalenia regulaminu pracy.
Niezwłocznie.
art. 104 § 1 i 2 [1]
2.
Pracodawco, czy
regulamin pracy
opracowałeś
prawidłowo?
T
Æ
N
Ä
ND
Regulamin pracy musi zawierać wszystkie zagadnienia, o których mowa w
art. 104 1 kp, z tym zastrzeżeniem, że sprawy wskazane w punktach 6, 7 i 7 a
tego artykułu, podaje się w regulaminie pracy w razie potrzeby – jeśli zatrud-
niasz kobiety i pracowników młodocianych. Regulamin wchodzi w życie po
upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w spo-
Na bieżąco.
5
6155675.004.png 6155675.005.png 6155675.006.png 6155675.007.png 6155675.008.png 6155675.009.png 6155675.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin