OSOBOWOŚĆ w.7 POZNAWCZE TEORIE JA.doc
(
25 KB
)
Pobierz
POZNAWCZE TEORIE JA
POZNAWCZE TEORIE JA
Wykład 7
Rodzaje Ja w koncepcji Williama Jamesa
n
JA jako poznający podmiot
(ja
podmiotowe
, ja które poznaje,
I
) będące procesem
(
→
podej
ś
cie procesualne)
n
JA jako poznawany przedmiot
(ja
przedmiotowe
, ja jako obiekt,
Me
): koncepcja siebie wraz z samowiedzą, ja będące strukturą
(
→
podej
ś
cie strukturalne)
Ja - aspekt podmiotowy
Podejście procesualne
Tworzenie się systemu JA
n
Różnicowanie ja i nie-ja – ok.
3 m-c ż.
n
Pojawienie się
samoświadomości
– ok.
15 m-ca
(odróżnianie siebie od innych w lustrze i na filmie)
n
Pełna samoświadomość
– ok. 18 m-ca (rozpoznawanie cech własnej twarzy, usuwanie barwnika z twarzy)
n
Kolejne etapy:
n
mówienie o sobie „ja”
(20-24 m-c)
n
emocje dumy i wstydu
(poczucie sprawstwa, świadomość skutków własnych działań) (2-3 r.ż.)
n
powstaje
samoocena
, wzrasta
samokontrola
, kształtuje się
koncepcja siebie
n
Zdolność do autorefleksji
– obserwowanie i ocena siebie i porównywanie ze standardem – ok. 12 r.ż.
Funkcje Ja podmiotowego
Ja podmiotowe pełni funkcje nadrzędne wobec Ja przedmiotowego:
n
Funkcja
integracji doświadczenia
n
Funkcja
samokontroli i samoregulacji
– sprawowanie kontroli nad własnymi myślami, uczuciami i działaniami („wykonawcza funkcja Ja”, „funkcja sprawcza”)
Koncepcja samoświadomości prywatnej i publicznej (Carver, Scheier)
Samoświadomość:
n
Prywatna
– skupienie się na własnych przekonaniach dotyczących Ja i postępowanie zgodne z własnymi pragnieniami i standardami
n
Publiczna
– skupienie się na aspektach Ja ujawnianych innym i dopasowywanie się do oczekiwań innych
n
Szkodliwa może być nadmierna koncentracja na jednym z rodzajów samoświadomości
Procesy motywacyjne organizujące koncepcję siebie (Ja)
Dwa motywy: autowaloryzacji i autoweryfikacji
n
Motyw
autowaloryzacji
(umacniania siebie):
ü
poszukiwanie sukcesów
ü
potwierdzanie własnej wartości
ü
koncentracja na mocnych stronach
n
Ma charakter emocjonalny
n
Gdy dominuje, osoba wybiera otoczenie dostarczające pozytywnych informacji zwrotnych
Motyw
autoweryfikacji
(organizowania przekonań o sobie w spójny system):
ü
2 cele:
zachowanie realizmu i utrzymanie spójności Ja
ü
poszukiwanie informacji o sobie zgodnych z faktami, także negatywnych
•
Ma charakter poznawczy
n
Gdy dominuje, osoba wybiera otoczenie dostarczające „prawdziwych” informacji zwrotnych
Konflikt kognitywno-afektywny
Konflikt motywów autowaloryzacji i autoweryfikacji
(konflikt kognitywno-afektywny)
– u osób z
OBNIŻONĄ
samooceną:
n
Gdy tendencja do potwierdzania negatywnej samowiedzy (autoweryfikacja) towarzyszy tendencji do podnoszenia samooceny (autowaloryzacja
)
„
Choroba ze szczęścia”:
Ø
seria niekontrolowalnych szczęśliwych wydarzeń u osoby z niską samooceną obniża odporność
Ø
przyczyna: energia inwestowana w utrzymanie spójnej koncepcji siebie
Ja - aspekt przedmiotowy
Podejście strukturalne
Koncepcja siebie w psychologii poznawczej
Ja jako uporządkowany schemat:
n
Zawiera epizodyczną i semantyczną pamięć na temat Ja
n
Kontroluje przetwarzanie informacji związanych z Ja
Składniki:
ü
Samowiedza (składnik poznawczy; kim jestem?)
ü
Samoocena (składnik emocjonalny; jak czuję się z tym, kim jestem?)
§
Obydwa mogą być stanem lub cechą
Koncepcja schematów Ja Hazel Markus (1977)
n
Koncepcja siebie składa się ze schematów poznawczych – uogólnień na temat ja, stworzonych na podstawie doświadczeń
n
Wszystkie bodźce są oceniane według ich znaczenia dla ja
n
Preferujemy informacje potwierdzające nasze schematy Ja
n
Zniekształcamy informacje, by podtrzymać pozytywne przekonania o sobie
Koncepcja Ja roboczego i ja możliwego (Markus)
n
System Ja jest złożony; zawiera wiele subsystemów, ułożonych hierarchicznie
n
Ja robocze
– aktywizowana w danej sytuacji koncepcja siebie (ja jako córka, matka, szef, w syt. „oficjalnej”, w syt. zabawy, itd.)
n
Różne ja robocze umożliwiają elastyczne dopasowanie
n
Ja możliwe
– wyobrażona koncepcja siebie, ja odniesione do przyszłej sytuacji, modyfikowalne:
ü
pożądane
(ja jako studentka)
ü
niepożądane
(ja – chora na raka)
n
Motywują do dążenia lub unikania
n
Obydwa są potrzebne, by skutecznie motywować (
maturzysta: ja jako student, ja jako pracownik supermarketu)
Teoria ukierunkowań Ja Higginsa
Elementy systemu Ja:
ü
Ja realne
(jaki jestem)
ü
Ja idealne
(jaki chciałbym być?)
ü
Ja powinnościowe
(jaki powinienem być?)
n
Rozbieżność ja realne – ja idealne: uczucia z kręgu depresji (smutek, niezadowolenie, strata)
n
Rozbieżność ja realne – ja powinnościowe: uczucia z kręgu lęku (strach, obawa przed karą, poczucie winy)
n
Realizacja standardów ja idealnego: satysfakcja, spełnienie, radość
n
Realizacja standardów ja powinnościowego: ulga, wolność, spokój
Rozbieżności w systemie Ja a dążenie i unikanie (Carver, Scheier)
n
Rozbieżność ja realne – ja idealne wywołuje dążenie (do celów pozytywnych)
n
Rozbieżność ja realne – ja powinnościowe wywołuje unikanie (negatywnych skutków działań)
Rodzaje Ja i rodzaje tożsamości a różnice kulturowe
n
Ja prywatne
– indywidualny sposób rozumienia siebie
n
Ja publiczne
– jak jednostka jest spostrzegana przez innych
n
Ja relacyjne
– opisuje powiązania z innymi jednostkami
n
Ja kolektywne
– opisuje powiązania z grupą wraz z tożsamością grupową
n
Tożsamość osobista
: wynik różnicy Ja–inni
n
Tożsamość społeczna
: wynik różnicy my–inni
Różnice kulturowe
: akcentowane są elementy zgodne z rodzajem kultury (indywidualistycznej lub kolektywistycznej)
4
Plik z chomika:
Smazona_Cebulka
Inne pliki z tego folderu:
OSOBOWOŚĆ w.7 POZNAWCZE TEORIE JA.doc
(25 KB)
7 Teoria Konstruktów Osobistych.doc
(102 KB)
Oleś - O osobowości praktycznie wszystko.pdf
(1977 KB)
D. Ashcraft - Teorie osobowosci studia przypadkow.pdf
(865 KB)
Psychologia osobowości - Społeczna teoria Rottera.doc
(103 KB)
Inne foldery tego chomika:
Angielski
Audiobooki
Diagnoza psychologiczna dziecka
E-booki h ebooki
Filmy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin