Scenariusz18.doc

(42 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 18

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich do  programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 18

 

TEMAT: Rodzina paluszków

ZAGADNIENIE: Ustawianie po kolei. Numerowanie. Aspekt porządkowy liczby.

 

1. „Na dzień dobry”

§         „Mam na imię ..” – autoprezentacja

CEL: samodzielne przedstawienie się każdego uczestnika zajęć, wita dzieci które się np. uśmiechają

JAK?: przez tubę ze zwiniętej kartki papieru dzieci kolejno przedstawiają się (głośno i wyraźnie): Mam na imię …..! witam …Tuba przekazywana jest w prawą stronę.

 

2. „Prawa ręka”

·         rka i zięć”- zabawa ilustracyjo-ruchowa

CEL: doskonalenie orientacji w przestrzeni- wskazywanie w prawą i lewą stronę, w górę i w dół

JAK?  Śpiewamy piosenkę na melodię gamy C- dur wykonując odpowiednie gesty

 

Jeden, dwa, trzy, cztery i pięć              /przeliczamy palce prawej ręki

To jest córka                                                        / wskazujemy prawą ręką dziecko z prawej strony

A to jest zięć                                                        /wskazujemy lewą ręką dziecko z lewej strony

Jeden, dwa, trzy, cztery i pięć              / podnosimy się w górę

To jest córka ,a to jest zięć                            / opadamy w dół

 

Przy następnej powtórce prosimy dzieci o inne pomysły – inne wierszyki

 

§         Stary Abraham ...” zabawa ruchowa ze śpiewem

CEL:  doskonalenie orientacji w schemacie ciała

JAK? Śpiewamy  piosenkę nr 51 cz. II. „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Stary Abraham  miał siedmiu synów ,               / śpiewamy , tworząc krąg z osobą prowadzącą

Siedmiu  synów miał stary Abraham

A oni siedli i nic nie jedli...

tylko śpiewali sobie tak!...

prawa ręka!

Prowadzący wymienia nazwę jakiejś części ciała i rytmicznie nią potrząsa – demonstruje zabawę- np. – prawa ręka…, lewa ręka itd.

Uczestnicy zabawy powtarzają : „prawa ręka” – rytmicznie nią potrząsają,  śpiewają piosenkę . Przy każdym następnym powtórzeniu wymieniają kolejno wcześniej wskazane części ciała, aż „ dojdą” do aktualnej, którą będą powtarzać w trakcie śpiewania.

 

3.„Ile? Tyle

§         „Rodzinka paluszków”-  ilustrowanie piosenki

CEL: utrwalenie nazw palców dłoni, przeliczanie liczebnikami porządkowymi

§         JAK? Dzieci śpiewają razem z nauczycielką  wykonując  przy tym określone gesty, piosenka nr 13 cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy : Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Mam pięć paluszków u ręki prawej                            /dzieci poruszają paluszkami prawej ręki

I pięć paluszków u ręki lewej                            /poruszają paluszkami lewej ręki

Pięć to nie dużo, ale wystarczy              /podnosimy  ręce do góry ruchami obrotowymi

Do każdej pracy i do zabawy.

Kciuk, wskazujący, potem środkowy              / dzieci zwijają dłonie w pięści i

Po nim serdeczny na końcu mały.                 /wysuwają kolejno palce

Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty                            jak przy przeliczaniu

Na końcu piąty trochę nieśmiały

 

§         „Dla kogo pierścionek?”- zabawa logiczna z kostką

CEL: rozdzielanie przedmiotów wg umowy, każdy ma dostać tyle samo

JAK? Ustawiamy 2 miseczki: jedną dla „syneczka’, drugą dla „córeczek i odpowiednią ilość kółeczek (pierścionków)

1.      rzucamy kostką do gry, gdy kostka wskaże 1,2 lub 3 mówimy „ jedno, dwa (lub trzy ) kółeczka dla syneczka, jeżeli kostka wskaże 4, 5 lub 6 mówimy :cztery, pięć (lub sześć) kółeczek dla córeczek, w obu przypadkach umieszczamy w odpowiedniej miseczce wskazaną liczbę kółeczek( umawiamy się ,że są to pierścionki), przy kolejnych powtórzeniach dodajemy do poprzednich

2.      przeliczamy kółeczka  dla syneczka zastanawiamy się czy jest ich dużo czy mało, ustalamy liczbę kółeczek

3.      przeliczamy kółeczka dla córeczek, zastanawiamy się ile ich jest , ustalamy ilość , porównujemy z chłopcami, układamy w pary

 

4„Ważny wyraz- ćwiczenia artykulacyjne

CEL:  kształtowanie mięśni narządów mowy, ćwiczenia słuchu fonematycznego

JAK?

1) Dzieci wypowiadają nazwy palców akcentując pierwszą głoskę, określają głoskę

2)wykonują ćwiczenia logopedyczne narządów mowy , umawiamy się, że na wskazany palec wykonują określone ruchy warg, wydają odpowiednie dźwięki

 

Kciuk  - mlaskanie

Wskazujący – oblizywanie warg językiem

Środkowy – „jadący koń po asfalcie”

Serdeczny –nadymanie  policzków

Mały – wachlarz językiem ( do przodu  do tyłu)

 

5.Ćwiczenia grafomotoryczne

      CEL: ćwiczenia w odrysowywaniu konturów

      Jak? Dzieci obrysowywują swoją dłoń na karci nr I.-18, uzupełniają wg własnego

       pomysłu

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

POMOCE:

1.      papierowa tuba,kostka do gry

2.      kółeczka ( pierścionki),karty pracy

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin