SILNIK
Typ silnika EM 150.2
Cykl Pracy dwusuw z przepłukiwaniem zwrotnym
Rodzaj chłodzenia chłodzenie powietrzem /podczas jazdy/
Liczba cylindrów 1
skok / średnica tłoka 56mm/58mm
Pojemnośc skokowa 143 ccm 3
stosunek sprężania 10:01
Objętość komory głowicy cylindra
/ w stanie zmontowanym / 15,8 +/- 0,5 ccm 3
Kaks. Moc przy 6000 obr/min 9 KW / 12,2 KM
Maks. Moment obrotowy przy
5 500 obr / min 15Nm
Smarowanie mieszanką paliwa 50 : 1
/ Lub dawkowanie oleju, w zależności od kraju-odbiorcy motocykli /
Łożyska korbowodu Łożysko igiełkowe z koszyczkiem w stopce korbowodu i w główce
Łożyska główne wału korobwego 1 łożyska 6301 TNG 4f (20x52x15)
2 łożysko 6204 TNWC 4f (20x47x14)
Smarowanie łożysk głównych wału
korbowego Mieszanką Paliwa
Czas rozrządu w stopniach obrotu
wału korbowego
ssanie 154° kąta obrotu wału korbowego
przelot 116° kąta obrotu wału korbowego
wydech 168° kąta obrotu wału korbowego
GAŹNIK
Typ gaźnika BVF 24 N 2-2
Średnica przelotu 24 mm
Dysza główna 120
Dysza iglicy 70
Iglica obciążenia częściowego 2,5 A 513
Położenie iglicy, od góry 3
/ 4-ty rowek na okres docierania/
Dysza rozruchowa 70
Dysza biegu jałowego (luzu) 35
Śruba powietrza biegu jałowego wkręcona o 1,5 obrotu
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Zapłon Bateryjny
Akumulator 12V 5Ah
punkt zapłonu 2,5 +/- 0,5mm przed GMP
odstęp styków przerywacza 0,3 +/- o,1mm
świeca zapłonowa ZM 14-260
odstęp elektrod świecy 0,6 mm
Prądnica Trójfazowa prądu zmiennego 14 V, 15 A
Układ prostowniczy mostkowy, trójfazowy na półprzewodnikach
krzemowych
Regulator jednostkowy, z kompensacją temperatury i
regulacją plusową
Cewka zapłonowa 12 V, małogabarytowa
Reflektor Średnica snopa światła 170 mm,
asymetryczne światło mijania
Lampa światła STOP, światła
tylnego i oświetlenia tablicy
rejestracyjnej średnica snopa światła 120 mm
Sygnał dźwiękowy Pod zbiornikiem paliwa
kierunkowskazy instalacja 4-lampowa
włączniki
Zapłonu i świateł w Tablicy przyrządów
Wyłącznik zespolony przy kierownicy włącznik światła mijania,
włącznik kierunkowskazów,
Sygnał dźwiękowy
Sygnał świetlny
Włącznik światła STOP W piaście koła tylnego lub przy półce na akumulator, w piaście koła przedniego lub przy
pompie hamulcowej w wersji LUX
Żarówki
Reflektor 12 V, 45/40 W / dwupowłokowa lub H4 55 / 60
W TGL 11 413
Światło postojowe 12 V, 4 W trzonek Ba 9s TGL 10 833
Światło STOP 12 V, 21 W trzonek Ba 15s TGL 10 833
Kierunkowskazy 12 V, 21 W trzonek Ba 15s TGL 10 833
Światło tylne 12 V, 5 W trzonek Ba 15s TGL 10 833
Lampka kontrolna ładowania 12 V, 2 W trzonek Ba 7s TGL 10 833
Lampka kontrolna biegu jałowego 12 V, 2 W trzonek Ba 7s TGL 10 833
Lampka kontrolna światła drogowego 12 V, 2 W trzonek Ba 7s TGL 10 833
Lampka kontrolna kierunkowskazów 12 V, 2 W trzonek Ba 7s TGL 10 833
Oświetlenie prędkościomierza 12 V, 2 W trzonek Ba 7s TGL 10 833
Oświetlenie obrotomierza Wersja LUX 12 V, 2 W trzonek Ba 7s TGL 10 833
Bezpieczniki
Bezpiecznik główny / 2 szt./ Bezpiecznik Topikowy 16 A
Kierunkowskazy Bezpiecznik Topikowy 4 A
Prądnica / obwód DF / Bezpiecznik Bezzwłoczny 2 A
ILOŚCI PŁYNÓW
Skrzynia biegów o,5l oleju przekładniowego
Zbiornik Paliwa 13 l mieszanki
w tym rezerwa 1,5 l
widelec teleskopowy 230 cm3 płynu amortyzatorowego na elementy resorujący
Na stronie umieściłem wykaz stosowanych materiałów eksploatacyjnych dla motocykli Mz ETZ, oraz wykaz części najczęściej ulegających zużyciu. W niektórych przypadkach znaleźć można również typowe zamienniki w przypadku braku oryginalnej części.
Paliwo i środki smarne
Jako paliwo zalecana jest benzyna o liczbie oktanowej, co najmniej 88, do jakiegoś czasu jeździłem na tzw. żółtej - 94, jednak obecnie tankuje tylko Pb95 - wybór jest wolny. Benzynę należy mieszać z olejem do smarowania silników dwusuwowych. Brak oleju w składzie paliwa spowoduje zatarcie silnika. Jako olej można stosować m.in. oleje Shell, Mobil 1, ja używam zwykłego Mixolu S z Płocka. Uwaga! Jeżeli chodzi o olej to mam na ten temat własne zdanie. Od pewnego czasu stosuje tylko jeden i ten sam Mixol od jednego producenta i nie mam zamiaru tego zmieniać. Powód, z własnego i pewnego źródła wiem, że stosowanie takiego samego oleju gwarantuje najlepszą ochronę i czystość niż zastosowanie w tej chwili któregokolwiek z droższych i może lepszych olei. W przypadku zmiany oleju na inny, na denku tłoka mogłaby się zebrać i tam pozostać dodatkowa warstwa nagaru. Oczywiście Mixol S też nie jest idealny i brudzi troche nagarem wewnętrzne czesci silnika, stąd okresowe oczyszczanie tłoka i głowicy. Jako olej w skrzyni biegów zaleca się stosowanie oleju przekładniowego SAE 80W np. Hipol. Do przednich widelców teleskopowych i przy naprawach amortyzatorów należy stoswać specjalny olej do amortyzatorów lub wg instrukcji jego mieszaninę z olejem do dwusuwów. Słyszałem o nastepujących olejach: "Amortyzor", ELF ForkOil S20W(syntetyk), ELF ForkOil S5(syntetyk), Mobil Fork Oil(mineralny), Motul Fork Oil. Do smarowania wszystkich łożysk wystarczy zwykły smar do łożysk tocznych. W przypadku przedniego hamulca tarczowego - płyn hamulcowy. Można również używać sprayu w areozolu do smarowania łańcucha, przedtem należy go oczywiście dokładnie oczyścić.
Silnik:
Układ korbowo-tłokowy:
Tłoki:
nominał 68,95 mm (dla oznaczenia 0)
I szlif 69,45 mm
II szlif 69,95 mm
III szlif 70,45 mm
IV szlif 70,95 mm(max)
Cylinder: wymiar nominalny to 69,00 mm - oznaczenie 0 (zero), dla -1 wymiar 0,1 mm poniżej wymiaru nominalnego, dla +1 wymiar 0,01 mm powyżej wymiaru nominalnego. Poszerzenie(szlif) cylindra maksymalnie o 2 mm
Wał korbowy z korbowodem: Trwałość do 40 tyś km, po regeneracji do 30 tyś km.
Łożyska wału korbowego 2xszt. 6306(najlepiej SKF-y lub inne zachodnie, mogą być z teflonem)
Simmering wału korbowego 2xszt. 25x72x7
Łożysko igiełkowe
Pierścienie tłokowe 3xszt.
Sworzeń + zabezpieczenia
Uwaga! Luz montażowy między tłokiem a cylindrem dla ETZ 250/251 to 0,05 mm a dla ETZ 125/150 - 0,03 mm, dopuszczalne zużycie dla wszystkich ETZ to 0,10 mm.
Uszczelki
Odrzutniki oleju(blachy łożysk wału)
Sprzęgło(ETZ 250/251):
Płytki cierne 5xszt. 3,0±0,1 mm, maks. dopuszczalne zużycie -0,3 mm
Płytki stalowe 4xszt. 1,5±0,1 mm, maks. odchyłka 0,2 mm
Sprężyny dociskowe 6xszt. Długość w stanie swobodnym 28,3±0,6 mm
Łożysko oporowe 16005
Łożysko oporowe wyłączania sprzęgła 6302
Skrzynia biegów:
Łożyska: 2x6203, 6304 i 6204(zachodnie)Uwaga! Różne źródła podają o występowaniu innych łożysk niż te które wymieniłem wyżej. Dobierać wg własnego silnika!
Łożysko wałka zdawczego 6304 z koszykiem plastykowym lub inną osłoną od strony skrzyni!
Wodziki mechanizmu zmiany biegów 010, 011, 012(przy większym przebiegu)
Tryby biegów 1/2/3/4/5, oraz tryby przesuwne(wymieniać parami, np. tryb przesówny 1-3 razem z kołami biegów 1 i 3, tryb przesówny 2 z kołem biegu 2 oraz tryb przesówny 4-5 z kołami biegów 4 i 5)
Simmering wałka zdawczego 25-35-7
Układ zasilania:
Uszczelka gumowa kranika i inne uszczelki
Iglica obciążenia częściowego, dysza iglicowa, dysza pływaka oraz przepustnica suwakowa do 30 tyś. km.
Pływak(w przypadku pęknięcia)
Papierowy wkład filtru powietrza
Przepływowy filtr paliwa(w przypadku uszkodzenia oryginalnego)
Gumowy wąż paliwa
Zawieszenie:
Lagi(w przypadku wytarcia lub skrzywienia)
Aluminiowe rury ślizgowe(w przypadku wytarcia)
Simmering 35x47x7/10,5 2xszt.
Tuleje gumowe wahacza i trzepień, również wachacz po wypadku
Sprężyny amortyzatorów i tłumniki uderzeń, ewentualnie całe amortyzatory
Koła i hamulce:
Łożyska kół 6302 lub 6302Z
Łożyska napędu zębatki, 6204 i 6005
Opona przednia 2,75-18
Opona tylna 3,50x18 dla ETZ 250 (3,50x16 lub 3,25x16 dla ETZ 125/150/251)
Zamienniki, opony 90/90x18 lub 4,00x18 lub 4,10x18 lub 110/80x18 lub 120/90x18 lub 110/80x16 itp.
Klocki hamulcowe
Szczęki hamulcowe
Przeniesienie napędu:
Łańcuch napędowy 12,7x7,75x130
Zębatka przednia 19(18) lub 15 z wózkiem bocznym dla ETZ 250, 21 dla ETZ251
Zębatka tylna 48 zębów
Elektryka:
Szczotki węglowe
Bezpieczniki: główny 2xszt. po 16A, kierunkowskazów 4a, prądnicy wzbudzający 2A(cienki)
Akumulator 12V 9Ah lub 12V 5Ah(od 1985r.)
Żarówka reflektora 12V 45/40 W lub H4 12V 60/55 W
Żarówka światła postojowego 12V 4 W(przód), 12V 5 W(tył)
Żarówka światła STOP i kierunkowskazów 12V 21W
Żarówki lampek kontrolnych i oświetlenia skali wskaźników 12V 2 W
Pozostałe:
Linki (gaz, ssanie, sprzęgło, hamulec bębnowy z przodu) Jako linkę sprzęgła najlepiej stosować droższą niemiecką(jest grubsza)
Świeca zapłonowa ZM14-260, NGK B8HS (co 10 tyś km)
Przerywacz zapłonu, wraz z kowadełkiem
...
piwkozam