MZ.docx

(1764 KB) Pobierz

mz.jpg


SILNIK

Typ silnika                EM 150.2

Cykl Pracy               dwusuw z przepłukiwaniem zwrotnym

Rodzaj chłodzenia               chłodzenie powietrzem /podczas jazdy/

Liczba cylindrów               1

skok / średnica tłoka               56mm/58mm

Pojemnośc skokowa               143 ccm 3

stosunek sprężania               10:01

Objętość komory głowicy cylindra

/ w stanie zmontowanym /               15,8 +/- 0,5 ccm 3

Kaks. Moc przy 6000 obr/min               9 KW / 12,2 KM

Maks. Moment obrotowy przy              

5 500 obr / min               15Nm

Smarowanie               mieszanką paliwa 50 : 1

/ Lub dawkowanie oleju, w zależności od kraju-odbiorcy motocykli /

Łożyska korbowodu               Łożysko igiełkowe z koszyczkiem w stopce korbowodu i w główce

Łożyska główne wału korobwego               1 łożyska 6301 TNG 4f (20x52x15)

                2 łożysko 6204 TNWC 4f (20x47x14)

Smarowanie łożysk głównych wału

korbowego               Mieszanką Paliwa

Czas rozrządu w stopniach obrotu

wału korbowego              

ssanie               154° kąta obrotu wału korbowego

przelot               116° kąta obrotu wału korbowego

wydech               168° kąta obrotu wału korbowego

 

 

GAŹNIK

Typ gaźnika                BVF 24 N 2-2

Średnica przelotu               24 mm

Dysza główna               120

Dysza iglicy               70

Iglica obciążenia częściowego               2,5 A 513

Położenie iglicy, od góry               3

                / 4-ty rowek na okres docierania/

Dysza rozruchowa               70

Dysza biegu jałowego (luzu)               35

Śruba powietrza biegu jałowego               wkręcona o 1,5 obrotu

 

 

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

 

 

Zapłon                Bateryjny

Akumulator               12V 5Ah

punkt zapłonu               2,5 +/- 0,5mm przed GMP

odstęp styków przerywacza               0,3 +/- o,1mm

świeca zapłonowa               ZM 14-260

odstęp elektrod świecy               0,6 mm

Prądnica               Trójfazowa prądu zmiennego 14 V, 15 A

Układ prostowniczy               mostkowy, trójfazowy na półprzewodnikach

krzemowych

Regulator               jednostkowy, z kompensacją temperatury i

regulacją plusową

Cewka zapłonowa               12 V, małogabarytowa

Reflektor               Średnica snopa światła 170 mm,

asymetryczne światło mijania

Lampa światła STOP, światła

tylnego i oświetlenia tablicy

rejestracyjnej               średnica snopa światła 120 mm

Sygnał dźwiękowy               Pod zbiornikiem paliwa

kierunkowskazy               instalacja 4-lampowa

włączniki              

Zapłonu i świateł               w Tablicy przyrządów

Wyłącznik zespolony przy kierownicy               włącznik światła mijania,

                włącznik kierunkowskazów,

                Sygnał dźwiękowy

                Sygnał świetlny

Włącznik światła STOP               W piaście koła tylnego lub przy półce na akumulator, w piaście koła przedniego lub przy

pompie hamulcowej w wersji LUX

Żarówki              

Reflektor               12 V, 45/40 W / dwupowłokowa lub H4 55 / 60

W TGL 11 413

Światło postojowe               12 V,   4 W trzonek  Ba 9s   TGL 10 833

Światło STOP               12 V,  21 W trzonek  Ba 15s TGL 10 833

Kierunkowskazy               12 V,  21 W trzonek  Ba 15s TGL 10 833

Światło tylne               12 V,   5 W trzonek  Ba  15s TGL 10 833

Lampka kontrolna ładowania               12 V,   2 W trzonek Ba  7s TGL 10 833

Lampka kontrolna biegu jałowego               12 V,   2 W trzonek Ba  7s TGL 10 833

Lampka kontrolna  światła drogowego               12 V,   2 W trzonek Ba  7s TGL 10 833

Lampka kontrolna kierunkowskazów               12 V,   2 W trzonek Ba  7s TGL 10 833

Oświetlenie prędkościomierza               12 V,   2 W trzonek Ba  7s TGL 10 833

Oświetlenie obrotomierza Wersja LUX               12 V,   2 W trzonek Ba  7s TGL 10 833

Bezpieczniki              

Bezpiecznik główny / 2 szt./               Bezpiecznik Topikowy 16 A

Kierunkowskazy               Bezpiecznik Topikowy 4 A

Prądnica / obwód DF /               Bezpiecznik Bezzwłoczny 2 A

 

 

 

 

 

ILOŚCI PŁYNÓW

 

 

Skrzynia biegów               o,5l oleju przekładniowego

Zbiornik Paliwa               13 l mieszanki

w tym rezerwa               1,5 l

widelec teleskopowy               230 cm3 płynu amortyzatorowego na elementy resorujący

 

Na stronie umieściłem wykaz stosowanych materiałów eksploatacyjnych dla motocykli Mz ETZ, oraz wykaz części najczęściej ulegających zużyciu. W niektórych przypadkach znaleźć można również typowe zamienniki w przypadku braku oryginalnej części.

 

Paliwo i środki smarne

Jako paliwo zalecana jest benzyna o liczbie oktanowej, co najmniej 88, do jakiegoś czasu jeździłem na tzw. żółtej - 94, jednak obecnie tankuje tylko Pb95 - wybór jest wolny. Benzynę należy mieszać z olejem do smarowania silników dwusuwowych. Brak oleju w składzie paliwa spowoduje zatarcie silnika. Jako olej można stosować m.in. oleje Shell, Mobil 1, ja używam zwykłego Mixolu S z Płocka. Uwaga! Jeżeli chodzi o olej to mam na ten temat własne zdanie. Od pewnego czasu stosuje tylko jeden i ten sam Mixol od jednego producenta i nie mam zamiaru tego zmieniać. Powód, z własnego i pewnego źródła wiem, że stosowanie takiego samego oleju gwarantuje najlepszą ochronę i czystość niż zastosowanie w tej chwili któregokolwiek z droższych i może lepszych olei. W przypadku zmiany oleju na inny, na denku tłoka mogłaby się zebrać i tam pozostać dodatkowa warstwa nagaru. Oczywiście Mixol S też nie jest idealny i brudzi troche nagarem wewnętrzne czesci silnika, stąd okresowe oczyszczanie tłoka i głowicy. Jako olej w skrzyni biegów zaleca się stosowanie oleju przekładniowego SAE 80W np. Hipol. Do przednich widelców teleskopowych i przy naprawach amortyzatorów należy stoswać specjalny olej do amortyzatorów lub wg instrukcji jego mieszaninę z olejem do dwusuwów. Słyszałem o nastepujących olejach: "Amortyzor", ELF ForkOil S20W(syntetyk), ELF ForkOil S5(syntetyk), Mobil Fork Oil(mineralny), Motul Fork Oil. Do smarowania wszystkich łożysk wystarczy zwykły smar do łożysk tocznych. W przypadku przedniego hamulca tarczowego - płyn hamulcowy. Można również używać sprayu w areozolu do smarowania łańcucha, przedtem należy go oczywiście dokładnie oczyścić.

 

Silnik:

Układ korbowo-tłokowy:

Tłoki:

nominał 68,95 mm (dla oznaczenia 0)

I szlif 69,45 mm

II szlif 69,95 mm

III szlif 70,45 mm

IV szlif 70,95 mm(max)

Cylinder: wymiar nominalny to 69,00 mm - oznaczenie 0 (zero), dla -1 wymiar 0,1 mm poniżej wymiaru nominalnego, dla +1 wymiar 0,01 mm powyżej wymiaru nominalnego. Poszerzenie(szlif) cylindra maksymalnie o 2 mm

Wał korbowy z korbowodem: Trwałość do 40 tyś km, po regeneracji do 30 tyś km.

Łożyska wału korbowego 2xszt. 6306(najlepiej SKF-y lub inne zachodnie, mogą być z teflonem)

Simmering wału korbowego 2xszt. 25x72x7

Łożysko igiełkowe

Pierścienie tłokowe 3xszt.

Sworzeń + zabezpieczenia

Uwaga! Luz montażowy między tłokiem a cylindrem dla ETZ 250/251 to 0,05 mm a dla ETZ 125/150 - 0,03 mm, dopuszczalne zużycie dla wszystkich ETZ to 0,10 mm.

Uszczelki

Odrzutniki oleju(blachy łożysk wału)

Sprzęgło(ETZ 250/251):

Płytki cierne 5xszt. 3,0±0,1 mm, maks. dopuszczalne zużycie -0,3 mm

Płytki stalowe 4xszt. 1,5±0,1 mm, maks. odchyłka 0,2 mm

Sprężyny dociskowe 6xszt. Długość w stanie swobodnym 28,3±0,6 mm

Łożysko oporowe 16005

Łożysko oporowe wyłączania sprzęgła 6302

Skrzynia biegów:

Łożyska: 2x6203, 6304 i 6204(zachodnie)Uwaga! Różne źródła podają o występowaniu innych łożysk niż te które wymieniłem wyżej. Dobierać wg własnego silnika!

Łożysko wałka zdawczego 6304 z koszykiem plastykowym lub inną osłoną od strony skrzyni!

Wodziki mechanizmu zmiany biegów 010, 011, 012(przy większym przebiegu)

Tryby biegów 1/2/3/4/5, oraz tryby przesuwne(wymieniać parami, np. tryb przesówny 1-3 razem z kołami biegów 1 i 3, tryb przesówny 2 z kołem biegu 2 oraz tryb przesówny 4-5 z kołami biegów 4 i 5)

Simmering wałka zdawczego 25-35-7

 

Układ zasilania:

Uszczelka gumowa kranika i inne uszczelki

Iglica obciążenia częściowego, dysza iglicowa, dysza pływaka oraz przepustnica suwakowa do 30 tyś. km.

Pływak(w przypadku pęknięcia)

Papierowy wkład filtru powietrza

Przepływowy filtr paliwa(w przypadku uszkodzenia oryginalnego)

Gumowy wąż paliwa

 

Zawieszenie:

Lagi(w przypadku wytarcia lub skrzywienia)

Aluminiowe rury ślizgowe(w przypadku wytarcia)

Simmering 35x47x7/10,5 2xszt.

Tuleje gumowe wahacza i trzepień, również wachacz po wypadku

Sprężyny amortyzatorów i tłumniki uderzeń, ewentualnie całe amortyzatory

 

Koła i hamulce:

Łożyska kół 6302 lub 6302Z

Łożyska napędu zębatki, 6204 i 6005

Opona przednia 2,75-18

Opona tylna 3,50x18 dla ETZ 250 (3,50x16 lub 3,25x16 dla ETZ 125/150/251)

Zamienniki, opony 90/90x18 lub 4,00x18 lub 4,10x18 lub 110/80x18 lub 120/90x18 lub 110/80x16 itp.

Klocki hamulcowe

Szczęki hamulcowe

 

Przeniesienie napędu:

Łańcuch napędowy 12,7x7,75x130

Zębatka przednia 19(18) lub 15 z wózkiem bocznym dla ETZ 250, 21 dla ETZ251

Zębatka tylna 48 zębów

 

Elektryka:

Szczotki węglowe

Bezpieczniki: główny 2xszt. po 16A, kierunkowskazów 4a, prądnicy wzbudzający 2A(cienki)

Akumulator 12V 9Ah lub 12V 5Ah(od 1985r.)

Żarówka reflektora 12V 45/40 W lub H4 12V 60/55 W

Żarówka światła postojowego 12V 4 W(przód), 12V 5 W(tył)

Żarówka światła STOP i kierunkowskazów 12V 21W

Żarówki lampek kontrolnych i oświetlenia skali wskaźników 12V 2 W

 

Pozostałe:

Linki (gaz, ssanie, sprzęgło, hamulec bębnowy z przodu) Jako linkę sprzęgła najlepiej stosować droższą niemiecką(jest grubsza)

Świeca zapłonowa ZM14-260, NGK B8HS (co 10 tyś km)

Przerywacz zapłonu, wraz z kowadełkiem


C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\etz150 CALY SILNIK.jpg

C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\2-1.gifC:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\2-2.gifC:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\2-3.gif

 

 


 

C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\2-4.gif

C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\2-5.gif


 

C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\2-6.gif

 

C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\2-7.gif

C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\2-8.gif


C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\2-9.gifC:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\2-12.gifC:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\2-13.gifC:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\2-14.gifC:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\2-15.gifC:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\2-16.gifC:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\2-17.gifC:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\2-18.gif

 


C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\2-19.gif

C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\3-1.gif

C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\3-2.gif


C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\3-3.gif

C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\3-4.gif

 

C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\3-5.gif

 

C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\3-6.gif

 

C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\3-7.gif
C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\3-8.gif


C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\4-2.gif

 


C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\4-3.gif


C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\4-4.gifC:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\4-5.gifC:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\4-6.gifC:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\4-7.gif

 


C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\4-8.gif


C:\Users\Gabryś\Desktop\Wykaz czesci\4-9.gif...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin