zestaw_3.doc

(41 KB) Pobierz
Zestaw C

Zestaw C

 

 

  1. Podaj definicje algorytmu dla programu.

 

Algorytm opracowany dla programu określa sposób przekształcenia danych wejściowych w dane wyjściowe zgodnie z celem.

(dla realizacji jednego celu można zastosować wiele algorytmów)

 

2.      Na czym polega metoda tworzenia algorytmu od ogółu do szczegółu.

 

Polega na ogólnym zapisaniu całego problemu bez szczegółowego analizowania jego fragmentów. Po otrzymaniu podstawowego algorytmu należy przystąpić do podobnej analizy poszczególnych fragmentów.

 

3.      Do czego służą schematy blokowe.

 

Schemat blokowy jest graficznym zapisem algorytmu, pokazuje następstwo działań, nazywany jest też siecią działań.

 

4.      Jakie są zadania preprocesora.

 

- definiowanie makrodefinicji  upraszczających postać kodu źródłowego,

- włączanie tekstów innych plików,

- sterowanie przebiegiem kompilacji

 

5.      Co to są typy danych. Podaj przynajmniej dwa przykłady.

 

Typ danych definiuje zakres lub zbiór dopuszczalnych wartości dla stałej, zmiennej, wyrażenia, funkcji oraz zbiór dopuszczalnych operacji wykonywanych na tych wartościach. Określa też format zapisu w pamięci.

1. Typy proste (skalary)             

       - arytmetyczne (całkowite i   rzeczywiste)

       - wskaźnikowe,

       - referencyjne.

2. Typy strukturalne (złożone)

        - tablice,

        - struktury,

       - unie,

        - klasy.

 

6.      Podaj sposób deklaracji i inicjacji wartości początkowych tablicy dwuwymiarowej liczb całkowitych.

 

int tab[2][4] = {

                                  {1,2,3,4}

                                  {5,6,7,8}

                                  }

 

 

7.      Jakie są zasady tworzenia identyfikatorów w C++.

 

Uwagi:

         pierwszy znak musi być literą lub podkreśleniem,

         standardowo kompilatory C++ biorą pod uwagę pierwsze 32 znaki (opcja –in kompilatora option/compiler/source)

         rozróżniane są małe i duże litery

 

8.      Jakie jest znaczenie następujących zapisów : a*=b, a+=b, a!=b, a||b, ++a.

 

a*=b              - a=a*b

a+=b              - a=a+b

a!=b              - negacja a nie jest równe b

a||b              - alternatywa a lub b

++a              - a=a+1

 

9.      Podaj składnie instrukcji warunkowej oraz schemat blokowy.

 

if (w>0)

{

cout<<”sukces”<<endl;

}

else

{

cout<<”pech”<<endl;

}

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.  Podaj składnie oraz znaczenie instrukcji while, do-while.

 

while

licznik=0;

while (w<100)

{

w=w+10;

cout<<”w=”<<w<<endl;

licznik++;

}  

Do wykonywania pętli w których wykonanie działań jest uzależnione od spełnienia na początku  warunku powtarzania działań (warunek sprawdzany na początku) .   

         

do-while

licznik=0;

do

{

w=w+10;

cout<<”w=”<<w<<endl;

licznik=licznik+1;

}

while (w<100);  

Do wykonywania pętli w których wykonanie działań jest uzależnione od spełnienia warunku zakończenia działań (warunek sprawdzany na końcu).             

 

11.  Co jest wartościa zmiennej referencyjnej. Podaj sposób deklaracji zmiennej referencyjnej.

 

Zmienne typu referencyjnego służą do reprezentacji innych zmiennych w programie czyli wartością zmiennej typu referencyjnego jest inna zmienna.

int x, &rx=x;

Deklaracja zmiennej referencyjnej musi być połączona z jej inicjacją.

 

12.  Podaj przykład prototypu funkcji nie zwracającej wartości a przyjmującej trzy parametry.

 

void nazwa_funkcji(char z, int f, float g);

 

 

13.  Na czym polega przekazywanie parametrów przez wartości.

 

Polega na kopiowaniu wartości argumentów aktualnych do pamięci argumentów formalnych, czyli funkcja nigdy nie ma dostępu do swoich argumentów aktualnych (do oryginałów).

Zawartość argumentów aktualnych przekazywanych przez wartość nie ulega zmianie.

 

 

14.  Co to są funkcje rekurencyjne.

 

Funkcje rekurencyjne są to funkcje, które wywołują same siebie.

Funkcje rekurencyjne muszą zawsze zawierać warunek stopu (zatrzymania).

15.  Na czym polega algorytm sortowania przez wstawianie i bąbelkowanie.

 

Sortowanie przez wstawianie(insert)-metoda ta jest informatyczną techniką sortowania analogiczną do techniki stosowanej przez graczy przy układaniu kart.

 

W sortowaniu bąbelkowym analizowane są ze sobą zawsze dwa sąsiadujące elementy i jeśli nie są uporządkowane to następuje ich zamiana.

 

16.  Jakie biblioteki należy stosować do obsługi grafiki tekstowej C++.

 

conio.h                            constream.h

 

17.  Jak zorganizowany jest ekran w trybie grafiki punktowej i co określa rozdzielczość.

 

Zarządzanie w trybie graficznym zależy od typu zainstalowanej w komputerze karty graficznej.

Rozdzielczość -liczba punktów w pionie i poziomie.

 

18.  Do czego służa funkcje : setcolor, putpixel, bar, outtextxy.

 

=>setcolor(int color) –ustala kolor rysowania

=>putpixel(int x, int y, int color); – rysuje  punkt w miejscu o współrzędnych (x,y) i kolorze color

=>bar(int left, int top, int right, int bottom); – funkcja wypełnia prostokątny obszar rozpięty między punktami (left,top) i (right,bottom) używając aktualnego koloru i wzorca)

=>outtextxy(int x, int y, const char *textstring); – wyświetla w aktualnym oknie łańcuch znaków wskazanych parametrem textstring przy zachowaniu aktualnych parametrów tekstowych począwszy od punktu (x,y).

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin