Biznesplan
OPIS USŁUGI 2
WSTĘP 2
POTRZEBY KLIENTÓW 4
WARTOŚĆ DLA KLIENTA 4
ZEZWOLENIE NA ALKOHOL 6
ZESPÓŁ ZARZĄDZAJĄCY 6
KOMPETENCJE 7
RYNEK I KONKURENCJA 7
ANALIZA KONKURENCJI 9
PIERWSZEŃSTWO 9
MARKA 9
LOKALIZACJA 10
MARKETING I SPRZEDAŻ 10
DYSTRYBUCJA 10
STRATEGIA KOMUNIKACJI 11
STRATEGIA ROZWOJU 12
SYSTEM BIZNESOWY I ORGANIZACJA 12
DOSTAWCY 13
STRUKTURA ORGANIZACYJNA I STYL ZARZĄDZANIA 13
HARMONOGRAM REALIZACJI 16
MOŻLIWOŚCI I ZAGROŻENIA 17
MOŻLIWOŚCI 17
ZAGROŻENIA 17
W latach 90. spożycie piwa i wina zaczęło gwałtownie rosnąć, natomiast wódka, która jeszcze nie tak dawno była postrzegana jako najważniejsza ze spirytualiów, zaczęła tracić rynek. Ostatnie lata potwierdziły te tendencje, zaś sprzedaż wina systematycznie z roku na rok rośnie. Sprzedaż w roku minionym dowodzi, że wzrost trwa, chociaż nie w takiej skali jak w minionej dekadzie. Między październikiem 2001 i wrześniem 2002 Polacy wypili, według ACNielsena, ponad 64,5 miliona litrów wina, czyli o prawie milion litrów więcej niż w tym samym okresie roku poprzedniego. Jeszcze poważniejszy był wzrost wartości sprzedaży, co wynika z jednej strony z oczekiwanego wzrostu cen, jak i rosnącego udziału w sprzedaży win markowych, przede wszystkim oferowanych przez wyspecjalizowane firmy.
Patrząc obiektywnie na dane o sprzedaży wina można stwierdzić, że rynek wina jest w dalszym ciągu we wczesnym stadium rozwoju, ale z wielkimi perspektywami na przyszłość. Aktualnie szacuje się spożycie na 1,5l na osobę rocznie. To mniej więcej tyle, ile wynosiła konsumpcja w Danii przed 30 laty. Dziś wypija się tam 35l rocznie. Zatem można śmiało założyć, iż inwestując teraz w sieć dystrybucji win oraz w import tych produktów, to w dłuższym okresie czasu może to przynieść wielkie zwroty z inwestycji.
Wśród polskich konsumentów wina traktowane są przede wszystkim jako napój na specjalną okazję, a nie codzienny dodatek do posiłku, jak w krajach śródziemnomorskich, przede wszystkim we Francji i we Włoszech. Mimo to udział win stołowych w sprzedaży wyraźnie rośnie do tego stopnia, iż w minionych miesiącach ich sprzedaż stała się znacząco wyższa niż win musujących i prawie taka jak win deserowych i wermutów. Wina stołowe okazały się najszybciej rosnącym segmentem rynku już od kilku lat i tendencja ta nawet narasta.
W poszukiwaniu potrzeb klientów związanych z winami członkowie zespołu zarządzającego przeprowadzili badanie empiryczne z potencjalnymi konsumentami. Na grupie 100 wybranych losowo osób przeprowadzono badanie jakościowe (wywiad bezpośredni). Badanie zostało przeprowadzone 18.05.2003 na ulicy Jagiellońskiej w Nowym Sączu przez wybranych członków zespołu.
Na podstawie badania można stwierdzić, iż największe znaczenie dla klientów mają:
· fachowe doradztwo przy zakupie
· szeroki asortyment
· lokalizacja
· możliwość degustacji
· atmosfera i wnętrze sklepu
Przeprowadzone badanie empiryczne stało się bardzo pomocne przy precyzowaniu wartości jakie zaoferujemy naszym klientom.
Sklep z alkoholami świata to nowy pomysł na terenie Nowego Sącza. Jednym z priorytetów strategicznych firmy VinCo jest oferowanie konsumentom bardzo dobrej jakości za odpowiednią cenę.
Można wyróżnić cztery zasadnicze wartości dla klienta , które będą charakteryzować nasz sklep:
· Fachowa obsługa i indywidualne podejście do klienta
Pracownicy obsługujący sklep odbędą profesjonalne szkolenia z zakresu sprzedaży win, które przygotują ich na fachowe doradztwo dla klientów „amatorów” oraz dialog z koneserami.
· Baza win
W sklepie zainstalowany zostanie terminal z interaktywną bazą win świata. Każdy klient - koneser z pomocą obsługi będzie w stanie odnaleźć każde wino oraz je zamówić.
· Szeroki asortyment oraz przystępne ceny
W założeniu sklep będzie oferował bardzo szeroki asortyment w szerokim wachlarzu cenowym. Znajdą się tam wina świetnej jakości, ale w rozsądnych cenach. Obok starych, znanych marek francuskich, włoskich i hiszpańskich, zaproponujemy wina wielkich producentów z Nowego Świata – m.in. z Australii, Chile, Nowej Zelandii oraz USA. Dodatkowo w dłuższej perspektywie czasu zajmiemy się importem niszowych win z mniej znanych krajów np. Ukraina – znakomite wina krymskie. Zatem będą to zarówno przeboje rynkowe jak i produkty dla koneserów.
· Przyjazna atmosfera
Zarówno stylowy wystrój wnętrza sklepu jak i obsługa stworzą unikalną atmosferę, gdzie klient będzie mógł czuć się kimś wyjątkowym i będzie lubił spędzać czas. Unikalną możliwością, którą będziemy oferować będzie możliwość degustacji produktów.
Mottem firmy jest „Bogaty wybór win z różnych stron świata, po przystępnej cenie.”
Alkoholem handluje w Polsce, według danych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która ma w tej dziedzinie najlepsze rozeznanie, 113,5 tys. sklepów (w tym 2,5 tys. placówek specjalistycznych), prawie 51 tys. restauracji i barów.
Artykuł 27 Prawa o działalności gospodarczej stanowi, że aby prowadzić hurtowy i detaliczny obrót alkoholem, trzeba ubiegać się o zezwolenie. Za zgodę na sprzedaż wina w sklepie czy placówce gastronomicznej płaci się równowartość 125 euro. Kwota ta rośnie, gdy zwiększają się obroty. Zezwolenia na sprzedaż detaliczną wszelkich alkoholi wydają gminy..
Składając wniosek o zezwolenie na handel alkoholem można ubiegać się o tzw. Promesę. Ten dokument wydawany jest na okres do 6 miesięcy i dotyczy wykonania wniosku. Firma VinCo zamierza ubiegać się o promesę, ponieważ od niej uzależnione jest rozpoczęcie inwestycji.
Zespół zarządzający składa się z pięciu osób. Świeżo upieczeni absolwenci Wyższej Szkoły Biznesu – NLU w Nowym Sączu, którzy już podczas studiów wykazali się pro aktywnością, przedsiębiorczością oraz skutecznością działania. Do realizacji przedsięwzięcia potrzebne są bardzo różne umiejętności. Cechą charakterystyczną jest, iż każda z osób posiada unikalne umiejętności oraz kontakty które można wykorzystać aby osiągnąć wspólne cele. Zespół zamierza podjąć współpracę z firmami, które zajmą się księgowością oraz reklamą.
Członkowie zespołu świadomi swoich słabych stron (np. brak dużego doświadczenia) wyrażają całkowitą chęć rekompensaty i współpracy podczas realizacji projektu.
Osoby wchodzące w skład zespołu to ludzie bardzo pomysłowi, kreatywni oraz przedsiębiorczy. Są w stanie wynegocjować doskonałe warunki zakupu, rozwinąć sieć sklepów oraz zdobywać kluczowych klientów w krótkim czasie.
Małgorzata Strojny – Dyrektor Generalny i Finansowy
Tworzenie celów dla firmy oraz nadzór nad realizacją.
Marta Stefańczyk – Specjalista ds. Sprzedaży
Pozyskiwanie i obsługa kluczowych klientów (firmy cateringowe, stali klienci)
Tomasz Ciąpała – Specjalista ds. Rozwoju
Tworzenie celów dotyczących rozwoju sieci sklepów oraz kontrakty z kontrahentami
Max Imiałek – Specjalista ds. Marketingu
Tworzenie strategii marketingowej oraz jej implementacja
Gilbert Smielecki – Specjalista ds. Logistyki i Szkoleń
Koordynacja działania sieci sklepów oraz organizacja szkoleń.
Od wielu lat na polskim rynku wzrasta spożycie wina. Pomimo recesji, która bardzo silnie dotyka Polską ekonomię wartość rynku wina rośnie. Analizując te tendencje stwierdzamy, iż rynek będzie rósł w dalszym ciągu około 10% rocznie a po wejściu do Unii Europejskiej zanotujemy jeszcze większe wzrosty. Zatem będzie przybywać klientów w sklepach VinCo.
Potencjalnymi klientami „VinCo” klienci indywidualni oraz korporacyjni:
Klienci indywidualni:
· osoby pełnoletnie
· średniozamożni i zamożni
· mieszkańcy Nowego Sącza i okolic
· turyści
· studenci
Klienci korporacyjni:
· Firmy
· Restauratorzy
· Firmy cateringowe
Nasi potencjalni klienci aktualnie zaopatrują się w wyroby winiarskie w tradycyjnych kanałach dystrybucji, takich jak sklepy monopolowe, sklepy wielobranżowe lub typu wielka dystrybucja. Szacuje się, że w Nowym Sączu mieszka około 81 000 osób (encyklopedia PWN 1999), które korzystają z tych sklepów oferujących głównie wina masowe, tanie, gorszej jakości.
Według informacji udostępnionych przez dystrybutora alkoholu w Nowym Sączu wynika iż w ciągu jednego miesiąca średnia wartość sprzedaży wina oddziału to PLN 80 000. Trzy czwarte sprzedaży generuje sprzedaż detaliczna (sklepy), a pozostała ćwiartka to gastronomia (restauracje, bary, hotele).
VinCo początkowo uruchomi swoją działalność w Nowym Sączu. Celem firmy jest zdobycie 30% nowosądeckiego rynku win w ciągu pierwszych dwóch latach. Zakładając, że w Nowym Sączu działa 4 firmy specjalizujące się w hurtowej dystrybucji alkoholu oraz sklepy wielopowierzchniowe REAL i Intermarche możemy założyć że rynek wina w Nowym Sączu i bliskich okolicach jest warty około PLN 200 000 miesięcznie. Zatem planowane 30% sprzedaży wina w Nowym Sączu to około PLN 60 000 miesięcznie . Drugim celem VinCo będzie rozwój rynku win, a w efekcie podniesienie wartości tego rynku. Realizacja tego celu będzie polegała głównie na ekspansji rynków znajdujących się w obrębie Nowego Sącza oraz na promowaniu picia wina.
Bezpośrednia konkurencja:
· hipermarket REAL
· supermarket Intemarche
· sklep z winami w Starym Sączu
Konkurencja pośrednia:
· małe sklepy monopolowe
· sklepy wielobranżowe
· stacje benzynowe
· sprzedaż internetowa konkurentów z innych miast
Firma VinCo posiada znaczną przewagę nad konkurencją.
Pierwszy na rynku oferujący większość win świata. Zarówno pośredni jak i bezpośredni konkurencji oferują bardzo ograniczony asortyment win. Są to głównie popularne wina masowe, głównie produkcji polskiej oraz bułgarskiej. Zamierzamy zbudować trwałą, opartą na zaufaniu relację z klientami. Stworzymy program lojalnościowy dla stałych konsumentów.
Dodatkowo jako pierwsi zaoferujemy dostawy win bezpośrednio do klienta w krótkim czasie.
Moc_On