Agnieszka G
SCENARIUSZ ZAJĘĆ (dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim lub umiarkowanym, ze stosunkowo sprawnymi analizatorami wzroku słuchu i dotyku)
Temat: Spotkanie z żywiołem – ODGŁOSY WODY
1. Zapoznanie z wodą.
Możliwość swobodnego dotykania, chlapania, przelewania...
Cel:
- Dziecko poznaje specyficzną strukturę wody (też kształt, kolor i odgłosy). Oswaja się z nią.
- Wytworzenie zainteresowania wodą
- Rozwijanie percepcji słuchowej wzrokowej i dotykowej
2. Jakie odgłosy może wydawać woda?
2a. Mamy miskę z wodą, kubek i pipetę.
Terapeuta pokazuje jak można stworzyć niektóre z odgłosów wydawanych przez wodę.
Może towarzyszyć opowiadanie o kapiącym lub odkręconym kranie.
a) kapiemy pipetą w wolnym tempie
b) kapiemy pipetą w szybszym tempie
c) lejemy wodę wąską stróżką z kubka
d) lejemy wodę z kubka szeroką strugą
Po każdym doświadczeniu dziecko samo próbuje wytworzyć dźwięki wodą według własnych możliwości i chęci.
Terapeuta wydaje proste polecenia, w miarę możliwości dziecko wykonuje ćwiczenia samodzielnie, a z czasem automatycznie bez poleceń.
2b. Mamy miskę z wodą i mały ręcznik
Może towarzyszyć opowiadanie o odkręconym lub kapiącym kranie.
Zamaczamy rącznik w wodzie i trzymamy ręcznik nad miską pozwalając wodzie swobodnie ściec.
e) Woda ścieka szeroką strugą
f) Woda ścieka wąską strugą
g) Woda kapie w szybszym tempie
h) Woda kapie w wolnym tempie
Dziecko samo próbuje wytworzyć dźwięki wodą według własnych możliwości i chęci.
Doświadczenie można powtórzyć z większej lub mniejszej odległości nad miską.
Możemy nagrać wytworzona dźwięki (a,b,c,d,e,f,g,h) co przyda nam się do ćwiczenia 4.
- Rozwijanie percepcji wzrokowej (!), słuchowej i dotykowej
- Fiksacja wzroku na kroplach wody, pipecie, strudze wody...
- Rozwijanie samodzielności
- Skupienie uwagi
- Rozumienie prostych poleceń – odpowiednia reakcja na polecenia
- Ćwiczenie poczucia sprawstwa
3. Dotyk wody.
Powtarzamy ćwiczenia 2. a,b,c,d,e,f,g,h, lejąc wodę na dłonie dziecka (nad miską).
Pozwalamy by dziecko lało wodę na ręce terapeuty.
Możemy wykonywać to ćwiczenie również z różnych odległości.
Jeśli pozwalają na to warunki, można powtórzyć ćwiczenie lejąc wodę na całe ciało.
- Rozwijanie percepcji wzrokowej, słuchowej i dotykowej (!)
- Fiksacja wzroku
4. Naśladujemy wodę.
Puszczamy nagranie z odgłosami wody (nagrane wcześniej).
Terapeuta wraz z dzieckiem odtwarza usłyszane dźwięki (a,b,c,d,e,f,g,h) za pomocą bębenka lub tamburyna.
Dziecko samo próbuje wytworzyć dźwięki wody według własnych możliwości i chęci.
Terapeuta wydaje proste polecenia, w miarę możliwości dziecko wykonuje ćwiczenia samodzielnie (po pokazie terapeuty), a z czasem automatycznie bez poleceń.
Po ćwiczeniu dajemy dziecku możliwość samodzielnej ekspresji muzycznej
Można nagrać ćwiczenie i powtarzać je równolegle z akompaniamentem innych instrumentów muzycznych.
- Rozwijanie percepcji wzrokowej, słuchowej (!) i dotykowej
- Fiksacja wzroku na instrumencie
- Wysłuchiwanie dźwięków dochodzących z otoczenia
- Rozwijanie rytmiki
jamajka22