Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„ Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5-6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
Scenariusz zajęć nr 18
TEMAT: Rodzina paluszków
ZAGADNIENIE: Ustawianie po kolei. Numerowanie. Aspekt porządkowy liczby.
1. „Na dzień dobry”
§ „Mam na imię ..” – autoprezentacja
CEL: samodzielne przedstawienie się każdego uczestnika zajęć, wita dzieci które się np. uśmiechają
JAK?: przez tubę ze zwiniętej kartki papieru dzieci kolejno przedstawiają się (głośno i wyraźnie): Mam na imię …..! witam …Tuba przekazywana jest w prawą stronę.
2. „Prawa ręka”
· „Córka i zięć”- zabawa ilustracyjo-ruchowa
CEL: doskonalenie orientacji w przestrzeni- wskazywanie w prawą i lewą stronę, w górę i w dół
JAK? Śpiewamy piosenkę na melodię gamy C- dur wykonując odpowiednie gesty
Jeden, dwa, trzy, cztery i pięć /przeliczamy palce prawej ręki
To jest córka / wskazujemy prawą ręką dziecko z prawej strony
A to jest zięć /wskazujemy lewą ręką dziecko z lewej strony
Jeden, dwa, trzy, cztery i pięć / podnosimy się w górę
To jest córka ,a to jest zięć / opadamy w dół
Przy następnej powtórce prosimy dzieci o inne pomysły – inne wierszyki
§ „ Stary Abraham ...” zabawa ruchowa ze śpiewem
CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała
JAK? Śpiewamy piosenkę nr 51 cz. II. „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz
Stary Abraham miał siedmiu synów , / śpiewamy , tworząc krąg z osobą prowadzącą
Siedmiu synów miał stary Abraham
A oni siedli i nic nie jedli...
tylko śpiewali sobie tak!...
prawa ręka!
Prowadzący wymienia nazwę jakiejś części ciała i rytmicznie nią potrząsa – demonstruje zabawę- np. – prawa ręka…, lewa ręka itd.
Uczestnicy zabawy powtarzają : „prawa ręka” – rytmicznie nią potrząsają, śpiewają piosenkę . Przy każdym następnym powtórzeniu wymieniają kolejno wcześniej wskazane części ciała, aż „ dojdą” do aktualnej, którą będą powtarzać w trakcie śpiewania.
3.„Ile? Tyle
§ „Rodzinka paluszków”- ilustrowanie piosenki
CEL: utrwalenie nazw palców dłoni, przeliczanie liczebnikami porządkowymi
§ JAK? Dzieci śpiewają razem z nauczycielką wykonując przy tym określone gesty, piosenka nr 13 cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy : Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz
Mam pięć paluszków u ręki prawej /dzieci poruszają paluszkami prawej ręki
I pięć paluszków u ręki lewej /poruszają paluszkami lewej ręki
Pięć to nie dużo, ale wystarczy /podnosimy ręce do góry ruchami obrotowymi
Do każdej pracy i do zabawy.
Kciuk, wskazujący, potem środkowy / dzieci zwijają dłonie w pięści i
Po nim serdeczny na końcu mały. /wysuwają kolejno palce
Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty jak przy przeliczaniu
Na końcu piąty trochę nieśmiały
§ „Dla kogo pierścionek?”- zabawa logiczna z kostką
CEL: rozdzielanie przedmiotów wg umowy, każdy ma dostać tyle samo
JAK? Ustawiamy 2 miseczki: jedną dla „syneczka’, drugą dla „córeczek i odpowiednią ilość kółeczek (pierścionków)
1. rzucamy kostką do gry, gdy kostka wskaże 1,2 lub 3 mówimy „ jedno, dwa (lub trzy ) kółeczka dla syneczka, jeżeli kostka wskaże 4, 5 lub 6 mówimy :cztery, pięć (lub sześć) kółeczek dla córeczek, w obu przypadkach umieszczamy w odpowiedniej miseczce wskazaną liczbę kółeczek( umawiamy się ,że są to pierścionki), przy kolejnych powtórzeniach dodajemy do poprzednich
2. przeliczamy kółeczka dla syneczka zastanawiamy się czy jest ich dużo czy mało, ustalamy liczbę kółeczek
3. przeliczamy kółeczka dla córeczek, zastanawiamy się ile ich jest , ustalamy ilość , porównujemy z chłopcami, układamy w pary
4„Ważny wyraz”- ćwiczenia artykulacyjne
CEL: kształtowanie mięśni narządów mowy, ćwiczenia słuchu fonematycznego
JAK?
1) Dzieci wypowiadają nazwy palców akcentując pierwszą głoskę, określają głoskę
2)wykonują ćwiczenia logopedyczne narządów mowy , umawiamy się, że na wskazany palec wykonują określone ruchy warg, wydają odpowiednie dźwięki
Kciuk - mlaskanie
Wskazujący – oblizywanie warg językiem
Środkowy – „jadący koń po asfalcie”
Serdeczny –nadymanie policzków
Mały – wachlarz językiem ( do przodu do tyłu)
5.Ćwiczenia grafomotoryczne
CEL: ćwiczenia w odrysowywaniu konturów
Jak? Dzieci obrysowywują swoją dłoń na karci nr I.-18, uzupełniają wg własnego
pomysłu
„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz
POMOCE:
1. papierowa tuba,kostka do gry
2. kółeczka ( pierścionki),karty pracy
1
Agashi