Akwarela - dobór barw.pdf

(1359 KB) Pobierz
693866793 UNPDF
wtorek, 3 lutego 2009
Barwy dopełniające Po dłuższej przerwie znów będę pisał o kolorach, tym razem o kolorach dopełniających.
Kolory żółty i fioletowy są kolorami dopełniającymi, gdyż leżą po przeciwnych
stronach koła barw. Jeżeli znajdują się obok siebie tworzą silne kontrasty. Musi być
jednak zachowana duża różnica walorów - jeden kolor musi być bardzo jasny drugi
ciemny.
Dobór odpowiedniego koloru dopełniającego jest czasem pewnym
problemem. Teoretycznie po zmieszaniu powinna powstać czerń.
Pigmenty nie są jednak czystki barwami, jest kilka niebieskich, a
w dodatku różnią się w zależności od producenta.
Drugim celem użycia barw dopełniających jest uzyskanie
kolorów złamanych. Tu w niektórych
partiach obrazka kolory się mieszają i
uzyskując złamany odcień. Dodatkowo
przykład posypania solą mokrej farby -
powstaje ciekawy efekt.
Niebieski i pomarańczowy to kolory
dopełniające, tu namalowane dla
uzyskania kontrastu.
Tu kolory się mieszają w środkowej partii obrazka stając się bardziej szare lub
brązowawe. Jest to metoda uzyskania głębi w pejzażu. Pierwszy
plan prawie czystymi kolorami, a im dalej tym bardziej złamane i
niewyraźne.
Ten obrazek został namalowany wyłącznie złamanym
niebieskim i pomarańczowym. Tu łatwo przesadzić i
wpaść w pułapkę szarości.
Zieleń i czerwień czyli maki na łące. W tym wypadku należy pamiętać aby zróżnicować walor jednej z barw.
Zieleń i czerwień często mają ten sam walor.
693866793.017.png 693866793.018.png 693866793.019.png 693866793.020.png 693866793.001.png 693866793.002.png 693866793.003.png 693866793.004.png 693866793.005.png
Złamana zieleń wygląda bardziej naturalnie, zawsze maluję ją dodając nieco czerwieni.
piątek, 9 stycznia 2009
Zielony, fioletowy i pomarańczowy to kolory wtórne czyli drugiego stopnia ale dzieląc dalej koło barw
dochodzimy do trzeciego stopnia.
Niebieskie niebo i żółta trawa czyli kolory podstawowe dają zieleń (drzewo w środku).
Jak widać jest jeszcze miejsce na zielonożółte drzewo z przodu i zielononiebieskie z tyłu.
Analogicznie czerwone dachy i żółta ziemia (podstawowe), pomarańczowy budynek w
środku (wtórne) a po bokach budynki czerwonopomarańczowy i żółtopomarańczowy
(wtórne trzeciego stopnia).
Wreszcie od niebieskiego przez niebieskofioletowy,
filetowy, czerwonofioletowy do czerwonego.
Z kolorów wtórnych trzeciego stopnia można utworzyć dwie harmoniczne triady. Idąc w jedną
stronę od podstawowych barw w kole znajdziemy niebieskofioletowy, żółtozielony i
czerwonopomarańczowy.
Idąc w drugą stronę znajdziemy czerwonofioletowy,
żółtopomarańczowy i niebieskozielony.
693866793.006.png 693866793.007.png 693866793.008.png 693866793.009.png 693866793.010.png 693866793.011.png
Podane przykłady wyglądają infantylnie gdyż są tylko prostą prezentacją do zapamiętania z których
barw składa się dana gama harmoniczna. W praktyce kolory wchodzące w skład gamy nie
zabraniają występowania innych kolorów tylko przeważają nad innymi i nadają ogólny koloryt
obrazu oraz jedna z barw powinna być wyraźniejszą dominantą . Zaprezentuję to w następnych
wpisach.
Autor: Jarek o 19:48 0 komentarze
sobota, 7 lutego 2009
Dziś przedstawię podstawowe techniki malowania akwarelą i jednocześnie pokażę jak namalować
prostą akwarelę aby efekt końcowy był ładny. Najlepszymi tematami na początek są kwiaty, pejzaż
lub owoce bo nie wymagają biegłości w posługiwaniu się perspektywą. Najlepiej również zacząć
malować jednym kolorem aby skupić się na samej technice i uczyć ładnego pociągnięcia pędzlem.
693866793.012.png
Najpierw wykonałem szkic ołówkiem na papierze 15x20cm. Jeśli potrzebuję precyzyjnego rysunku
używam ołówka 2B, jeśli szkic ma być luźniejszy zazwyczaj 3B. Twardsze ołówki trudniej potem
wytrzeć. Jeśli mam zamiar namoczyć papier i naciągnąć go na deskę to mimo wszystko mogę
najpierw narysować wszystko ołówkiem, woda mu nie zaszkodzi.
Teraz pokryłem papier czystą wodą która szybko wsiąkła więc namoczyłem ponownie. Jest to
technika " mokre w mokrym ". Kartka musi być cały czas błyszcząca od wody, bo zaczną się robić
zacieki. Na mokrej powierzchni plamę można poprawiać, rozjaśniać, przyciemniać etc. Jeśli na
mokrą powierzchnię użyję farby z dużą ilością wody będzie jasna i jakby roztrzepana. Im pędzel
bardziej suchy a farby więcej plama staje się ciemniejsza i dokładniejsza ale ciągle zamglona.
 
693866793.013.png 693866793.014.png
Technika doskonała do malowania tła, nieba, dalekich planów.
Kiedy papier całkowicie wysechł namalowałem
drugą warstwę. Tu maluję "normalnie" na suchej powierzchni używając sporej ilości wody na
pędzlu. Użyte tu zostało " malowanie negatywowe ". Kształt kwiatów powstał przez przyciemnienie
powierzchni dookoła a nie przez namalowanie ich samych kolorem. Drugim efektem który tu
zastosowałem to " twarde i miękkie ". Łodygi miejscami mają ostre krawędzie a miejscami
rozpływają się. Uzyskuje się to przez np. rozmyciem mokrej jeszcze plamy czystą wodą tylko w
niektórych, często przypadkowych miejscach, przez użycie naraz dwóch pędzli - jeden z wodą
drugi czysty lub innymi własnymi metodami. Efekt bardzo malarski, mój ulubiony.
Tu przedstawiam dwie kolejne techniki. Pierwsza to
 
693866793.015.png 693866793.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin