Spotkanie z żywiołem – ODGŁOSY WODY.doc

(31 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Agnieszka G

 

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ (dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim lub umiarkowanym, ze stosunkowo sprawnymi analizatorami wzroku słuchu i dotyku)

 

 

Temat: Spotkanie z żywiołem – ODGŁOSY WODY

 

 

1. Zapoznanie z wodą.

 

Możliwość swobodnego dotykania, chlapania, przelewania...

 

Cel:

-          Dziecko poznaje specyficzną strukturę wody (też kształt, kolor i odgłosy). Oswaja się z nią.

-          Wytworzenie zainteresowania wodą

-          Rozwijanie percepcji słuchowej wzrokowej i dotykowej

 

2. Jakie odgłosy może wydawać woda?

 

2a. Mamy miskę z wodą, kubek i pipetę.

Terapeuta pokazuje jak można stworzyć niektóre z odgłosów wydawanych przez wodę.

Może towarzyszyć opowiadanie o kapiącym lub odkręconym kranie.

a)      kapiemy pipetą w wolnym tempie

b)     kapiemy pipetą w szybszym tempie

c)      lejemy wodę wąską stróżką z kubka

d)     lejemy wodę z kubka szeroką strugą

Po każdym doświadczeniu dziecko samo próbuje wytworzyć dźwięki wodą według własnych możliwości i chęci.

Terapeuta wydaje proste polecenia, w miarę  możliwości dziecko wykonuje ćwiczenia samodzielnie, a z czasem automatycznie bez poleceń.

 

2b. Mamy miskę z wodą i mały ręcznik

Terapeuta pokazuje jak można stworzyć niektóre z odgłosów wydawanych przez wodę.

Może towarzyszyć opowiadanie o odkręconym lub kapiącym kranie.

Zamaczamy rącznik w wodzie i trzymamy ręcznik nad miską pozwalając wodzie swobodnie ściec.

e)      Woda ścieka szeroką strugą

f)       Woda ścieka wąską strugą

g)     Woda kapie w szybszym tempie

h)     Woda kapie w wolnym tempie

Dziecko samo próbuje wytworzyć dźwięki wodą według własnych możliwości i chęci.

Doświadczenie można powtórzyć z większej lub mniejszej odległości nad miską.

 

Możemy nagrać wytworzona dźwięki (a,b,c,d,e,f,g,h) co przyda nam się do ćwiczenia 4.

 

Cel:

-          Rozwijanie percepcji wzrokowej (!), słuchowej i dotykowej

-          Fiksacja wzroku na kroplach wody, pipecie, strudze wody...

-          Rozwijanie samodzielności

-          Skupienie uwagi

-          Rozumienie prostych poleceń – odpowiednia reakcja na polecenia

-          Ćwiczenie poczucia sprawstwa

 

3.  Dotyk wody.

 

Powtarzamy ćwiczenia 2. a,b,c,d,e,f,g,h, lejąc wodę na dłonie dziecka (nad miską).

Pozwalamy by dziecko lało wodę na ręce terapeuty.

Możemy wykonywać to ćwiczenie również z różnych odległości.

Jeśli pozwalają na to warunki, można powtórzyć ćwiczenie lejąc wodę na całe ciało.

 

Cel:

-          Rozwijanie percepcji wzrokowej, słuchowej i dotykowej (!)

-          Fiksacja wzroku

-          Rozwijanie samodzielności

-          Skupienie uwagi

-          Rozumienie prostych poleceń – odpowiednia reakcja na polecenia

-          Ćwiczenie poczucia sprawstwa

 

4. Naśladujemy wodę.

 

Puszczamy nagranie z odgłosami wody (nagrane wcześniej).

Terapeuta wraz z dzieckiem odtwarza usłyszane dźwięki (a,b,c,d,e,f,g,h) za pomocą bębenka lub tamburyna.

Dziecko samo próbuje wytworzyć dźwięki wody według własnych możliwości i chęci.

Terapeuta wydaje proste polecenia, w miarę  możliwości dziecko wykonuje ćwiczenia samodzielnie (po pokazie terapeuty), a z czasem automatycznie bez poleceń.

Po ćwiczeniu dajemy dziecku możliwość samodzielnej ekspresji muzycznej

 

Można nagrać ćwiczenie i powtarzać je równolegle z akompaniamentem innych instrumentów muzycznych.

 

Cel:

-          Rozwijanie percepcji wzrokowej, słuchowej (!) i dotykowej

-          Fiksacja wzroku na instrumencie

-          Rozwijanie samodzielności

-          Skupienie uwagi

-          Wysłuchiwanie dźwięków dochodzących z otoczenia

-          Rozwijanie rytmiki

-          Rozumienie prostych poleceń – odpowiednia reakcja na polecenia

-          Ćwiczenie poczucia sprawstwa

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin