TEMAT: Wiem czego nie wiem o ułamkach dziesiętnych.
CELE:
OGÓLNY: powtórzenie i ocenienie podstawowych umiejętności i wiadomości o ułamkach dziesiętnych
OPERACYJNE:
· Uczeń zna - sposoby zapisywania ułamka dziesiętnego:
· Przy użyciu kreski ułamkowej
· W postaci dziesiętnej ( bez użycia kreski ułamkowej ).
· Uczeń rozumie - pojęcie ułamka dziesiętnego jako szczególny przypadek
ułamka zwykłego
· Uczeń wie -jakie ma praktyczne zastosowanie ułamek dziesiętny
( zapisywanie wyrażenia dwumianowego za pomocą ułamka
dziesiętnego)
· Uczeń umie - zapisać ułamek dziesiętny w postaci dziesiętnej i na odwrót,
odczytywać ułamek dziesiętny, porównywać ułamki dziesiętne,
zapisać wyrażenie dwumianowe w postaci ułamka dziesiętnego.
WYCHOWAWCZY: kształcenie wiary we własne siły, wdrażanie do samodzielności i samokontroli oraz kształcenie pracy w grupach.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
· Plansze z podstawowymi wiadomościami o ułamkach dziesiętnych (załącznik: 1,2,3,4,5)
· Kartka z zadaniami do samodzielnego rozwiązania (załącznik nr 6)
· Kartoniki z wypisanymi na nich ułamkami dziesiętnymi (załącznik nr 7)
· Kartka z kartkówką (załącznik nr 8)
· Kartka z zadaniem domowym (załącznik nr 9).
METODA PRACY:
· Powtórzeniowa
· Aktywizująca – dramy
· Diagnozująca.
FORMA PRACY :
· Praca z całym zespołem klasowym
· Elementy pracy w grupach
· Elementy pracy samodzielnej.
PRZEBIEG LEKCJI:
Podaję temat lekcji oraz umieszczam na tablicy pięć planszy (załączniki nr 1,2,3,4,5), a następnie uczniowie zdolni (wyznaczeni do tej roli na poprzedniej lekcji) przypominają i omawiają znajdujące się na nich wiadomości i umiejętności: pojęcie ułamka dziesiętnego (załącznik nr 1), jego sposoby zapisu (załącznik nr 2), praktyczne zastosowanie ułamków dziesiętnych – zapisywanie za ich pomocą wyrażeń dwumianowanych (załącznik nr 3), rozszerzanie i skracanie ułamków dziesiętnych (załącznik nr 4), porównywanie ułamków dziesiętnych (załącznik nr 5).
Po tym krótkim przypomnieniu rozdaje kartki z dwoma zadaniami (załącznik nr 6) do samodzielnego rozwiązania, które później sprawdzamy.
Następnie przystępujemy do krótkiej zabawy- dramy, która polega na odczytywaniu i porównywaniu ułamków dziesiętnych (załącznik nr 7) :
· 1 drama – proszę uczniów z rzędu pod oknem o wystąpienie na środek i wręczam każdemu jedną z kartek z wypisanym na niej ułamkiem ( od tej chwili są to dzieci-liczby). Proszę teraz niektórych z nich, aby nam się przedstawili, jaką są liczbą. Pozostałe dzieci-liczby odczytują uczniowie siedzący w ławkach.
· 2 drama – proszę uczniów z rzędu środkowego o wystąpienie na środek i wręczam każdemu jedną kartkę z ułamkiem dziesiętnym i proszę ich o ustawienie się w porządku rosnącym. Po zgłoszeniu wykonania polecenia reszta klasy ocenia poprawność wykonania zadania.
· 3 drama – tym razem proszę uczniów z rzędu pod ścianą o wystąpienie na środek klasy, wręczam każdemu jedną kartkę z wypisanym na niej ułamkiem dziesiętnym i polecam, aby dzieci-liczby ustawiły się w porządku malejącym. Pozostała część klasy ocenia wykonanie polecenia.
Ostatnim etapem lekcji – jako podsumowanie – jest kartkówka, którą uczniowie otrzymują na kartkach (załącznik nr 8). Uczniowie pracują indywidualnie. O efektach swojej pracy zostaną poinformowani na najbliższej lekcji matematyki.
Zadanie domowe: zadanie na kartce (załącznik nr 9).
Opracowała
mgr Elżbieta Maciejasz
Załącznik nr 1.
Spośród wszystkich ułamków wyróżniamy takie, których mianownikami są liczby : 10,100,1000,..... itd.
Załącznik nr 2.
1/10; 7/10; 13/10; 21/100; 2/1000; 58/10000
Ułamki takie nazywamy ułamkami dziesiętnymi. Można zapisać je również bez użycia kreski ułamkowej w tzw. postaci dziesiętnej. Wówczas przecinek oddziela całości od części całości.
1/10= 0,1; 7/10=0,7; 13/10=1,3; 21/100=0,21; 2/1000=0,002;
58/10000=0,0058.
Załącznik nr 3.
Ułamki dziesiętne zapisane w postaci dziesiętnej mają duże znaczenie praktyczne. Za ich pomocą przedstawia się powszechnie wyrażenia dwumianowane:
np.
3 zł 25 gr = 3,25 zł
1 kg 80 dag = 1,80 kg
2 cm 5mm = 2,5 cm
Załącznik nr 4.
Ułamek dziesiętny rozszerzamy dopisując zera za ostatnią cyfrą ułamka. Zero dopisane po ostatniej cyfrze z prawej strony ułamka nie zmienia jego wartości.
zapisane w postaci dziesiętnej
0,3 = 0,30 = 0,300
0,300= 0,30= 0,3.
Załącznik nr 5.
Aby porównać liczby dziesiętne wystarczy porównać całości obu liczb, a nastepnie kolejno poszczególne cyfry : części dziesiętnych, części setnych .... np. Np.:
12,809 12,811 12=12 -cyfry całości obu liczb
8=8 -cyfra części dziesiętnych
0<1 - cyfra części setnych
a więc 12,80 < 12,81
a zatem 12,809 < 12,811
Załącznik nr 6.
ZAD.1 Zapisz w postaci dziesiętnej :
a/ =....... b/ =......... c/ dwie całe trzy tysiączne =............
d/ =......... e/ trzy całe osiemnaście setnych =............. f/ =...... .
ZAD.2. Uzupełnij wpisując odpowiednie ułamki dziesiętne.
a) 4 dm 2 mm =............dm
b) 1 kg 5g =............kg
c) 2 zł 56 gr =.............zł
*d) 2 godz. 15 min =.............godz.
Załącznik nr 7.
Kartki – drama 1.
0,7; 0,375; 2,02; 2,65; 3,007; 4,6; 4,0029; 5,104; 100,035.
Kartki – drama 2
0,3; 0,375; 0,50; 0,75; 0,80; 0,935
Kartki – drama 3
2,65; 2,70; 2,72; 3,08; 3,12; 3,009
Załącznik nr 8.
GRUPA I imię i nazwisko
Na podstawie podanych w tabelce danych wykonaj następujące polecenia :
Największe miasta świata
Ludność w mln. mieszkańców
Meksyk
16,754
Londyn
7,132
Paryż
Moskwa
8,599
Nowy Jork
osiem całych siedemset pięćdziesiąt jeden tysiącznych
Berlin
3,9
Madryt
4,935
dodo1081