pilkan.doc

(196 KB) Pobierz
Program Autorski Edukacji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Program Własny Edukacji

Z Piłki Nożnej

Dla chłopców klasy III Gimnazjum

Rok Szkolny 2004/2005

 

 

 

 

 

 

 

 

„Pięknym w piłce nożnej jest to, że nigdy nie wiadomo, jakim wynikiem skończy się mecz.” ( Sepp Herberger).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                         

Autorzy:

 

             Sławomir Kopczewski

                 Publiczne Gimnazjum nr 18

                                                   w Białymstoku

    Jacek Rutkowski

                   WMCS Agrykola Warszawa

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści

 

 

 

 

 

  1. Wstęp.                                                                                          Str. 3

 

  1. Historia Piłki Nożnej                                                                   Str.4

 

  1. Program szkolenia w piłce nożnej- złożenia metodyczne.          Str.5-6

 

  1. Struktura procesu treningowego.                                                 Str.7

 

  1. Technika.                                                                                     Str.8

 

  1. Taktyka.                                                                                       Str.8

 

  1. Warunki realizacji procesu szkoleniowo wychowawczego.        Str.9

 

  1. Cele i zadania pracy.                                                                    Str.10

 

  1. Plan wynikowy.                                                                            Str.11-20

 

  1. Literatura.                                                                                      Str.21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Wstęp.

 

 

Piłka nożna (Humanistyczna encyklopedia sportu, 1987) – zespołowa gra między dwoma drużynami po 11 graczy, w tym bramkarz. Jej istotą jest uderzanie piłki przy pomocy nóg lub dowolnej części ciała z wyjątkiem ręki. Zakaz używania rąk nie dotyczy bramkarza.

Gra w piłkę nożną – to wielowarstwowy, dynamicznie zmieniający się w czasie układ sytuacji atakowania lub obrony. Głównym elementem sytuacji w grze jest zawodnik, który posiadając określone dyspozycje podejmuje decyzje o działaniu indywidualnym lub grupowym. Działając w sytuacjach, stara się realizować cele i zadania gry.

Strategia gry w piłkę nożną  to sposób działania zespołowego składający się z taktyk podporządkowanych realizacji celów głównych gry, czyli zwycięstwa.

Piłka nożna jest grą zespołową, w której poszczególni gracze są sprzężeni zwrotnie z pozostałymi i zmiana sposobu działania jednego powoduje zmiany sposobów postępowania w grze pozostałych graczy i całej drużyny. Gra w piłkę nożną opera się także na działaniu indywidualnym gracza. Każda czynność każdego zawodnika podporządkowana jest wspólnym założeniom i wspólnemu planowi gry. Zawodnicy muszą rozumieć się wzajemnie i pomagać sobie w czasie gry oraz asekurować się w trudnych sytuacjach.

Istotą gry w piłkę nożną jest ścisłe przestrzeganie jej reguł oraz założenie, iż działanie nasze, jak i przeciwnika, jest racjonalne. Gra jest więc sposobem rozwiązywania konfliktu przez odebranie jednej ze stron możliwości dowolnego wpływania na działanie drugiej.

Podstawy piłki nożnej to technika, opanowanie piłki i zrozumienie gry przez pojedynczych piłkarzy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.     Historia piłki nożnej.

 

               Historia nowożytnej piłki nożnej liczy sobie niecałe 120 lat. Pomimo to ludzie już od kilku tysięcy lat znali sztukę gry w piłkę nogami. Dzięki starożytnym rysunkom nagrobnym można się dowiedzieć, że w Egipcie już 2000 lat temu kopano piłkę. Oczywiście i w starożytnej Grecji oraz w Imperium Rzymskim znano podobne do futbolu gry. Do dzisiejszych czasów zachowały się wzmianki o greckim Episkyros, czy też o rzymskim Harpastum bądź też Calcio. Podczas swoich wypraw wojennych Rzymianie musieli przynieść ze sobą te gry na Wyspy Brytyjskie. W nowożytnej Angli i Szkocji międzyVIII a XIX wiekiem narodziła się ogromna pasja do gry w piłkę. Za sprawą angielskich marynarzy piłka nożna dostała się do innych krajów Europy.

             W 1904 roku na konferencji w Paryżu powstała Międzynarodowa Federacja Piłkarska – FIFA. Konferencję zbojkotowali Anglicy, jednak po roku widząc rozwój Federacji przystąpili do niej. Pierwsze Mistrzostwa ( Puchar Świata) zorganizowano w 1930 r. w Urugwaju.

             Sport na ziemiach polskich zaczął rozwijać się znacznie później niż w innych krajach, głównie ze względu na to, że ziemie te znajdowały się pod zaborami- pierwszy mecz rozegrano w roku 1894 we Lwowie w ramach uroczystości otwarcia Wystawy Krajowej.

Dr Jordan- twórca Parku (1888) – położył duże zasługi w rozwoju piłki nożnej w Polsce. W parku na Błoniach powstało szereg boisk, na których młodzież grała w piłkę. W 1906 roku powstały w Krakowie kluby „Cracovia” i „Wisła” , a w kolejnych latach również w innych miastach Galicji: w Przemyślu, w Rzeszowie, w Tarnowie.

             Po odzyskaniu niepodległości w 1919 roku w Krakowie utworzono Polski Związek Piłki Nożnej. Pierwszym prezesem został dr Edward Cetnarowski , długoletni prezes „Cracovi”.

              W roku 1923 PZPN przystąpił do FIFA. Pierwszym mistrzem Polski została „Cracovia”(1921).

W roku 1927 powstała w Polsce Liga. Od tego czasu mistrz Ligi zostawał równocześnie mistrzem Polski, z wyjątkiem roku 1951, kiedy to mistrzem Polski ogłoszono zdobywcę Pucharu.

 

 

3.     Program szkolenia w piłce nożnej-  założenia metodyczne.

 

         Prawidłowy rozwój karier sportowych piłkarzy w znacznej mierze zależy od przyjętej koncepcji wieloletniego procesu szkolenia. Decydujący wpływ na tempo i poziom rozwoju sportowego wywierają dwie grupy czynników:

·         naturalne procesy rozwojowe, obejmujące dynamikę wzrastania, dojrzewania i różnicowania organizmu, co jest przede wszystkim funkcją uwarunkowań genetycznych.

·         wielkość i charakter stosowanych obciążeń wysiłkowych, które obejmują różnorodne metody, formy i środki treningu.

          Racjonalny program wieloletniego szkolenia powinien w optymalny sposób                     uwzględniać relacje zachodzące między tymi czynnikami.

         Wieloletni program szkolenia piłkarzy ma charakter bardzo elastyczny, ramowy i jest efektem doświadczeń i rozwiązań metodycznych wielu pokoleń polskich trenerów. Reasumując te doświadczenia można z metodycznego punktu widzenia wyróżnić w nim 5 etapów pracy:

1. Etap przygotowania wstępnego(do 10 roku życia).

Do najważniejszych zadań tego etapu zalicza się:

·         dostarczenie radości i satysfakcji ćwiczącym z treningu,

·         zapewnienie wszechstronnego rozwoju fizycznego i zdrowia

·         selekcja do dalszego procesu szkolenia

·         opanowanie podstaw najważniejszych umiejętności technicznych z zakresu gry w piłkę nożną,

·         wszechstronna stymulacja rozwoju wybranych cech motorycznych(szybkość, koordynacja, gibkość).

2.      Etap nauczania podstawowego(11-13 lat).

·         podnoszenie zdrowotności i tężyzny organizmu,

·         kształtowanie cech woli ze szczególnym zwracaniem uwagi na godzenie nauki z zajęciami szkoleniowymi,

·         zwiększenie potencjału możliwości sprawnościowych,

·         opanowanie wszechstronnych umiejętności technicznych

·         wykorzystanie posiadanych umiejętności technicznych w różnych formach gry.

 

3.      Etap doskonalenia opanowanych umiejętności(14-15 lat).

 

·         wszechstronne przygotowanie organizmu do wysiłku piłkarskiego,

·         ugruntowanie wartości moralno- etycznych obowiązujących w sporcie,

·         wzbudzenie stałej potrzeby podnoszenia własnych umiejętności,

·         rozwinąć w wymaganym zakresie poziom sprawności ogólnej,

·         nauczyć i doskonalić w różnych sytuacjach wszystkie elementy techniki specjalnej z możliwością stosowania ich w grze,

·         opanować wybrane umiejętności z zakresu taktyki atakowania i obrony gry w piłkę nożną,

·         stwarzać warunki systematycznego sprawdzania swoich umiejętności w ramach gry właściwej.

4.      Etap trenowania (16-17 lat).

·         rozwijanie zdolności do znoszenia znacznych obciążeń treningowych efektywnie wpływających na adaptację organizmu do wymogów gry właściwej,

·         podnoszenie umiejętności specjalistycznych związanych z grą na określonej pozycji,

·         zwiększenie efektywności działań techniczno taktycznych w zakresie gry w obronie i w ataku,

·         podwyższenie poziomu specjalnej wydolności fizycznej i wiodących cech motorycznych,

·         ukształtowanie cech wolicjonalnych na wysokim poziomie,

·         przekazywanie wiedzy taktycznej, charakterystycznej dla tej grupy wiekowej.

5.      Etap kształtowania maksymalnych możliwości (od 18 roku życia).

·         systematyczne trenowanie piłkarzy poprzez właściwy dobór obciążeń treningowych,

·         rozwijanie świadomości i aktywności piłkarzy,

·         osiągnięcie pułapu indywidualnych możliwości w zakresie wydolności tlenowej i beztlenowej,

·         doskonalenie zdolności do szybkiego i twórczego rozwiązywania różnorodnych sytuacji występujących w grze,

·         prezentowania wysokiego morale sportowego- stabilizacja wiodących cech woli na maksymalnym poziomie.

 

 

 

4.     Struktura procesu treningowego.

 

          Osiągnięcie wysokiego wyniku następuje na drodze wieloletniej, systematycznej i podzielonej na cykle pracy. Ze względu na czas trwania, cykle szkoleniowe dzielą się na :

 

4.1  Makrocykl ( cykl długi) – wieloletni cykl, składający się z z etapów szkolenia podstawowego, ukierunkowanego, specjalistycznego i mistrzowskiego. W szkoleniu sportowym stosuje się najczęściej cykle roczne i półroczne. Każdy z nich zawiera trzy okresy i podokresy treningowe:

a)     okres przygotowawczy – w okresie tym zaniedbania treningowe, a szczególnie niewystarczające narastanie objętości obciążeń, wywołuje niski przyrost wydolności, sprawności ogólnej, co jest warunkiem dalszego rozwoju formy sportowej. Ważną rolę w precyzowaniu czasu trwania okresu przygotowawczego odgrywają czynniki indywidualne, takie jak: staż treningowy oraz przyswajalność obciążeń. W pracy z młodzieżą trzeba przyjąć zasadę : im krótszy staż treningowy, tym dłuższy i „spokojniejszy” okres przygotowawczy.

b)     okres startowy -  jest on wyjątkowo ważny, ponieważ sprawdzana jest w nim skuteczność zastosowanych rozwiązań szkoleniowych. Najpraktyczniejsze opracowanie planu okresu startowego winno rozpoczynać się od najważniejszej imprezy przy uwzględnieniu takich czynników jak:

-          liczba startów niezbędnych dla danej drużyny do uzyskania i ustabilizowania wysokiej      formy sportowej.

-          terminy najważniejszych zawodów

-          długość cyklu bezpośredniego przygotowania startowego

-          przerwy między zawodami potrzebne dla odnowy i treningu, specyficzne dla piłki nożnej  między rundą wiosenną a jesienną.

       c)  okres przejściowy- celem jest możliwie pełna odnowa sił fizycznych i          psychicznych. Ważne jest tu przestawienie organizmu na mniejsze obciążenie, mniejszą intensywność i mniejszy zakres pracy

 

4.2    Mezocykl ( cykl średni) – mniejsze ogniw procesu szkolenia tworzą mezocykle składające się z kilku mikrocykli( od 3 do 6). Mezocykle różnią się od siebie charakterem pracy, która jest inna w różnych fazach makrocyklu np.:

 

-          mezocykle wprowadzające

-          mezocykle podstawowe

-          mezocykle kontrolno przygotowawcze

-          mezocykle przedstartowe

-          mezocykle startowe

-          mezocykle pośrednie

 

4.3    Mikrocykl ( cykl krótki) – zawiera od 3 do 10 jednostek treningowych, najczęściej zawiera się jednak w 7 dniach. Uważa się,  że pojedynczy mikrocykl składa się z dwóch faz, tj. stymulującej, której efektem jest poziom zmęczenia oraz odbudowującej, odnoszącej się do usunięcia zmęczenia i wejścia w fazę tzw. superkompensacji.

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin