Symulacyjne gry decyzyjne w treningu umiejętności decyzyjnych.docx

(16 KB) Pobierz

Symulacyjne gry decyzyjne w treningu umiejętności decyzyjnych

przedsiębiorców i menedżerów

dr inż. Bogdan Wit


 Wstęp

Obszarem moich zainteresowań jest m.in. komputerowa symulacja systemów gospodarczych z aktywnym uwzględnieniem czynnika konkurencji w postaci podmiotu podejmującego decyzję - decydenta. Zainteresowania moje zostały skupione na budowie i eksploatacji symulacyjnych gier decyzyjnych.

Na studiach dziennych i zaocznych Wydziale Zarządzania i Podstaw Techniki Politechniki Lubelskiej (WZiPT PL) kształci się studentów, którzy w przyszłości zostaną przedsiębiorcami lub menedżerami. Niezależnie jednak od roli, jaką w przyszłości będą oni pełnić, muszą się nauczyć zarządzać własną firmą lub w imieniu właściciela. Prowadzący zajęcia na WZiPT PL postawili sobie za cel przyspieszenie procesu zdobycia umiejętności i doświadczeń bez ryzyka ponoszonych konsekwencji poprzez m.in. zastosowanie w procesie dydaktycznym rozgrywek w postaci komputerowych symulacyjnych gier decyzyjnych (KSGD). 

    Obecnie na WZiPT PL skonstruowano i eksploatuje się symulacyjne gry decyzyjne należące do wspólnej rodziny gier (tabela 1 - biały kolor komórek) .

Tabela 1. Macierz morfologiczna klasyfikacji gier

Lp.

Klasyfikacja według

Gry

1.

Orientacji

na system przedmiotowy

na proces podejmowania decyzji

2.

Podejmowania decyzji

indywidualne

zespołowe

3.

Dziedziny

ekonomiczno-finansowe

militarne

zarządzania

4.

Stosunki do rzeczywistości

realistyczna

abstrakcyjna

mieszana

5.

Elementów rywalizacji

konkurencyjna

niekonkurencyjna

6.

Relacji pomiędzy

uczestnikami

nieinterakcyjne (brak komunikacji między uczestnikami)

interakcyjne - konkurencyjne,

interakcyjne - kooperacyjne

7.

Złożoności modelu

ogólne

funkcyjne

całościowe

8.

Cech modelu

o modelu elastycznym (możliwość wprowadzania zmian)

o modelu sztywnym

9.

Wykorzystania modelu przez graczy

o modelu izolowanym

na wspólnym modelu

10.

Rodzaj gry

manualna

z pomocniczym udziałem komputera

komputerowa

11.

Wykorzystania komputera

brak

tryb pośredni

tryb bezpośredni

12.

Pracy w środowisku sieciowym

brak

jednostanowiskowa

sieć LAN

 

sieć INTERNET

13.

Sposobu rozgrywania gry

z całością rozgrywki

okresowością w podejmowaniu decyzji

 

Komputerowe symulacyjne gry decyzyjne są przeznaczone do przeprowadzania seansów szkoleniowych na studiach dziennych, zaocznych i podyplomowych jako trening umiejętności decyzyjnych przyszłych przedsiębiorców i kadry menedżerskiej.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin