SCENARIUSZ ZAJĘĆ
DATA: 28.01.2008
TEMAT KOMPLEKSOWY: „DBAMY O NASZA PLANETĘ”
TEMAT DNIA: „SEGREGUJEMY ŚMIECI”
PODSTAWA PROGRAMOWA: Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych oraz proekologicznych
1. Wysłuchanie opowiadania pt. „Nieszczęśliwy kosz”,
2. Zapoznanie z koniecznością sortowania odpadów wytwarzanych przez ludzi,
3. Wykazywanie wrażliwości ekologicznej,
4. Estetyczne wykonanie pojemnika na śmieci z dowolnych materiałów.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
1. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
2. Rozwijanie umiejętności rozróżniania pojemników na śmieci,
3. Kształtowanie umiejętności segregacji śmieci do kolorowych pojemników,
4. Rozwijanie umiejętności współpracy z grupą.
METODA:
- Elementy metody Pedagogiki Zabawy,
- Elementy metody Freneta.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
L.p.
SYTUACJA EDUKACYJNA
CEL OPERACYJNY
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
1.
Powitanie: Zabawa na dobry początek z workiem na śmieci wg Pedagogiki Zabawy „Proszę podaj swoje dłonie”
Integruje się z treścią powitania
Worek na śmieci, Nagranie CD
2.
Wprowadzenie w temat zajęć:
Oglądanie krajobrazów pięknych i zaśmieconych przez człowieka. Wypowiedzi na temat krajobrazów, i uczuć jakie one wywołują u dzieci.
Ogląda ilustracje przedstawiające krajobrazy. Opisuje wygląd obu krajobrazów
Ilustracje przedstawiające krajobrazy
3.
Przybycie kukiełki Janka: Słuchanie opowiadania Janka pt. „Nieszczęśliwy kosz”
Słucha z zaciekawieniem opowiadanie kukiełki Janka
Kukiełka chłopca (Janka), opowiadanie pt. „Nieszczęśliwy kosz”
4.
Rozmowa na temat opowiadania kukiełki:
- Kto jęczał w przedszkolu?
- Dlaczego kosz jęczał?
- Co zrobić aby kosz był szczęśliwy?
Wypowiada się na zaproponowany temat.
Czeka na swoją kolej podczas wypowiedzi
5.
Zabawa z el. rzutu „Wrzuć do kosza”
Dzieci są podzielone na dwie grupy. Każda osoba w grupie dostaje woreczek. Zadaniem dzieci jest wrzucenie woreczka do „kosza”- krążka hulaj- hop.
Rzuca woreczkiem do kosza
Woreczki, kółka hulaj- hop
6.
Wyjaśnienie pojęcia „Segregacja śmieci”, omówienie rodzajów pojemników, koszy i worków do segregacji śmieci oraz ich kolorów
Wie co oznacza pojęcie „segregacja śmieci”.
Zna rodzaje pojemników naśmieci i ich kolory
Worki do segregacji śmieci, pojemniki na śmieci wykonane z pudełek kartonowych
7.
Zabawa ruchowa „Segregujemy śmieci”.
Dzieci losują kartki w odpowiednim kolorze:- niebieski – papier, żółty – plastik, czerwony - puszki, zielony- szkło. Dzieci podskakują z nogi na nogę – na hasło „segregujemy śmieci”- dobierają się wg kolorów kart, na hasło „zbieramy śmieci” – podskakują
Właściwie reaguje na polecenia nauczyciela.
Podskakuje z nogi na nogę
Kolorowe ilustracje koszy
8.
Analiza zawartości kosza w grupie.
Nauczyciel wysypuje na dużą folie zawartość kosza. Segregacja śmieci z kosza grupowego do odpowiednich pojemników
Dokonuje segregacji śmieci
Folia, kosz ze śmieciami, rękawiczki jednorazowe
9.
„Posegreguj śmieci”- prowadzenie strzałą śmieci do odpowiednich pojemników
Doprowadza śmieci do odpowiedniego kosza
Karta pracy, kredki
10.
Zabawa konstrukcyjna „Pojemniki na śmieci”- 3 latki
Wykorzystuje odpowiednie kolory klocków
Klocki plastikowe
11.
Oglądanie pojemników na śmieci
Wie jak wyglądają pojemniki na śmieci
Ilustracje kolorowych koszy na śmieci
12.
Wykonanie w grupach pojemników na śmieci
Planuje i wykonuje pracę, polegającą na wykonaniu kolorowego pojemnika na śmieci.
Współpracuje z grupą.
Kartonowe pudełka, papier kolorowy, bibuła, klej, farby, rysunki różnych odpadów śmieci
13.
Porządkowanie miejsca pracy
Sprząta miejsce swojej pracy
14.
Prezentacja wykonanych koszy na śmieci, omówienie co można do nich wrzucać
Odczuwa zadowolenie z efektów własnej pracy
Wykonane pojemniki na śmieci
ZAŁĄCZNIKI:
„NIESZCZĘŚLIWY KOSZ”
W kącie mojej grupy rozlegało się wzdychanie:
-...
stepniaczek