Prof.dr hab. Elżbieta Stojanowska
AUTOPREZENTACJA
Wykład monograficzny
Literatura
Leary M. (2000). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk,
GWP.
Stojanowska E. (1998). Opisywanie siebie w warunkach autoprezentacji oraz prywatnie.
Style autoprezentacji. Warszawa, Wydawnictwo WSPS.
Schlenker B.R., Pontari B.A. (2004). Strategiczna kontrola informacji: kierowanie wrażeniem i autoprezentacja w życiu codziennym, w: A. Tesser, R.B. Nelson, J.M. Suls (red.). Ja i tożsamość. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Szmajke A. (1999). Autoprezentacja. Maski, pozy, miny. Olsztyn, Ursa Konsulting.
KONCEPCJE AUTOPREZENTACJI
E. GOFFMAN(1959) – KONCEPCJA SOCJOLOGICZNA
ŻYCIE SPOŁECZNE JEST SPEKTAKLEM TEATRALNYM, W KTÓRYM LUDZIE GRAJĄ OKREŚLONE ROLE.
PODSTAWOWE POJĘCIA W KONCEPCJI GOFFMANA:
ØFASADA:
- DEKORACJE
- POWIERZCHOWNOŚĆ
- SPOSÓB BYCIA
ØDRAMATYZACJA
ØIDEALIZACJA
ØSCENA
ØKULISY
E.E.JONES, T.S.PITMAN (1982) – WĄSKIE PODEJŚCIE DO AUTOPREZENTACJI: NIE KAŻDE ZACHOWANIE SPOŁECZNE JEST AUTOPREZENTACJĄ.
ØAUTOPREZENTACJA JEST ZACHOWANIEM STRATEGICZNYM ZMIERZAJĄCYM DO ZWIĘKSZENIA WPŁYWU SPOŁECZNEGO JEDNOSTKI.
SYTUACJE, W KTÓRYCH NIE POJAWI SIĘ AUTOPREZENTACJA:
Ø SILNE ZAANGAŻOWANIE ZADANIOWE I EMOCJONALNE
Ø ZACHOWANIA NAWYKOWE
Ø INTYMNE RELACJE, PSYCHOTERAPIA, SPOWIEDŹ
STRATEGIE AUTOPREZENTACYJNE wg Jonesa i Pitman
I. INGRACJACJA - WIZERUNEK CZŁOWIEKA SYMPATYCZNEGO;
II. ZASTRASZANIE – WIZERUNEK CZŁOWIEKA NIEBEZPIECZNEGO;
III. AUTOPROMOCJA – WIZERUNEK CZŁOWIEKA KOMPETENTNEGO
IV. DAWANIE PRZYKŁADU – WIZERUNEK CZŁOWIEKA MORALNEGO
V. DEPRECJONOWANIE WŁASNEJ OSOBY – WIZERUNEK CZŁOWIEKA BEZRADNEGO
B. SCHLENKER – SZEROKIE PODEJŚCIE DO AUTOPREZENTACJI – KAŻDE ZACHOWANIE SPOŁECZNE MA WYMIAR AUTOPREZENTACYJNY.
AUTOR WYRÓŻNIA NASTĘPUJĄCE POJĘCIA:
ØKIEROWANIE WRAŻENIEM –JEST TO CELOWA AKTYWNOŚĆ POLEGAJĄCA NA KONTROLOWANIU PRZEKAZYWANYCH PRZEZ JEDNOSTKĘ INFORMACJI O OSOBACH, IDEACH CZY ZDARZENIACH.
ØAUTOPREZENTACJA – KONTROLOWANIE INFORMACJI NA TEMAT „JA”
ØAUTOPREZENTACJA SŁUŻY NIE TYLKO INTERESOM JEDNOSTKI LECZ MOŻE MIEĆ CHARAKTER PROSPOŁECZNY (NP. CHRONI SAMOPOCZUCIE INNYCH).
ØPODSTAWOWYM CELEM AUTOPREZENTACJI JEST POTWIERDZANIE (ODZWIERCIEDLANIE) WŁASNEJ TOŻSAMOŚCI
- AUTOIDENTYFIKACJA
ØAUTOPREZENTACJA MOŻE MIEĆ CHARAKTER ŚWIADOMY JAK I NAWYKOWY (AUTOMATYCZNY):
-JEST ŚWIADOMA GDY ZACHOWANIE JEST BARDZO WAŻNE, BĄDŹ POWSTAJĄ ZAKŁÓCENIA NA DRODZE REALIZACJI CELU;
-JEST NAWYKOWA GDY BAZUJE NA DOŚWIADCZENIU JEDNOSTKI,SPRAWDZONYCH SKRYPTACH(NP. AUTOMATYCZNE STOSOWANIE REGUŁY DOPASOWANIA:BERGLAS,SKELTON,1981)
Ø AUTOPREZENTACJA ODBYWA SIĘ NIE TYLKO W WARUNKACH PUBLICZNYCH LECZ TAKŻE PRYWATNYCH.
AUTOPREZENTACJA AUTOMATYCZNA I KONTROLOWANA
PRZEGLĄD BADAŃ
♣POZYTYWNOŚĆ AUTOPREZENTACJI W WARUNKACH ŚWIADOMEJ I AUTOMATYCZNEJ AUTOPREZENTACJI –PAULHUS I IN., 1988r.
♣ AUTOMATYCZNE I KONTROLOWANE AUTOPREZENTACJE PRZED AUDYTORIUM ZNANYM I OBCYM – TICE I IN.1995r.
♣ODGRYWANIE RÓL ZGODNYCH I NIEZGODNYCH Z „JA” PRZEZ INTROWERTYKÓW I EKSTRAWERTYKÓW W WARUNKACH PRZECIĄŻENIA POZNAWCZEGO – PONTARI, SCHLENKER, 2000r.
Schemat badań Tice i in.(1995)
Autoprezentacja przed audytorium znanym
Autoprezentacja przed audytorium obcym
A .skromna
A. chełpliwa
z.zależna: przypominanie sobie szczegółów dotyczących interakcji z partnerem
Wyniki:
Osoby dokonujące nietypowej autoprezentacji: chełpliwej przed audytorium znanym oraz skromnej przed audytorium obcym pamiętały mniej szczegółów niż osoby dokonujące typowej autoprezentacji: skromnej przed audytorium znanym i chełpliwej przed audytorium obcym.
Interpretacja
Dokonywanie nietypowej autoprezentacji wymaga większego wysiłku poznawczego niż dokonywanie autoprezentacji typowej i dlatego z powodu przeciążenia poznawczego doszło do gorszego zapamiętania szczegółów interakcji.
Schemat badań Pontari i Schlenkera (2000).
Introwertycy
Ekstrawertycy
Z.introwertywne
Z.ekstrawertywne
P
BP
z.zależna: wiarygodność autoprezentacji w ocenie ślepych sędziów kompetentnych
P- przeciążenie poznawcze, BP- brak przeciążenia poznawczego
1. Osoby zachowujące się w sposób zgodny z ich osobowością były równie wiarygodne w warunkach braku jak i przeciążenia poznawczego (autoprezentacja automatyczna).
2. Introwertycy grający rolę ekstrawertyka byli bardziej wiarygodni w warunkach przeciążenia poznawczego niż w warunkach braku przeciążenia. Wynik ten interpretuje się za pomocą lęku społecznego, który w warunkach przeciążenia był mniejszyniż w warunkach braku przeciążenia poznawczego.
3. Ekstrawertycy grający rolę introwertyka byli bardziej wiarygodni w warunkach braku przeciążenia niż w warunkach przeciążenia poznawczego. Interpretacja: nietypowa autoprezentacja wymaga więcej wysiłku poznawczego i dlatego w warunkach braku przeciążenia ekstrawertycy lepiej kontrolowali to nietypowe
dla nich zachowanie niż w warunkach przeciążenia.
M. LEARY, Z. KOWALSKY (1990) – KONTYNUUJĄ SZEROKIE PODEJŚCIE DO AUTOPREZENTACJI SCHLENKERA.
ØNA AUTOPREZENTACJĘ SKŁADAJĄ SIĘ DWA PROCESY: MOTYWACJA I REALIZACJA.
ØPODSTAWOWE MOTYWY AUTOPREZENTACJI:
OSIĄGNIĘCIE KORZYŚCI MATERIALNYCH LUB SPOŁECZNYCH
OCHRONA I PODWYŻSZENIE SAMOOCENY
KSZTAŁTOWANIE POŻĄDANEJ TOŻSAMOŚCI OSOBISTEJ
ØNATĘŻENIE MOTYWACJI AUTOPREZENTACYJNEJ ZALEŻY OD:
ôPRZYDATNOŚCI AUTOPREZENTACJI JAKO ŚRODKA DO OSIĄGANIA POŻĄDANYCH CELÓW;
ôWARTOŚCI CELU;
ôSPOSTRZEGANEJ ROZBIEŻNOŚCI MIĘDZY AKTUALNYM A POŻĄDANYM WRAŻENIEM SPRAWIANYM NA INNYCH.
ØREALIZACJA AUTOPREZENTACJI ZALEŻY OD:
SAMOWIEDZY I WYOBRAŻEŃ POŻĄDANEJ TOŻSAMOŚCI
(CZYNNIKI INTRAPERSONALNE)
ROLI SPOŁECZNEJ ORAZ OCZEKIWAŃ AUDYTORIUM
(CZYNNIKI INTERPERSONALNE)
WIEDZY AUDYTORIUM O AUTOPREZENTERZE:
AUTOPREZENTACJA W OCENIE ODBIORCÓW MUSI BYĆ WIARYGODNA (SCHLENKER,1975; BAUMEISTER,JONES,1978)
FUNKCJE AUTOPREZENTACJI CZYLI:
CZEMU SŁUŻY AUTOPREZENTACJA
I. CELE UTYLITARNE
Ø ZASPOKAJANIE POTRZEB POPRZEZ KONTROLĘ WRAŻENIA JAKIE JEDNOSTKA WYWIERA NA OTOCZENIU;
II. CELE TOŻSAMOŚCIOWE:
Ø POTWIERDZANIE ISTNIEJĄCEJ BĄDŹ BUDOWANIE POŻĄDANEJ TOŻSAMOŚCI;
Ø OCHRONA POZYTYWNEJ SAMOOCENY;
III. CELE EMOCJONALNE:
Ø REDUKCJA STRESU, ROZŁADOWANIE NAPIĘCIA EMOCJONALNEGO
ô ZACHOWANIE CZŁOWIEKA MA CHARAKTER POLIMOTYWACYJNY, ZATEM POWYŻSZE CELE NIE WYKLUCZAJĄ SIĘ – MOGĄ ZE SOBĄ WSPÓŁWYSTĘPOWAĆ, MOGĄ TEŻ ZE SOBĄ RYWALIZOWAĆ.
TAKTYKI AUTOPREZENTACYJNE wg M.Learego
Opisywanie siebie
Przypisywanie sobie określonych właściwości
(atrybucje dyspozycyjne), zaprzeczanie pewnym cechom (repudiacje)
Wyrażanie postaw
Publiczna ekspresja postaw niekoniecznie musi być zgodna z rzeczywistymi przekonaniami (reinterpretacja dysonansu poznawczego Tedeschi,Schlenker,Bonoma 1971)
Publiczne
atrybucje
...
atuza