METODY AKTYWIZUJĄCE.pdf

(229 KB) Pobierz
Microsoft Word - Dokument w Dokument - wycinek —METODY AKTYWIZUJ...fl
METODY AKTYWIZUJĄCE W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM
Opracowała Grażyna Figiela na podstawie warsztatów organizowanych przez Wydawnictwo
MAC w dniu 18.12.2003r. oraz literatury przedstawionej na końcu opracowania.
Metody aktywizujące rozumiemy jako wskazówki, sposoby działania, które pomogą
uczniom:
- pogłębić zainteresowanie wspólną sprawą,
- przyswoić bez trudu nową wiedzę,
- rozwinąć własne pomysły i idee,
- komunikować się, dyskutować i spierać się na różne tematy,
- podjąć działania na rzecz własnej szkoły.
Nauczyciel pracujący metodami aktywizującymi odchodzi od swej dotychczasowej
roli - eksperta, w kierunku nauczyciela:
- doradcy
- animatora
- obserwatora i słuchacza
- uczestnika procesu dydaktycznego
- partnera.
Ujęcie metod z perspektywy obu uczestników procesu dydaktycznego
odzwierciedlają następujące założenia:
- nauczyciel i uczeń są na lekcji partnerami,
- nauczyciel i uczeń przyjmują nowe role i nowe zadania,
- jednym z najważniejszych zadań współczesnej szkoły jest przygotowanie
ucznia do samodzielnej pracy,
- nauczyciel i uczeń są twórczy, posiadają ogromny potencjał, który trzeba
„tylko” uruchomić,
- w procesie dydaktycznym nie ma idealnych rozwiązań.
Metody bez powiązania z celami, treściami, ramami organizacyjnymi, a przede
wszystkim z potrzebami ucznia i preferencjami nauczyciela nie mają wartości.
Jak się uczymy?
Zapamiętujemy:
10% tego, co czytamy
20% tego, co słyszymy
30% tego , co widzimy
50% tego, co słyszymy i widzimy
70% tego, co sami mówimy
90% tego, co sami robimy.
Widać więc, że najwięcej zapamiętujemy wtedy, gdy działamy w zespole, gdy
wykonujemy konkretną pracę – gdy jesteśmy aktywni.
METODY INTEGRACYJNE – umożliwiające bliższe poznanie się dzieci,
szczególnie w sytuacji nowego ucznia w klasie. Polecane także dla kl. IV dla
zapoznania się nauczyciela z uczniami.
WIZYTÓWKA - Dzieci wpisują pozytywną cechę na każdą literkę swojego
imienia, np .
I – interesująca
T - towarzyski
Z zabana
O - optymista
A – ambitna
M - miły
B bezkonfliktowa
E - energiczny
L lojalna
A aktywna
lub: Jestem M agda – m iła.
Jestem T omek – t owarzyski.
HERB – dzieci tworzą swój własny herb wg wzoru przygotowanego na
kartkach.
Imię Co lubię?
Moje Jaka
marzenia jestem?
Monika
ZDANIA NIEDOKOŃCZONE – wizytówka. Dzieci samodzielnie uzupełniają
wizytówkę i prezentują na forum grupy. Taką wizytówkę można także pokazać
rodzicowi na wywiadówce.
JESTEM.........................................................
MAM..............................................................
LUBIĘ............................................................
E energiczna
K - kulturalny
232870567.001.png
JACY JESTEŚMY – dla grupy
Kwiatek ma tyle płatków, ile dzieci jest w jednej grupie. Każdy wpisuje to co lubi.
W środek kwiatka grupa wpisuje jedną cechę wspólną dla wszystkich, może
powstać nazwa grupy.
Metody integracyjne połączone z twórczym myśleniem
PRACA W GRUPIE
Pytanie główne: Jak spędzimy dzisiejsze popołudnie, aby się nie nudzić?
Przygotowujemy kartkę z napisem np.
Proponujemy, aby..............
Zapewniamy, że ................
Mamy nadzieję, że.............
Proponujemy, aby..................................
Od dołu wpisujemy propozycje i zaginamy.
Prezentujemy propozycje na forum klasy.
KULA ŚNIEGOWA
Pierwszy krok – zapoznanie dzieci z problemem, np. co to jest szczęście, przyjaźń
itp.
Dzieci samodzielnie na karteczkach definiują szczęście.
Dwie osoby ze swoich definicji tworzą wspólną lub przyjmują jedną z własnych
definicji.
Dwójki łączą się w czwórki (mają dwie definicje) - znowu tworzą jedną definicję.
Czwórki łączą się w ósemki (mają dwie definicje) – znowu tworzą jedną definicję.
Ósemki łączą się w szesnastki (mają dwie definicje) – znowu tworzą jedną definicję.
Po zakończonym ćwiczeniu powstaje jedna wspólna definicja.
232870567.002.png
MAPA MENTALNA (pojęciowa)
Jest to wizualne rozpracowanie hasła, problemu zgodnie ze słowami:1 obraz = 100
słów.
FLAGA HYMN
MÓJ DOM,
MOJA OKOLICA GRANICE
MOJA
OJCZYZNA
MORZE POLSKA
GÓRY,RZEKI
Grupy rysują lub wpisują hasła. Prace prezentowane są na forum grupy.
Propozycje tematów:
- Święta Bożego Narodzenia
- Wielkanoc
- wakacje
- poryroku
- mojarodzina
- mojaszkoła....
METODY HIERARCHIZACJI POJĘĆ
Dzieci samodzielnie na kartce wypisują cechę dobrego przyjaciela.
Na dywanie układają karteczki odpowiednio je segregując. Po zakończonym
ćwiczeniu dzieci same zobaczą jakimi cechami powinien odznaczać się dobry
przyjaciel.
Dobry
przyjaciel
232870567.003.png
PIRAMIDA PRIORYTETÓW
Postawienie problemu, np. Co jest ważne w rodzinie, abyśmy byli szczęśliwi?
Burza mózgów – tu dzieci podają lub piszą po 2 rozwiązania na 2 karteczkach
(miłość, szacunek, zrozumienie, zaufanie, pieniądze, odpowiedzialność, zgoda itd.)
Później wszyscy hierarchizujemy odpowiedzi i powstaje piramida priorytetów.
MIŁOŚĆ
ZDROWIE
SZACUNEK
ZGODA
ZAUFANIE
PIENIĄDZE
Należy zwracać uwagę na wyrazy bliskoznaczne.
Propozycje tematyczne:
- Copowinniśmy zrobić, aby być dobrym zespołem klasowym?
- Zima,jesień, wiosna, lato
- Co jest ważne dla zdrowia człowieka?
- Co jest ważne w życiu człowieka?
POCIĄG
Postawienie problemu, np. Co jest ważne dla zdrowia człowieka?
Dzieci piszą na 2 karteczkach po jednym rozwiązaniu i przypinają na tablicy
odpowiednio grupując powtarzające się wyrazy.
SPORT
SEN
ODŻYWIANIE
HIGIENA
SSSSSS
SEN
ODŻYWIANIE
SEN
ODŻYWIANIE
ODŻYWIANIE
Dzieci wybierają rozwiązania z największą liczbą kartek i przypinają do wagoników.
ZDROWIE
ODŻYWIANIE
SEN
SPORT
SPORT
232870567.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin