auto4..doc

(1197 KB) Pobierz
Prof

Prof.dr hab. Elżbieta Stojanowska

                                                             AUTOPREZENTACJA

                                                              Wykład  monograficzny                                           


Literatura

Leary M. (2000). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk,

       GWP.

Stojanowska E. (1998). Opisywanie siebie w warunkach autoprezentacji oraz prywatnie.

      Style autoprezentacji. Warszawa, Wydawnictwo WSPS.

Schlenker B.R., Pontari B.A. (2004). Strategiczna kontrola informacji: kierowanie wrażeniem i autoprezentacja w życiu codziennym, w: A. Tesser, R.B. Nelson, J.M. Suls (red.). Ja i tożsamość. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Szmajke A. (1999). Autoprezentacja. Maski, pozy, miny. Olsztyn, Ursa Konsulting.


                                     KONCEPCJE AUTOPREZENTACJI

 

E. GOFFMAN(1959) – KONCEPCJA SOCJOLOGICZNA

 

ŻYCIE SPOŁECZNE JEST SPEKTAKLEM TEATRALNYM, W KTÓRYM LUDZIE GRAJĄ OKREŚLONE ROLE.

 

PODSTAWOWE POJĘCIA W KONCEPCJI GOFFMANA:

ØFASADA:

- DEKORACJE

- POWIERZCHOWNOŚĆ

- SPOSÓB BYCIA

ØDRAMATYZACJA

ØIDEALIZACJA

ØSCENA

ØKULISY


E.E.JONES, T.S.PITMAN  (1982) – WĄSKIE PODEJŚCIE DO AUTOPREZENTACJI: NIE KAŻDE ZACHOWANIE SPOŁECZNE JEST AUTOPREZENTACJĄ.

 

ØAUTOPREZENTACJA JEST ZACHOWANIEM STRATEGICZNYM ZMIERZAJĄCYM DO ZWIĘKSZENIA WPŁYWU SPOŁECZNEGO JEDNOSTKI.

SYTUACJE, W KTÓRYCH NIE POJAWI SIĘ AUTOPREZENTACJA:

Ø SILNE ZAANGAŻOWANIE ZADANIOWE I EMOCJONALNE

Ø ZACHOWANIA NAWYKOWE

Ø INTYMNE RELACJE, PSYCHOTERAPIA, SPOWIEDŹ

 

STRATEGIE AUTOPREZENTACYJNE wg Jonesa i Pitman

 

I. INGRACJACJA - WIZERUNEK CZŁOWIEKA SYMPATYCZNEGO;

II. ZASTRASZANIE – WIZERUNEK CZŁOWIEKA NIEBEZPIECZNEGO;

III. AUTOPROMOCJA – WIZERUNEK CZŁOWIEKA KOMPETENTNEGO

IV. DAWANIE PRZYKŁADU – WIZERUNEK CZŁOWIEKA MORALNEGO

V. DEPRECJONOWANIE WŁASNEJ OSOBY – WIZERUNEK CZŁOWIEKA BEZRADNEGO


B. SCHLENKER – SZEROKIE PODEJŚCIE DO AUTOPREZENTACJI – KAŻDE ZACHOWANIE SPOŁECZNE MA WYMIAR AUTOPREZENTACYJNY.

AUTOR WYRÓŻNIA NASTĘPUJĄCE POJĘCIA:

ØKIEROWANIE WRAŻENIEM –JEST TO CELOWA AKTYWNOŚĆ POLEGAJĄCA NA KONTROLOWANIU PRZEKAZYWANYCH PRZEZ JEDNOSTKĘ INFORMACJI O OSOBACH, IDEACH CZY ZDARZENIACH.

ØAUTOPREZENTACJA – KONTROLOWANIE INFORMACJI NA TEMAT „JA”      

ØAUTOPREZENTACJA SŁUŻY NIE TYLKO INTERESOM JEDNOSTKI LECZ MOŻE MIEĆ CHARAKTER PROSPOŁECZNY (NP. CHRONI SAMOPOCZUCIE INNYCH).

ØPODSTAWOWYM CELEM AUTOPREZENTACJI JEST POTWIERDZANIE (ODZWIERCIEDLANIE) WŁASNEJ TOŻSAMOŚCI

- AUTOIDENTYFIKACJA

ØAUTOPREZENTACJA MOŻE MIEĆ CHARAKTER ŚWIADOMY JAK I NAWYKOWY (AUTOMATYCZNY):

-JEST ŚWIADOMA  GDY ZACHOWANIE JEST BARDZO WAŻNE, BĄDŹ POWSTAJĄ ZAKŁÓCENIA NA DRODZE REALIZACJI CELU;

-JEST NAWYKOWA GDY BAZUJE NA DOŚWIADCZENIU JEDNOSTKI,SPRAWDZONYCH SKRYPTACH(NP. AUTOMATYCZNE STOSOWANIE REGUŁY DOPASOWANIA:BERGLAS,SKELTON,1981)

Ø AUTOPREZENTACJA  ODBYWA SIĘ NIE TYLKO W WARUNKACH PUBLICZNYCH LECZ TAKŻE PRYWATNYCH.


AUTOPREZENTACJA AUTOMATYCZNA I KONTROLOWANA

PRZEGLĄD BADAŃ

 

♣POZYTYWNOŚĆ AUTOPREZENTACJI W WARUNKACH ŚWIADOMEJ I AUTOMATYCZNEJ AUTOPREZENTACJI –PAULHUS I IN., 1988r.

 

♣ AUTOMATYCZNE I KONTROLOWANE AUTOPREZENTACJE PRZED AUDYTORIUM ZNANYM I OBCYM – TICE I IN.1995r.

 

♣ODGRYWANIE RÓL ZGODNYCH I NIEZGODNYCH Z „JA” PRZEZ INTROWERTYKÓW I EKSTRAWERTYKÓW W WARUNKACH PRZECIĄŻENIA POZNAWCZEGO – PONTARI, SCHLENKER, 2000r.


Schemat badań Tice i in.(1995)

 

Autoprezentacja przed audytorium znanym

Autoprezentacja przed audytorium obcym

A .skromna

A. chełpliwa

A .skromna

A. chełpliwa

z.zależna: przypominanie sobie szczegółów  dotyczących interakcji z partnerem

Wyniki:

Osoby dokonujące nietypowej autoprezentacji: chełpliwej przed audytorium znanym oraz skromnej przed audytorium obcym pamiętały mniej szczegółów niż osoby dokonujące typowej autoprezentacji: skromnej przed audytorium znanym i chełpliwej przed audytorium obcym.

Interpretacja

Dokonywanie nietypowej autoprezentacji wymaga większego wysiłku poznawczego niż dokonywanie autoprezentacji typowej i dlatego z powodu przeciążenia poznawczego doszło do gorszego zapamiętania szczegółów  interakcji.

Schemat badań Pontari i Schlenkera (2000).

Introwertycy

Ekstrawertycy

Z.introwertywne

Z.ekstrawertywne

Z.introwertywne

Z.ekstrawertywne

P

BP

P

BP

P

BP

P

BP

z.zależna: wiarygodność autoprezentacji w ocenie ślepych sędziów kompetentnych

P- przeciążenie poznawcze, BP- brak przeciążenia poznawczego

Wyniki:

1.      Osoby zachowujące się w sposób zgodny z ich osobowością były równie wiarygodne w warunkach braku jak i przeciążenia poznawczego (autoprezentacja automatyczna).

2.      Introwertycy grający rolę ekstrawertyka byli bardziej wiarygodni w warunkach przeciążenia poznawczego niż w warunkach braku przeciążenia. Wynik ten interpretuje się za pomocą lęku społecznego, który w warunkach przeciążenia był mniejszyniż w warunkach braku przeciążenia poznawczego.

3.     Ekstrawertycy grający rolę introwertyka byli bardziej wiarygodni w warunkach braku przeciążenia niż w warunkach przeciążenia poznawczego. Interpretacja: nietypowa autoprezentacja wymaga więcej wysiłku poznawczego i dlatego w warunkach braku przeciążenia ekstrawertycy lepiej kontrolowali to nietypowe

     dla nich zachowanie niż w warunkach przeciążenia.

 

M. LEARY, Z. KOWALSKY (1990) – KONTYNUUJĄ SZEROKIE PODEJŚCIE DO AUTOPREZENTACJI SCHLENKERA.

ØNA AUTOPREZENTACJĘ SKŁADAJĄ SIĘ DWA PROCESY: MOTYWACJA I REALIZACJA.

ØPODSTAWOWE MOTYWY AUTOPREZENTACJI:

OSIĄGNIĘCIE KORZYŚCI MATERIALNYCH LUB SPOŁECZNYCH

OCHRONA I PODWYŻSZENIE SAMOOCENY

KSZTAŁTOWANIE POŻĄDANEJ TOŻSAMOŚCI OSOBISTEJ

ØNATĘŻENIE MOTYWACJI AUTOPREZENTACYJNEJ ZALEŻY OD:

ôPRZYDATNOŚCI AUTOPREZENTACJI JAKO ŚRODKA DO OSIĄGANIA POŻĄDANYCH CELÓW;

ôWARTOŚCI CELU;

ôSPOSTRZEGANEJ ROZBIEŻNOŚCI MIĘDZY AKTUALNYM A POŻĄDANYM WRAŻENIEM SPRAWIANYM NA INNYCH.

ØREALIZACJA AUTOPREZENTACJI ZALEŻY OD:

­SAMOWIEDZY I WYOBRAŻEŃ POŻĄDANEJ TOŻSAMOŚCI

(CZYNNIKI INTRAPERSONALNE)

   ­ ROLI SPOŁECZNEJ ORAZ OCZEKIWAŃ AUDYTORIUM

    (CZYNNIKI INTERPERSONALNE)

­WIEDZY  AUDYTORIUM  O  AUTOPREZENTERZE:

AUTOPREZENTACJA W OCENIE ODBIORCÓW MUSI BYĆ WIARYGODNA (SCHLENKER,1975; BAUMEISTER,JONES,1978)

 


FUNKCJE   AUTOPREZENTACJI CZYLI:

CZEMU SŁUŻY AUTOPREZENTACJA

 

I. CELE UTYLITARNE

Ø ZASPOKAJANIE POTRZEB POPRZEZ KONTROLĘ WRAŻENIA JAKIE JEDNOSTKA WYWIERA NA OTOCZENIU;

 

II. CELE TOŻSAMOŚCIOWE:

Ø POTWIERDZANIE ISTNIEJĄCEJ BĄDŹ BUDOWANIE POŻĄDANEJ TOŻSAMOŚCI;

Ø OCHRONA POZYTYWNEJ SAMOOCENY;

 

III. CELE EMOCJONALNE:

Ø REDUKCJA STRESU, ROZŁADOWANIE NAPIĘCIA EMOCJONALNEGO

 

ô ZACHOWANIE CZŁOWIEKA MA CHARAKTER POLIMOTYWACYJNY, ZATEM POWYŻSZE CELE NIE WYKLUCZAJĄ SIĘ – MOGĄ ZE SOBĄ WSPÓŁWYSTĘPOWAĆ, MOGĄ TEŻ ZE SOBĄ RYWALIZOWAĆ.

 


TAKTYKI AUTOPREZENTACYJNE wg M.Learego

Opisywanie siebie

Przypisywanie sobie określonych właściwości

(atrybucje dyspozycyjne), zaprzeczanie pewnym cechom (repudiacje)

Wyrażanie postaw

Publiczna ekspresja postaw niekoniecznie musi być zgodna z rzeczywistymi przekonaniami (reinterpretacja dysonansu poznawczego Tedeschi,Schlenker,Bonoma 1971)

Publiczne

atrybucje

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin