Frankfurcki Kwest_bns.pdf

(142 KB) Pobierz
Wyniki
Hanna Karakuła, Justyna Pawęzka
Ocena przydatności Frankfurckiego Kwestionariusza Zaburzeń
do samooceny nasilenia deficytów poznawczych w schizofrenii
Evaluation of Frankfurt Complaint Questionnaire usefulness for self-rating
of cognition deficits in schizophrenia
Katedra i Klinika Psychiatrii w Lublinie
Kierownik: Prof. dr hab. Marek Masiak
Słowa kluczowe
schizofrenia, zaburzenia podstawowe, Frankfurcki Kwestionariusz Zabu-
rzeń
Key words
schizophrenia, basic symptoms, Frankfurt Complaint Questionnaire
Wstęp
Od dawna poszukiwano podstawowych wskaźników psychopatologi-
cznych hipotetycznego procesu leżącego u podłoża schizofrenii. Obecnie po-
szukiwania te ukierunkowane są na określenie nie tyle objawów aktywnego
procesu, ile wskaźników względnie trwałego deficytu. Za jego psychopatologi-
czną reprezentację można uważać tzw. objawy podstawowe. Badania nad obja-
wami subiektywnymi rozpoczął Huber (1957) razem z McGie i Chapmanem
(1961). Termin „objawy podstawowe” stworzony przez Hubera określa
różnorodne, subtelne deficyty psychiczne typu poznawczego, które rozpozna-
walne są w tzw. podstawowych stadiach schizofrenii (głównie w okresie
prodromalnym, rezydualnym) i są podstawą do rozwoju najbardziej typowych
objawów schizofrenicznych takich jak urojenia i omamy. Huber, stosując feno-
menologiczno-opisową metodę, dostarczył systematycznego i udoskonalonego
opisu subiektywnych skarg, które są niedostępne w obserwacji zachowania
chorego. Chapman sugerował, że objawy podstawowe mogą być subiektywnie
2
H. Karakuła, J. Pawęzka
doświadczane przez pacjentów na długo zanim ustalona choroba ujawnia się
otwarcie.
W niesprzyjających warunkach mogłyby się przekształcać – poprzez pośrednie
stadia niecharakterystyczne – w typowe objawy schizofreniczne (Klosterkötter,
1987).
Chociaż badaniami objawów podstawowych interesowano się od lat 50-
tych, dopiero w latach 80-tych pojawiło się większość skal oceniających na-
silenie występowania objawów podstawowych. Są to między innymi: Frank-
furcka Skala Samopoczucia (FBS, Süllwold 1987), Bonn Scale for the Assessment
of Basic Symptoms (BSABS, Gross 1987), Subjective Experience of Deficit Scale
(SEDS, Liddle i Barnes 1988).
Najszerzej stosowaną skalą do dzisiaj, nie tylko w niemieckim obszarze
językowym, jest Frankfurcki Kwestionariusz Zaburzeń stworzony przez Sül-
lwold (1986).
Cel
Celem pracy była ocena wybranych wskaźników rzetelności (zbieżności
między badającymi, zbieżności między kolejnymi badaniami) i trafności skali
(ocena wpływu przebiegu choroby na uzyskiwane wyniki) polskiej wersji
Frankfurckiego Kwestionariusza Zaburzeń.
Grupa badana
Badaniem objęto 45 pacjentów z rozpoznaniem schizofrenii paranoi-
dalnej (faza aktywna) wg ICD-10 hospitalizowanych w Klinice Psychiatrii AM
w Lublinie. Zbadano 14 kobiet (średnia wieku 28,1 lat; SD=7,9) oraz 31 męż-
czyzn (średnia wieku 26,8 lat; SD=6,9).
35% badanych chorowało krócej niż rok, natomiast u 65% pacjentów czas trwa-
nia choroby był dłuższy niż rok. W całej grupie badanej 64% pacjentów
uzyskało wykształcenie średnie (I grupa), 14% wyższe (II grupa), 18% zawo-
dowe (III grupa), natomiast tylko 4%- podstawowe (IV grupa).
3
Ocena przydatności Frankfurckiego Kwestionariusza Zaburzeń do
samooceny…
Metoda
W badaniach zastosowano:
1. Inwentarz Socjodemograficzny konstrukcji autorek zawierający podsta-
wowe dane dotyczące pacjenta oraz zwięzłe dane dotyczące przebiegu
choroby.
2. Do samooceny nasilenia deficytów poznawczych użyto polską wersję
Frankfurckiego Kwestionariusza Zaburzeń - (niem. Frankfurter Be-
schwerde-Fragebogen, FBF; ang. Frankfurt Complaint Questionnaire, FCQ)
(Süllwold, 1986) .
Trzecia opublikowana, stosowana w tym badaniu wersja FCQ zawiera 108 pun-
któw, w tym 98 kwestii, które wynikają z opisów dolegliwości dokonanych
przez pacjentów chorujących na schizofrenię. W założeniu kwestionariusz ten
ma operacjonalizować i standaryzować kognitywne upośledzenia pacjentów ze
schizofrenią. Osoba wypełniająca kwestionariusz musi przy każdym pytaniu
zaznaczyć odpowiednio „tak” lub „nie”. Suma odpowiedzi „tak” odpowiada
łącznej wartości wykrytych zaburzeń podstawowych.
W oparciu o badania analityczne poszczególnych czynników pytania zostały
podzielone na następujące podskale:
(1) utrata kontroli
(2) bodźce zmysłowe (postrzeganie proste)
(3) zaburzenia postrzegania (postrzeganie złożone)
(4) mowa
(5) myślenie
(6) pamięć
(7) motoryka
(8) utrata automatyzmów
(9) anhedonia i lęk
(10) nadstymulacja sensoryczna
Ponadto, kwestionariusz zawiera 8 stwierdzeń dotyczących sposobów radzenia
sobie z objawami oraz 2 pytania otwarte dotyczące własnych metod ,,coping”.
Zaburzenia podstawowe występują w zależności od warunków, mogą
zmieniać się samorzutnie w ciągu dnia i stają się silniejsze wraz z nasilaniem się
psychozy. O tych, raczej nieznacznych, subtelnych zaburzeniach rzadko infor-
muje się spontanicznie. Skala ujawnia deficyty kognitywne pojawiające się
w codziennych sytuacjach. Wielu pacjentów czuje się bardziej zrozumiałymi,
gdyż dzięki zagadnieniom z kwestionariusza są w stanie wyrazić co ich dręczy
4
H. Karakuła, J. Pawęzka
i niepokoi.. W aspekcie ilościowym kwestionariusz ujmuje subiektywną wagę
upośledzeń i oferuje choremu możliwość wypowiedzenia się i komunikacji,
której często brakuje.
Procedury translacyjne
Po uzyskaniu zgody autorki (a jednocześnie właścicielki praw autor-
skich) L.Sűllwold dokonano dwóch niezależnych tłumaczeń FCQ na język pol-
ski (H.Karakuła i J.Pawęzka) Zgodnie z wykorzystywaną w takich przypad-
kach procedurą przy tłumaczeniu stosowano zasadę jak największej wierności
w stosunku do oryginału. Następnie dokonano tłumaczenia polskiej wersji na
język niemiecki (E.Ujma) przesyłając ją do autorki. Po poprawkach dotyczących
dwóch stwierdzeń uzyskano akceptację autorki, która porównując tłumaczenie
z oryginałem nie znalazła istotnych różnic.
Pełna wersja FCQ została umieszczona w Aneksie.
Analizę statystyczną prowadzono przy pomocy pakietu programów
SPSS PCV. 3.1.
Wyniki
1. Nasilenie subiektywnych zaburzeń kognitywnych w FCQ
-Różnice w nasileniu objawów podstawowych mierzonych FCQ w zależno-
ści od płci osób badanych.
W badanej grupie kobiety zgłaszały więcej objawów podstawowych zarówno w
skali ogólnej jak i we wszystkich podskalach, choć istotne różnice dotyczyły
jedynie zaburzeń ujętych w podskali Motoryka (p<0,05).
-Różnice w nasileniu objawów podstawowych mierzonych FCQ w zależno-
ści od wieku.
Najwięcej skarg zgłaszali pacjenci w przedziale wiekowym od 30 do 50
r.ż. Istotne statystycznie różnice między grupą poniżej 30 r.ż. a grupą
pacjentów w wieku od 30 do 50rż wystąpiły w całkowitej punktacji (x=26,83
SD=17,32 dla I grupy, x=47,53 SD=22,62 dla II grupy, p< 0,05) oraz w pod-
skalach: postrzeganie zwykłe (x=1,00 SD= 1,46 dla I grupy, x=3,03 SD=2,33 dla
II grupy , p<0,05), mowa (x= 3,23 SD= 2,80 dla I grupy, x=6,45 SD= 2,91 dla II
grupy , p<0,03), motoryka (x= 2,00 SD= 1,94 dla I grupy, x= 4,56 SD=3,09 dla
II grupy , p<0,05).
227758291.001.png
5
Ocena przydatności Frankfurckiego Kwestionariusza Zaburzeń do
samooceny…
Różnice w nasileniu objawów podstawowych mierzonych FCQ w zależności od
wykształcenia.
Poziom wykształcenia pacjentów okazał się mieć istotny wpływ na nasilenie
subiektywnych przeżyć kognitywnych w badanej grupie. Pacjenci z wyższym
wykształceniem w porównaniu do pozostałych grup badanych podawali
największą liczbę skarg p<0.05. Nasilenie objawów podstawowych w grupie
pacjentów z wykształceniem podstawowym (grupa IV, x=29,5 SD=15,1) i zawo-
dowym (grupa III, x=30,4 SD=16,2) było zbliżone do siebie.
Do oceny zbieżności wyników kolejnych dwóch badań posłużono się współ-
czynnikiem korelacji rangowej Spearmana. Badania zostały przeprowadzone w
odstępie 48 godzinnym, tak, by względnie zachowana była w obu momentach
stałość ocenianego stanu psychicznego, przy możliwie zminimalizowanym
wpływie pierwszego pomiaru na drugi.
W próbie tej wzięła udział tylko część grupy badanej t.j. 32 osoby, którzy
wypełnili skalę powtórnie. Jak wynika z tabeli 1, przedstawiającej współczyn-
niki Spearmana dla poszczególnych podskal oraz wyniku ogólnego FCQ
badane narzędzie cechuje się wysokim poziomem powtarzalności.
Tab. 1. Ocena zbieżności podskal i wyniku ogólnego FCQ
N
Wsp.
Spearmana
I utrata kontroli (zdolność rozporządzania sobą)
32
0,91
II postrzeganie (zwykłe, wrażenia zmysłowe)
32
0,89
III postrzeganie (kompleksowe, zorganizowane)
32
0,94
IV mowa (ekspresyjna i receptywna)
32
0,90
2.Miary rzetelności skali
Spośród różnych miar rzetelności zdecydowano się tu wykorzystać dwie:
I- ocenę powtarzalności (zbieżności) wyników uzyskanych w dwóch
nieodległych momentach czasu (rzetelność typu test-retest),
II- ocenę wewnętrznej spójności.
Ze względu na subiektywny, indywidualny charakter analizowanych zmien-
nych dotyczących samooceny stanu psychicznego ocena rzetelności za pomocą
porównania wyników uzyskiwanych przez dwóch lub więcej oceniających
(rzetelność typu inter-rater) była niemożliwa do przeprowadzenia.
I. Rzetelność typu test-retest
227758291.002.png 227758291.003.png 227758291.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin