Cywilizacja żydowska - Feliks Koneczny.txt

(1685 KB) Pobierz

FELIKS KONECZNY

CYWILIZACJA �YDOWSKA


 




Komitet Wydawniczy Pa�dziernik 1974
Wydanie drugie ISBN 83 - 86449 - 05 - 5
Nak�adem Komitetu Wydawniczego.

W sk�ad Komitetu Wydawniczego wchodz�: ks. kanonik. Stanis�aw Bartczak (Fryburg Bryzgowijski, Niemcy), Stefan Czapli�ski 
(Kurytyba, Brazylia), Roman Gali�ski (East Berlin, Connecticut, Stany Zjednoczone), J�drzej Giertych (Londyn, Anglia), Juliusz 
Grz�dziel (Lembach, Austria), Katharina Hilckman (wdowa po profesorze Antonim Hilckmanie, Moguncja, Niemcy), dr Stanis�aw 
Kozanecki (Ohain, Belgia), ojciec dr Zygfryd Le�nik, O. Cist. (Wiener Neustadt, Austria), Ewa Mali�ska (Chicago, Stany Zjedn.), 
Kazimierz Musielak (Chicago), ks. Kanonik, � postulator przy Kongregacji od Spraw �wi�tych, Piotr Naruszewicz (Rzym), 
Kazimierz Petrykiewicz (New Britain, Connecticut, Stany Zjedn.), ks. prof. dr Micha� Poradowski (Santiago, Chile), Stanis�aw Pyka 
(Chicago), ks. kanonik Piotr Rogi�ski (Birmingham, Anglia), Klemens S�dzicki (Szwecja), prof. Stanis�aw Smole�ski (Chicago), 
prof. dr Zygmunt Tkocz (Odense, Dania), Janusz Wasiak (Chicago) i Antoni Wawro (Chicago).

Sekretariat Komitetu Wydawniczego i sk�ad g��wny ksi��ki:
J�drzej Giertych, 16 Belmont Road,
Londyn N15 3LT


Wydawnictwo OJCZYZNA
00 - 511 Warszawa, ul. Nowogrodzka 25/35
tel. 628 55 22


Spis tre�ci





Przedmowa 3
UWAGA WST�PNA 10
TOM I 11
I. O �R�D�ACH BIBLIJNYCH 11
II.  POMI�DZY MONOLATRI� A MONOTEIZMEM 16
III.  SAKRALNO�� CYWILIZACJI 31
IV.  STRUKTURA SPO�ECZNA 44
V.  GOLUS STARO�YTNO�CI 63
VI.  TALMUD I KARAIMSTWO 77
VII.  SZULCHAN ARUCH 88
VIII.  KABA�A 102
IX.  PYLPUL i CHASYDYZM 112
X.  WOBEC ISLAMU I CHRZE�CIJA�STWA 122
TOM II 133
XI.  RASA 133
XII.  J�ZYKI �YDOWSKIE 142
XIII.  OCALENIE W ROZPROSZENIU 157
XIV.  NAST�PSTWA WYBRA�STWA 166
XV.  PRAWNICZO�� 174
XVI.  BRAK HISTORYZMU 184
XVII.  OKO�O BO�NICY 194
XVIII.  NIEUCHRONNE NIEPOROZUMIENIA 202
XIX.  ROSSICA 217
XX.  UWIELBIENIE IZRAELA 227
XXI.  NEOJUDAIZM 240
XXII.  NEORABINIZM 249
XXIII.  CIEMNA SYNTEZA 255
TOM III 268
XXIV.  WALKA O BYT UMYS�OWY 268
XXV.  O BYT MATERIALNY DO WIEKU XIII 277
XXVI.  EKONOMIA �YDOWSKA 287
XXVII.  O BYT MATERIALNY OD WIEKU XIV 300
XXVIII.  PA�STWO I PA�STWOWO�� 313
XXIX.  PA�STWOWO�� KAHALNA 321
XXX.  SEKTA FRANKIST�W 343
XXXI.  PIERWSI �EMANCYPOWANI" 360
XXXII.  UWAGA O MORDZIE RYTUALNYM 370
XXXIII.  EMANCYPACJA I ASYMILACJA 373
XXXIV.  JUDEOPOLONIA 385
XXXV.  SYONIZM 398
XXXVI.  ZA�YDZENIE 409
XXXVII.  HITLERYZM ZA�YDZONY 428
XXXVIII.  �YD OD�YDZONY 434
XXXIX.  JAK ZA�ATWI� KWESTI� �YDOWSK� 447


Przedmowa

napisa� J�drzej Giertych


Niniejsza przedmowa jest tylko uzupe�nieniem do mojej przedmowy do ksi��ki Konecznego �Cywilizacja 
bizanty�ska". Obie ksi��ki, niniejsza i tamta, stanowi� jedn� ca�o��, a raczej dwie cz�ci jeszcze wi�kszej 
ca�o�ci i dlatego wiele rzeczy, kt�re mo�na by�o powiedzie� o jednej, odnosz� si� tak�e i do drugiej. Co wi�cej, 
okoliczno�ci wydania obu ksi��ek, po tylu latach od ich napisania, s� te same i nie ma potrzeby powtarza� tu 
tego, co ju� by�o na ten temat powiedziane.

Ograniczam si� wi�c w niniejszej przedmowie do poruszenia spraw, dotycz�cych wy��cznie niniejszego 
tomu, albo co najmniej, wymagaj�cych szczeg�lnego podkre�lenia.

Tom niniejszy nale�y do wielkiego cyklu dzie� profesora Feliksa Konecznego, znakomitego polskiego 
filozofa historii, po�wi�conych istocie cywilizacji i r�nolito�ci cywilizacji. Podstawowym jego dzie�em z tej 
dziedziny jest �O wielo�ci cywilizacyj" (Krak�w 1935, Gebethner i Wolff), znane tak�e w przek�adzie 
angielskim jako �On the Plurality of Civilisations" (Londyn 1963, Polonica Publications, ze wst�pem Anton 
Hilckmana i przedmowami Arnolda Taynbee i moj�). Bardzo dobrze uj�tym streszczeniem tego dzie�a i 
wyk�adem zawartej w nich doktryny jest wst�p do wymienionego wy�ej, angielskiego wydania, pi�ra 
Hilckmana, nie�yj�cego ju� dzi� profesora uniwersytetu w Moguncji i by�ego kierownika Instytutu bada� 
por�wnawczych nad cywilizacjami tego� uniwersytetu.

Uzupe�niaj�cymi pracami Konecznego z tej samej dziedziny s� jego �Rozw�j moralno�ci" (Lublin 1938, 
Tow. Wiedzy Chrze�cija�skiej KUL) i �O �ad w historii" (uko�czone w czerwcu 1948 roku, dot�d nie 
drukowane). Istnieje ponadto informacja, �e Koneczny pozostawi� po sobie r�kopisy ksi��ek pt. �Prawa 
dziejowe" (500 stronic) i �Pa�stwo w cywilizacji �aci�skiej" (245 stronic). Nie zdo�ali�my natrafi� na �lad, 
gdzie si� te r�kopisy mog� znajdowa�.

Ksi��ki �Cywilizacja bizanty�ska" i �Cywilizacja �ydowska" s� rozwini�ciem jego �O wielo�ci 
cywilizacyj" i stanowi� z tego powodu w pewnym sensie jedn� ca�o��. Powinny w istocie by� czytane ��cznie. 
Niestety, jest to ca�o�� niekompletna. Radziby�my mie� ksi��k� Konecznego o cywilizacji �aci�skiej, ale, 
niestety, Koneczny ksi��ki takiej napisa� nie zd��y�, cho�, jak mi w 1945 roku powiedzia�, tyle o cywilizacji 
�aci�skiej m�wi przez przeciwstawienie w ksi��kach o cywilizacjach bizanty�skiej i �ydowskiej, �e w�a�ciwie 
g��wny zr�b swego na ni� pogl�du ju� wy�o�y�. Radziby�my tak�e mie� ksi��k� Konecznego o cywilizacji 
tura�skiej, trzeciej z owych trzech cywilizacji, kt�re jego zdaniem cywilizacj� �aci�sk� (europejsk�) 
podmywaj� i niszcz�. Tak�e i tej ksi��ki nie zd��y� on napisa�. Osobi�cie, �a�uj� tego mo�e wi�cej, ni� czego 
innego. Koneczny by� jako historyk wyj�tkowo wybitnym znawc� tura�szczyzny i by� tak�e bardzo 
przenikliwym obserwatorem wp�yw�w psychicznych i politycznych tura�skich w Europie. Jest to szkoda 
niepowetowana, �e swoj� wiedze w tej dziedzinie zabra� ze sob�, do grobu.

Koneczny by� wielbicielem cywilizacji �aci�skiej, to znaczy zachodnioeuropejskiej (tych narod�w � 
r�wnie� i Polski, a mo�e nawet wi�cej Polski, ni� niekt�rych innych � kt�re pos�ugiwa�y si� ongi� �acin� w 
swej liturgii ko�cielnej i tak�e i w innych dziedzinach �ycia). Uwa�a on j� za najwy�szy szczyt osi�gni�� 
cywilizacyjnych ludzko�ci i pragnie obroni� ja przed mog�cym jej zagrozi� upadkiem. Jest zreszt� pe�en wiary 
i optymizmu; mimo wszystkich nieszcz�� i katastrof, uwa�a on, �e cywilizacja ta ma wszelkie dane po temu, 
by si� osta� i w �yciu duchowym, moralnym i kulturalnym ludzko�ci zwyci�y�.

Ale ma wybitnie wyostrzony s�uch na to wszystko, co zapowiada mog�ce jej grozi� niebezipiecze�stwa. 
Uwa�a on, �e cywilizacja ta jest przez ca�y ci�g swoich dziej�w atakowana i podgryzana przez wp�yw trzech 
cywilizacji obcych jej, mianowicie bizanty�skiej, �ydowskiej i tura�skiej. I �e w epoce dzisiejszej 
niebezpiecze�stwa te groz� jej wi�cej jeszcze, ni� w innych okresach dziejowych.

Jakie niebezpiecze�stwa gro�� cywilizacji �aci�skiej ze strony cywilizacji bizanty�skiej i w jaki spos�b ta 
ostatnia wp�ywem swoim �ycie cywilizacji �aci�skiej dezorganizuje, Koneczny wy�o�y� w swoim tomie pt. 
�Cywilizacja bizanty�ska". (Kwintesencj� tego, co ten tom jako ocen� pod tym wzgl�dem zawiera, stara�em si� 
wy�uszczy� na ostatniej stronicy mej przedmowy do niego). Nale�y tu podkre�li�, �e �Cywilizacja 
bizanty�ska" nie jest przejawem jakiej� niech�ci Konecznego do wschodniego chrze�cija�stwa. Tak�e i w 
�wiecie wschodniochrze�cija�skim obecnych jest wiele pierwiastk�w, kt�re mo�na by okre�li� nazw� 
�aci�skich. Walcz� one z bizanty�skimi (w rozumieniu konecznia�skim) nieraz w spos�b bardzo skuteczny. 
Koneczny uwa�a, ze tak jak cywilizacja �aci�ska wyros�a na pod�o�u cywilizacyjnym staro�ytnego Rzymu, 
oczywi�cie, rozwijaj�c si� przez zaszczepienie na tym gruncie chrze�cija�stwa, tak cywilizacja bizanty�ska 
wyros�a na pod�o�u staro�ytnego Wschodu, a wi�c raczej na podstawach hellenistycznych, ni� helle�skich. To 
tam jest �r�d�o tego, co Koneczny widzi w bizantynizmie jako pierwiastek ujemny.

Niniejszy tom po�wi�cony jest cywilizacji �ydowskiej. Tak�e i jej wp�yw na �ycie narod�w, nale��cych do 
cywilizacji �aci�skiej, jest zdaniem Konecznego bardzo znaczny i na og� ujemny. Gminy �ydowskie �y�y 
przez dwa tysi�clecia po�r�d chrze�cijan jako cia�o odr�bne, zachowuj�c w spos�b mniej wi�cej nienaruszony 
swe cechy swoiste i z natury rzeczy, zw�aszcza od czasu swej emancypacji, potrafi�y, umy�lnie lub mimowoli, 
wywrze� i nadal wywiera� wp�yw na spos�b my�lenia, kultur� i moralno�� �wiata �aci�skiego. Wp�yw ten by� 
w taki sam spos�b jak wp�yw pierwiastk�w bizanty�skich, dezorganizuj�cy.

Je�li mi wolno pokusi� si� o streszczenie w kilku zdaniach tego, co Koneczny uwa�a za g��wn� odr�bno�� 
cywilizacji �ydowskiej, oraz za pierwiastek jej wp�ywu ujemnego na �ycie narod�w, nale��cych do �wiata 
cywilizacji �aci�skiej, to po pierwsze, rysem szczeg�lnym tej cywilizacji jest jej �aprioryczno�� a wi�c 
sk�onno�� do naginania �ycia do teorii, powzi�tych z g�ry i cz�sto najzupe�niej utopijnych i z �yciem realnym 
nie daj�cych si� pogodzi�. (Od siebie doda�bym, �e owo poj�cie teorii obmy�lonych �a priori" mo�na by 
zast�pi� o wiele bardziej wyrazistym terminem teorii �prokrustowych", od mitycznego bohatera 
starogreckiego, Prokrusta, kt�ry k�ad� swoich go�ci na �prokrustowym �o�u" i potem dopasowywa� ich wzrost 
do rozmiar�w tego �o�a, b�d� obcinaj�c im za d�ugie nogi, b�d� wyci�gaj�c ich cia�o do w�a�ciwej d�ugo�ci). 
Po wt�re, rysem cywilizacji �ydowskiej jest wedle Konecznego jej �sakralno��", a wi�c sztywne skostnienie 
�ycia religijnego i sprowadzenie go do bezdusznego formalizmu, z kt�rego tre�� duchowa ulecia�a. Po trzecie, 
etyka �ydowska jest odmienna od �aci�skiej: jest to etyka podw�jna, inna dla swoich i inna dla obcych. Po 
czwarte, cech� cywilizacji �ydowskiej jest jej sucha i formalistyczna prawniczo��: litera prawa jest wa�niejsza 
od �ycia, mo�na co najwy�ej t� liter� nagina� sztuczn� i ob�udn� interpretacj�.

Zdaniem Konecznego, marksizm, z ca�ym swym �aprioryzmem" i prokrustow� d��no�ci� do 
dostosowywania �ycia do wymaga� utopii, jest produktem cywilizacji �ydowskiej. Rzecz jeszcze ciekawsza: 
zdaniem Konecznego, r�wnie� i hitleryzm, mimo swej postawy antysemickiej, jest owocem wp�ywu poj�� 
cywilizacji �ydowskiej na postaw� �rodowiska europejskie...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin