Psychologia społeczna - wykład
dr hab. Elżbieta Stojanowska, prof. w WSFiZ
Założenia i cele:
Głównym celem wykładów jest zapoznanie studentów z aktualną wiedzą psychologiczną na temat społecznego funkcjonowania jednostki. Prezentowane są podstawowe teorie wyjaśniające funkcjonowanie społeczne człowieka oraz badania empiryczne opisujące prawidłowości w tym zakresie. Ważne miejsce w tematyce wykładów zajmuje problematyka myślenia i spostrzegania świata społecznego, psychologia „ja” oraz problematyka wpływu społecznego.
Treści programowe:
1. Specyfika przedmiotu badań psychologii społecznej. Ogólne prawidłowości dotyczące myślenia o świecie i poznawania ludzi. Stosowanie schematów w poznawaniu świata: konieczność oraz ryzyko błędów. Rodzaje schematów poznawczych.
Zniekształcenia w poznawaniu ludzi na przykładzie wybranych zjawisk: efektu pierwszeństwa, uporczywości, zjawiska wrogich mediów, ukrytych teorii osobowości oraz samospełniającego się proroctwa. (3 godziny)
2-3. Stereotypy i uprzedzenia
Rodzaje i funkcje stereotypów i uprzedzeń. Koncepcja aktywizacji stereotypów Patrycji Devine. Metody badania uprzedzeń. Możliwości zmiany stereotypów i osłabiania uprzedzeń: hipoteza kontaktu międzygrupowego.
Teorie wyjaśniające powstawanie uprzedzeń. Teoria rzeczywistego konfliku międzygrupowego, teorie psychodynamiczne, teorie społecznego uczenia się, teoria tożsamości społecznej Tajfela. Teorie rasizmu ukrytego. (6 godzin)
4. Stereotypy płciowe
Płeć biologiczna, a płeć psychologiczna jednostki. Poznawcze, społeczne i osobowościowe różnice między płciami.
Teorie biologiczne i kulturowe na temat genezy różnic w funkcjonowaniu psychospołecznym kobiet i mężczyzn. Teoria androgynii psychicznej Sandry Bem. (3 godziny)
5. Interpretacje przyczyn zachowania się ludzi
Atrybucje w służbie ego: wiara w sprawiedliwy świat; nierealistyczny optymizm.
Podstawowy błąd atrybucyjny; atrybucje z perspektywy aktora i obserwatora.
Funkcje atrybucji przyczynowych. (3 godziny)
6. Teoria dysonansu poznawczego Sposoby redukowania dysonansu poznawczego w świetle psychologii niewystarczającego uzasadnienia. Inni ludzie jako źródło dysonansu poznawczego - teoria podtrzymywania poczucia własnej wartości Tessera. Teoria autoafirmacji Steele’a. (3 godziny)
7-8. Poznawanie samego siebie
Introspekcja jako źródło samowiedzy; teoria samoświadomości Duvala i Wicklunda.
Koncepcja odzwierciedlonego „ja” oraz porównania społeczne. Procesy samoobserwacji. Regulacyjne funkcje samowiedzy. Poczucie umiejscowienia kontroli
Potrzeba wywierania wpływu na bieg wydarzeń - uwarunkowania sytuacyjne i
osobowościowe. Konsekwencje poczucia i braku sprawstwa dla psychospołecznego funkcjonowania jednostki. (6 godzin)
9. Regulacyjne funkcje samowiedzy. Optymizm i pesymizm
Pewność i trafność wiedzy człowieka - zjawisko nadmiernej pewności siebie.
Dyspozycyjny optymizm i pesymizm. Nierealistyczny optymizm, pesymizm defensywny.
Konsekwencje optymizmu/pesymizmu dla funkcjonowania jednostki. (3 godziny)
10. Atrakcyjność interpersonalna
Teorie wyjaśniające zjawisko atrakcyjności interpersonalnej. Wyznaczniki atrakcyjności interpersonalnej: rola atrakcyjności fizycznej, zjawisko „czystej ekspozycji”. Zasada podobieństwa do „ja” oraz komplementarności potrzeb. (3 godziny)
11. Miłość i przyjaźń. Manipulowanie własną atrakcyjnością - zjawisko ingracjacji
Trójczynnikowa koncepcja miłości Sternberga. Dynamika funkcjonowania związków długotrwałych. Rodzaje i fazy miłości. Miłość, a związki przyjacielskie. Charakterystyka technik ingracjacji. Wpływ ingracjacji na obraz „ja”ingracjatora. (3 godziny)
12. Autoprezentacja
Rodzaje autoprezentacji w świetle zgodności z prywatnymi przekonaniami.
Taktyki autoprezentacyjne. Pragmatyzm - pryncypializm, a rodzaje autoprezentacji.
Konsekwencje autoprezentacji dla psychospołecznego funkcjonowania jednostki
Samowiedza jednostki a zachowania autoprezentacyjne. Konsekwencje autoprezentacji
dla samowiedzy jednostki. Lęk społeczny oraz reakcje behawioralne jako konsekwencja troski o autoprezentację. (3 godziny)
13. Manipulacja społeczna
Kim są makiaweliści? Motywacyjne i sprawnościowe uwarunkowania manipulacji.
Reguły życia społecznego wykorzystywane w manipulacji.
Techniki manipulacji. Wykorzystywanie zasad życia społecznego do manipulowania ludźmi.
Techniki manipulacji oparte o regułę wzajemności oraz konsekwencji i zaangażowania.
Manipulacyjne wykorzystanie autorytetu oraz społecznego dowodu słuszności. (3 godziny)
14. Wartości. Wartości, a zachowanie jednostki
Pojęcie wartości w psychologii. Konformizm i samokierowanie jako wartości rodzicielskie.
Wpływ wartości rodziców na strategie wychowania dzieci.
Funkcje wartości. Różnice indywidualne w zakresie zgodności zachowania z wartościami.
(3 godziny)
15. Postawy a zachowanie
Emocjonalne, poznawcze i behawioralne źródła postaw.
Funkcje postaw. Postawy a zachowanie - problem zgodności i rozbieżności zachowań z postawami. Zmiana postaw. Teorie zmiany postaw. Skuteczność przekazów informacyjnych. Strategie perswazji. Zjawisko reaktancji. Uodparnianie postaw na zmiany, zjawisko immunizacji. (3 godziny)
16. Grupy społeczne.
Rodzaje grup społecznych. Grupy formalne i nieformalne, grupy minimalne. Struktura grupy.
Funkcje grupy. Wzajemne wpływy członków grupy. Przywództwo i władza. Style kierowania grupą. Procesy grupowe. Wpływ grupy na efektywność działania jednostki: zjawisko facylitacji i próżniactwa społecznego. Myślenie grupowe - charakterystyka zjawiska. Możliwości zapobiegania. (3godziny)
17. Konformizm
Przejawy konformizmu w życiu społecznym. Informacyjny i normatywny wpływ społeczny.
Sytuacyjne i osobowościowe uwarunkowania konformizmu. Zjawisko posłuszeństwa wobec
autorytetów - badania Milgrama. (3 godziny)
18. Zachowania prospołeczne
Teorie wyjaśniające zachowania prospołeczne. Charakterystyka podstawowych motywów pomagania. Sytuacyjne determinanty zachowań prospołecznych. Sytuacje kryzysowe, specyfika funkcjonowania jednostki w wielkich aglomeracjach miejskich. ( 3 godziny)
19. Zachowania prospołeczne - różnice indywidualne
Altruizm jako względnie stała cecha osobowości. Osobowość zinternalizowana - kryteria identyfikacji. Płeć, a formy pomagania. (3 godziny)
20. Patologia życia codziennego - agresja, obojętność, wypalanie się.
Źródła agresji. Środki masowego przekazu, a zachowania agresywne. Patologia dużych skupisk miejskich.. „Wypalanie się” – objawy i możliwości zapobiegania. Sposoby zmniejszania agresji (3 godziny).
Lektury obowiązkowe:
Aronson E., Wilson T.D., Akert R. (1997). Psychologia społeczna, Poznań, Zysk i Spółka.
Balawajder K. (1992). Konflikty interpersonalne, Katowice, Uniwersytet Śląski, rozdz. 2 i 5.
Cialdini R. (1995). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk, GWP (wybrane fragmenty).
Gołąb A. (1976). Normy moralne a gotowość udzielania pomocy innym. W: J. Reykowski (red), Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi. Warszawa, KiW.
Jarymowicz M. (1976). Osobowość ludzi nastawionych na manipulowanie innymi. W:
J. Reykowski (red). Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi. Warszawa, KiW,
Leary M. (1999). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk, GdańskieWydawnictwo Psychologiczne.
Maslach Ch. (1988). Wypalanie się: utrata troski o człowieka, w: Ph.G.Zimbardo,
F. Ruch (red). Psychologia i życie, Warszawa, PWN.
Mądrzycki T. (1996). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne, str. 107-109.
Zimbardo Ph. G., Ruch F. (1988). Degeneracja form życia społecznego, w: Ph.G.Zimbardo,
Wojciszke B. (2000). Postawy i ich zmiana, w: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik
akademicki, t. 3.
Wojciszke B. (2000). Relacje interpersonalne, w: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik
Literatura dodatkowa:
Eysenck H., Eysenck M. (1998). Seks, przemoc, kasety wideo. W: H. Eysenck, M. Eysenck,
Podpatrywanie umysłu, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, str. 69-79.
Koralewicz J. (1987). Autorytaryzm, lęk, konformizm. Warszawa, Wrocław, Gdańsk, Ossolineum, rozdział: Konformizm - wartości rodzicielskie, str. 183-189.
Gut J., Haman W. (1995). Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Warszawa, Wydawnictwo Kontrakt, str. 15-49, 79- 110.
Nęcki Z. (1995). Negocjacje w biznesie, Kraków, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
Wojciszke B. (1990): System wartości osobistych a zachowanie, w: J. Reykowski, N. Eisenberg, E. Staub (red.). Indywidualne i społeczne wyznaczniki wartościowania, Wrocław,
Warszawa, Wyd. Ossolineum.
PODSTAWOWE DZIEDZINY BADAŃ
Typowe problemy
o świecie
współczesnym
Dlaczego ludzie odmiennie interpretują te same wydarzenia (np. polityczne, społeczne itp.)
Skąd się biorą stereotypy?
ludzi
W jaki sposób oceniamy ludzi na podstawie ich zachowania?
Czy nasza wiedza o ludziach jest trafna?
Wiedza na temat
„ja”
Jakie są źródła samowiedzy?
W jaki sposób ludzie bronią poczucia własnej wartości?
W jaki sposób dokonują autoprezentacji?
Kiedy ludzie postępują zgodnie (niezgodnie) z uznawanymi wartościami i postawami?
Jakie wartości cenią sobie ludzie w różnych środowiskach społecznych?
Kiedy i dlaczego ludzie zachowują się konformistycznie? Jakie są skuteczne techniki manipulacji społecznej?
Kogo i za co lubimy? Co to jest miłość? Czy istnieją różnice płciowe w zakresie oczekiwań wobec partnera?
Pomaganie innym
Zachowania
agresywne
Dlaczego pomagamy innym? Jakie czynniki sytuacyjne wpływają na gotowość do udzielenia pomocy innym?
Skąd się bierze agresja? Jakie są sposoby hamowania agresji?
Funkcjonowanie
grup społecznych
Na czym polega wpływ społeczny w grupie? Czy działanie w grupie jest bardziej efektywne od jednostkowego?
PODSTAWOWE PODEJŚCIA TEORETYCZNE
SPOŁECZNYCH
TEORETYCZNE
POZNAWCZE
Zachowanie i emocje zależą od sposobu rozumienia sytuacji;
Sposób rozumienia sytuacji zależy od posiadanej
wiedzy oraz mechanizmów funkcjonowania umysłu.
MOTYWACYJNE
Zachowanie człowieka jest celowe;
Cele podporządkowane są ograniczonej liczbie
motywów;
Zachowanie człowieka służy maksymalizacji własnych zysków (minimalizacji własnych strat)
atuza